Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In memoriam ds. J. v. Amstel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In memoriam ds. J. v. Amstel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

9-9-1885 - 17-6-1980In de hoge ouderdom van 94 jaar is de 17de juni 1980 in het Herv. Bej. centrum 'Voor Anker' te Huizen overleden de emeritus predikant ds. J. v. Amstel.

9-9-1885 - 17-6-1980

In de hoge ouderdom van 94 jaar is de 17de juni 1980 in het Herv. Bej. centrum 'Voor Anker' te Huizen overleden de emeritus predikant ds. J. v. Amstel.

In het jaar 1949 woonde ik zijn intree-dienst bij in de Herv. gemeente te Eemnes-Buiten. Hij preekte toen over de tekst uit Ps. 71 : 17, 18. 'O God, Gij hebt mij geleerd van mijn jeugd af en tot nog toe verkondig ik Uwe wonderen. Daarom ook, terwijl de ouderdom en grijsheid daar is, verlaat mij niet, o God; totdat ik aan dit geslacht verkondig Uw arm, aan alle nakomelingen Uw macht.'

Welnu, de koning der kerk heeft deze, nu in heerlijkheid opgenomen dienstknecht, vele jaren in staat gesteld om in een hele reeks gemeenten de wonderen Gods te vertellen. Na eerst in de kaashandel geweest te zijn begon hij op 26 jarige leeftijd zijn studie op het stedelijk gymnasium te Kampen. Daarna studeerde hij voorspoedig te Utrecht en werd op 38 jarige leeftijd predikant te Oosterwolde (Geld.). Daarna diende hij nog de gemeenten te Putten, Groot-Ammers, Voorthuizen, Lage Vuursche, Linschoten, Hierden, Hoevelaken en Eemnes-Buiten. De 1ste mei 1951 ging hij met emeritaat. Hij vertelde me dat hij eens, onder de prediking die hij beluisterde, dacht: Die dominee wil iedereen bekeren 'maar mij krijgt hij niet'. Maar de Heere kreeg hem wel. Onder een bevestigingspreek van lidmaten over: 'Strijd de goede strijd des geloofs' werd hij door God in het hart gegrepen en omgezet. Geroepen uit de diensthuis tot Gods wonderbaar licht werd hij ook geroepen tot het predikambt. Wat heb ik hem menigmaal horen spreken over de wondere leiding Gods in de jaren van studie en daarna in zijn predikantschap. Hij mocht getuigen van de krachtige daden des Heeren ook in zijn eigen leven. Door Woord en Geest werd hij de jaren door meer en meer ingeleid in eigen zonde en verdorvenheid maar ook in de volbrachte arbeid van de Heere Jezus Christus, in Wiens bloed hij zich door loutere genade verzoend mocht weten met de Heere.

In zijn intree-preek in Eemnes vertelde hij dat hij wel een tijd gekend had waarin hij sterk verlangde dat de Heere hem zou thuishalen maar nu, zo zei hij, wilde hij nog graag blijven tot in hoge ouderdom om de wonderen Gods van Zijn machtige arm te verkondigen.

Dat voorrecht heeft de Heere hem gegeven. Al is het dan niet op de kansel geweest, tot in hoge ouderdom, tot voor enkele jaren heeft hij met velen, getuigend, waarschuwend en nodigend mogen spreken over de enige weg der zaligheid in Christus gegeven. Wat kon hij smakelijk, onderhoudend vertellen over de wegen die de Heere met zijn vrouw en hem gegaan was en ging.

’t Was een lust om naar hem te luisteren en 't was om jaloers op te worden hoe hij spreken mocht over het heil des Heeren en de komende heerlijkheid welke ook hij, door genade alleen, zou mogen binnengaan. Geen wonder, dat hij graag het Woord Gods verkondigde, liever drie dan tweemaal. Door Gods gunst heeft de prediking die hij mocht brengen veel zegen verspreid voor menigeen.

En wat heeft hij geestelijk genoten van avondmaalsvieringen. Hij heeft me verteld dat het soms was of hij met broeders en zusters bijna als in de hemel was aan de bruiloft des Lams. Gods genade wilde hij ieder aanprijzen. Daarom is het ook te begrijpen dat de zending de liefde van zijn hart had. Vele jaren heeft hij zich, ook als lid van het hoofdbestuur van de G.Z.B, aan dit werk gegeven. Zolang hij kon leefde hij trouw met deze arbeid mee, zoals dit trouwens het geval was met alles wat zich op het kerkelijk erf afspeelde Een groot verlies was voor hem het overlijden van zijn vrouw, met wie hij zo geheel eensgeestes was. De laatste tijd hebben we het meegemaakt dat zijn lichaam en geest werden gesloopt. Contact was vrijwel niet meer mogelijk. Maar ook dwars door dit alles heen en boven dit alles uit blijft de machtige arm des Heeren en de wondere genade onzes Gods als een schild over hem. En op Zijn tijd, niet op de onze, heeft de Heere onze vriend en ambtsbroeder tot Zich genomen.

Het lichaam is gezaaid op het Huizer kerkhof in verderfelijkheid, het zal opgewekt worden in onverderfelijkheid.

Met alle verlosten mag hij eeuwig grootmaken het Lam, dat ook hem met Zijn dierbaar bloed. Geloofd zij de Naam des Heeren voor alles wat hij aan deze dienstknecht en door deze dienstknecht schonk Laat ons het Woord Gods ter harte nemen uit Hebr. 13:7: 'Gedenkt uw voorgangers, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst van hun wandel.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1980

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

In memoriam ds. J. v. Amstel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1980

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's