Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Rotterdam-IJsselmonde: G. A. v. d. Weerd te Ophemert; Nw. Amsterdam: B. EHnga kand. te Harderwijk; Randwijk: W. L. Smelt, kand. te Hasselt; Stellendam: J. Smit te Hilversum; Leusden: J. J. Ruitenberg te Vianen; Wijngaarden: C. H. Bax kand. te Zaandam; Strijen: G. C. Post te Ermelo; Benschop: F. van Roest te Uddel; Doetinchem: G. T. van Es te Geldermalsen.

BEDANKT VOOR:

Harderwijk: W. C. Hovius te Apeldoorn: Bleiswijk: T. H. P. PolteHeelsum-Doorwerth; Ederveen: M. Goudriaan te Ouderkerk a/d Ussel; Nunspeet: A. de Reuver te Capelle a/d Ussel.

AANGENOMEN NAAR:

Sirjansland: H. J. de Boer te Gameren; Norg: G. H. Baudet kand. te Groningen.

TOEGELATEN EN BEROEPBAAR:

S. Jumelet, Slotlaan 224 I, Zeist.

DELFT, AFSCHEID VAN DS. C. J. VAN DER PLAS

Na ongeveer 9 jaar in de delftse wijkgemeente 'Mattheüskerk' werkzaam te zijn geweest als herder en leraar werd zondag 16 oktober de afscheidsdienst gehouden tengevolge van het aannemen van het beroep naar de Hervormde gemeente van Zwijndrecht. Deze dienst werd gehouden in een volledig bezette Nieuwe Kerk. Bij het binnenkomen van de predikant met zijn kerkeraadsleden werd door de gemeente gezongen psalm 33 vers 8 en 11. Als Schriftlezing voor de afscheidspreek was gekozen Deuteronomium 33 (de zegen van Mozes). De tekst van de preek was vers 27 a: 'De eeuwige God zij u een woning, en van onderen eeuwige armen'. Mozes moest na 40 jaar afscheid nemen van het volk dat hij geleid had. Er waren in die jaren mooie, maar ook verdrietige dingen gepasseerd. Toch was hij door liefde aan dit volk verbonden. Nog één keer prent hij het volk in wat ze moeten onthouden. Deuteronomium betekent: herhaling van de wet. Als een profeet zegent hij de stammen. Spreekt in vers 26 de lof des Heeren uit en in vers 27 geeft hij de zegenbede. Zoals Mozes afscheid moet nemen van Israël, zo ds. Van der Plas van de hervormde gemeente van Delft. Mozes zag er tegen op om Israël te leiden, zo ook waren de gevoelens van ds. Van der Plas toen hij gevraagd werd naar Delft te komen. Na vier en een half jaar Linschoten werd het 9 jaar in Delft en hij mag getuigen dat God Die getrouw is, het ook heeft gedaan. Delft, een 'gistende' stad. Ook hier moeilijke zaken. Toch zijn er vele banden der liefde gevallen, banden in het Woord, in de God van het Woord. Hoe het hier in Delft of in Zwijndrecht zal gaan, dat weet de Heere alleen. Daarom bidt hij de gemeente toe de woorden van vers 27. De eeuwige God, Die er van oudsher is geweest en er altijd zal zijn. Voor zondaren die zich gelovig aan Hem toebetrouwen wil Hij een woning zijn. Een thuis voor de ziel. Een woning, een rustpunt. Is de Heere al een rustpunt voor uw leven? Is u in het geloof in God als in een woning? Thuis behoef je niet de schijn op te houden. Bij de Heere ook niet. Hij kent ons geheel. Bij Hem mogen we met al onze zorgen, verdriet en vreugde thuiskomen. In Christus wil Hij ons aanvaarden zoals we zijn. Een eigen woning betekent ook veiligheid tegen weer en wind en tegen mensen. De Heere als woning is bescherming tegen Satan die ons kan belagen als een briesende leeuw, maar ook als een engel des lichts. De Heere biedt veiligheid. Is Hij ons een woning dan kunnen we getroost leven.

'En van onderen eeuwige armen'. Biedt een huis bedekking van boven zo zijn armen als een bescherming van onderen. Armen die je dragen. Israël moest gedragen worden. Door de woestijn en ook het beloofde land binnen. Dit gedragen worden is een teer punt. Als een klein kind in de armen van vader of als een hulpeloos lam in de armen van de herder. Onze kracht is ijdelheid, daar komen we bedrogen mee uit. Is er die overgave aan de Heere? In zijn Genade-armen. Ver-reikende armen die het weggedrevene zoeken. Het is een weg tegen vlees en bloed in, maar wie zich aan die armen toevertrouwt valt er nooit meer uit. Het zijn eeuwige armen. Niet dat we altijd Gods weg kunnen begrijpen. Hij draagt ons hier in Zijn koninkrijk waar Hij ons een eeuwige woning zal zijn. Zegenend neemt Mozes afscheid. Achter Hem is de gestalte van de meerdere Mozes die afscheid neemt van zijn jongeren en zegenend ten hemel ging: 'Zie ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld'. Ziende op Hem, onze Heere, bidden we u toe bij ons afscheid de woorden van onze tekst: 'De eeuwige God zij u een woning, en van onderen eeuwige armen'. Tijdens de dienst werden de volgende Psalmverzen opgegeven die duidelijk weergaven de gevoelens van de predikant en wat hij via zijn preek aan de gemeente wilde meegeven: psalm 138 : 1 en 2, na de geloofsbelijdenis 118 : 14, vóór de prediking, 46 : 1 en 4, er na 71 : 2, en tot slot 73 : 13. .

- Dankwoord werden gesproken tot velen, waaronder de Burgemeester van Delft, vertegenwoordigers van Linschoten en Zwijndrecht, enz. De laatste dankwoorden waren: 'Geliefde gemeente, met veel genoegen heb ik, in uw midden mogen werken. Dank voor de liefde die ik van u mocht ondervinden. Ik heb het mogen doen in alle eenvoud met de gaven die God ons heeft gegeven'. Namens alle vertegenwoordigers sprak ouderling Van der Dussen een dankwoord dat hij begon met 'Geliefde broeder'. Na een inleiding gebruikte hij als thema de woorden van Paulus in Handelingen 20 : 18 en 21 en besloot met de zegenwens uit Hebreeën 13 : 20 en 21. Tenslotte werden de predikant de verzen 3, 4 en 5 van de Morgenzang (in gewijzigde vorm) toegezongen. Blijft over te vermelden dat vrijdagavond 14 oktober er gelegenheid was om persoonlijk afscheid te nemen, waar plm. 350 mensen gebruik van maakten en waar een cadeau werd aangeboden, binnengebracht door o.a. de eerste dopelingen van 9 jaar geleden.

ONSTWEDDE: AFSCHEID VAN DS. H. C. MARCHAND

Na bijna 4 1/2 jaar aan de Hervormde gemeente van Onstwedde verbonden te zijn geweest, nam ds. Marchand in de middagdienst van 16 oktober jl. afscheid in verband met zijn vertrek naar Harderwijk. Op 12 oktober was er een gemeenteavond belegd, waar velen afscheid kwamen nemen van de predikant en zijn gezin. Voor de afscheidsdienst, die vanwege de nog niet voltooide restauratie van de kerk in het jeugdgebouw 'd'Ekkelkaamp' werd gehouden, was als tekst voor de prediking Hebreen 12 : 1 en 2 gekozen, waar Gods Woord luidt: 'Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is; Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God'. De scheidende predikant bepaalde de gemeente in de eerste plaats bij de vraag: 'Zullen we het volhouden de loopbaan te gaan die ons in deze tekst wordt geopenbaard?'. Wij worden opgeroepen te volharden tot het einddoel is bereikt. Het wordt ons niet eenvoudig voorgesteld, want Paulus gebruikt het beeld van een wedstrijd, waarin de lopers voortsnellen op de finish af. Van nature zeggen wij, dat we het wel zullen volhouden, we komen immers getrouw onder de bediening van het Woord, we zijn toch christenen en we noemen ons toch rechtzinnig, maar gemeente, wie staat, zie toe dat hij niet valle. In ons tekstwoord is in die zin geen ruimte voor eigen inbreng, omdat het Jezus Christus is die ons als Leidsman en Voleinder van het geloof wordt voorgesteld. Hij is het. Die het Kruis heeft verdragen en alles heeft volbracht.

Paulus schildert ons als het ware een stadion, waar publiek op de tribune aanwezig is en de lopers toejuicht, waar de deelnemers aan de wedstrijd zich van hun overtollige kleding ontdoen en waar de finish met vreugde tegemoet wordt gezien. Degenen die toejuichen een aanmoedigen zijn de gelovigen die in de tekst worden aangeduid als de wolk der getuigen. Het zijn de geloofshelden uit Hebreen 11, Abel, Noach, Abraham, Mozes, David e.a. Zij geven getuigenis van de heerlijkheid die zij in Christus hebben verworven. Zij moedigen aan om de loopbaan niet te verlaten, maar het oog gericht te houden op het einddoel, Jezus. Om de wedstrijd te kunnen uitlopen, worden we vermaand de last, de zonde, uitgebeeld als overtollige kledij, af te leggen. Tors die last niet mee, maar wijk van het kwade. Het einddoel komt in zicht en dan blijkt, dat we totaal leeg, naakt aan kunnen en mogen komen, want Jezus Christus heeft vóór ons de lijdensweg afgelegd en heeft alles overwonnen. Gemeente, bouw daarom niet op eigen kunnen, op eigen gerechtigheid, op eigen vroomheid en ga zo maar door, doch kom met lege handen aan de finish en Jezus Christus doet niet liever dan ze met Zijn genade vullen. Nogmaals, houden we het vol? Bedenk, dat de wereld geen toekomst heeft. Zie daarom op het einde van de loopbaan waar Christus staat. Die ons wil dragen in Zijn koninkrijk. Gemeente, naar de toekomst van dat koninkrijk zien wij uit en weet u, het is 4 1/2 jaar naderbij gekomen sinds wij u het Woord mochten gaan bedienen. Lof zij u Christus tot in eeuwigheid.

Voordat ds. Marchand de zegenbede uitsprak, werd hij namens de gemeente toegesproken door de scriba, ouderling R. Sterrenborg. In zijn toespraak bedankte hij de scheidende predikant voor de wijze van uitoefening van zijn herdersen leraarsambt. Met name werden de leerdiensten over Catechismus en Geloofsbelijdenis aangehaald. Bovenal gaat onze dank uit naar God, die u heeft willen sterken en leiden, aldus ouderling Sterrenborg. Op zijn verzoek werd ds. Marchand en zijn gezin psalm 121 vers 4 toegezongen. Na het dankwoord van ds. Marchand en het opleggen van de zegen, gaf de consulent, ds. J. Quist van Alteveer, de overige sprekers gelegenheid het woord te voeren. Achtereenvolgens spraken wethouder B. Migchels, namens de burgerlijke gemeente, ds. C. van Atten, namens de plaatselijke Chr. Geref Kerk en de Geref. Kerk, de heer G. Lichtenberg, namens de evangelistic Mussel Aledderveen en de herv. gemeente Musselkanaal, ds. Witteveen, namens de classis en ds. Quist als consulent.

Na een dankwoord van ds. Marchand was er gelegenheid met een handdruk afscheid te nemen van de predikant en zijn gezin.

LOOSDUINEN

In de Hervormde gemeente van Loosduinen wordt een Dankstond voor het gewas gehouden in de Exoduskerk, Beresteinlaan 261 (Hoek Hengelolaan). Woensdag 2 nov. 1983. Aanvang 20.00 uur. In die dienst hoopt voor te gaan: ds. C. A. Korevaar uit Rotterdam.

UITZENDDIENST FAM. V. URK

De Stichting Oecumenische Hulp aan kerken en vluchtelingen (S.O.H.) heeft dhr. ir A. van Urk ter beschikking gesteld aan het vluchtelingenwerk in Somalië. Ten behoeve van dit diaconale werk werd de fam. van Urk-Veldhüyzen in een kerkdienst op 16 okt. jl. uitgezonden door deze stichting naar Somalië. In deze stichting werken een aantal kerken in ons land samen (waaronder de Ned. Herv. en de Geref. kerken) en daardoor waren ook afgevaardigden van de Geref. kerk en de deelgemeente in Reeuwijk aanwezig in de uitzenddienst die, geleid werd door ds. R. van Laar. Namens de kerken van Reeuwijk zal dhr. van Urk in bijzondere diakonale dienst het land Somalië gaan dienen als adviseur/watertechnikus in de vluchtelingenkampen (ontstaan na de strijd met Ethiopië).

De tekst voor de preek was gekozen uit Mattheus 5: de bekende bergrede van de Heere Jezus. De tijd waarin wij leven wordt wel het 'Ik-tijdperk' genoemd. Ieder denkt aan zichzelf, komt op voor eigen belangen. De liefde tot on­szelf is het allergrootst. Jezus leert ons echter te leven uit een andere Geest: 'gij geheel anders', leven vóór de ander: de gemeente heeft een diakonale zorg dichtbij en ver weg. De levenswijze die de Bergrede ons tekent staat haaks op onze manier van leven. Prediking van het evangelie van Jezus Christus betekent: behouden worden én zorg voor armen en behoeftigen. Dankbaarheid werd geuit dat de gemeente van Reeuwijk fungeren mag als uitzendgemeente: God dienen en de naaste dienen is in wezen één gebod. Meestal kunnen wij slechts iets geven om zelf weer te ontvangen; Jezus vraagt echter het buiten-gewone: geven omdat de ander ook die Liefde nodig heeft. Het is waarschijnlijk dat het echtpaar een moeilijke tijd in Somalië tegemoet zal gaan: 'geven' zonder dank-je-wel te verwachten; in het islamitische Somalië is het zelfs bij de wet verboden te evangeliseren. Bij alle werkzaamheden is het onmogelijk te zeggen er namens de gemeente van Reeuwijk - sterker: namens Jezus Christus - te zijn. God is ons voorgegaan in het leven van liefde. Hij is volmaakt, Zijn liefde kent geen grenzen - geen beperkingen. Hij gaf zonder iets terug te verlangen. Hij, die de bergrede proklameerde, heeft hem ook volbracht; is gekomen om te dienen: diaken bij uitstek. In hem léren wij volmaakt te zijn in liefde en dienstbetoon. Leren wij hefhebben die ons niet welgezind zijn - zoals islamitische Somaliërs. Wie leeft uit het geloof in Jezus Christus ontvangt de kracht om het onmogelijke te volbrengen: 'Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is'. Na de bevestiging tot diakonaal ontwikkelingswerker sprak ds. van Lelieveld (secretaris SOH) enkele woorden tot het vertrekkende gezin en de gemeente. Hij vermeldde het unieke van SOH: alle kerken van Nederland werken samen - ook in West Europees verband. Opvallend voor hem was het enorme verschil in waterhoeveelheid tussen Reeuwijk en Somalië. Tenslotte wees hij op het werk zelf: nu mag de letterlijk grenzeloze liefde van de Heere Jezus niet met woorden, maar met handen gestalte worden gegeven in deze vorm van 'wereld'-diaconaat. Tot slot van de dienst zong de gemeente staand het echtpaar toe de zegenbede uit psalm 121: 'De Heer zal U steeds gadeslaan' , waarna dhr. van Urk een dankwoord richtte tot de gemeente.

HERDENKINGSBIJEENKOMST HERVORMING ONSTWEDDE KERK­

Op D.V. vrijdag 28 oktober 1983 in het Hervormd verenigingsgebouw de Ekkelkaamp, Kerklaan 5, Onstwedde. Aanvang 20.00 uur. Spreker: Ds. A. J. Zoutendijk Ned. Herv. Pred. te Groningen.

Onderwerp: Gods grote reformatie (Luther en de eindtijd)

Leiding van deze avond is in handen van ds. C. van Atten, Chr. Geref. predikant te Onstwedde. Medewerking wordt verleend door het Chr. Mannenkoor 'Crescendo' Winschoten. Van harte welkom en de toegang is vrij, de bijeenkomst wordt georganiseerd door de Kontactgroep Geref. Gezindte Stadskanaal en omstreken.

HERVORMINGSAVOND D.V. VRIJDAG 28 OKTOBER 1983

In de Chr. Ger. kerk Sliedrecht, Kerkbuurt 74. Aanvang 19.30 uur.

Opening: ds. M. C. Tanis.

Spreker: ds. G. Hendriks uit 's Grevelduin Capelle.

Onderwerp: In eeuwigheid volmaakt', n.a.v. Hebreeën 10 : 14. Sluiting: s. J. den Hoed. Collecte t.b.v. de Spaanse Evangelische Zending. Ieder hartelijk welkom.

HERVORMINGSDAG 1983

Herdenking in de Grote of Stephanuskerk te Hasselt. Te houden op D.V. zaterdag 29 oktober 1983 n.m. 20.00 uur. Medewerking hieraan wordt verleend door het Genemuiden Mannenkoor 'Stereo' o.l.v. Jo Schrijver. Organist Harry Hamer. De meditatie wordt gehouden door ds. R. van Kooten uit Zeist. Uitgevoerd worden een 6 tal koorwerken en in samenzang enkele koralen. De toegang is vrij. Aan de uitgang wordt een collecte gehouden ten bate van de ondergrondse kerk.

100 JAAR SCHOOLVERENIGING 'EBEN-HAËZER' HUIZEN

In D.V. mei 1984 hoopt de schoolvereniging 'Eben-Haëzer' te Huizen haar 100 jarig bestaan te herdenken. In een dia-klankbeeld zal niet alleen de geschiedenis van de 100 jarige vereniging worden belicht, maar ook ruime aandacht worden besteed aan de onder haar bestuur staande basisscholen en. mavo (mulo)-school 'Groen van Prinsterer'. Tevens zal deze geschiedenis in een herdenkinsboek worden samengevat, verluchtigd met veel oud en nieuw fotomateriaal. Voor oud-leerHngen en allen die de schoolvereniging een warm hart toedragen is dit met zorg samengesteld boekwerk een waardevol bezit. Om een inzicht te verkrijgen in de oplage en teleurstelling te voorkomen, wordt nu reeds de mogelijkheid opengesteld één of meer exemplaren te reserveren. Afhankelijk van de oplage zal de prijs ongeveer ƒ 25, - per exemplaar bedragen. Uw reserveringen (geen geld) kunt u uitsluitend per briefkaart vóór 1 dec. a.s. richten aan: P. van Woerden, Thorbeckestraat 9, 1272 HB Huizen. Nadere berichtgeving betreffende de herdenkingsweek waarin het dia klankbeeld vertoond en de herdenkingsdienst gehouden worden, evenals de beschikbaarstelling van het herdenkingsboek volgen.

HET KERKBEGRIP IN DE REFORMATIE

Hervormingsavond op maandag, 31 oktober 1983 uitgaande van het C.O.G.G., afd. Apeldoorn in de Eben Haëzerkerk, Smaragdstraat 10, Apeldoorn. Aanvang 19.30 uur. Spreker: drs. K. Exalto, Ned. Herv. predikant te Bent-huizen over 'Het kerkbegrip in de Reformatie' (afgegrensd tegenover Rome enerzijds en de vrije groepen anderzijds).

Allen hartelijk welkom!

Na de pauze vraagbespreking.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1983

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1983

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's