Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liefde tot het einde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liefde tot het einde

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'alzo Hij de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad had, zo heeft Hij hen liefgehad tot het einde.' Johannes 13: lb

Het uur van scheiden is voor Jezus gekomen. Verschillende afscheidswoorden spreekt Jezus tot de Zijnen. Hij bemoedigt heil. Hij sterkt hen met het oog op het naderend heengaan. Daarin betoont Hij Zijn liefde voor de discipelen.

Maar de Heiland laat het niet bij het woord. Hij gaat het woord door een daad onderstrepen. Alles wat Jezus zegt in het uur van afscheid, vat Hij samen in de daad van de voetwassing. Zo wil Hij iets van Zijn liefde laten zien.

We kunnen ons dan ook moeilijk een daad voorstellen, die méér aangrijpt, dan wat Jezus doet, als Hij de voeten van Zijn discipelen gaat wassen. Niet gemakkelijk zullen de discipelen dit slavenwerk van Jezus vergeten, waarin Hij uitbeeldt waartoe Hij op aarde gekomen is.

Hun Meester en Heere knielt bij elk van Zijn discipelen neer om hen de voeten te wassen. Hij wil aller dienstknecht zijn. Het werk van de geringste slaaf is Hem niet te gering.

In de voetwassing geeft Jezus aanschouwelijk onderwijs. In woord en daad wil Hij te kennen geven, dat Hij de-Zijnen liefheeft tot het einde. De voetwassing is een indrukwekkende liefdesopenbaring van de Heere. Liefde, voor wie?

Voor de Zijnen, die in de wereld waren. Het woordje 'wereld' komt tweemaal achter elkaar voor in deze tekst. Jezus zal uit de wereld overgaan tot de Vader en de Zijnen zullen in deze wereld achterblijven. Welke wereld is dat? Dat is de Gode vijandige wereld van zonden en ongeloof. Het is de wereld, die in het boze ligt, die van God is afgevallen. Hierin is voor Christus geen plaats. Evenmin voor de Zijnen, want in de wereld zullen zij verdrukking hebben. De wereld zal de volgelingen van de Heere haten.

Welnu, daarom laat Jezus in de voetwassing iets van Zijn liefde voor de Zijnen zien. Zijn liefde is tot het einde. Dat wil zeggen, dat Hij de Zijnen, die in de wereld moeten achterblijven, zal blijven liefliebben. Zijn liefde gaat door. Onder ons. mensen, komt het nogal eens voor. dat de liefde het begeeft, dat de liefde ophoudt. Het is geen liefde tot het einde. Maar dat is — Gode zij dank — bij Jezus anders. Het is een liefde, die zo sterk en groot is, dat Hij Zich voor schuldigen overgeeft in de dood. Van die liefde mag het geloof leven.

'O, Heiland, wat komt ooit Uw liefde nabij,

hoe hebt GV vernederd voor zondaars, als wij.'

Maar in de voetwassing beeldt Jezus niet alleen de betekenis van Zijn leven uit. Hij wil ook de Zijnen leren, waarin het ware discipel-zijn bestaat. In Zijn aanschouwelijk onderwijs wil de Heiland ook de verderfelijke hoogmoed en egoïsme van mensen bestrijden. Jezus' voetwassing is een duidelijk oordeel over de zondige hoogmoed van de discipelen bij het begin van de Paasmaaltijd. Wat was er aan de hand? De één achtte zich uitnemender dan de ander. Zij twistten over de vraag, wie van hen toch de meeste was.

En dan gaat Jezus hen leren, wie de meeste is. Dat is hij. die de minste wil zijn. Dan zegt Jezus: 'Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat gij ook doet, zoals Ik deed'. Jezus doelt natuurlijk niet op een letterlijke herhaling van wat Hij deed. Maar Hij wil de Zijnen en ook ons aan het. verstand brengen, dat we in geestelijke navolging, nederig en ootmoedig, in liefde ons zullen neerbuigen tot de ander. Levend, door het geloof, uit Christus, zullen we de dienende liefde van Jezus in praktijk brengen. Zo wordt de echte discipel van de Heere aan de dienende liefde gekend. Het is het geloof, dat door de liefde werkt. De liefde tot God en tot de naaste.

U heeft de gelegenheid om te doen wat Jezus u hier leert. De één meer in het groot, de ander meer in het klein. U behoeft niet tot enorme prestaties te komen, die voor land en volk van het allergrootste belang zijn. Als u maar in de kring, waarin u zich beweegt, voor anderen tot een zegen mag zijn. U kunt het leven van de ander versomberen en verzuren. Maar u kunt er ook een lichtstraal van liefde en medeleven op laten vallen. Liefde, die vasthoudt. Dan houden we elkaar vast als ouders en kinderen. Als man en vrouw in het huwelijk. Als leden van de christelijke gemeente. De ware liefde geeft het niet op. Dat heeft Jezus ons geleerd. Zijn liefde is eeiï liefde tot het einde.

Daarom heeft Hij ook Zijn leven gegeven tot een volkomen verzoening van al onze zonden. En als u. door genade, van deze verzoening leeft door het geloof, dan kunt u het niet laten om de broeders en zusters lief te hebben.

Dat is het leven der bekering. Het leven, dat uit God geboren is. door het werk van de Heilige Geest. Dan wordt de boom aan de vruchten gekend.

"Dat is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt. gelijkerwijs Ik u liefgehad heb' (Joh. 15:12).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Liefde tot het einde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's