Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pasen en de heilsorde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pasen en de heilsorde

12 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over de heilsorde als zodanig volsta ik in dit verband met twee opmerkingen. Er is een orde in alle werken Gods, en zij geldt zowel de schepping als de herschepping. Onder heilsorde willen we dan ook verstaan de weg, die God met Zijn Kerk gaat, van de verkiezing af tot de heerlijkmaking toe. God, de Drieënige die het heil in Christus tot stand heeft gebracht, laat Zijn gemeente ook in dit heil delen. Dit ten eerste.

Ten tweede is er in de orde van het heil onderscheiding tussen de ene en de andere weldaad van het Verbond, maar die onderscheiding leidt nooit tot scheiding. Het beeld van een keten gaat in zoverre op als we de eenheid van het heil in Christus blijvend erkennnen. Het heil verbindt ons aan Christus en Christus aan ons.

Pasen en heilsorde

Op de klank af klinkt het wel iets dogmatisch. Dit 'bezwaar' vervalt als we Pasen voorop stellen. Wanneer de Heidelberger Catechismus in Zondag 17 vraagt naar het nut van de opstanding van Christus, dan luidt het antwoord: 'Ten eerste heeft Hij (Christus) door Zijn opstanding de dood overwonnen'. Laat wat het eerste is ook het eerste blijven. Dit is het grote geheim van Pasen. Het is tussen God en Zijn Zoon in orde.

Hij, Die Zijn leven gaf aan het kruis tot in de dood, triomfeert op Pasen over de dood. De dood kon Hem niet houden, zegt de Schrift. Op Pasen heeft Christus het leven en de onverderfelijkheid aan het licht gebracht. Nu is het met de dood voor eeuwig gedaan. Eerst Paasorde, dan heilsorde. Het geheim van de Paasorde is de levende Christus. Alles wat met de verdere toepassing van het heil te maken heeft hangt van Pasen af, is vrucht van de opstanding van Christus. Heel onze zaligheid vindt haar fundament in de dood en de opstanding van Jezus Christus. Op die fundamentele samenhang willen wij vervolgens de aandacht vSStigen. Als het geen Pasen geweest was kon er met u en mij niets gebeuren. Dan is zelfs het geloof ijdel, zoiider inhoud, bovenal zonder grond.

Pasen en de roeping

Dankzij Pasen gaat de roeping tot het heil uit naar een verloren wereld. Aan het open graf van Christus heeft God de morgenwachters, de engelen, neergezet om de bedroefden Gods toe te roepen: Hij is hier niet, Hij is opgestaan!

Pasen wil verkondigd zijn. Gaat heeii, horen de vrouwen en zeg het Zijn discipelen. De één verkondigt de ander: Jezus lééft. De prediking van het Evangelie wordt meermalen gekarakteriseerd als verkondiging van de opstanding van Christus uit de doden.

Apostelen geven onverwijld getuigen^is van Zijn opstanding. In de opstandingsprediking klinkt niet alleen Gods roepstem door, maar dringt ook tot mensen door. Door de kracht der opstanding roept God doden tot leven. De doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben zullen leven. Gods levendmakende Geest dringt met het Woord des levens uw duistere hart binnen. Zijn opstandingswoord is levend en krachtig. De zonde wordt een levende werkelijkheid, dientengevolge sterft u aan de zonde en vindt u in uzelf de dood. Maar Gods roepstem is ook wekstem Hij roept u uit de zonden tot de genade, uit de dood tot het leven. Gods spreken is een scheppend spreken. Het is ook een doorgaand spreken. Het geloof dat God door de roeping in uw hart schept begint met horen. En verder?

Ik zal horen wat God de Heere spreken zal. De prediking vraagt om het uitstallen van Christus, in wie wij God leren kennen, meer en meer.

Alle rijkdommen van Christus moeten voorgesteld worden, zodat het geloof, dat uit het gehoor is, Hem vaster leert omhelzen, dieper in Hem gefundeerd wordt. Van de gelovige voorgangers der gemeente wordt gezegd dat zij nog spreken nadat zij gestorven zijii. Van Christus geldt dat Hij van Zijn dood blijft spreken omdat Hij is opgestaan. Paasprediking is vertolking van de stem van de goede Herder; en Zijn schapen horen die stem, blijvend, voortdurend. Het woord des geloofs prediken heeft dit éne doel: amelijk dat gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus, en met uw hart geloven dat God Hem uit de doden heeft opgewekt. Dat geloof maakt u zalig-(Romeinen 10 : 8, 9)

Pasen en wedergeboorte

Door de krachtdadige roeping van Godswege door het Evangelie maakt God dode zondaars levend. De Schrift leert ons zoiineklaar dat de wedergeboorte een vrucht is van de opstanding van Jezus Christus. 'Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden'. (1 Petr. 1 : 3). De

geestelijke levendmaking staat niet alleen in direct verband met de roeping, waarbij het Woord fungeert als het zaad der wedergeboorte, maar ook met de opstanding van Jezus Christus. Naar Zijn grote barmhartigheid, die in de opstanding van Jezus Christus uit de doden zichtbaar is geworden, wordt aan de mensen dat nieuwe leven gegeven, waardoor zij wedergeboren worden. Ook toen wij dood waren, door de misdaden, heeft God ons levend gemaakt met Christus en heeft ons mede opgewekt. (Efeze 2 : 5, 6) We moeten dat ons degelijk en deugdelijk voor ogen stellen, opdat we de wedeergeboorte niet losmaken van het geloof in Christus en van de prediking van het geloof in Christus, en van de prediking van Christus en van de prediking van het geloof in Christus, en van de prediking van Christus. Door de kracht van Christus' opstanding worden wij opgewekt tot een nieuw leven. (H. C. zondag 17). De opstanding van Jezus Christus is de grote omwenteling van God, waardoor aan Christus alle macht gegeven is in de hemel en op de aarde. Wezenlijk voor de wedergeboorte is dat we worden wedergeboren door het geloof. Het christelijk geloof is geloof in de opstanding van Christus, of het is geen christelijk geloof. Luther schrijft ergens: Hieruit kan men oordelen, wat een rechtschapen Christelijke leer of prediking is. Want wanneer men het Evangelie wil prediken, dan moet het kort en bondig zijn (het Evangelie) van de opstanding van Christus. Wie dat niet predikt is geen apostel. Want dat is de hefboom van ons geloof.

Toen Christus opstond uit het graf, werd Hij de Eerstgeborene uit de doden. En allen die in Hem geloven worden gerechtvaardigd door Zijn opstanding.

Pasen en de rechtvaardiging

Wedergeboren door het geloof in Christus. Welnu, wie in Hem gelooft is rechtvaardigd van de zonde. Op Pasen rechtvaardigt God Zijn Zoon voor aller oog. Geen wonder dat de rechtvaardiging door het geloofde rijke Paasvrucht is. Christus is gestorven om onze zonden en opgewekt tot onze rechtv.aardigmaking. (Romeinen 4:25) Niet in enige bevinding zoeken wij de grond der wedergeboorte, niet in ervaring zoeken wij haar zekerheid. Maar we ervaren en bevinden door het geloof dat God ons om Christus' wil van zonden en schuld vrijspreekt, rechtvaardig verklaart. Wij dan gerechtvaardigd zijnde door het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus. (Romeinen 5:1) Wij geloven in Christus, de Opgestane, die al onze schuld en heel de oude mens in Zijn graf heeft begraven en ons mede opgewekt heeft. Hij is onze enige rechtvaardiging. Dit mogen wij geloven: od heeft aan óns gedacht, toen Hij Zijn Zoon opwekte uit de doden. Nu is de rechtvaardiging inderdaad ook iets wat God met de zondaar doet. God spreekt hem vrij, God zet hem met Christus in rechten, verleent hem het recht op het eeuwige leven. Vrede met God is er de vrucht van.

In de opstanding van Christus is he de kerk rechtvaardig voor God gesteld. Omdat heel de opstanding van Christus het amen Qods is op het offer van Christus. Daar mag het geloof, (groot of klein) zich op beroepen, en daaruit vloeit de troost van de vergeving der zonden. Christus is opge­ staan om de gerechtigheid, die Hij door Zijn dood verworven had de Zijnen deelachtig te maken.

'Aan de wederopstanding, waardoor de dood verslonden is, wordt de kracht op rechtvaardig te maken toegeschreven... Want ten eerste is Hij van Gods hand geslagen, omdat Hij in des zondaars persoon de ellendigheid der zonde zou dragen. Daarna is Hij tot het rijk des levens verheven, om de Zijnen rechtvaardigheid en het eeuwige leven te geven.' (Calvijn)

Welnu waar de grond onzer rechtvaardiging in de opstanding van Christus ligt, mogen we zeggen: 'Het geloof is rechtvaardigend van aard! Zo breken we grondig met de gedachte dat van Gods volk slechts enkele mensen tot de hoge genadetrap van de vergeving der zonden komen. Het geloof rechtvaardigt, hoeveel men ook heeft. Naar de mate dat men gelooft in het offer van Christus, naar die mate is men rechtvaardig voor God. Naar die mate geniet men hiervan de troost. Zo verschaft de bediening des geloofs, en de prediking van het geloof dit heil: vrijgesproken, al had men nog zoveel zonden, ja als had men zelf alle gerechtigheid volbracht, die Christus volbracht heeft'. (W. L. Tukker: 'De orde van het heil', blz. 63) Nu geldt: niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Dat moet gevolgen hebben. Welnu het hééft gevolgen, ja de rechtvaardiging krijgt het vervolg in het nieuwe leven dat zich openbaart. Vandaar heeft Pasen een vervolg in de heiligmaking.

Pasen en de heiligmaking

De apostel Paulus, zelf gerechtvaardigd uit het geloof, bidt: at ik Hem kenne en de kracht Zijner opstanding. (Filippenzen 3 : 10). Opgewekt tot een nieuw leven wil ook zeggen dat we door Christus' opstandingskracht, waardoor we aangesloten zijn op de Levensbron, in nieuwigheid des levens wandelen. Ook deze Paasvrucht is nodig, om het leven der heiligmaking te leven. Van stonde aan, met dat het Evangelie u geopenbaard wordt in Christus, gaat de heiligmaking werken. Door de kracht van de opstanding van Christus worden we Zijn beeld gelijkvormig. Een leven in heiligmaking is een stervend leven. Onze oude mens wordt dagelijks met Christus gekruisigd. Maar tegelijk staat de nieuwe mens op. Hier hebt u nu de twee stukken van de waarachtige bekering, van de dagelijkse bekering en vernieuwing van ons leven.

Door de opstanding van Jezus Christus uit de doden, mogen zondaren achter Hem opstaan uit het graf der zonde. Hij die de dood van onze dood werd, is en blijft het leven van ons leven. Nooit wordt de heiligmaking op onze rekening gezet. Maar zij wordt gezet op rekening van de Heilige Geest, en op rekening van de Heere Jezus Christus, die Zichzelven heeft overgegeven om onze zonde, opdat wij der gerechtigheid leven zouden. Het gaat alles leven uit Hem, door Hem en zo tot Zijn eer. Pasen werkt door. Pasen brengt tot een wandelen in het licht.

Van de gelovige kan gezegd worden, omdat hij met Christus is levend gemaakt: ant wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen. (Efeze 2 : 10). Geschapen in Christus, dat wil toch zeggen opgewekt met Hem uit de dood; leven het nieuwe leven uit Hem. Vrucht dragen uit de Wijnstok waarin we door het geloof ingeplant zijn. Om het einddoel te behalen leert Gods kind zich door de krach^van Christus' opstanding uit te strekken naar de prijs der roeping Gods, die van Boven is. 'Zo dan, Christus wordt dan terecht gekend, als wij gevoelen wat Zijn dood en wederopstanding vermag, en hoe zij in ons krachtig is.' (Calvijn) Pasen werpt licht over heel de weg die God met Zijn Kerk gaat.

Niets geschiedt of het komt voort uit de opstanding van Christus. Pasen zet de gelovige in levensrapport met de gekruiste en opgestane Heere der heerlijkheid. De kern van de heiligmaking beschrijft Paulus in Filippenzen 3 als een gelijkvormig w/Drden aan de dood van Christus enerzijds en als een komen tot de wederopstanding der doden anderzijds. Maar door diezelfde kracht van Christus' opstanding komt ook de hoop der zalige onsterfelijkheid in het zicht.

Dit brengt ons bij:

Pasen en de heerlijkmaking |

Tenslotte is de opstanding van Christus i pand van onze zalige opstanding. Het vol-i Ie heil staat uit en staat te komen. Dat is i de levende hoop die het hart van de we-? dergeboren kinderen Gods vervult. De hoop die in vervulling gaat, als zij komen tot de onbevlekkelijke en onverwelkelijke en onverderfelijke erfenis die in de hemel voor hen bewaard is, en in welke zij bewaard worden door het geloof en in de kracht Gods tot de zaligheid, die bereid is om geopenbaard te worden in de laatste tijd. Van die heerlijkmaking wordt hier op aarde al iets in beginsel gezien en ge-M smaakt door het geloof. Maar Pasen ga-i randeert de ganse volkomenheid. Dan zal 's aller oog Hem zien, als de graven opengaan en de dood zal verslonden zijn tot overwinning. De goddelozen hebben dan | geen verberging meer. Maar de heerlijk-l heid der vromen'zal op het luisterijkst te-1 voorschijn komen.

Hem zien in Zijn volle opstandingsheer-j lijkheid en de kerk gelijkvormig aan het j heerlijk lichaam van Christus. |

Dan zullen we kennen gelijk we ook ge-1 kend zijn en opengaan zal dat heeriijke i| stuk van Gods verkiezing, waaruit de gan-i se zaligheid van de Kerk is voortgekomen. || Pasen, voor eeuwig Pasen, voert ons terug | naar de laatste grond, de eerste schakel i van de gulden keten des heils. Op voor-i hand zingen we: Want uit Hem en door i Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij

de heerlijkheid en de kracht beide nu en in de dag der eeuwigheid.

Deze hoop doet echt leven, omdat zij ontspringt aan de grote daden Gods in de opstanding van Jezus Christus.

De morgen der verrijzenis breekt aan, waarin wij de Koning zien in Zijn schoonheid. Hij, die dood geweest is en nu leeft in alle eeuwigheid, zal komen met de laatste bazuin. Het graf zal zijn doden wedergeven, de hel zal haar doden wedergeven, de zee zal haar doden wedergeven. Het woord zal geschieden, de dood is verslon­ den tot overwinning. De oordeelsdag zal komen. Alleen die Christus niet hebben liefgehad zullen ten eeuwigen dood verwezen worden. Maar allen die Zijn verschijning door genade hebben liefgehad gaan met de Koning in, in de vreugde huns Heeren.

En zo zullen we altijd met de Hèere wezen. De triumf is behaald. Het doel wenkt. De Paasvreugde in God door Christus is eindeloos.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1987

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Pasen en de heilsorde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1987

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's