Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. F. F. Venema, Wat is een christen. Zesde druk, De Vuur baalt, Groningen z.j. 301 blz. Geb. ƒ 25, 50.

Dit boek van de (vrijgemaakt) gereformeerde predikant F.F. Venema, dat reeds door velen gekocht en gelezen zal zijn - immers: het beleefde een zesde druk - biedt een soort van' lekendogmatiek'. In het Woord vooraf zegt de auteur: Wij hebben met dit boek beoogd een complete gereformeerde geloofsleer. Welnu, wat de compleetheid van deze geloofsleer betreft, daar wil ik niets van afdoen; maar ten aanzien van het gereformeerd karakter ervan heb ik enige bedenkingen. Maar allereerst wat anders. De stijl is prettig; inderdaad geschikt voor een groot publiek. En de prijs (maar dat is een compliment aan de uitgever) is laag. Het boek bevat vele goede stukken. In het afwijzen van dwalingen, ook van moderne schrijvers, maar ook in de thetische uiteenzetdngen. Dat de schrijver de bedoeling heeft de gereformeerde leer uiteen te zetten, is duidelijk. Maar ik blijf toch wel met enige problemen zitten.

Dat in zijn stuk over de kerk zinsneden voorkomen die dermate het 'afscheidingsstandpunt' vertolken, dat ik mij als hervormd man er moeilijk mee verenigen kan, weegt mij wel zwaar, maar toch niet het zwaarst. Meer moeite heb ik ermee dat Venema een natuurlijke Godskennis ontkent. Hier is hij beslist niet helder. Dat er geen zuivere natuurlijke Godskennis is, wat door hem ook beweerd wordt, geef ik hem volledig toe. Maar hij verwart met elkaar het ontbreken van een natuurlijke Godskennis met het ontbreken van een zuivere natuurlijke Godskennis, zodat hij tot tegenstrijdige formuleringen komt. Ik meen: Dat komt er nu van als men lichtvaardig de oude gereformeerde traditie aan de kant zet, een traditie waartegen de schrijver zo nu en dan, en ook hier, opponeert.

Het allerzwaarst weegt mij echter wat Venema schrijft over onsterfelijkheid en opstanding (opnieuw zich afzettend tegen het verleden). Hier verlaat hij, onder invloed van het moderne (ten dele filosofische) denken, met haar hetze tegen het z.g. Griekse idealisme, het bijbelse en gereformeerde spoor. Ik kan er in deze recensie niet dieper op ingaan, anders zou ik willen aantonen welke wonderlijke kronkel wegen de schrijver hier gaat, van dien aard dat de ene uitspraak de andere volkomen tegenspreekt of opheft. Het is waarlijk niet Grieks om de ziel hoger te stellen dan het lichaam, Christus zelf deed het ook. Wie dit ontkent, zet een eerste stap op de weg naar een heilloze secularisatie, waar ons zondig vlees maar al te zeer toe geneigd is; en dat is fataal voor kerk en christenheid. Ik neem dit zo hoog op, dat ik om deze reden dit boek, bij al het goede dat het behelst, toch niet van heler hart Jian aanbevelen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1983

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1983

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's