Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Logos

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Logos

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'en heeft onder ons gewoond' Joh. 1 : 1

De hier aangehaalde woorden laat de Evangehst volgen op het gedeelte, waarover ik in de vorige meditatie schreef, te weten: 'Het woord is vlees geworden'. Het Woord. Het eeuwige Woord. Het onbeschreven Woord. God uit God. Licht uit Licht. Het Woord is vlees geworden, door aanneming van de menselijke natuur uit de maagd Maria, door de werking van de Heihge Geest. Waarachtig God en waarachtig mens. Hij nu heeft onder ons gewoond.

Uit het Oude testament weten we van de vele Godsverschijningen. Zo verscheen de Heere God Zelf aan Abraham, toen hij in de deur van zijn tent zat. 'En hij (Abraham) hief zijn ogen op en zag; en ziet, daar stonden drie mannen tegenover hem'. Genesis 18 : 2a.

Blijkens het vervolg is één van deze drie mannen de Heere God zelf. Nu is alle Hchamelijkheid aan God vreemd. God is immers een Geest. Dat zelfde geldt ook de engelen. Ze zijn immers geschapen geesten. Toch waren er mannen bij Abraham. We spreken dan van een anthropomorfe verschijning.

Zo is óók de Zoon wel verschenen aan mensen. We lezen dan van de Engel des Heeren of de Engel des Verbonds. Het zal de trouwe bijbellezer wel opgevallen zijn, dat we van deze bijzondere verschijningen niet meer lezen in het Woord na de verlossing van het volk Israël uit Egypte.

'En heeft onder ons gewoond'.

Het werkwoord dat in de Statenbijbel vertaald is met wonen, betekent eigenlijk tabernakelen, dat is de tent opslaan. We zouden dus ook kunnen lezen: 'en heeft onder ons getabernakeld, de tent opgeslagen.

Waren de Godsverschijningen onder het Oude Verbond slechts voor een korte tijd, de Zoon heeft onder ons gewoond. Calvijn zegt in dit verband: 'Wie dit zo uitlegt, dat het vlees voor Christus als een woonstede geweest is, die begrijpt de bedoeling van de Evangelist niet'. Wel wordt ons lichaam in de bijbel een tabernakel genoemd, een tent, die afgebroken zal worden. Zo heeft Christus de tabernakel van Zijn lichaam afgebroken op het kruis, maar ten derde dage weder opgebouwd. Neen, mèt Zijn menswording is het wonen begonnen. En dat een tijdlang. Wel drieëndertig jaar lang.

Van de hand van Kohlbrugge zijn preken uitgekomen over Johannes 1 onder de titel: In den beginne was het Woord. Uit zijn preek over dit 'wonen van het Woord' graag het volgende: 'Het Woord, Hetwelk hemel en aarde gemaakt heeft, — was Het niet hier op deze weg met de ogen te zien, met de handen té tasten?

Daar ligt Nazareth, waar Hij ontvangen werd; hier Hgt Bethlehem, hier is de stal, waar Hij geboren werd, daar ligt Kapernaüm en Dekapolis, waar Hij leerde en overal weldeed en degenen, die van de duivel bezeten waren, genas. Ziet gij niet de zee van Tiberias, waar Hij de storm bestrafte en aan de zinkende Petrus de hand reikte? Bezie de berg, waar Hij verheerlijkt werd, de poorten van Jeruzalem, waarin Zijn voeten stonden, het badwater Bethesda, het badwater Siloah, de tempel, eindelijk de Olijfberg en Gethsémané; het paleis van Kajafas en het rechthuis van Pilatus, verder de berg de kruisiging, genaamd Golgotha en Zijn graf'.

Inderdaad! Hij heeft onder ons gewoond. Laat het u en mij genoeg zijn. Johannes en anderen mogen ons spreken van wat zij gehoord en gezien en getast hebben van het Woord, het Woord des levens. Verzucht daarom niet: Och, was Jezus nog op aarde!

Zoals de Heere gewoond onder Zijn discipelen, woont de Heere niet onder ons. U zegt mogelijk; Hoe heb ik het nu? Ik begrijp, wat u bedoelt. U denkt aan het wonen van de Heere Christus in het hart. Dat is een andere zaak. Een zaak, die hier eigenlijk niet aan de orde is. Dat neemt niet weg, dat ik hierop wel even wil ingaan. Uit het gebed van Paulus voor de gemeente van Efeie (zie hoofdstuk 3) blijkt het, dat Christus woont in de harten der gelovigen. 'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone' 17a.

Het werk van de Heilige Geest bestaat ondermeer hierin, dat plaats kome in het hart van de mens voor Christus. Door welk middel? Door het Woord, zo in Wet als Evangelie. En bij wie wil de Heere dan inkomen? Bij wie klein geworden is. Maar, en dat is het verschil met het 'wonen', waarover de tekst sprak, Christus woont niet lichamelijk in de harten van mensen, doch door het geloof. 'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone.'

Eeö laatste vraag wil ik beantwoorden. De vraag is deze: mogen we het woord van overdenking ook zien in het licht van de dag van de toekomst van de Zoon des mensen? De Heere zal toch eenmaal wonen onder al Zijn volk, zoals Hij weleer onder Zijn discipelen gewoond heeft. Laat ik het Woord aan het woord laten. Ik heb voor u opengeslagen het laatste Bijbelboek.

'En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel en de eerste aarde was voorbij gegaan, en de zee was niet meer.

En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit de hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is. En ik hoorde een grote stem uit de hemel, zeggende; ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn'. Openb. 11 : 1 t/m 3.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 januari 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De Logos

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 januari 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's