Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

OBLIGATIELENING BOND VOOR NED. HERV. KNAPENVERENIGING OP GERE­ FORMEERDE GRONDSLAG

In de jaren 1961-1964 heeft bovengenoemde vereniging een lening geplaatst door middel van renteloze obligaties ten behoeve van het vakantiecentrum 'De Driehoek' te Ermelo. Deze lening is in 1981 vervallen. Het bestuur van de H.G.J.B, te Bilthoven stelt ieder die in het bezit is van nog niet afgeloste obligaties in de gelegenheid deze vóór 31 december 1982 voor aflossing aan te bieden. Herv.Ger. Jeugdbond, Prins Bernhardlaan 1, Bilthoven.

OPEN BRIEF van 123 predikanten uit de Zuidafrikaanse N.G.-Kerk, waarin zij stelling nemen tegen verschillende aspecten van de apartheid (o.a. ondertekend door dr. Frans O'Brien Geldenhuys en prof. David Bosch).

(...) Ons is oortuig dat die kerk se roeping verder strek as die bediening van die versoening binne die vier mure van die kerk. Ons verwerp daarom die opvatting dat die kerk hom net met sg. 'geestelike sake' moet besig hou en hom verder moet terugtrek van die ander samelewingsterreine. Die versoening sluit 'n profetiese getuigenis aan die hele samelewing in en daarom mag die kerk nie swyg oor verskynsels soos sedelijke verval, gesinsontwrigting en diskriminasie nie. (...) Die kerk het 'n grootste geleentheid om God se 'proeftuin' in die wereld te wees. Dit betekent dat God deur die lewe van die kerk aan die wereld iets wil toon van die eenheid, onderlinge liefde, vredebegrip, mededeelsaamheid en geregtigheid wat Hy vir die hele samelewing bedoel. Uiteraard is dit alles in die kerk self ook nog maar gebrekkig verwerklik! Tog mag hierdie toedrag van sake nie die aanleiding wees dat die kerk sy profetiese taak ten opsigte van die samelewing op die lange baan skuif nie, totdat hy miskien eendag volledig geloofwaardig geword het. Vir die konkrete situasie in die Suid-Afrikaanse samelewing beteken bestaande onder meer

- dat die kerk sy profetiese getuienis met groot vrymoedigheid in die Suid-Afrikaanse samelewing mag lewer; ons leef immers onder 'n staatsbestel wat homself uitdruklik Christelik noem en dus saam met die kerk na die Woord van God wil luister; (...)

- dat 'n bestel waarin onversoenbaarheid tot 'n samelewingsbeginsel verhef word en die verskillende dele van die bevolking van Suid-Afrika van mekaar vervreem, onaanvaardbaar is;

- dat so'n stelsel dit bykans onmoontlik maak vir die inwoners van Suid-Afrika en mekaar werklik te leer ken, te vetrou en aan mekaar lojaal te wees;

- dat die wette wat simbole van hierdie vervreemding geword het, onder meer die oor gemengde huwelike, rasseklassifikasie en groepsgebiede, nie skriftuurlik verdedig kan word nie;

- dat geregtigheid, en nie bloot wet en orde nie, die rigtinggewende uitgangspunt in die reeling van die samelewing sal wees. Ons glo dat die voorkoms van die gedwonge verskuiwing van mense, ontwrigting van huweliks-en gesinsbande vanwee trekarbeid, onder-besteding aan swart onderwys, onvoldoende en swak behuising vir swartmense en lae lone nie te rym is met die Bybelse eise van geregtigheid en menswaardigheid nie;

- dat alle mense wat Suid-Afrika as hulle vaderland beskou, betrek behoort te word by die uitwerk van 'n nu we samelewingsbestel;

- dat hierdie bestel gebou behoort te word op orde en vrede wat die vrug is van geregtigheid, wat beteken dat alle mense gelyke behandeling en geleenthede behoort te geniet.

Met bogenoemde wil ons nie slegs ons diepe oortuiging ten opsigte van die konkrete Suid-Afrikaanse werklikheid in die lig van die Skrif boekstaaf nie, maar wil ons ook

- ons diepe skuld voor God bely omdat ons zelf ook die eenheid van die Kerk van Christus nie voldoende uitleef nie en mede-aandadig is aan baie van die maatskaplike wantoestande wat ons aangedui het:

- uitdruklik verkaar dat ons nóg oor die kerk nóg oor die owerheid prat vanuit 'n gesindheid van selfverheffende kritiek. Ons getuienis spruit uit 'n diepe solidariteit met die kerk en 'n bewussyn van medeverantwoordelikheid ten opsigte van die huidige samelewingsbestel;

- bely dat ons glo aan bekering, die vergewing van sondes, en 'n nuwe lewe in gehoorsaamheid aan God;

- die bede uitspreek dat ons brief daartoe mag meewerk dat die Kerk van Christus in Suid-Afrika 'n duideliker visie op sy roeping sal kry, en die uitwerking van 'n nuwe samenlewingsbestel in Suid-Afrika bespoedig mag word;

- getuig dat die Evangelie van Jezus Christus - God de goeie nuus aan die wereld - ook in hierdie spesifieke omstandighede aan die mense van Suid-Afrika hoop wil verleen;

- die versekering gee dat ons sal volhard in ons voorbidding vir die Kerk, asook vir die owerheid in sy uiters moeilike taak.

(Hervormd Penbureau)

CURSUS BIJBELS HEBREEUWS

In september begint in het Zendingshuis (het Hendrik Kraemer Instituut) in Oegstgeest een cursus Bijbels Hebreeuws die zonder bijzondere vooropleiding kan worden gevolgd. De lessen worden eenmaal in de veertien dagen op woensdagavond gegeven. De cursus duurt twee jaar. Het Zendingshuis is goed bereikbaar met trein, bus en auto. Nadere inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij het Dagmaat-secretariaat, Fazantstraat 46, 2162 GM Lisse (tel. 02521-13321).

'ONZE EVANGELISCHE VERANTWOOR­DELIJKHEID VOOR EUROPA'

In Straatsburg in het 'Centre Culturel St. Thomas' komt van 30 september - 2 oktober 1982 het 4e Europees Belijdenisconvent samen. Hoe is dit Convent ontstaan? De opmars van de moderne theologie heeft vele gelovigen verontrust. Zij hebben zich niet afgezet tegen de dwaalleer, maar getuigenis gegeven van de Waarheid. In de belijdenisbeweging 'Kein anderes Evangelium' hebben vele Christenen elkaar gevonden. In de Bondsrepubliek zijn meerdere belijdenisbewegingen. Deze hebben besloten samen te werken in het Theologisch Convent van Duitse Belijdenisbewegingen, dat tweemaal per jaar samenkomt, meestal in Frankfurt am Main. Enkele onderwerpen, die aan de orde zijn geweest, zijn: de autoriteit van de Bijbel, de zending, de Duitse kerkedagen, het groepsdynamika, de abortus provocatus, de crisis van het gezin en van het huwelijk, en het vredesvraagstuk. Onze Duitse broeders en zusters wisten, dat de hele kerk van Jezus Christus met dezelfde vraagstukken werd gekonfronteerd. Daarom hebben de belijdenisbewegingen contacten over de grenzen gezocht en gevonden. Zo kwam in 1974 het Ie Europees Belijdenisconvent in Berlijn en heeft toen de Berliner Ökumene Erklarung 'Freiheit und Gemeinschaft in Christus' uitgegeven. Het 2e Europees convent in 1976 sprak zich uit in de volgende verklaring: 'Nairobi kein Wendepunkt'. In 1975 werd in Nairobi de 5e assemblee van de Wereldraad van Kerken gehouden. Evenals het 2e werd ook het 3e Europees samenkomen in 1979 te Frankfurt am Main gehouden. Het thema was: 'Zwischen Anarchie und Tyrannei'. Het 4e Europees Belijdenisconvent vindt buiten de Duitse grenzen plaats, nl. in Straatsburg. Enkele sprekers zijn: prof. dr. Werner Kaegi, Zurich: 'De bedreiging van de geestelijke grondslagen van Europa'. Prof. dr. Wilhelm Hahn, lid van het Europees Parlement: 'Fundamentele bedreigingen voor de toekomst van Europa'.

Prof. dr. Georg Huntemann, predikant van Bremen en hoogleraar te Bazel: 'Karl Barth en zijn werking: hoop of bedreiging.'

W. J. J. Glashouwer: 'Vrijheid voor de kommunikatie van het Evangelie in West-Europa'. De heer Glashouwer is voorzitter van de Internationale Christelijke Universiteit.

Dr. C. A. Tukker, secretaris van del.CU.: 'Einde of begin van het christelijk wetenschappelijk werk'.

K. F. Gunning, arts te Rotterdam: 'Strijd om het christelijk mensbeeld".

Prof. dr. Peter Beyerhaus, missioloog uit Tubingen: 'De kerkelijke oecumenische situatie voor Vancouver 1983'. In deze Canadese stad zal de 6e assemblee van de Wereldraad van Kerken worden gehouden.

Prof. dr. Pierre Courthial, Vrije Theologische Faculteit in Aix-en-Provence: 'De nieuwe opwekking van onze Europese Christenheid'.

Wladimir Boekowski, Russisch dissident, is ook uitgenodigd te spreken.

De geestelijke nood van Europa is groot. Het Evangelie van Jezus Christus kan redding brengen. Daarover zal 'Straatsburg' zich bezinnen. Inlichtingen over het 4e Europees Belijdenisconvent worden gaarne verstrekt door J. Boelema, Smaragdlaan 35, 2332 JN Leiden, tel. 071-764979.

BEROEMD NED. ORGEL VOOR HET EERST OP DE PLAAT

Wanneer we, gelet op het aantal belangrijke orgelplaten dat heden ten dage verschijnt, ons land overzien, moeten we nogmaals en geheel ten overvloede constateren dat we bijzonder rijk zijn aan historische orgels. Aan dit rijke orgelbezit wordt meer dan ooit uitvoerig aandacht besteed. Niet in de laatste plaats ook door middel van de grammafoonplaat. Hebben we u een vorige keer mogen inlichten over het orgel van Zeerijp, deze week willen wij graag even nader ingaan op het historische orgel van de Grote Kerk te Edam. Dit orgel werd in 1662 gebouwd door de uit Hoorn afkomstige organist en orgelmaker Barent Smit, die later naar Londen vertrok en daar in de St. Paul's Cathedral een orgel bouwde waarvan nog gedeelten zijn overgebleven. Na in de loop der eeuwen diverse restauraties te hebben ondergaan, werd het orgel van Edam in 1980 algeheel gerestaureerd door Flentrop-Orgelbouw BV. te Zaandam onder advies van dr. M. A. Vente en Jan Jongepier. Deze restauratie bracht het orgel in oude glorie terug en het vormt thans weer een sieraad in de eveneens schitterende kerk die ook drastisch werd gerestaureerd. Van het orgel, en dat kon ook niet uitblijven, verscheen thans een grammofoonplaat. De organist Jan Jongepier laat ons dit orgel in alle registers horen en speelt o.m. composities van John Stanley (Voluntary no. 6), Anth. van Voordt (Ps. 2), Konrad Friedrich Hurlebusch (Fuga in G.gr.), J. C. Schmügel '(Fuga in C gr.), Johann Gottfried Walther (Variaties: 'Meinen Jesus lass ich nicht') en van Franz Xaver Anton Hurschhauser (Aria pastoralis variata). De eenvoudig uitgevoerde hoes verschaft ons veel informatie. Een plaat die we elke rechtgeaarde orgeliefhebber van harte aanbevelen. Ook opname technisch een goede plaat die wij in vele handen wensen. Voor zover ons bekend is dit de eerste l.p. van dit unieke orgel. Te bestellen bij de Hervormde Gem. Edam - p/a Pieter Claesstraat 6, 1135 HJ Edam.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 1982

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 1982

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's