Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. W. J. Ouweneel, Het domein van de slang, ondertitel: Christelijk handboek over occultisme en mysticisme, 400 blz., uitg. Buijten & Schipperheyn, Amsterdam 1978, prijs ƒ 37, 50.

De bekende publicist en eindredacteur van het blad Bijbel en Wetenschap, dr. W. J. Ouweneel, heeft een boek geschreven, waarmee we blij kunnen zijn. Zijn boek, Het domein van de slang (de satan) wil, volgens de ondertitel een christelijk handboek over occultisme en mysticisme zijn. We ontvangen grondige informatie over o.a. satanisme, hekserij (alleen in Amerika zijn al naar schatting honderdduizend praktiserende heksen), spiritisme (de schrijver wijdt er een heel hoofdstuk aan), waarzeggerij, witte en zwarte magie, iriscopie (ogenkijkerij), magnetisme, helderziendheid, wichelarij, P.S.I., enz.' Het domein van de slang blijkt een zeer breed terrein te zijn en blijkens het boek is de schrijver op dit gebied enorm belezen.

Na een inleidend hoofdstuk gaat dr. Ouweneel uitvoerig in op de ontwikkeling van het occultisme en het mystieke denken in de geschiedenis, op het bestaan van een geestenwereld, wat de Bijbel van deze geestenwereld zegt (Wat zijn demonen? Waar zijn ze? ), op de moderne mystiek (hier komen o.a. zaken als yoga, TM en sensitivity training uitvoerig aan de orde), spiritisme, allerlei waarzeggerskunsten, de moderne magie, terwijl het slothoofdstuk zegt hoe de christen tegenover dit alles heeft te staan. Onder mysticisme verstaat de schrijver (terecht) de terugtrekking uit het volle leven om een 'hogere wereld' te betreden door o.a. ascese, meditatie, extase. Onder occultisme verstaat hij het geloof in de werking en de invloed van bovennatuurlijke krachten uit een hogere wereld.

Dr. Ouweneel meent, dat het occultisme des te sterker toeneemt naarmate de ontkerstening zich doorzet en hij ziet de herleving van het occultisme (het is er altijd geweest, maar komt in onze tijd sterk op) als één van de krachtigste werkingen van de satan in de laatste fase van de christelijke bedeling voor de wederkomst van Christus. Eén van de strategieën, die de satan daarbij gebruikt, is het aanreiken van drugs aan vooral de westerse jeugd, waardoor de weg naar het occultisme en de demonenwereld wordt geopend. Vandaar dat ik dit boek graag ook in handen zie van jonge mensen.

Ondanks mijn waardering heb ik echter ook verschillende vragen. Is het juist om hekserij, satanisme, spiritisme e.d. in één adem te noemen met de terug-naar-de-natuur-beweging, de yoga en bijv. de acupunctuur, zoals de schrijver herhaaldelijk doet? Aan de terug-naar-de-natuur-beweging (bijv. op het gebied van de voeding, geneeswijzen e.d.) zitten toch ook veel positieve kanten? En wat yoga of TM betreft, ook ik heb daar mijn bezwaren tegen; maar dat neemt niet weg, dat daar niet genuanceerder over geschreven had kunnen worden. In de tweede plaats spreekt de schrijver er al gauw van, dat men 'occult belast' kan raken wanneer men met het occultisme in aanraking komt. Zelfs wanneer men occulte boeken in huis heeft, zou men al veel ellende, ziekte, spookverschijnselen e.d. over zich kunnen halen (blz. 240v). Dr. Ouweneel noemt hier voorbeelden van, maar het viel me op, dat hij die voornamelijk haalde uit Koch's Okkultes ABC. Ernstiger bezwaar heb ik tegen de wijze waarop dr. Ouweneel zich afzet tegen de Pinkstergroepen en bijv. de tongentaal, die hij 'tongendemonie' noemt. Schrijver heeft me ondanks de bijbelse gegevens, die hij over de tongentaal aandraagt, niet overtuigd. Hij zegt ons toe, dat hij hierop in een speciaal boek zal terugkomen. Ik hoop, dat hij dat op een evenwichtige wijze zal doen.

Ondanks deze kritiek kan ik dit boek echter zeer aanbevelen. Een uitvoerig register achterin maakt het boek tot een goed naslagwerk. Graag onderstreep ik schrijvers woorden in het voorwoord: 'We weten, dat de satan heel machtig is en dat wij zonder Christus verreweg zijn minderen zijn in kracht en list; maar we weten ook, 'dat zijn werken door Christus op het kruis verbroken zijn en dat wij de satan in en met Christus kunnen weerstaan en dat hij van ons zal vluchten'.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 1980

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 1980

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's