Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tegen de revolutie het Evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tegen de revolutie het Evangelie

Shadrach Maloka

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tegen de revolutie het Evangelie! Dat was de slogan waarmee in de vorige eeuw Groen van Prinsterer ten strijde trok tegen de machten van revolutie en ongeloof voortkomend uit de Franse Revolutie aan het eind van de 18de eeuw.Werkend in het hartje van Zuidelijk Afrika heeft de zwarte evangelist Shadrach Maloka wellicht nog nooit van Groen van Prinsterer gehoord, maar in zijn dagelijks werk van evangelieverkondiging is de uitspraak van de grondlegger van de christelijke politiek in Nederland zijn inspirerend Leitmotiv.

Tegen de revolutie het Evangelie! Dat was de slogan waarmee in de vorige eeuw Groen van Prinsterer ten strijde trok tegen de machten van revolutie en ongeloof voortkomend uit de Franse Revolutie aan het eind van de 18de eeuw.

Werkend in het hartje van Zuidelijk Afrika heeft de zwarte evangelist Shadrach Maloka wellicht nog nooit van Groen van Prinsterer gehoord, maar in zijn dagelijks werk van evangelieverkondiging is de uitspraak van de grondlegger van de christelijke politiek in Nederland zijn inspirerend Leitmotiv.

Tegen de revolutie, het Evangelie. Of om het positiever te zeggen: het Evangelie van Jezus Christus als middel om verzoening tot stand te brengen tussen blank en zwart.

Toen evangelist Maloka in het afgelopen na­ jaar op uitnodiging van de stichting 'In Zijn Opdracht' enkele weken in Nederland was, heeft hij het tijdens vergaderingen en op scholen bij herhaling gezegd: niet de revolutie, maar het evangelie brengt de oplossing. En op vaak ontroerende wijze maakte hij aan de hand van voorbeelden duidelijk dat dit geen loze kreet maar realiteit is in de smeltkroes van problemen waarmee men in Zuidelijk Afrika worstelt. Met grote klem riep evangelist Maloka op geen kerkelijke steun te geven aan zogeheten 'bevrijdingsbewegingen'.

Uit eigen ervaring in met name Mozambique en Rhodesië kon hij getuigen hoe terrorisme slechts leidde tot bloedvergieten en grotere haat, terwijl de terroristenleiders die zeggen hun volk te willen bevrijden slechts uit zijn op het vestigen van een marxistische staat waaringeen plaats meer is voor God en geloof.

En voor wie het niet wilde geloven, diste hij voorbeelden op uit met name Mozambique, maar ook Rhodesië waar ondanks alle mooie beloften christenen ter dood zijn gebracht omdat ze de Heere meer gehoorzaamheid wilden blijven betuigen dan de nieuwe machthebbers. Kerken in Mozambique zijn verwoest, predikanten gedood of gevangen gezet. Bijbels massaal verbrand en kinderen heropgevoed. Shadrach Maloka, die zelf vaak in Mozambique evangelisatiecampagnes heeft geleid en de taal van het volk spreekt, krijgt zijn gegevens van christenen die Mozambique zijn ontvlucht en nu in de mijnen van Zuid-Afrika werken of een onderkomen hebben gezocht bij familieleden net over de grens met Zuid-Afrika Eén van de gemeenten van de Evangelische Broederkerk, waarvan evangelist Maloka voorganger is, ligt op steenworp van de grens met Mozambique.

En Shadrach Maloka realiseert zich terdege het grote gevaar van de oprukkende revolutionaire krachten. Voordat ook Zuid-Afrika, direct of indirect een prooi wordt van intimidatie en geweld, ziet br. Maloka het als een roeping zijn landgenoten het evangelie te verkondigen en waar mogelijk nieuwe gemeenten te stichten. Gemeenten die als cellen kunnen dienen in het grote raderwerk van Gods kerk op aarde. Gemeenten die wel toegerust ook in tijden van verdrukking en lijden staande kunnen blijven in het geloof.

Wie is overigens die Shadrach Maloka, die in Nederland bekendheid geniet dankzij het feit dat hij eenmaal sprak op een landdag van de Evangelische Omroep en de laatste jaren tijdens bezoeken spreekbeurten vervulde en met name ook op diverse lagere en middelbare scholen grote indruk maakte door zijn boodschap en getuigenis?

Shadrach Maloka werd in 1929 geboren in Ficksburg, een dorpje dicht bij de grens met Lesotho. Hij had een bijzonder verdrietige jeugd, want hij werd geboren uit een buitenechtelijke verhouding. Zijn vader heeft hij nooit gekend. Bij zijn geboorte kreeg hij de naam Mohanoe, dat in de Sotho-taal betekent: 'verstotene'. Tot overmaat van ramp liet zijn moeder hem ook in de steek toen hij amper een half jaar was. Hij werd opgevoed door zijn grootouders die na de Tweede Wereldoorlog van het platteland verhuisden naar de grote Bantoestad Soweto. Die lokatie was destijds nog één grote sloppenwijk met huizen van golfplaat en karton. Met name bij kou en regen was er nauwelijks gelegenheid om te slapen. Men hurkte dan maar wat bij elkaar.

De jonge Mohanoe Maloka, die jarenlang veehouder was, groeide in Soweto op voor galg en rad totdat hij op Tweede Kerstdag 1947 met kwade bedoelingen een tent van de Dorothea-sending instapte. Nieuwsgierig als hij was naar een film die zou worden vertoond.

In die samenkomst greep Gods Geest hem aan met de woorden: 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebbe.' Van liefde had Mohanoe Maloka nog nooit gehoord, hoewel hij er innerlijk naar hunkerde.

Zelf vertelt hij: 'Op die 26ste december 1947 ben ik ontwaakt uit een diepe geestelijke slaap. In feite een doodsslaap. Ik kwam door Gods genade tot een nieuw leven in de meest letterlijke zin.' Hoewel zijn grootvader het hem in de eerste weken na zijn bekering erg moeilijk maakte om als christen te leven, zocht hij meteen mogelijkheden om zich in de dienst van God te stellen. En zijn diepste verlangen werd vervuld toen hij een opleiding mocht volgen aan de Bijbelschool van de Dorothea-sending. Het enige dat hij bezat toen hij op school kwam was een kapot hemd en een sportbroekje. Hij had geen gemeente of familie die in zijn onderhoud kon voorzien of studiegeld betalen. Maar God heeft op wonderlijke wijze in al deze dingen voorzien. Door Zijn genade mag hij nu in Zuidelijk Afrika het evangelie brengen. En dat in een tijd waarin er zich donkere wolken samenpakken boven het Zuidelijk deel van Afrika en revolutionaire krachten de overhand krijgen. Maar met kracht moet het evangelie als enige weg tot bevrijding worden gepredikt boven de leugenachtige leuzen van de bevrijdingsbewegingen die al in heel wat landen onvrijheid en onderdrukking hebben gebracht. Met name van de christenen. Denk maar aan landen als Mozambique, Angola en Ethiopië.

Na zijn bekering nam Mohanoe Maloka de naam Shadrach aan. Shadrach Maloka is uitgegroeid tot een zeer begaafd evangelieprediker in kon en ver daarbuiten. Naast het werk in zijn eigen kerk, de Evangelische Broederkerk (een onafhankelijke, wettelijk erkende Bantoekerk die in geen enkel opzicht banden heeft met een zogeheten blanke moederkerk in Zuid-Afrika) wordt Shadrach Maloka bij herhaling uitgenodigd voor grote evangelisatiecampagnes en jeugdconferenties. Soms gaat hij ook voor in blanke diensten. Mede door zijn enorme talenkennis (hij spreekt minstens negen talen vlot) kan hij zich bij alle stammen in Zuid-Afrika verstaanbaar maken.

Shadrach Maloka, die begin april een open hartoperatie onderging in Kaapstad, is één van de meest vooraanstaande niet-blanke evangelisten in Zuid-Afrika die zich openlijk afkeren van de weg die de Wereldraad van Kerken gaat. Met risico voor eigen leven, zoals hij zelf terdege beseft, want in Mozambique en andere landen waren het juist de Bijbelgetrouwe predikers die als eersten werden geliquideerd na de machtsovername door de marxisten.

Vandaar dat we in dit artikel graag zijn veelvuldig geuit verzoek mogen en willen doorgeven tot voorbede voor Shadrach Maloka, zijn gezin, zijn gemeente en zijn medewerkers in het uitdragen van het evangelie in Zuid-Afrika zolang daar nog in alle vrijheid de kans voor is.

Daarnaast is het zeer zeker het overwegen waard hoe wij deze broeder in Zuidelijk Afrika, die in financieel opzicht met zeer beperkte mogelijkheden moet werken, met geldelijke steun kunnen helpen. Als we tegen de revolutie het evangehe willen laten verkondigen en ernstige bezwaren hebben tegen de financiële hulp aan de zogeheten bevrijdingsbewegingen is het haast vanzelfsprekend dat we de helpende hand bieden aan hen die zich met hart en ziel inzetten voor de verkondiging van de waarachtige boodschap van bevrijding.

Wie iets doen wil voor Shadrach Maloka kan zich in verbinding stellen met de stichting 'In Zijn Opdracht', Gazelle 8 te Huizen. Deze stichting geeft waar mogelijk bekendheid aan het werk van de evangelist Shadrach Maloka. Het gironummer van deze stichting is:3723335 te Kortenhoef N.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1980

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Tegen de revolutie het Evangelie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1980

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's