Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Herman & Els ter Welle, God is getrouw, in de Ruimte, een geloofsavontuur, 190 blz. geïllustreerde uitgave. In de Ruimte, Soest, prijs ƒ 17, 50.

In dit boek vertellen Herman en Els ter Welle het verhaal van hun leven. 'In de Ruimte is een als kinderoord gesticht huis in Soest, later uitgegroeid tot een evangelisch centrum. Het boek is sterk biografisch van opzet. Ter Welle vertelt zijn levensloop van kind af aan. Hij is afkomstig uit de Gereformeerde kerken, maar komt later in zijn leven in een Vergadering van gelovigen terecht. Zelf heeft hij nu in Soest een grote Evangelische gemeente waaraan hij leiding geeft. Deze gemeente is heel sterk op zending en evangelisatie gericht. Jaarlijks worden er wel tweeduizend kinderen ontvangen in kampen. Men geeft een kinderblad 'De Goede Herder' uit, er is een rehabilitatiecentrum voor maatschappelijk vastgelopen jongeren, een bijbelschool. Ter Welle geniet internationale bekendheid om zijn specialismen op het gebied van kinderevangelisatie. Wie meer wil weten van dit evangelisch centrum 'In de Ruimte' kan in dit boek breed terecht. Het is ook rijk geïllustreerd met foto's uit het leven van de schrijver en zijn vrouw, uit de geschiedenis en de wording van dit centrum. Het is mij wel een beetje al te veel op Ter Welle en zijn vrouw zelf gericht. Ze hebben dat gevaar ook zelf terecht aangevoeld. Paulus heeft nooit behoefte gevoeld, een boek over zichzelf te schrijven. En hij had er toch ook wel voldoende aanleiding toe gehad. Intussen getuigt het boek wel van veel inzet voor de vervulling van de opdracht: predik het Evangelie aan alle creaturen.

J. M.

H. de Jong: Bron en norm, een bundel bijbelstudies (Serie Bijbel en Gemeente), 161 blz. ƒ 23, 50, Kok, Kampen 1979.

Deze bundel Bijbelstudies is ten dele van meditatieve, ten dele van uitlegkundige aard. Uiteraard mag er geen tegenstelling bestaan tussen de uitleg en de meditatie, maar het accent kan niettemin verschillend gelegd worden. Ook in deze bundel toont De Jong zich een exact en kundig exegeet, die nauwgezet luistert naar wat de tekst ons te zeggen heeft en met name bij bekende teksten de vraag stelt: Staat er eigenlijk wat we er altijd in gelezen hebben?

Een derde kenmerk van deze bundel is dat er regelmatig lijnen getrokken worden naar actuele, pastorale en ethische vragen. Al direct de inzet is bijzonder belangrijk. Daar bestrijdt de auteur de gedachte die we veelal in de huidige theologie vinden, dat de verlossing aan de schepping voorafgaat, ja dat de Bijbel eigenlijk zou beginnen bij Genesis 12 en dat de scheppingsverhalen latere reflectie zouden zijn. Schepping is hier heil. Terecht wijst De Jong erop, dat hier de kiemen liggen van de theologie van de revolutie: Het heil is geen herstel, geen herschepping, maar iets revolutionairs. En met de auteur zou ik inderdaad een goed woord willen spreken aangaande de scheppingsordeningen, ook al weet ik van het misbruik dat er van gemaakt is.

Fijnzinnig is ook de studie over Job 2:9, 10 in verband met de vragen van lijden en verzet, waarbij de schrijver noch de weg van de berusting, noch die van de rebellie op wil.

De titel is ontleend aan een studie over Psalm 119:49-52: niet alleen is de Schrift de krachtbron, maar ook de levensnorm.

Voor de ethiek rondom de gezinsvorming is belangwekkend wat de auteur schrijft over Psalm 127, waarbij hij wijst op de heilshistorische dimensie. De meditatie over het berouw van Petrus heeft me minder overtuigd. Zo zijn er bij een dergelijke bundel uiteraard meer punten waar men nog wel eens over zou willen doorpraten. Maar dat zal juist van deze bundel wel de bedoeling zijn. Bijbelstudies willen immers aanzetten tot bezinning en meditatie.

De bundel lijkt me overigens meer geschikt voor persoonlijke bezinning dan voor kringwerk. Hartelijk aanbevolen.

A. N.

A. Noordegraaf en A. Romein: Christelijke hulpverlening in een veranderende tijd, 96 blz. prijs ƒ 13, 90, uitg. Boekencentrum b.v.

In dit boek vinden we drie opstellen, nadere uitwerkingen van lezingen die beide schrijvers eerder hielden. Twee van de hand van ds. A. Romein: Christelijke hulpverlening in een veranderende tijd, en Diakonaal huisbezoek. Drs. A. Noordegraaf geeft een brede verhandeling over Pastoraat en maatschappelijk werk. In zijn eerste opstel geeft ds. Romein helder de veranderingen aan die kenmerkend zijn voor onze tijd. Ook de hulpverlening is aan veranderingen onderhevig. Je kan daar tweeërlei op reageren: conservatief en progressief. Ds. Romein geeft dan vanuit de Schrift enkele overwegingen voor hulpverlening en komt tot een aantal conclusies en aanbevelingen. Christus' heilige methodiek in de omgang met mensen wordt aangeprezen, d.w.z. een diep invoelen voor de unieke naaste bij ons. Werkers in de christelijke hulpverlening moeten steeds bedenken: het geestelijk karakter van alle nood én goede hulp. Levensbeschouwing en dienstverlening zijn niet van elkaar te scheiden. Er is het 'laatste' en het 'voorlaatste' in een mensenleven. Meer en meer wordt in onze tijd de noodzaak van vrijwilligers gezien. Hier wil de gemeente van Christus een diakonale gemeente zijn. Eén aspect daarvan noemt hij met name: gemeenschap. 'Als de christelijke gemeente nog iets te bieden zou moeten hebben voor de mens van deze tijd, dan is het wel een warme, open, gastvrije gemeenschap, voortkomend uit de levende gemeenschap door genade en geloof met haar Here en Heiland, Jezus Christus' (pg. 23). Drs. Noordegraaf gaat breed in op de verhouding tussen de christelijke gemeente en de maatschappelijke dienstverlening. Relatie pastoraat/diakonaat en maatschappelijk werk wordt hierbij als een deelprobleem aan de orde gesteld. Ingegaan wordt op de vraag: wat is pastoraat? Verder op de vraag: wat is maatschappelijk werk? Zijn er ontmoetingen of mogelijkheden van ontmoetingen tussen pastor en maatschappelijk werker. Er is vervreemding tussen beiden. Dit komt voort uit terminologie en taalgebruik. Drs. Noordegraaf gaat in op een spannende vraag in de ethische bezinning van onze tijd: hoe is de verhouding tussen bijbelse norm en situatie waarin men leeft. De visie op de mens wordt gesproken. Gepleit wordt voor intensief overleg tussen werkers in de maatschappelijke dienstverlening, pastores en diakenen. Regelmatig welzijnsberaad verdient overweging. Christelijk maatschappelijk werk heeft een eigen taak naast het ambtelijk werk in de gemeente. Ook Noordegraaf komt op voor goede relatie tussen gemeentelijk werk c.q. pastoraat en maatschappelijk werk en noemt daarbij een levende gemeente een eerste vereiste. Het vrijwilligerswerk wordt sterk bepleit. In een laatste hoofdstuk gaat ds. Romein in op het Diakonale huisbezoek. Tot de gaven van de gemeente hoort de diakonale roeping, de opdracht van de gemeente, te leven in dienstbetoon. Dat is wezenlijk voor deze gemeente. Diakonaat is geen bijwagen van het kerkewerk. 'Zonder diakonaat houdt de kerk op kerk te zijn' (blz. 84). Ds. Romein geeft dan breed aan wat het diakonale huisbezoek wil zijn en hoe het vorm gegeven kan worden. Wat betreft de uitvoerbaarheid pleit hij voorde vorm van het zgn. 'groothuisbezoek', voor het pastoraat minder geschikt, voor het diakonaat wel geschikt.

Ik kan niet anders zeggen, dan vinden dat dit geschrift in een behoefte voorziet. Het is met grote kennis van zaken geschreven. Onze diakenen moeten het allemaal aanschaffen en vooral lezen. Vooral ook de diakenen die te maken hebben met instellingen voor maatschappelijk werk. Het is geschikt om stukje voor stukje op de diakonievergaderingen besproken te worden. Dat kost misschien wel wat passen en meten op de vaak volle agenda, maar het loont de moeite. Ik wens het ook in handen van allen die in de maatschappelijke dienstverlening staan en dat willen doen vanuit een biibelse visie op mens en wereld. Zeer aanbevolen.

J. M.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's