Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pinksterbelofte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pinksterbelofte

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen.' Johannes 16 : 14

Pinksteren betekent de vervulling van Gods beloften. Voor Zijn lijden en sterven heeft Christus met Zijn discipelen gesproken over de komst en het werk van de Heilige Geest. Daarom overviel de Geest de discipelen niet. Ze wisten Wie zij te verwachten hadden. Tussen Hemelvaart en Pinksteren leefde bij hen het gebed om de Heilige Geest. Wanneer Hij wordt uitgestort zien we als het ware de tekst in vervulling gaan. De Geest daalt neer en vervult de discipelen. Vurige tongen en menigerlei talen trekken de aandacht. Maar wie luistert naar wat de discipelen te zeggen hebben, merkt, dat deze tekenen alleen de prediking onderstrepen. De discipelen verkondigen luidop de grote werken van God. Petrus predikt Jezus Christus en Dien gekruisigd. Dat is duidelijk het werk van de Heilige Geest. Hij wil het werk van Christus in het licht stellen. Hem alle eer toebrengen als de grote Overwinnaar van de hel en de dood. Daarom brandt Hij als een vuur alle zonde uit en blaast elke hindernis omver. Wat hoog is bij zichzelf moet vernederd worden, want Christus moet alle eer ontvangen.

Dat bemerken we ook in het geloofsleven. Maar de Heilige Geest komt werken, branden we ons aan het Woord van Christus. Het ontdekt onze schuld en nood. Dat gaat ons leven lang voort. We moeten onze zondige aard steeds meer kennen, zodat we belijden: uit mij geen vrucht in der eeuwigheid. Zo maakt de Heilige Geest plaats voor Christus. Hoe armer wij worden met onszelf, des te rijker schittert de genade van Christus. De Heilige Geest toont ons Hem in al Zijn heerlijkheid. Hij is de van God gezonden Zaligmaker, Die Zijn bloed stortte tot verzoening van de zonden. Hij heeft de overheden en de machten naakt uitgetogen en over hen getriomfeerd. De dood heeft het laatste woord niet meer, want het eeuwige leven is in Christus geopenbaard.

De boodschap gaat uit van de Verlosser, Die het verlorene zoekt. Onophoudelijk laat de Heilige Geest ons de liefde van God in Christus prediken. Hij wil uw hart inwinnen voor de Zaligmaker. In de armoede van ons leven toont Hij ons hoe rijk deze Verlosser is. De veelkleurigheid van de prediking moet dienen om Zijn genade in alle toonaarden te bezingen. Het Woord wordt bevestigd en betekend in de Sacramenten, het valt door de kracht van de Heilige Geest in zondaarsharten. Leerde u dat werk van de Heilige Geest ook kennen? Dat valt niet mee voor ons eigen hart. We verheerlijken van nature graag ons zelf. Eigen eer staat bovenaan in ons leven, daar zoeken we uit alle macht naar. Maar de Geest blaast erin. Hij ontneemt u alle eigen roem en eer, want Hij maakt Christus groot. Wie oog krijgt voor Zijn heerlijkheid, gaat Hem door het geloof aanbidden. Dan komt u als een hulpeloze aan Jezus' voeten terecht, biddend om genade en Hem aanbiddend in Zijn glorie.

Zo troost de Heilige geest met de genade van Christus. Hij geeft ons door het geloof deel aan Hem en aan al Zijn weldaden. Dat zet u in de strijd tegen de zonde. Het maakt u werkzaam in Gods Koninkrijk. Maar het leert u bovenal bidden om de Heilige Geest. Alleen door Zijn werk en in Zijn kracht, kan Christus in ons leven verheerlijkt worden. Daar werken we ons niet toe op, het daalt als Gods kracht op u in zwakheid neer. Christus zegt: Hij zal het uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen. De Geest is dus de grote Boodschapper, Die ons deel geeft aan al wat Christus heeft verworven door Zijn dood en opstanding. Het doopsformulier zegt: 'Hij eigent ons toe hetgeen wij in Christus hebben'. Daarbij put de Heilige Geest uit een onuitputtelijke bron, het Borgwerk van de Heere Jezus Christus en al wat Hij daarmee verworven heeft. Dat wil zeggen: zo groot kan uw nood niet zijn, of Christus heeft daar raad voor. Hij is ons gegeven, zegt de catechismus, tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en tot een volkomen verlossing. Wij kunnen de rijkdom daarvan niet bevatten. De Heilige Geest moet het ons als het ware stukje bij beetje leren. Telkens wanneer Hij ons daar iets van toedeelt komt de verwondering boven over zoveel goedheid. Daar gaan we Christus verheerlijken en de Vader prijzen. De Heilige Geest geeft deel aan het werk van Christus. Zo leren we in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding sterven aan onszelf en opstaan tot het nieuwe leven in Hem. We mogen in vrede met God leven door het bloed van de Heere Jezus Christus. Het geeft een ongekende blijdschap, wanneer we zo door het geloof op Christus steunen. Dan hebben we ook de troost, dat Hij als de hemelse Voorbidder de Zijnen niet vergeet. In Hem hebben wij een toegang tot de troon der genade. Zo schenkt Hij moed en krachten en versterkt het geloof. Wie daarin deelt, kan alleen maar zeggen: Hij is een volkomen Verlosser. Hij zal het uit het Mijne nemen en u verkondigen, zegt Christus. Dat werk van de Heilige Geest gaat door tot aan het eind van de wereld. Rusteloos is Hij aan het werk, om zondaren het heil in Christus eigen te maken. Daarbij brengt Hij altijd wat wij nodig hebben: ontdekking, vermaning, bemoediging en vertroosting. Dat gaat dikwijls tegen vlees en bloed in. Om te leven uit de volheid van Christus moeten wij leren alles van onszelf schade en drek te achten. De zonde blijft sterk en de duivel, de wereld en ons eigen vlees houden niet op de gelovigen aan te vechten. Toch voeren ze een verloren strijd. Want Christus is overwinnaar. Daarom loopt het werk van de Heilige Geest niet dood. Er gaat een stroom van leven uit van de troon van God, die onstuitbaar het leven van de gelovigen doortrekt. De Heilige Geest maakt hen gewillig en bekwaam om de Heere van harte te dienen, Hij rust hen toe tot de dienst door hen alles wat zij nodig hebben te schenken. Daarom zijn de gaven van de Geest zo veelkleurig. Overal waar Hij werkt schittert Christus als een diamant met talloze facetten. Hij is de parel van grote waarde, voor Wie men alles verkopen kan om Hem te bezitten.

Werd Hij ook uw Zaligmaker? Kent u het werk van de Heilige Geest ook? Hij wekt in Christus' kracht zondaren tot het leven. Dat gebeurt door de prediking van het Woord. Calvijn zegt: 'Zo haast men de Geest van het Woord van Christus afscheurt, is er voor allerlei dromen en bedriegerijen een deur geopend'. Daar ligt de zekerheid voor het geloof en wordt Christus verheerlijkt: in Zijn Woord. De Heilige Geest strijdt door de prediking om uw leven. Was u daar juist om verlegen? Of bent u nog rijk in uzelf? Onze heerlijkheid ver­gaat als gras. Het verdort in het vuur van Gods toorn. Daarom dringt de Geest aan: bekeert u en gelooft het evangelie en ge zult zalig worden. Wie uit de duisternis tot God roept, zal ervaren dat God licht geeft. De heerlijkheid van Christus gaat over u op. De Heilige Geest deelt de buit van Christus' overwinning uit. Daarbij geldt Gods belofte ook op Pinksteren: 'Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij 't smeekt, mild en overvloedig'.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Pinksterbelofte

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's