Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In memoriam ds. K. v. d. Pol

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In memoriam ds. K. v. d. Pol

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De 5e augustus 1982 overleed te Veenendaal onze vriend en ambtsbroeder ds. K. v. d. Pol. Hij bereikte de leeftijd van 84 jaar.

De 5e augustus 1982 overleed te Veenendaal onze vriend en ambtsbroeder ds. K. v. d. Pol. Hij bereikte de leeftijd van 84 jaar. Als herder en leraar mocht hij de gemeenten Boven-Hardinxveld, Wierden, Den Haag, Ede, Veenendaal en Lunteren dienen. Het emeritaat begon voor hem in 1964, maar daarna heeft hij de gemeente te Lunteren nog vijf jaar als bijstand in het pastoraat mogen dienen. Howel we hem reeds meerdere jaren kenden bewaren we vooral goede herinneringen aan de uitstekende samenwerking en hartelijke verbondenheid in onze Veenendaalse tijd, ook met betrekking tot onze gezinnen. Als u vraagt: wie en hoe was ds. V. d. Pol, dan zou ik er graag dit van willen zeggen. Tot zijn 23ste jaar jaar was hij werkzaam op het boerenbedrijf van zijn vader. Van Godswege werd hij echter geroepen tot het predikambt. Na volbrachte studie werd hij op 21 jan. 1934 in zijn eerste gemeente bevestigd. Hij was, zoals we dat weleens uitdrukken, een mens uit één stuk. Je wist wat je aan hem had. Zijn prediking was klaar, duidelijk, recht op de man af. In strikte gebondenheid aan de Heilige Schrift en in overeenstemming met onze confessie wilde hij van niets anders weten dan van Jezus Christus en Dien gekruist, zoals Deze ons door de Schrift en in de verbanden van de Schrift wordt getoond. Het mocht hem gaan, in al zijn kerkelijke arbeid, ondanks alle gebrek en tekort, om de eer van de Drieenige God. Door het welbehagen des Heeren mocht hij zich als een arme, schuldige bedelaar, geborgen weten in het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus. Op indrukwekkende wijze heeft hij daarvan getuigenis mogen afleggen in zijn herdenkingspreek bij zijn 25-jarig ambtsjubileum. Ik hoor het hem als 't ware nog zeggen hoe hij ontdekt aan zonde, schuld en oordeel in het veld worstelde met God en hoe het toen de Heere behaagde Zijn Zoon, de Christus, in hem te openbaren. En deze van de Heere gegeven Zaligmaker, Die door de Geest verheerlijkt wordt, heeft hij in zijn prediking mogen voorstellen, aanbieden en aanprijzen. Daarom was hij wars van alle vroomdoenerij waarmee wijzelf iets willen zijn of verdienen. Het was en het bleef: uit genade zijt gij zalig geworden en dat niet uit u, het is Gods gave. De kern van zijn prediking vinden we, naar de Schrift, in zondag 23 van onze heidelberger. Het nochtans des geioofs mocht hij ook zelf door genade verstaan. Zo heeft ds. V. d. Pol zijn loopbaan mogen lopen, zijn werk mogen verrichten, levende uit vrije gunst alleen. Zo mocht hij, na een moeilijke, laatste levenstijd, verzoend met God door het bloed van Christus, in de Heere ontslapen. Na moeite en vreugde is hij ingegaan in de rust die overblijft voor al Gods volk. Met dankbaarheid gedenken we de arbeid, ook op het gebied van de zending, welke ds. V. d. Pol, daartoe door de Heere gesterkt, heeft mogen verrichten. We betuigen ons medeleven aan de familie, inzonderheid aan zijn zoon H. v. d. Pol, pred. te Wierden, met zijn gezin. De Heere zij nabij naar de rijkdom zijner genade. En voor ons allen geldt Hebr. 13 : 7, 8

'Gedenkt uwer voorgangeren, die u het woord Gods gesproken hebben en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1982

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

In memoriam ds. K. v. d. Pol

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1982

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's