Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat hebben wij onder zending te verstaan (5)

Bekijk het origineel

Wat hebben wij onder zending te verstaan (5)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij concluderen dat Jezus' optreden geen primair sociaal-politiek optreden is: Zijn boodschap heeft niettemin wel sociaal-politieke consequenties. De politieke betekenis van Jezus' boodschap is duidelijk aanwezig in de oudste christelijke belijdenis: Jezus is Kurios.

Wij concluderen dat Jezus' optreden geen primair sociaal-politiek optreden is: Zijn boodschap heeft niettemin wel sociaal-politieke consequenties. De politieke betekenis van Jezus' boodschap is duidelijk aanwezig in de oudste christelijke belijdenis: Jezus is Kurios. Deze titel stelt tegenover de aanspraken van de Romeinse keizer de allesomvattende heerschappij van de Gekruisigde, die is opgestaan. De nieuwe aeoon is ingegaan. Nu komt Jezus Christus alle macht toe in hemel en op aarde. Hij is niet alleen Hoofd van Zijn gemeente. Geen gebied van de Schepping onttrekt zich aan Zijn heerschappij. Wel wordt deze heerschappij allereerst zichtbaar in de gemeente, zoals zij gevormd is en uitgebreid wordt door de verkondiging van het Evangelie en door de werking van de Geest. De gemeente is de voorlopige gestalte van het Rijk. Zij leeft in de sfeer van het Rijk, aangespoord om de lichtglans van het heil zover en zo duidelijk mogelijk te doen uitkomen in de concrete gestalten van rechtvaardigheid, vrede en blijdschap (C. Graafland).

Andere levenswijze

Het kan niet anders of een gemeenschap die in onderscheid van de rest van de samenleving als Kurios over het totale leven erkent moet wel opvallen door haar nieuwe en zo geheel andere levenswijze: onderlinge liefde en zorg, diepe maatschappelijke bewogenheid, doorbreken van vooroordelen en barrières van ras, klasse en cultuur, bereidheid samen te delen vanuit een nieuwe houding tegenover geld en goed, christelijke matigheid en soberheid. Zou de christelijke gemeente, juist wanneer ze klein en zwak is, niet van onschatbare betekenis kunnen zijn, temidden van een wereld van toenemende nood en ontreddering, wanneer ze levend uit de haar in Christus geschonken gerechtigheid, werkelijk ernst zou maken met de normen van het Koninkrijk dat zij verwacht en daarmee hoewel zeer onvolmaakt, een voorlopig beeld zou zijn van het uiteindelijke Koninkrijk van de volmaakte gerechtigheid. Zo willen de krachten van het Rijk via de gemeente, als lichaam van Christus, alle terreinen van het menselijk bestaan doortrekken. Het Rijk zoekt immers hemel en aarde, ja alle dingen te omvatten. Wij hebben niet uit te maken waar de grenzen van het heil liggen. Wij zijn geroepen ons te richten op Hem, Die het centrum is: Jezus Christus. Hij is in Zijn handelen niet aan ons gebonden. Wij wel aan Hem.

Welke taak?

We pakken als toespitsing opnieuw de vraag op waarmee we begonnen zijn: Welke taak heeft de kerk vandaag t.a.v. sociale gerechtigheid? Het zal duidelijk zijn: Zij is niet geroepen om één van de vele aktiegroepen te zijn. Ze heeft binnen het geheel van de maatschappij een eigen, bijzondere verantwoordelijkheid.

De kerk heeft de bevrijdende heerschappij van Jezus Christus te prediken en de wereld te betuigen dat de hele schepping onder de heerschappij van Christus staat. Deze prediking is zo wijd als de heerschappij van Jezus wijd is. Als zodanig heeft ze politieke en sociale implicaties. De kerk zal haar getuigenis moeten laten horen tegen het schreeuwende onrecht, en moeten opkomen voor gerechtigheid. Daarbij moet zij kritisch tegenover de bestaande orde durven staan en onrechtvaardige structuren, waarin de zonden zich plastisch uitdrukken aanwijzen en ontmaskeren zonder vrees. Wanneer de kerk haar sociale aktiviteiten maar integraal verbindt aan de oproep tot metanoia en navolging. Het gaat er immers om dat mens en maatschappij God zullen eren en liefhebben (Calvijn). Het blijkt altijd weer deze boodschap te zijn die de gemeente van Christus een unieke en ergerniswekkende gestalte doet zijn in de wereld, die Christus niét als Koning wil erkennen, maar Hem haat en verwerpt.

Er is geen plaats voor menselijk optimisme - alles wat wij doen is voorlopig en gebrekkig. Al zijn ze in principe overwonnen: daar is de zonde, daar zijn de machten, daar is de antichrist. De volle openbaring van Gods heerschappij zal door een laatste universele crisis komen. Zeker is: Hij die op de troon zit, zegt: Zie ik maak alle dingen nieuw. Om deze reden leeft de christelijke gemeente in hoop en verwachting naar Zijn toekomst. Zij mag verlangend uitzien naar wat nu nog verborgen is in Christus bij God, maar wat bij Zijn verschijning heerlijk openbaar zal worden: nieuwe hemelen en nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Wat hebben wij onder zending te verstaan (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's