Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uw geheiligd volk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uw geheiligd volk

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel. 1 Petrus 1 : 15

Maar... onze tekst begint met een tegenstelling. Maar wordt ook gijzelf heilig. Vorige keer zagen we dat Petrus waarschuwde tegen de gelijkvormigheid aan de begeerte uit het eertijds van het leven buiten God. Met klem had hij deze christenen opgeroepen: 'Wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden die te voren in uw onwetendheid waren'.

En nu gaat Petrus onder de gezegende leiding van de Heilige Geest verder en schrijft: 'Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelf heilig in al uw wandel'.

Daar ging het om. Een reine wandel. Een heilig leven. Zo behoren Gods kinderen, als gehoorzame kinderen te wandelen. Hoe? Heilig! Dat behoort hun wandel te kenmerken.

Waarom? Wel Hij Die ze heeft geroepen is Zelf heilig. Hij Die ze door Woord en Geest maakte tot Zijn kinderen is een heilige Vader, een heilige Heere. En Hij kwam tot hen. De heilige God. Hij riep hen door Woord en Geest. Ja dat had de Heere gedaan! Hen geroepen uit het slijk van de zonde. Uit de onheilige en vuile banden van de begeerlijkheden. Hij riep ze uit de onwetendheid tot de kennis van Zijn heilige Naam. Hij riep ze uit de dood tot het leven. Hij boog Zich neer tot hen om ze uit de onreinheid en de zonde te halen. Daartoe riep Hij ze! Inderdaad zo openbaart God Zich, als de roepende God. Het Woord des kruises kwam tot deze heidenen. En in dat Woord klonk de roepstem van de levende God. Door de Heilige Geest weerklonk die roep in hun harten. En ze konden deze roeping niet langer weerstaan. Ze moesten Hem gehoorzamen. Hij riep ze tot Zijn Zoon, tot leven in Zijn Zoon. Hij riep ze tot geloof en bekering. Hij riep ze om van nu voortaan voor Hem te leven. Hem toegewijd te leven. Heilig te leven omdat Hij Zelf heilig is. Ja, dat geldt van deze roepende God. Hij is heilig. Hij heeft met de zonde geen gemeenschap. Hij is heilig, geheel Enig. De Gans Andere. De hele Schrift is daar één getuigenis van. Het boek Leviticus spreekt er telkens van dat de Heere zegt: 'Ik ben heilig'. Onafgebroken zingen de en­gelen in de hemel: 'Heilig, heilig, heilig is de Heere der heirscharen'.

Volkomen rein is de Heere. Te rein van ogen om zonde te kunnen zien. Ver van de zonde, ver van alles wat ontreinigt. En toch... deze heilige God riep zondaren tot Zijn kinderen. En dat doet Hij nog. Vele keren heeft Hij u geroepen. Hij riep u bij name. Onder de prediking van het Woord noemde Hij uw naam: 'zondaar'. En Hij riep u tot bekering. Hij riep u tot geloof. Hij riep u uit het leven in de zonde tot een leven met Hem, een heilig leven. Hij riep u uit uw dood tot Zijn leven. Hoorde u Zijn stem? Gehoorzaamde u Zijn stem? Wat was het toen wonderlijk goed toen Hij u in Zijn roeping te sterk werd. Toen u voor Hem moest neervallen. U beleed het: Heere, ik vroeg naar U niet. Ik riep tot U niet. Maar U riep mij. U werd mij te sterk. U beleed uw onreinheid en schuld, uw zonde.

U moest het tegen de Heere zeggen dat u zo'n onheilig mens bent. Maar de Heere ging u heiligen. Hij ging uw zonden van u wegnemen. Hij ging u reinigen in het bloed van Zijn heiligen Zoon. U werd ten diepste geheiligd tot een lidmaat van Christus en de Heilige Geest eigende u toe wat u in Christus had, nl. de afwassing van uw zonden. En nu mag u leven met deze Heere Die heilig is. En nu komt in deze tekst het vermaan: Wordt ook gijzelf heilig in al uw wandel, gelijk Ik heilig ben. Ten diepste geheiligd. Petrus noemt de kinderen van God in het volgende hoofdstuk een heilig volk. Dat zijn ze. In Christus geheiligd. Maar juist dan, juist daarom komt de eis van de Heere: 'Wordt heilig in af uw wandel'. Het is niet een vriendelijk verzoek. Het is een dringend vermaan. 'Wordt heilig' - Hoe kan het ook anders. Als u kwam onder de roepende God. Als u kwam tot Zijn Woord. En door dat Woord leerde u de Heere kennen en liefkrijgen. Hoe kan het dan ook anders dat u heilig zou verlangen te zijn in al uw wandel. Juist omdat Hij Die u riep Zelf heilig is.

Wordt heilig: Heilig is niet zondeloos. Niet een volk dat nooit geen zonde meer doet. Heilig, d.i. aan God gewijd. Afgezonderd, apart gezet voor Zijn dienst. Wordt heilig: de Heere eist u voor Zichzelf op. U mag noch kan voor u zelf leven. Door de heilige God geroepen, en niet die God willen die­nen dat kan niet. Niet voor die God willen leven, dat is onmogelijk. Wordt heilig omdat Hij het is. Gode toegewijd door Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. Wandelen naar Zijn wil door de heiligmaking des Geestes.

Alles te kort, zegt u. Veel schuld, moet u belijden. U moet het toestemmen: nog maar een klein begin. Weet u, het is dringend nodig om dicht bij Hem te leven, bij Hem die heilig en onberispelijk was. Alleen waar u nauw met Hem leeft daar zal het leven naar Zijn Woord zijn. Weet u wat de krachtbron van een heilige wandel is? Dicht achter de Heere Jezus te wandelen. Biddend: 'Maak in Uw Woord mijn gang en treden vast'. En dagelijks hebt u nodig de toevlucht naar Hem, die Zijn bloed stortte om al uw onreinheid, al uw onheiligheid te bedekken. Wordt heilig in al uw wandel. Het heeft te maken met heel ons leven. Met al ons doen en laten. Met al ons spreken en zwijgen. Met ons staan en ons gaan. Met het innerlijk en het uiterlijk leven. Met de binnenkant en de buitenkant. Al uw wandel. Ja wat valt er eigenlijk niet onder? Alles valt er onder. Zullen we dat goed bedenken in al onze wandel dat de Heere heilig is. En dat Hij een heilige wandel vraagt. Daarom wie in de schema's van de wereld wandelt ontheiligt Gods Naam. Wie God wat wil geven en de wereld wat te vriend wil houden, is niet heilig in al zijn wandel. Wie met de zonde wat meegaat moet deze vermaning horen: 'Wordt heilig in al uw wandel'. Dat eist de Heere van Zijn gemeente. Daar heeft de Heere ook recht op. Want in een Gode toegewijd leven wordt Hij verheerlijkt. Daar komen de vruchten tot Zijn eer openbaar.

Nee u begrijpt dat is met een beetje heiligheid hier of daar niet goed te maken. Dat is niet een beetje dit doen of een beetje dat laten. Dat is werk-heiligheid. Het gaat om het leven met Hem. Het leven uit de Wijnstok Christus. Om een gehoorzaam leven als kinderen. Herschapen in Christus tot goede werken, die God voorbereid heeft. Daarom: hoorde u Zijn roepstem? Of was u nog steeds ongehoorzaam. U zelf toegewijd? De wereld toegewijd? Weet dat in het nieuw Jeruzalem niet iemand zal komen die de zonde doet. Geen onreine, geen onheilige heeft daar een plaats. Nog roept deze zelfde God, Die ook deze christenen riep. Zo u Zijn stem dan heden hoort, gehoorzaamt Zijn Woord. Hij heiligt nog onheiligen in Jezus' bloed. Door de heiligmaking van de Heilige Geest. Strijd daarom de goede strijd. Legt af alle last en de zonde die u licht omringt. Wordt heilig in al uw wandel. Dag in dag uit moet ik dat weer worden. Steeds blijft het hier een leerschool .

Straks zal het volmaakt zijn. Nooit geen onheilig woord, geen onheilige gedachte, geen onheilige daad meer. Gereinigd door de Heere Zelf. Geheel en al. Om dan met Zijn geheiligd volk van Zijn trouw eeuwig te zingen. 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Uw geheiligd volk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 1984

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's