Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leeuw loslaten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leeuw loslaten

Met het oog op de jongeren

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een eenvoudige christen zat eens in de trein in zijn Bijbel te lezen. Tegenover hem zat een of andere geleerde, en die las zijn krant. Op een gegeven moment kregen deze twee mensen een gesprek met elkaar. En in dat gesprek zei die geleerde: 'Man, je gelooft toch niet wat er allemaal in dat boek staat? Ik kan bewijzen, dat wat daarin staat, helemaal niet waar is'. .

En die eenvoudige christen antwoordde: 'Ach meneer, u zult ongetwijfeld heel veel weten en erg geleerd zijn, en wat u zult zeggen, zal ik misschien niet kunnen weerleggen, maar één ding weet ik - en dat kunt u niet weerleggen: door dit boek heb ik de Heere Jezus Christus als mijn Heiland leren kennen'.

Dit verhaal is van Spurgeon, die het gebruikt als illustratie om duidelijk te maken, hoe je als christen het beste kunt reageren, als er allerlei argumenten tegen de Bijbel worden ingebracht... argumenten waardoor het gezag van de Bijbel ondermijnd wordt en waardoor velen gaan twijfelen aan de waarheid van de Bijbel of bijbelse waarheden gaan ontkennen.

In het evangelisatiewerk, in het contact met andersdenkenden, in de gesprekken met mensen van onze eigen kerk die een andere bijbelschouwing hebben, zijn wij zo gauw geneigd om de Bijbel te gaan verdedigen... om ons uiterste best te doen om bewijzen te vinden om aan te tonen, dat wat in de Bijbel staat waar is.

Maar - om een andere illustratie van Spurgeon te gebruiken: een leeuw verdedig je niet, die laat je los.

Wij kunnen de waarheid niet verdedigen, net zomin als wij Hem kunnen verdedigen van Wie de waarheid is. Wij kunnen ook het gelijk van de Bijbel niet bewijzen, net zomin als wij kunnen bewijzen dat God bestaat.

Het beste antwoord op argumenten tegen de waarheid en tegen de Bijbel is: de belijdenis van de Naam van Christus.

In dit verband wil ik graag ingaan op het probleem schepping-evolutie waar veel jongeren mee zitten, die van huis uit geleerd hebben, dat God de aarde en alles wat daarin is geschapen heeft en die op school geconfronteerd worden met de evolutieleer als een onomstotelijk vaststaande waarheid. Ik stel dit aan de orde om ouders een handreiking te doen voor het gesprek met hun kinderen over dit onderwerp. Ik zou zeggen: laat u dit artikel eens aan uw kinderen lezen en praat er samen ook over.

De Bijbel leert ons, dat de aarde niet langs de weg van een langzame ontwikkeling is ontstaan. God heeft de aarde geschapen. Zij is één van Zijn kunstwerken.

Hij heeft de aarde gegrond (Hebr. 1). Dat doet ons denken aan een fundament of aan pilaren waarop de aarde gebouwd is. Dit is natuurlijk een beeld, maar het is wel een beeld dat aangeeft, dat er een plan geweest is. De Heere is echt aan het bouwen geweest. Er is dus niet een of andere ontwikkeling geweest... een ontwikkeling van miljoenen jaren, waardoor langzaam de aardbol is ontstaan en het ene levende wezen uit het andere levende wezen voortkwam. Nee, de Heere God heeft er van tevoren over nagedacht en toen een plan gemaakt. Hij heeft de aarde gegrond. Hij heeft het een na het ander in het aanzijn geroepen. Hij heeft daarbij alles ordelijk ingericht. Geen evolutie, maar schepping.

Nu is er niemand die de schepping kan bewijzen. Dat wij aan de schepping vasthouden, is omdat wij er in de Bijbel van lezen. Dat is een kwestie van geloof. Alleen door het geloof begrijpen wij, dat alle dingen geschapen zijn. In Hebr. 11 : 3 lezen we: 'Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het Woord van God is toebereid...' Toebereid... daar zit ook weer dat ordelijke in, dat planmatige.

Door het geloof verstaan wij... Wij!

Anderen verstaan dat niet. Anderen dragen bewijzen uit de wetenschap aan om de scheppingsgedachte aan te vallen en de evolutietheorie te verdedigen. Het gaat daarbij om redelijke argumenten - om logische consequenties vanuit het natuurwetenschappelijk onderzoek (voor zover men daarin dan gevorderd is).

Maar wij hoeven en kunnen daartegenover geen redelijke argumenten te plaatsen om te proberen anderen van de waarheid van de schepping te overtuigen. Dat hangt samen met de eigen aard van het Woord en met de aard van het geloof.

Door het geloof verstaan wij...

Geloven in God betekent, dat je afgaat op Zijn Woord... dat je daarop rust... dat je daarop bouwt, omdat het Zijn Woord is. Wat in Zijn woord staat, dat geloof ik. Dat geldt ook voor de schepping. Daar heb ik verder geen bewijzen voor nodig. Ik heb geen bewijzen uit de natuurwetenschap nodig om van de schepping overtuigd te worden., om te horen, dat de Bijbel toch gelijk heeft. Dat wéét ik al. Dat heb ik door het geloof leren verstaan.

Natuurlijk: het is mooi, als uit een bepaald onderzoek iets blijkt, wat overeenkomt met wat wij in de Bijbel lezen. Dat vind ik ook altijd fijn. Maar dat is dan geen bewijs. Dat is veel meer een bevestiging. Maar dat is ook altijd een bevestiging voor het gelóóf. Als wij proberen de schepping te bewijzen door allerlei argumenten vanuit de natuurwetenschap aan te voeren, dan zijn wij op een verstandelijke wijze bezig. En wij moeten natuurlijk ons verstand gebruiken, maar een ongelovige kunnen wij niet van de waarheid van de schepping overtuigen. Dat moet de Heilige Geest doen. Want het is een zaak van geloof. En de Heilige Geest gebruikt geen wetenschappelijke argumenten. Hij gebruikt het Woord. En dat is Gods openbaring.

Als wij het nu hebben over Gods openbaring, dan gaat het daarbij om een heel ander niveau dan het niveau van de wetenschap. Wij kunnen de schepping niet bewijzen. Als wij dat toch proberen, dan verlaten wij het niveau van de openbaring en dalen wij af naar het niveau van de wetenschap. En dan brengen we onszelf in moeilijkheden. Althans... ik spreek nu in ieder geval voor mezelf. Op het niveau van de wetenschap verlies ik het. Anderen weten altijd meer dan ik. Op dit terrein kan ik me niet verweren, omdat ik onvoldoende geschoold ben.

We moeten daarom - en ik zeg dit met name ook tegen de jongeren - wat dit soort onderwerpen betreft niet in discussie gaan. Want als je het dan verliest, in een discussie met een leraar bijvoorbeeld, dan zou je tot de conclusie kunnen komen, dat jij ongelijk hebt en dat de ander gelijk heeft! Meer wetenschappelijke argumenten welteverstaan. Maar onze argumenten liggen op het niveau van de openbaring. Daar moeten wij onze kracht zoeken. Dat betekent, dat wij de schepping alleen maar kunnen belijden. Denk maar aan die man in de trein. Hij ging niet argumenteren - dan zou hij het zonder meer verloren hebben! - maar hij beleed zijn geloof.

En omdat geloof altijd geloof in Christus is, kunnen wij alleen vanuit Hem... vanuit de hérschepping... de schepping belijden. Dat betekent gelijk ook, dat wij een aanhanger van de evolutietheorie niet kunnen overtuigen door de eerste bladzijde van de Bijbel op te slaan en te zeggen: 'Kijk, het staat er toch: God heeft de hemel en de aarde en ook de mens geschapen!'

Het gesprek met anderen over onderwerpen als schepping-evolutie is alleen zinvol, als het gevoerd wordt vanuit de belijdenis van de Naam van Christus, vanuit het hart van Gods openbaring. De Geest overtuigt door ons getuigenis.

Wij kunnen het Woord niet geloofwaardig maken. Het beste is, niet om de leeuw te verdedigen, maar om hem los te laten.

C G. Geluk (HGJB)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 1985

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De leeuw loslaten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 oktober 1985

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's