Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

17 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Op-en Neder-Andel: W. Verboom te Waddinxveen; Borne: K. Beuckens te Stavoren; Hazerswoude: (toez.) J. L. Ravesloot te Heemse; Oene: A. de Reuver te Capelle a. d. IJssel; Amerongen: T. van 't Veld te Ede; Wehl (part-time): D. Plantinga te Bemmel, die dit beroep iieeft aangenomen; Neede: J. G. N. Cupedo te Doorwertii-Heelsum; Scherpenzeel (Old.): T. W. van Bennekom te Ooltgensplaat; Wadenoijen: (toez.) part-time: J. B. Heybroek te Lobith; Halle: part-time S. v. d. Bos te Hillegersberg; Barneveld: P. Molenaar te Groot-Ammers.

AANGENOMEN NAAR:

Amstelveen-Buitenveldert: L. de Liefde te Vlissingen; Evang. 'Elim' te Urk: G. W. Nijhof te Oosterwolde: Wormer Knollendam en Jisp: H. E. Hendriks, kand. te Amsterdam; Zutphen: J. van Santen te Oudshoorn-Ridderveld; Bergum: H. Bousema te Woudsend; Weerselo: (toez.) J. A. Kanis te Joure; Bergum: H. Bousema te Woudsend; A. Juffer te Nieuw-Beyerland tot Zendingspredikant te Nairobi (Kenya) in dienst van de GZB; C. Vos te Amsterdam ben. tot gest. verzorger verpleegtehuis 'Naarderheem' te Naarden en Chr. Verpleegtehuis te Hilversum.

BEDANKT VOOR:

Assen: (toez.): J. A. Kanis te Joure; Rhenen en Geldermalsen: B. J. Kruit te Numansdorp; Zuilichem-Nieuwaal: L. H. Oosten te Wouterswoude; Willemstad: F. v. d. Sluis te Doorn; Emmer-Compascuüm: F. Tijsma te Ootmarsum.

WIE KAN HELPEN AAN WOONRUIMTE?

Een theologisch kandidaat (gehuwd, één kind) zoekt liefst voor zo spoedig mogelijk, een geschikte woonruimte. Een eerder in ons blad geplaatste advertentie leverde geen resultaat op. Mag ik voor hem en zijn gezin deze dringende vraag nog eens herhalen en u, die wellicht helpen kunt of een verwijzing kunt geven naar een geschikte woongelegenheid, verzoeken kontakt met mij op te nemen? De voorkeur gaat uit naar het centrum van ons land.

Ds. C. den Boer, Woudenberg (Paulus Pofterlaan 64, tel. 1560 of 3843).

CHRISTELIJKE VERANTWOORDELIJK­ HEID IN DE SAMENLEVING

Onder deze titel is door deputaten voor kerk en samenleving van de Generale Synode der Christelijke Gereformeerde Kerken een rapport gepubliceerd, waarvan thans een 2e druk verscheen. Het wordt aangekondigd als een uitwerking van het eerder (in 1976) verschenen rapport 'Bijbelse lijnen voor kerk en samenleving'. Dat is het inderdaad: een uitwerking die een toespitsing inhoudt op de verantwoordelijkheid voor een aantal concrete levensterreinen.

Aan de orde komen de volgende tien onderwerpen: levensstijl, milieubeheer, opvoeding en onderwijs, cultuurwaardering en cultuurgebruik, communicatiemedia, medische ethiek, maatschappelijke dienstverlening, politiek en maatschappelijk handelen, strijd voor gerechtigheid, en: bewapening, oorlog en vrede.

In een inleidend hoofdstuk 'Aan de hand van het Woord' wordt in een paar hoofdlijnen aangegeven welke bijbelse grondgedachten de weg wijzen voor een verantwoord handelen in de samenleving.

Het rapport leent zich - mede doordat na elk hoofdstuk een aantal gespreksvragen wordt gegeven - heel goed voor behandeling op verenigingen of gesprekskringen.

Het heeft een omvang van 60 bladzijden en het wordt u toegezonden na overmaking van ƒ 7, 50 op postgirorekening 535300 t.n.v. Kerkelijk Bureau Chr. Geref. Kerken te Schiedam, met vermelding: Christelijke verantwoordelijkheid in de samenleving. Bij bestelling van 5 of meer exemplaren wordt de prijs ƒ 7, — per stuk. Van het rapport 'Bijbelse lijnen voor kerk en samenleving' is nog een beperkt aantal exemplaren verkrijgbaar door overmaking van ƒ 3, 50 per stuk op bovengenoemd gironummer, met vermelding 'Bijbelse lijnen'. De prijs van beide rapporten samen is ƒ 10, - . Vermeldt u bij uw overschrijving dan '2 rapporten kerk en samenleving'.

STREEKZENDINGSMIDDAG TE SCHEVENINGEN

Op D.V. 28 mei 1981 (Hemelvaartsdag) des middags om 3 uur in de Nieuwe Badkapel aan de Nieuwe Parklaan 90 te Scheveningen de 30e regionale zendingsmiddag worden gehouden, uitgaande van de plaatselijke afdelingen van de G.Z.B, in de Haagse en Leidse regio. Drs. T. C. Guyt te Heij-en Boeicop zal het openingswoord uitspreken, ds. M. Goudriaan te Ouderkerk aan de IJssel spreekt over het onderwerp: 'Tot de bruiloft genodigd' en ds. G. Mulder te Hasselt (O.) over het onderwerp: 'Gekomen van het einde der aarde'.

GEREFORMEERDE BOND AFDELING UTRECHT

Op D.V. dinsdagavond, 19 mei a.s. te 19.45 uur, hoopt ds. J. den Hoed in de Nieuwe Keten (achter de Nieuwe Kerk) te spreken over het onderwerp: Geloofsleven en Belijdenis. Iedereen is van harte welkom.

'TIARA OF HERDERSSTAF'

(Jaarvergadering van de Ver. 'Protestants Nederland' in de zaal bij de Augustijnenkerk te Dordrecht op zaterdagmiddag 16 mei 1981. Samenvatting van het referaat van ds. M.V.J. de Craene, Geref. predikant te Middelburg en lid hoofdbestuur 'Protestants Nederland').

Bij wijze van grap werd onlangs gezegd, dat de huidige paus Johannes Paulus II een 'hoogvlieger' zou zijn, omdat hij zich zo vaak per vliegtuig in de lucht en zo weinig op de stoel van Petrus treft. Serieus kan men zich echter ook afvragen: waarom is deze paus zo weinig thuis? Is het, omdat hij als een herder contact zoekt met zijn schapen, teneinde ze beter te kunnen leiden en begeleiden? Of komt in feite bij deze bezoeken alleen de paus aan het woord en is er geen sprake van een dialoog? Hoe kan hij anders zo doof blijven voor de problemen die zich (ook) in de R.K.kerk voordoen en er in zijn toespraken telkens aan voorbij gaan? Maar waarom dan deze vele reizen?

Zoekt de paus voor alles populariteit of speelt de 'tiara-gedachte', het geestelijk heer en meester zijn van deze aarde, nog steeds een rol? De tiara, de driedubbele pauselijke kroon, symboliseert de hoogste waardigheid van de paus als priester, bestuurder en leraar. Het is het teken van de hoogste macht zowel in geestelijk als werelds opzicht.

Reeds paus Bonifatius VIII heeft in zijn bul 'Unam Sanctus' (1294-1303) deze leer over de twee zwaarden, welke aan de paus zouden zijn gegeven door Christus, uiteengezet. Deze bul is, zoals geen enkele andere dwaling van de R.K.kerk, nooit teruggetrokken (de woorden zijn van Küng: Onfeilbaarheid? pag. 27). Het ziet er dan ook naar uit, dat de vraag of de paus met zijn reizen in de eerste plaats zijn primaat-zijn wil onderstrepen, bevestigend moet worden beantwoord. Het herder-zijn komt op de tweede plaats.

Allereerst gaat het de paus er om te benadrukken, dat hij niet is eerste onder zijns gelijken, maar de enige die boven zijn gelijken staat, in alle opzichten. Hij laat dit ook op verschillende manieren blijken. Dat deze paus een Mariale paus is behoeft geen betoog. Al zijn bezoeken concentreren zich rond een of ander dubieus (het woord is alweer van Küng) Maria-heiligdom. Dat hier sprake is van 'dubieus' heeft zijn reden in de r.k.theologie (waarbij gelet moet worden op het verschil in woordgebruik bij de reformatorische theologie). Naar r.k.leer zijn de 'verschijningen' van Maria, die oorzaak waren van de stichting der betreffende heiligdommen, niet andere dan 'bijzondere openbaringen', die aan geen enkele rooms-katholiek als 'verplicht' geloofspunt kunnen worden opgelegd. Nu paus Johannes Paulus II zich echter zo bijzonder voor deze Maria-heiligdommen blijkt te interesseren, is het vermoeden gewettigd dat wij onder zijn pontificaat nog wel een nieuw Maria-dogma te wachten hebben zoals bijvoorbeeld dat van Maria, medeverlosseres of koningin des hemels.

Wat van meer belang echter is, is dat deze paus onverminderd vesthoudt aan zijn persoonlijke onfeilbaarheid, als hij als paus spreekt, en bepaald niet bereid blijkt deze onfeilbaarheid ter discussie te stellen. En juist daarom zit men in de R.K.kerk als het ware te springen: juist van dat woord 'onfeilbaar' en van dat begrip wil men af.

Het is duidelijk, dat de onfeilbaarheid van de paus in 1870 niet gedefinieerd zou zijn, als de 'romeinse kwestie' niet had gespeeld. Na de politieke mislukking van paus Pius IX leek het omringen van de paus met het aureool van 'onfeilbaarheid' de enige mogelijkheid om de reeds ineengeschrompelde kerkelijke staat te redden van totale oplossing in de Italiaanse staat. Ofschoon de tegenstanders van de 'infalibilitas papale' zich in 1870 gewonnen gaven, is de strijd rond het begrip onfeilbaarheid tot vandaag toe gebleven. Het komt, zo zeggen sommige r.k.theologen, alleen aan God toe om onfeilbaar te worden genoemd en niet aan de paus.

Hoe het in Nederland gaat, heeft kardinaal Willebrands onlangs toegelicht in zijn brief 'Een jaar later': 'De toestand in de R.K.kerk van Nederland is in het afgelopen jaar vlug verslechterd. De hoop op herstel van de eensgezindheid, waartoe de bisschappen begin vorig jaar in Rome met de paus een bijzondere synode hebben gehouden, is de bodem ingeslagen.' Dat is ook geen wonder, als je b.v. leest in 'Vrij Nederland' van 18 febr. 1981, dat de paus tegen bisschop Gijsen gezegd zou hebben (blijkens de geheime dekennotulen van 25 september 1980) dat hij (Gijsen) moest blijven doorgaan in de lijn waarin hij bezig was. Hij moest zich dus blijven verzetten tegen zijn collega's om zijn eigen lijn (of moeten we zeggen die van Johannes Paulus II) door te trekken, door zich verder in alle kerkelijke zaken conservatief op te stellen.

Waarschijnlijk heeft Willebrands niet voldaan aan de wens van Rome om Nederland terug te brengen binnen de conservatieve roomse traditie en probeert men het nu op andere wijze.

Dit alles overziende mag de vraag, vervat in de titel van dit referaat opnieuw gesteld worden. Tiara of herdersstaf. En ik ben er zeker van, dat u de echte Herdersstaf van de enige Goede Herder, de Heere Jezus, verkiest boven de tiara.

ORGELTOCHT DOOR DE ALBLASSERWAARD

Aanvang 14.00 uur in de Ned. Herv. Kerk te Groot Ammers. Vervolgens naar de Ned. Herv. Kerk te Streefkerk. Als laatste de Geref. Kerk 'De Haven' te Alblasserdam. Op dit orgel geeft Leo Terlouw 's avondsom 8.00 uur het slotconcert. Bespeling van de orgels is mogelijk. Er zijn aan deze orgeltocht (behalve deelname aan een broodmaaltijd) geen kosten verbonden. Opgave voor deze tocht moet uiterlijk 28 mei in het bezit zijn van dhr. C. Brouwer, Rijnstraat 8b, 2953 CT Alblasserdam. Tel. 01859-2329. In Alblasserdam is er gelegenheid voor een broodmaaltijd.

ORGELPLATEN DIE HET WAARD ZIJN TE WORDEN BELUISTERD

Deze week willen wij u eens weer 3 recentelijk verschenen orgelplaten aankondigen. Laten we beginnen met de opmerking dat het alle drie platen van formaat zijn die we elke rechtgeaarde orgelliefhebber van harte kunnen en willen aanbevelen. Het zijn overigens drie geheel verschillende platen; iets wat de orgelcultuur in ons land uitermate boeiend maakt. We willen daarom beginnen u te wijzen op de zojuist verschenen nieuwe plaat van Bernard Bartelink die het Adema-orgel in de kathedrale Basiliek van Sint Bavo in Haarlem bespeelt met composities van Louis Vierne (Symphonic nr. 3 voor orgel) alsmede van Max Reger de Fantasie en Tuga in d klein. Een plaat van een orgel dat steeds meer in de belangstelling komt te staan, bespeelt door een organist die 'zijn' orgel door en door kent en welke opname we met meer dan gewone belangstelling hebben beluisterd. De hoes is zakelijk gehouden en^verschaft ons gegevens over orgel, organist en de gespeelde werken. Besteladres: Eurosound, Dijkstraat 5, 6674 AG Herveld (tel. 08880-1Q48). Plaat no. 2 zouden we willen betitelen als een deftige plaat. Om te beginnen zit om de plaat, die we hierbij willen aanbevelen, een klaphoes met veel gegevens en welke hoes zeer fraai is uitgevoerd. In deze hoes zit een grammofoonplaat waarop door de organist Willem van Twilland op het prachtige orgel van de Grote Kerk te Nijmegen bijna uitsluitend onbekende composities vertolkt. Om er enkele te noemen: Johann Schneider, Trio (a-moU) Andante, Johann Chr. Friedrich Bach, Preludium, en niet te vergeten van de reeds eerder genoemde Johann Schneider diens Thema mit Variationen für Orgel. Wanneer u echt eens orgelmuziek wilt beluisteren die u hoogstwaarschijnlijk niet kent, moet u deze plaat eens aanschaffen. De prijs van deze plaat is ƒ 25, - en is te bestellen door overmaking van dit bedrag op giro no. 3067492 vah Studio Drost en Sein te Harderwijk terwijl deze plaat o.m. ook verkrijgbaar is bij Lindenberg's Boekhandel te Rotterdam.

Tenslotte deze week aandacht voor de beroemde organist Albert de Klerk die op het Adema-orgel van de Sint Jozefkerk in Haarlem orgelwerken speelt, van de onlangs overleden organist/componist Hendrik Andriessen. De orgelmuziek van Andriessen is heerlijke muziek om naar te luisteren, wanneer ze bovendien gespeeld worden óp het orgel waar deze composities ontstonden door een leerling van de componist heeft men toch < vel voldoende argumenten om zich deze plaat aan te schaffen. Op deze plaat staan de navolgende composities: Sonate da Chiesa; In dulci Jubilo; Premier Choral; Iritermezzo; Passacaglia en Toccata. Het merk van deze plaat is Emi en is te bestellen bij: Emi - Records, Postbus 13 9, 2100 AC Hee mstede. We willen u deze drie platen nogmaals van harte aanbevelen. U zult er veel luisterplezier aan kunnen beleven.

ZENDINGSMIDDAG TE VEEN

Derde Jaarlijkse Zendingsmiddag in de Ned. Herv. Kerk te Veen. Op 2 de Pinksterdag 8 juni. Aanvang:14.00 uur. Opening en sluiting ds. W. Roos te Veen. Sprekers ds. K. Veldman, Leerbroek; ds. S. de Jong, Katwijk a Zee. In de pauze is er gelegenheid voor boekenstand e.d. in het Herv. Centr. Koffie gratis.

ZATERDAG 25 APRIL  DABAR 1981 ONTMOETINGSDAG­

Dabar-werk is evangelisatie-rekreatiewerk op de camping. Elke jongere v^n achttien jaar en ouder, die óók in de vakantie leerling en getuige van Jezus Christus wil zijn, kan zich aanmelden bij DABAR. De organisatie van dit campingwerk is in handen van een landelijke kommissie, in samenwerking met plaatselijke Dabar-kommissies. Zaterdag 25 april jl. was voor iedereen die meewerkt binnen Dabar een belangrijke dag. Ontmoetingsdag in de Immanuëlkerk in Utrecht. Ontmoeting tussen teamleiders, teamleden, plaatselijke kommissies en landelijke kommissie. Kennismaking met nieuwe medewerkers. Spontane begroetingen tussen oude bekenden. Voortreffelijk orgelspel. Dat beschrijft de sfeer die er vanaf negen uur heerste. En om precies tien uur klonk het uit ruim driehonderd monden: aar juicht een toon, daar klinkt een stem, die galmt door 't gans Jeruzalem! Bemoedigend was de bijbelstudie over 1 Petrus 4 : 7-11. Vanuit de zekerheid dat het Koninkrijk van God komt, mogen Christenen in woord en daad getuige zijn van déze God. Wetend dat het ook déze God is die hiervoor de kracht geeft! Belangrijke opmerkingen werden er gemaakt door Jan Wolters, parttime medewerker bij Dabar.

Zijn toespraak handelde over het team-zijn. Elk teamlid brengt zijn eigen karakter, opvattingen, achtergrond, gaven en talenten mee. Desondanks kan een team een eenheid worden. Het fundament van deze eenheid ligt in Jezus Christus. Het gemeenschappelijke doel kan dan ook niet anders zijn dan samen Christen zijn! En de kenmerken van een Dabar-team mogen dan ook geloof, hoop en liefde zijn!

Een Dabar-team heeft vele taken. Deze kunnen samengevat worden in drie hoofdtaken, nl. de diakonale, de apostolaire en de pastorale taak. Konkreet betekent dit: een spel goed organiseren, een helpende hand bieden als dit nodig is, gastvrij zijn: diakonaat. Apostolair bezig zijn betekent: voorleven om Christen te zijn, verdraagzaamheid en liefde tonen ten opzichte van medeteamleden en medecampingbewoners .

Doorgeven van het Evangelie in kampdienst, gesprek, kinderklub.

En pastoraal bezig zijn is niet gelijk met de Boodschap klaar staan als er mensen komen, die het moeilijk hebben, maar een luisterend oor en opréchte belangstelling tonen!

Als team werk je samen. Als team vul je elkaar aan. Als team ben je elke dag met elkaar stil voor God in de bijbelstudie. Als team is het mogelijk een gemeente in het klein te zijn!

's Middags ging de heer A. G. van Bruggen in op het onderwerp: ('probleem-)jongeren en wij'. Hij stond stil bij de ontwikkeling en de belevingswereld van de jongere in het algemeen. Er van uitgaande dat ieder mens een uniek schepsel van God is en zich volkomen uniek ontwikkelt, bracht hij vele algemene elementen naar voren die bij een jongere méér op de voorgrond treden dan bij anderen. De beleving van de jongere in onze maatschappij gaat o.a. uit naar techniek, diskokultuur, romantiek en religie. En oorzaken van lastig gedrag kunnen bijv. zijn: de innerlijke strijd tussen individuele ontplooiing enerzijds en de behoefte aan vastheid anderzijds, verveling of krachtmeting.

De Dabar-jongere zal vanuit zijn Christen-zijn in de ontmoeting met de jongere op de camping een luisterend oor moeten hebben vanuit een stukje bewogenheid voor die ander. Een voorwaarde voor écht kontakt is een vertrouwensrelatie, waarin beide partijen zichzelf kunnen zijn. De beste indruk die je als Dabar-team achter kunt laten, is te zorgen voor een in alle opzichten fijne vakantie. Bedenk dat één woord of één gebaar een mosterdzaadje kan zijn, dat uitgroeit tot iets enorms, ook al merk je daar zelf niets van, aldus de heer Van Bruggen. Bovenstaande werd konkreet gemaakt door middel van enkele situatieschetsen, die behandeld werden. Een voorproefje voor straks.

Hoofdpunten op deze ontmoetingsdag waren dus: het team en de boekentafel, jongeren en wij. Maar er was méér! Zang en orgelspel; het Dabar-koffiebarteam, dat zingend en vertellend informatie gaf; de nadere kennismaking tussen plaatselijke kommissies en teams, waarbij afspraken werden gemaakt voor plaatselijke instruktieweekends; de tentoonstelling over het kinderwerk, die informatie gaf over vertelling en verwerking van het bijbelverhaal; de boekentafel waarop het boekje 'Leerling en Getuige zijn' niet ontbrak. Dit boekje is nl. speciaal geschreven voor Dabar, evenals de brochure, die opnieuw werd uitgereikt, omdat hij herschreven is.

25 april 1981 stond voor Dabar-medewerkers in het kader van ontmoeting en bemoediging. Aan het slot van deze dag werd 1 Kor. 13 gelezen en even later werd met overtuiging gezongen: U zij de glorie, Christus onze Heer!

ORGELCONCERTEN-ORGELPLATEN

De orgelconcerten in ons land gaan zo langzamerhand weer beginnen. De diverse orgelcommissies hebben de programma's voor het komende seizoen weer gereed gemaakt waarbij vaak interessante brochures verschijnen. Zo kregen wij van de orgelcommissie der Grote Kerk te Maassluis het programmaboekje van de concertserie 1981 toegezonden waarin de volledige programma's zijn opgenomen naast gegevens over het orgel van Maassluis, de organisten die deze serie hopen te spelen (Feike Asma en Jaap Kroonenburg) biografie componisten, poëzie over het orgel etc. Hoewel uiteraard niet diepgaand op één en ander kon worden ingegaan toch een programmaboekje dat we de concertbezoekers in Maassluis van harte willen aanbevelen. U kunt dit boekje thuisgezonden krijgen door overmaking van ƒ4, 95 op giro no. 704656 t.n.v. G. de Jong, Zuiddijk 28, Maassluis met vermelding 'Orgelboekje 1981'.

'Zing vrolijk in verheven Psalmen'.

Onder deze titel verscheen bij Lindenberg's boek­ handel, Postbus 4209, 3006 AE Rotterdam een nieuwe LP waarop we kunnen luisteren naar Samenzang in de Oude Kerk te Rotterdam-Delfshaven met medewerking van de bekende organist Klaas Bolt. De gemeentezang staat momenteel sterk in de belangstelling en vooral de organist Klaas Bolt mag terecht een deskundige op gemeentezang begeleiding worden genoemd zonder af te doen aan zijn overige uitstekende kwaliteiten.

Op deze zeer interessante plaat kunt u luisteren naarde Ps. 21, 43, 6, 98, 93, Lofz. Zacharias, Ps. 130 alsmede een orgelsolo over De tweede berijming van de Twaalf Artikelen des Geloofs (waarom zingen wij die eigenlijk nooit in onze erediensten? ). Lindenberg's boekhandel verdient onze bijzondere dank voor deze uitgave. De hoes verschaft ons reeds veel informatie doch ook op de bijgesloten borchure wordt de geïnteresseerde gemeentezangliefhebber (en dat zijn we toch allemaal? ) uitvoerig ingelicht over onze fraaie Psalmmelodieën. Zeer hartelijk aanbevolen. Zowel de LP. als de MC. kost ƒ 22, 90. Te bestellen op giro no. 635089 van Lindenberg's Boekhandel voornoemd.

Tot slot willen wij graag onder uw aandacht brengen de orgelplaat waarop Hans van der Gouwe het orgel bespeelt van de Vredekerk te Zoetermeer. In deze nieuwe kerk van de Geref. Gem. bouwde de orgelmaker Willem N. de Jongh een geheel nieuw orgel. Ten bate van de kerkbouwaktie der Geref. Gem. te Zoetermeer verscheen deze keurig uitgegeven orgelplaat waarop u kunt luisteren naar o.m. composities van J. S. Bach (Concerto in G), George Böhm, J. L. Krebs (o.a. het koraal voorspel 'Ach Gott, erhör mein Seufzen' e.a. Verzamelaars van verschillende orgelplaten zullen ook deze plaat waarschijnlijk wel aanschaffen. Jammer dat vanwege de mindergoede akoustiek van het kerkgebouw we de nagalm wat missen. Het orgel klinkt overigens goed. Deze plaat kost (incl. verzendkosten) ƒ 25, - te bestellen door overmaking van dit bedrag op giro no. 3.400.500 t.n.v. Penningm. Comm. Beheer, Zoetermeer.

Maarten Seijbel

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1981

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1981

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's