Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Boekbespreking

3 minuten leestijd

H. M. Kuitert, Suïcide: wat is er tegen? - zelfdoding in moreel perspectief; uitgave Ten Have/Baarn, 205 biz. ƒ24, 90.

Dit boek van Kuitert over suïcide of zelfdoding (de auteur verwerpt de term: 'zelfmoord') kan gezien worden als een vervolg op zijn in 1981 geschreven werk over euthanasie ('een gewenste dood'). De rode draad die de beide boeken verbindt is het uitgangspunt in de autonomie van de mens. De mens heeft een zelfbeschikkingsrecht over zijn eigen leven. Er bestaat geen onvoorwaardelijke plicht tot leven. Mensen kunnen 'goede redenen' hebben om hun leven te beëindigen. Op het standpunt van Kuitert geldt: 'zelfdoding vormt dan niet meer een gesloten klasse van handelingen die altijd een misdadig karakter moeten dragen: 'zelfmoord' (blz.-119). Het behoort tot de vrijheid van de mens om in een afweging bepaalde zaken hoger te stellen dan eigen leven. Hij kan kiezen voor de dood om te ontkomen aan een lot dat hij nog kwalijker inschat dan het sterven zelf. In de hulpverlening gaat het er volgens Kuitert om zonder morele veroordeling met de suïcidant in gesprek te komen en te proberen te verhelderen wat goed is voor deze concrete mens. Doet hij zichzelf geen kwaad? Morele druk kan op hem uitgeoefend worden omdat en voorzover anderen in de ramp (die suïcide altijd is) worden meegesleurd. Toch mag de omgeving iemand niet beroven van zijn vrijheid tot zelfdoding. Wanneer mag een hulpverlener iemand verhinderen te doen wat hij wil doen, namelijk zichzelf doden? Als hij er niet van overtuigd is dat de dood werkelijk de besliste wens van de suïcidant is. Deze kan een daad gesteld hebben waarvan het effect niet tenvolle overzien en dan ook niet werkelijk gewild is. Maar anderzijds behoren we de beslissing van de ander te eerbiedigen. Er is geen grond om een altijd durende weigering te funderen. Hulp bij zelfdoding moet mogelijk zijn zonder strafbaar te worden. Er zou geen moreel taboe meer op suïcide mogen rusten, ook al wil Kuitert er niemand enthousiast voor maken. Ziedaar enkele van de voornaamste conclusies. Kuitert komt ook nu weer in botsing met heel de christelijke traditie. Naar mijn overtuiging ook met de Bijbel, met de openbaring zelf! Hij is in gesprek met vele theologen, gaat ook op de bijbelteksten waarin suïcide voorkomt in. Maar hij baseert zijn eigen visie op de menselijke ervaring. In feite is het bij Kuitert zo dat God altijd goedkeurt wat de mens kan be-argumenteren. Het gebod van God is geen eigen instantie tegenover de ervaring en motivatie van de mondige mens. Prof. Velema trok in een recensie de vernietigende conclusie: 'Dit boek werkt meer als een stimulans dan als een rem'. Het is knap, helder analyserend, betogend en informerend. Maar het verdient een puntsgewijze weerlegging en bestrijding. Gods woord leert het anders dan Kuitert. Wie dit boek leest, raadplege daarnaast zeker ook Exalto's 'Geen hand aan u zelf' (Reformatie-Reeks) .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

PDF Bekijken