Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pilatus dan kwam wederom uit... Jezus dan kwam uit...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pilatus dan kwam wederom uit... Jezus dan kwam uit...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Joh. 18 : 28 - 19 : 7

Neen, het is niet voor het eerst, dat Pilatus naar buiten komt en vóór het volle treedt in het proces tegen Jezus. Hij, de wereldlijke rechter, heeft zich allereerst op de hoogte gesteld van de aanklacht: 'Wat beschuldiging brengt gij tegen deze Mens?' De Joden zijn immers buiten het rechthuis gebleven, opdat zij niet verontreinigd zouden worden, maar opdat zij het Pascha eten mochten... Hoe lief is hen Gods wet...

Hoe gesloten is hun oog, hun hart voor Hem, Die het rechthuis binnenging en Zich zó verontreinigde. Zichzelf uitsluitend van de viering van het Pascha!

Jezus, de kwaaddoener! Zij hebben immers een wet, en naar hun wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelf Gods Zoon gemaakt!

Nu vindt het gerechtelijk onderzoek plaats: 'Zijt Gij de Koning der Joden?' 'Mijn Koninkrijk is niet van déze wereld; mijn dienaars zouden dan immers voor Mij gestreden hebben. Mijn recht, Mijn vrijheid bevochten hebben.' Opnieuw treedt Pilatus naar buiten. Het onderzoek is afgesloten. De uitspraak van de rechter laat niets aan duidelijkheid te wensen over: 'Ik vind geen schuld in Hem!'

Als rechter heeft hij het recht te handhaven: En recht, is hier, dat de onschuldige vrijuit gaat! Recht doen is niet het recht uit handen geven en de schare voor de keus plaatsen: Jezus óf Barabbas? Dat is rechtsverkrachting tot handhaving van jezelf! Onder de wereldlijke rechter Pontius Pilatus veroordeeld... onschuldig! De schare wil bloed zien: Zijn bloed! Wég met Jezus, kruist Hem! En de officiële overheid, Gods dienares, bewilligt...

Kerk én wereld spannen samen tegen Jezus, De Geliefde des Vaders... opdat Hét Paaslam zou worden geslacht, gegeten... Hij, onschuldig, gemarteld, gehoond en gekroond: 'Wees gegroet. Gij, Koning der Joden!'

Ziet, ik, Pilatus, breng Hem tot u lieden uit, opdat gij weet, dat ik in Hem géén schuld vind. Ten derde male: Géén schuld in Hem! Hij speculeert op hun erbarmen met deze bebloede, gehoonde en geslagene, met dit Lam Gods... Maar geen erbarmen kruist Zijn wég: Immers Gods strenge oordeel treft Hém! (H.C. zo. 15). Gód eist hier Zijn recht, recht dat Hij handhaaft tegenover Jezus! Pilatus' stem wordt overstemd door Gods spreken: Zie, Ik, God, breng Hem tot u lieden uit: 'Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven!'

Pilatus, de schare, blijft ten volle aansprakelijk voor hun vergrijp aan Jezus. En tóch: alzo moest de Christus lijden. Goddelijk moeten! Hier wordt gena van waarheid blij ontmoet: Gods wil tot erbarmen met de schare, met Pilatus, met u, met mij, doet Hem Zijn recht halen bij deze Onschuldige, deze waarachtige God-Mens!

Goddelijk welbehagen. Goddelijke Liefde en Erbarmen! Zie, Ik, breng Hem tot u uit:

- Het Paaslam, onberispelijk en gaaf: in Hém géén schuld!

- Het Lam Gods, dat der wereld zonden draagt: óp Hém alle schuld! Hem toegerekend door God! Daarom velt God vonnis over Hem: des dood schuldig! Opdat Hij ons daarmede van het strenge oordeel Gods, dat over ons gaan zou, bevrijdde (H.C. zo. 15).

Jezus kwam dan uit, dragende de doornenkroon en het purperen kleed... Doornen, een beeld van het gevolg van ons vergrijpen aan God... Het purperen kleed: het beeld van ónze ongerechtigheden.

Zij waren op Hém: vrijwillig komt Hij uit, gedreven door Zijn Vaders welbehagen. Uit... tot de schare, die roept: Weg met Hem, kruist Hem!

Uit... tot u en mij! Wat is Uw roep?

Door Woord en Geest wordt Hij tot u uitgebracht van zondag tot zondag. God keurde Zijn Lam: geen schuld in Hem; wél alle schuld óp Hem. Met dit Lam nam en neemt God alléén genoegen: Zijn striemen brengen ons genezing! Zijn straf dragen, spreekt mij vrij! Hij, Gods daad van bevrijding uit de boeien van zonde en dood!

Opnieuw komt Hij tot u uit! Daar is Hij: een Koning, schijnbaar zonder macht! Komt, zegt Hij, laat ons tezamen richten: al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als wol! Door Hém: voor een doorn, een dennenboom! Voor een distel, een mirteboom!

Door Hém: alle dingen nieuw!

Laat u zich dan met God verzoenen: 'k Lag machteloos gebonden: ... Gij kwam... en maakt' mij vrij...

Vrij, doordat we gevangen werden in het net van Gods genade. Vrij, tot dienst aan Hem en dóór Hem tot dienst, tot uitgaan in de wereld: mijn broeders hoeder om Jezus' wil!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 1983

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Pilatus dan kwam wederom uit... Jezus dan kwam uit...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 1983

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's