Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zondag 1 februari wordt in onze kerk weer de collecte gehouden voor het werelddiakonaat. Dat de collectedatum de eerste zondag van februari is hangt samen met de watersnoodramp van februari 1953, waarna vanuit andere delen van de wereld ook aan ons land hulp geboden werd. Het hervormde werelddiakonaat verplicht zich voor 1981 voor projecten tot een bedrag van zeven miljoen gulden. In een rondzendbrief aan de gemeenten schrijft het werelddiakonaat:

'Zondag 1 februari wordt er in de hervormde gemeenten gecollecteerd voor het werelddiakonaat. Het hervormde werelddiakonaat heeft In 1981 voor ruim zeven miljoen gulden aan verplichtingen op zich genomen. De eerste zondag in februari is een belangrijk moment om die verplichtingen waar te maken. Het gaat om steun aan het werk van kerken en kerkelijke organisaties in het buitenland, die een beroep op het werelddiakonaat hebben gedaan. Via het werelddiakonaat is de hervormde kerk betrokken bij alleriel soorten werk in tal van landen. Om een paar voorbeelden te geven:

- hulp aan vluchtelingen, f 200.000, - ; - hulp bij rampen, f 150.000, - ; - moeder-en kindzorg in Kenia, f 110, 000, - ; - ontwikkelingswerk op Madagascar, f 20.000, - ; - vormingswerk In Zuid-Afrika, f 45.000, - ; - landbouwwerk in Irian Jaya, Indonesië, f 20.000, - ; - vormingswerk In Galllea, Israël, f 114, 000, - ; - diakonaal werk in het !Midden-Oosten, f 100.000, - ; - gehandicaptenzorg in Suriname, f 30.000, - ; - diakonaal werk in (Oost-) Europese landen, ƒ 600.000, - .

Het totale programma is opgenomen in 'Werelddiakonaat 1981', aangevuld met informatie over de ontwikkelingen in het werelddiakonaat en de zending. In dit boekje wordt voor vijf onderwerpen in het bijzonder de aandacht van de gemeenten gevraagd-rampen, vluchtelingen, Ghana, Zuid-Afrika en Oost-Europa.

Uitgangspunten zijn:

'Door het werelddiakonale werk leren wij verstaan dat deze wereld van God is en dat wij niet op een eiland leven.'

'Door het werelddiakonale werk leren wij verstaan dat wij leven in en handelen vanuit de ene kerk van Jezus Christus.'

'Door het werelddiakonale werk leren wij delen wat beschikbaar is.'

'Door het werelddiakonale werk leren wij beter in en vanuit de gemeente functioneren."
 

***


Allerlei reacties op de pastorale brief van de hervormde synode over de kernbewapening komen los. Vorige week publiceerden we de brief van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond. Hieronder volgt nu een gedeelte van een brief, die dr. A. A. Spijkerboer, hervormd predikant te Amsterdam aan de classicale vergaderingen zond.

Wat de synode nu bepleit is niet veel meer dan een slag in de lucht. In de eerste plaats levert wat zij wil voor de veiligheid van ons land niets op: ook een Nederland zonder kernwapens zou bij een eventueel conflict tussen de NAVO en het Warschaupact de volle laag krijgen. In de tweede plaats: wanneer wij de kernwapens ons land uit doen, zullen die in andere NAVO-landen opgeslagen worden, en de Sovjet-Unie zal zich niet minder bedreigd voelen. Voor de verwachting, tenslotte, dat andere landen van de door de synode bepleite eenzijdige stap gebruik zullen maken om een politiek van ontspanning te gaan voeren, bestaat geen enkele aanwijsbare grond. Het pleidooi van de synode voor het verwijderen van de kernwapens uit ons land is in feite een stap in de richting van de oude neutraliteitspolitiek van voor 1940, en als de regering aan dit pleidooi gehoor zou geven zou zij iedere invloed op het beleid van de NAVO verliezen en de preventieve werking van het bondgenootschap verzwakken. (...)

Met de door haar bepleite eenzijdige stap zou de synode wel eens het tegenovergestelde kunnen bereiken van wat zij beoogt: de internationale situatie zo zwart mogelijk afschilderen, en dan met een pleidooi komen, waarvan iedereen kan begrijpen dat het nauwelijks meer is dan een slag in de lucht, werkt de gedachte dat oorlog onvermijdelijk is, en daarmee de berusting in de hand.

De spanning tussen Oost en West heeft na 1945 niet tot gewapende conflicten in Europa geleid. Wanneer het waar is dat God In zijn genade ons nog een bepaalde tijd gunt om tot werkelijke vrede te komen, dan kan de synode niet doen alsof die tijd nu ten einde is, door te zeggen dat ons land de landen van de NAVO en het Warschaupact maar aan hun lot moet overlaten en zich aan de zijlijn van de Europese geschiedenis moet opstellen. Wanneer het waar is, dat God in zijn genade ons nog een bepaalde tijd gunt, dan kan dat maar één ding betekenen, namelijk dat ook onze regering en ons volk aan die vrede kunnen werken en daarom ook móeten werken, samen met andere volkeren en regeringen die in dezelfde situatie verkeren.

' Niet berusten dus, en niet gelaten afwachten hoe de geschiedenis zich verder ontwikkelt Gods genade maakt moedige mensen, omdat Hij nieuwe mogelijkheden geeft: de volkeren van Europa zijn er niet toe gedoemd om elkaar met kernwapens ten gronde te richten. Dat gelooft de kerk en dat moet zij tegen regering en volk zeggen. Maar Gods genade maakt ook bescheiden mensen, die de gemeenschappelijke schuld niet van zich af schuiven, en die zich niet bulten het groter geheel van regering en volk plaatsen. Alleen wanneer de kerk bescheiden is zal zij haar roeping kunnen vervullen.

De synode kon niet bij haar uitspraak van 1962 blijven staan, en het is goed dat zij op een niet mis te verstane manier heeft gezegd, dat wij tot een nieuw beleid moeten komen, maar de kernwapens Nederland uit levert voor de vrede helaas bitter weinig op.

***

I.C.T.O., dat zijn de beginletters van een 'Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening', dat opgericht is uit bezorgdheid over de wijze, waarop thans in kerk en maatschappij over het vraagstuk van de bewapening wordt gedacht. Hieronder volgt - ter informatie van de lezers - de doelstelling van het comité. 'Leven in het ideologische tijdperk' is de titel van een bij de informatie gevoegd artikel van de hand van ds. J. Windig, hervormd predikant te Den Helder, lid van het hoofdbestuur van de Confessionele Vereniging.

'De kerk mag en moet misstanden aan de kaak stellen maar geen politieke richtlijnen geven zoals o.a. de Raad van Kerken en het I.K.V. plegen te doen. Het I.C.T.O. is als eerste opgericht in Hoogeveen en nadat hierover een artikel in een maandblad had gestaan volgden al snel andere gemeenten.

Uitgangspunt:

Het I.C.T.O. gaat uit van de Bijbel als het Woord van God.

Doelstelling:

Doelstelling:1. Het bevorderen van bezinning op het vraagstuk van oorlog en vrede en het geven van informatie hierover.

Standpunten van het I.C.T.O.:

1. Een atheïstisch systeem, zoals het Marxisme, is voor ons onder alle omstandigheden verwerpelijk. De overheid dient de vrijheid van godsdienst te waarborgen.

2. Wij zullen ons te allen tijde blijven inzetten om te pleiten voor vrede; maar niet ten koste van de Bijbelse gerechtigheid, die verloren zal gaan onder systemen die geen vrijheid van godsdienst toestaan.

3. Wij maken ons ernstig bezorgd over de enorme uitbreiding van de Sowjetstrijdkrachten (zowel conventioneel als op chemisch en nucleair terrein) en de daaruit voortvloeiende bewapeningsspiraal. Deze uitbreiding heeft vooral de laatste jaren plaats gevonden en vindt nog plaats.

4. Het I.C.T.O. protesteert tegen elke verzwakking van de westerse defensie zolang er nog geen definitieve afspraken zijn gemaakt over wederzijdse ontwapening. Want zonder dergelijke afspraken betekent verzwakking van defensie een vergroting van de oorlogskansen en dus een bedreiging van de vrijheid en de mogelijk­heid van nieuw onrecht.

5. Wij zullen er, als I.C.T.O., op blijven aandringen om als NAVO-partners en de landen van het Warschau-pact, haast te maken met de besprekingen over de afschaffing van de kernwapens. ­

6. De kerk zij geen zwijgende kerk, maar het I.C.T.O. heeft er grote bezwaren tegen dat er vanuit de kerk partijpolitiek wordt bedreven. Daar zijn de politieke partijen en het parlement de juiste plaatsen voor.

Algemeen sekretariaat: M. de Lange-Burger, Beukenlaan-2, 1861 EH Bergen, tel. 02208-4903.

Comité van advies/aanbeveling

Ds. H. G. Abma, Putten, lid 2e Kamer Staten-Generaal voor het S.G.P.

Dr. ir. J. van Dam, Den Helder.

A. A. M. E. van Erp Best, lid 2e Kamer Staten-Generaal voor de V.V.D.

Drs. R. K. de Jong, Goütum, Hervormd predikant.

W. Mateman, Aalten, lid 2e Kamer Staten-Generaal voor het C.D.A.

H. Meijer, Ede, Kolonel b.d.

Ds. B. van Oeveren, Rijnsburg, Gereformeerd predikant.

A. Ploeg, Arnhem, lid 2e Kamer Staten-Generaal voor de V.V.D.

Ds. Th. Pol, Heelsum, Hervormd predikant.

Ds. J. J. Poort, Oisterwijk, Hervormd predikant.

Prof. dr. ir. H. van Riessen, Aerdenhout.

Ing. T. de Ruig, Leiden, Generaal-Majoor b.d.

Ds. W. M. van Schuilenburg, Sneek, Hervormd predikant.

Prof. dr. L. Strengholt, Heiloo.

Dr. J. Turkstra, Ommen, Inspekteur Basis Onderwijs.

Ds. L. L. van der Vliet, Groningen, Gereformeerd predikant.

Dr. K. de Vries, lid 1e Kamer Staten-Generaal voor het C.D.A.

Ds. J. H. A. Windig, Den Helder, Hervormd predikant.

Ds. W. Wybenga, St. Jacobi-Parochie, Gereformeerd predikant.

J. C. Zuidema, 's-Gravenhage, Brigade-Generaal b.d.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 januari 1981

De Waarheidsvriend | 18 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 januari 1981

De Waarheidsvriend | 18 Pagina's