Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het feest van de besnijdenis des Heeren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het feest van de besnijdenis des Heeren

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En als de acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeke besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd Jezus. Lucas 2 : 21a

Het feest van de besnijdenis des Heeren. Dit klinkt ons vreemd in de oren, want wie spreekt daar nu over? Toch bepaalde de synode van Dordrecht, dat naast d gewone feestdagen de dag van de besnijdenis van de Heere zou worden gevierd. Men deed dit op onze nieuwjaarsdag, acht dagen na de eerste Kerstdag, omdat de Heere ten achtsten dage is besneden.

Bij ons is dit feest geheel verdrongen door de dag van nieuwjaar. De prediking van de eerste januari gaat meestal - en niet zonder reden - over andere woorden van de Heilige Schrift. Daardoor dreigt de herinnering, dat Jezus besneden is, op de achtergrond te geraken. Het trof me dan ook, dat in gedichten en liederen hierover slechts zelden wordt gesproken. Een vergeten feest.

Het heeft echter zijn hoge waarde hier wel over te denken. Dat behoeft niet in de vorm van een feestdag; maar wie de heilige zin er van mag leren zien, begrijpt, dat bij Zijn besnijdenis het Kind Jezus werd genoemd. En uw ziel zal feestvieren.

Stil treden wij de stal van Bethlehem weer binnen. Het is er rustig, want de herders zijn al weg en de wijzen zijn nog niet gekomen. We lezen ook niet van de familie en buren die er zijn, zoals bij de besnijdenis van Johannes. Het Kind wordt besneden. Er is een klagend schreien en er vloeien enkele druppels bloed, want dit gebeuren is smartelijk voor het Kind.

Wat betekent het nu, dat onze Heere besneden is? Om dit te helderder te zien, bedenken wij wat de besnijdenis betekende.

Kort na Jezus' tijd was er een Jood, die de ergernis, die de besnijdenis bij anderen wekte, trachtte weg te nemen door die te verklaren als een hygiënische maatregel. Een mening die we ook nu weer horen. Men wijst er dan op, dat bij hen, die als kind besneden werden, in dit deel van het lichaam geen kanker voorkomt. Dit mag waar zijn, maar daarmee is de zin van de besnijdenis naar Gods gebod en bedoeling nog maar zeer ten dele verklaard. We zullen naar de Schrift moeten luisteren om te weten waarom een kind in Israël werd besneden.

Paulus wijst, ons de weg: Kol. 2 : 11. Hij spreekt in verband met de besnijdenis van het uittrekken van het lichaam der zonde. Niet dat de zonde alleen in ons lichamelijk bestaan zou schuilen. Hij bedoelt dat ons hele bestaan van het kwaad doortrokken is. Hier klinkt de echo na van het belijden van psalm 51:

't Is niet alleen dit kwaad dat roept om straf, neen, 'k ben in ongerechtigheid geboren. Mijn zonde maakt mij 't voorwerp van Uw toren, reeds van het uur van mijn ontvang'nis af.

De weerklank van dit bijbels belijden horen we in ons doopsformulier: Dat wij in zonde ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk van God niet kunnen komen. Even later zullen doopouders belijden: Dat onze kinderen in zonden ontvangen en geboren... aan allerhande ellendigheid, ja aan de verdoemenis onderworpen (zijn).

Nu is de besnijdenis het teken en zegel van het uittrekken van dit zondige. De besnijdenis spreekt ook van het verbond, dat de Heere met Abraham en zijn nakomelingen heeft opgericht. Machtig klinkt de belofte van de Eeuwige: Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond om u te zijn tot een God en uw zaad na u (Gen. 17 : 6). Het is Gods grote gave voor Zijn volk. Hij richt het op, soms wordt er gezegd, dat Hij het gééft. Het is Zijn goddelijk genadewerk. Eenzijdig.

Van dit verbond geeft de Heere nu het teken: de besnijdenis. Het Kind wordt besneden, het verbondsteken wordt ingesneden in het lichaam van het jongetje of de man, onuitwisbaar. Gods verbond zal in zijn vlees zijn (Gen. 17 : 13).

Het verbond der besnijdenis is het werk van God, maar de mens, die besneden wordt is schuldenaar de gehele wet te doen (Gal. 5 : 3). De besnedene wordt vermaand de Heere lief te hebben, zijn oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wandelen. Dat alles zegt de besnijdenis.

Nu wordt Jezus besneden. Waarom? We mogen toch aannemen, dat Zijn ouders dit niet hebben gedaan uit gewoonte of bijgelovigheid. En al zouden zij er niet alles van hebben verstaan, het was de Vader, Die Zijn Zoon in Israël deed geboren worden en Die Hem onder de wet stelde. Hij wordt besneden naar Gods bedoeling. Maar meteen rijzen onze vragen. Kan dit Kind besneden worden? De Joden vertelden later, dat David en Mozes besneden geboren waren. Zij konden zich niet indenken, dat deze vrome mannen dit teken van het uittrekken van het lichaam der zonde nodig hadden gehad. Wat nu van Mozes en David verteld wordt - ten onrechte - zou wel moeten gelden van Gods Zoon. De engel Gabriel heeft tot Maria gesproken, dat het Heilige, dat uit haar geboren zou worden, Gods Zoon zou worden genoemd. De brief aan de Hebreeën zegt van Hem, dat Hij was heilig, onschuldig, onbesmet, afgescheiden van de zondaren (Hebr. 7 : 26). Hoe kan men Jezus besnijden, die de Heilige is!

Hij is de Zoon van de Vader, God uit God. Later zal Hij zeggen, dat Hij en de Vader één zijn. Moet Hij dan in het verbond, dat de Heere sluit worden opgenomen. Hij, Die van eeuwigheid bij de Vader was! De besnedene is verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Maar heeft de Zoon van eeuwigheid af niet gesproken, dat Hij komt om Gods welbehagen te doen en dat Gods wet in Zijn ingewand was (Psalm 40 : 9). Zal Hij later als jongen in de tempel niet tot Zijn moeder zeggen, dat Hij moet zijn in de dingen van Zijn Vader? Is Zijn spijze niet, dat Hij de wil van de Vader doet! De eeuwige belofte van psalm 40 wordt waar gemaakt in Zijn hele leven, totdat Hij de Schriften vervult en aan het kruis zegt: Het is volbracht. Moet Hij dan nog besneden worden?

Wanneer de man, die het Kind besnijden zal de hand opheft om dit te doen, zal toch - als eens bij Abraham - een engel roepen, dat hij Hem niets mag doen! Maar er is hier geen engel. Er staat enkel dat Hij besneden wordt ten achtsten dage.

Nu leren wij het wonder van de besnijdenis van de Heere zien. God had Zijn Zoon gezonden, in de gelijkenis van het zondig vlees. Hij heeft Hem zonde gemaakt voor ons. Daarom wordt Hij besneden en daardoor verzoent Hij onze schuld. Hier vloeien de eerste druppels bloed, voorbode van de stroom van bloed, die uit Zijn zijde zal stromen aan het kruis:

O Grote Zoon, uit 's Vaders schoot
Die ons ter rechter tijden kwaamt verblijden.
Uw opgang was van bloede rood,
toen Gij het zwaar besnijden wildet lijden;
Dit was een voorboo' van de vloed
en 't storten van Uw dierbaar bloed,
dat Gij met zure vlagen
op 't einde Uwer dagen zoudet dragen.
Revius

Hier tekent zich reeds het hoofd af bedekt met bloed en wonden. Hier ontdekken wij verschrikt, dat Golgotha begint bij Bethlehem.

Nu wordt het verbond der genade en der verzoening geopend bij de kribbe en aan het kruis besloten.

Het Oude Testament dreigde, dat wie niet besneden werd, uitgeroeid zou worden uit het volk, omdat hij het verbond had verbroken. Hoe vaak hebben wij Gods verbond geschonden, ontheiligd, verbroken. Wacht ons nu de verdiende eeuwige verstoting? De donkere woorden van het oude formulier komen terug: Kinderen van de toorn, aan allerleid ellende, ja de verdoemenis onderworpen.

Maar we mogen naar dit Kind gaan, dat besneden werd. Dan juicht een stem: Ziet hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, dat we kinderen Gods zouden genaamd worden. En hij voegt er dankend aantoe: n we zijn het (1 Johannes 2 : 1). Kinderen van de toorn, kinderen van God. Zij komen in het Koninkrijk van de Heere. Het oordeel is gedragen en zij zijn verzoend door Christus' bloed met de Heilige.

Hoe? Door de besnijdenis van, Christus, zijn de Zijnen besneden met een besnijdenis, die niet met handen geschied (Col. 2 : 11). De heilige wet verplichtte de Heere Jezus om alle gerechtigheid te volbrengen, want wie besneden wordt moet de wet houden. Hij heeft dit gedaan naar Zijn eeuwige belofte in de vrederaad en ons eeuwige gerechtigheid verworven. We mogen weten, dat Zijn verzoenend sterven het rustpunt van ons hart is, maar ook, dat Zijn dadelijke gehoorzaamheid. Zijn gehoorzaamheid met de daad ons hart doet rusten in Zijn volbrachte werk.

Wanneer wij dit mogen bedenken en geloven, begrijpen we, dat Lucas in één adem spreekt van besnijdenis en de naamgeving van Jezus. Omdat Jezus besneden is, kan Hij voor ons Jezus zijn. Zaligmaker. Hij is om Zijn besnijdenis naar waarheid de naam van Jezus waard.

Er waren weinig mensen in de stal op die achtste dag. Wij weten nu te meer, wat daar is gebeurd op die grote dag. Een jood nu uit Jezus' tijd verwierp de diepe zin van de besnijdenis als een ergernis.

Zullen wij dit ook doen? En zo de heilige troost er van missen?

Stil gaan we de stal binnen. Daar ligt het Kindeke, dat zojuist besneden is. Het bloedt, opdat Zijn bloed ons reinigen zal.

Het schreit, opdat wij ons zullen verheugen met grote blijdschap. Kan dit, kan dit voor ons? De engel Gabriël noemt Zijn naam en hier wordt die naam herhaald: Jezus, Zaligmaker. Ons hart zingt verwonderd en blij:

Jezus, Jezus, Uw naam zij d'eer
want Gij zijt der mensen en engelen Heer.

Zacht herhalen wij: Der mensen en ook mijn Heere.

De dag van de besnijdenis, vaak vergeten, is tot een feest geworden voor ons hart.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 1986

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Het feest van de besnijdenis des Heeren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 1986

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's