Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereformeerden in Frankrijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerden in Frankrijk

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrijdag en zaterdag, 13 en 14 maart jl., woonde ik namens de óeref Bond de nationale synode van de EREI (Eglise Réformée Evangélique Indépendante = Geref. Evangelische Onafhankelijke Kerk) in Marseille, Frankrijk, bij. Reeds eerder waren er kontakten met deze kerk. In juni 1985 bezocht een aantal studenten o.l.v. ds. C. den Boer deze kerk, afgevaardigden van de EREI waren in juni 1986 in Krimpen aan de IJssel om de nieuwe uitgave van de Heid. Cat. in de Franse taal (uitgave van het Comité d'Entraide Chrétienne Réforméé in ons land) in ontvangst te nemen. Terwijl er in ons land het comité Vrienden van Aix (voorzitter ds. P. Kolijn, Krimpen a.d. IJssel) is. Aix-en-Provence is de vrije theologische faculteit in Frankrijk, waar veel a.s. franse predikanten studeren, 's Maandags bracht ik een bezoek aan deze faculteit.

Minderheid

Het protestantisme is in Frankrijk een kleine minderheid: lusminus 550.000. In Frankrijk zijn meer moslims (ruim 1 miljoen) dan protestanten. 200.000 behoren tot de ERF (Englise Réforméé de France:450 gemeenten), plusminus 15.000 behoren tot de EREI (50 gemeenten). Daarnaast zijn er een aantal baptisten en onafhankelijke kerken. En dat op 55 miljoen Fransen, die voor het merendeel geseculariseerd zijn.

De meesten gemeenten van de EREI zijn in het zuiden van Frankrijk (o.a. de Cevennes), maar er zijn er ook enkele in en rond Parijs.

We kunnen de EREI geen afgescheiden kerk noemen. De geschiedenis van de franse kerk (een geschiedenis van bloed en tranen; wie kent niet de geschiedenis van de Hugenoten? ) is anders dan die van de kerk in óns land. Na de franse revolutie was er een groot aantal afzonderlijke protestantse gemeenten. In 1906 komt een zekere bundeling tot stand, er ontstaan verschillende unies, waaronder de unie van Geref Evang. Kerken in Frankrijk en de unie van de Eglise Réforméé (geref. kerken). In 1983 kwam het tot een bundeling tot één kerkverband. Vanwege het feit dat er geen binding aan de geref belijdenis was en de grote mate van vrijheid in dit nieuwe kerkverband gingen velen met deze bundeling niet mee. Zo ontstond de EREI op de nationale en generale synode in St. Jean-du-Gard (augustus 1938).

De EREI heeft een presbyteriale-synodale kerkstruktuur (het woord 'indépendante' heeft geen betrekking op onafhankelijke 'vrije' kerken, maar op de geschiedenis van 1938), en onderschrijft de reformatorische belijdenisgeschriften, o.a. de Heid.

Cat., de Geloofsbelijdenis van La Rochel-Ie (te vergelijken met de Ned. Geloofsbelijdenis) en de Dordtse Leerregels. Er zijn drie soorten synodes: regionaal, nationaal (elk jaar; bestaande uit afgevaardigden van de regionale synodes) en generaal (eenmaal in de drie jaar).

Wel heeft de EREI sterk evangelische invloeden ondergaan. Er leven in de kerk vragen rond kinderdoop-volwassenendoop, terwijl er een sterke evangelische (niet remonstrantse) stroom is.

Marseille

Ontvangende gemeente was dit keer Marseille, waar we vergaderden in het prachtig gelegen Cénacle (een soort retraitecentrum van de r. kath. kerk), met een geweldig uitzicht op de Middellandse Zee. Eén van de predikanten verrichtte de opening: woorden uit Openbaring 3, de brief van Christus aan de gemeente van Filadelfia: 'Want gij hebt kleine kracht'. Christus geeft vier beloften aan deze gemeente: Ik heb een geopende deur voor u gegeven. Ik zal maken dat (uw tegenstanders) komen en aanbidden zullen, Ik zal u bewaren in de ure der verzoeking en Ik kom haastiglijk. Woorden die duidelijk betrokken werden op de situatie van de franse kerk, die kleine kracht heeft. Maar de Heere heeft beloften.

Billy Graham

In september 1986 bezocht Billy Graham Frankrijk. Hij sprak gedurende ruim een week bijna dagelijks op grote meetings in Parijs. Deze meetings werden uitgezonden via satellieten, zodat velen in Frankrijk ze konden volgen. 7000 mensen kwamen tot een persoonlijke beslissing voor Christus. Ook de EREI onderging de invloed van Billy Graham. Rapporten van plaatselijke gemeenten (ze kwamen op de synode ter sprake) meldden een opwekking. Tot de kleine gemeente van Marseille traden als gevolg van Billy Grahams prediking 14 leden toe. Overigens moeten we wat betreft de EREI niet met grote aantallen rekenen. Pasteur Roure van de EREI in Anduze, die ik ter synode sprak, sprak van 60 kerkgangers in de winter en 150 in de zomer. In zijn prachtige kerk, waar zomers nederlandstalige diensten worden gehouden!

Buitenlandse kontakten

Als eerste werd ter synode het kontakt met Nederland genoemd. Er is kontakt met en men ontvangt steun vanuit de Christ. Geref. Kerken en de Ned. Geref Kerken. Speciaal werd genoemd het werk van het Comité d'Entraide Chrétienne Kéformée (vanuit de Geref Bond) en de uitgave van de Heid. Cat. Kontakten zijn er ook met Spanje (uitwisseling van ervaringen, bemoediging). De presbyteriale geref. kerk van Ierland zond twee echtparen als evangelist. Vanuit de Ver. Staten werken verschillende predikanten en evangelisten in de franse kerk.

Ter synode waren twee predikanten van de Nederduitse Geref. Kerk van Z.Afrika aanwezig, ds. P. Grobler en ds. Louw. Beiden voerden het woord. De apartheid wordt afgewezen, maar er moet niet gestreden worden met geweld, er moet een groei zijn naar wederzijds verstaan en aanvaarden van elkaar. De boodschap van beide Z.Afrikaanse broeders kwam sympathiek over. De EREI wil in kritische verbondenheid met de kerk in Z.Afrika meeleven.

De EREI participeert ook in de GOS, de Geref Oecumenische Synode.

Jeugdwerk

Het werd in de synode-vergadering verblijdend genoemd onder veel jongeren een opleving te zien. Vele jongeren in Frankrijk zijn zoekend, er liggen voor het jeugdwerk veel kansen. Aktiviteiten zijn er in de vorm van Bijbelgroepen, weekends en jeugdkampen. Het is niet onmogelijk dat een aantal jongeren uit ons land dit jaar mede leiding zal geven aan deze kampen.

Zondag

Alhoewel de synode zaterdag werd gesloten bleven de meeste synodeleden ook zondag nog in Marseille. Zondagmorgen was er (eveneens voor dit keer in het Cénacle) een dienst waarin de Lutherse predikant ds. P. Lovy voorging. De EREI wil zich strikt houden aan de reformatorische belijdenisgeschriften, maar dat betekent niet dat ze niet over de grenzen van de eigen kerk kan heenzien. Ds. Lovy preekte over Jezus' betaling van de tempelbelasting (Matth. 17 : 24-27), een geschiedenis waarover ik nog nooit had horen preken. Hij deed dit mede met het oog op het programma van de middag, dat zou gaan over de verhouding kerk en staat. De dienst werd besloten met de viering van het Heilig Avondmaal, bediend door ds. Longeiret, voorzitter van de EREI.

De lezing die 's middags werd gehouden (door twee vooraanstaande theologen en een jurist) ging over 'Enkele betrekkingen tussen de kerk en de staat', voor de franse kerk een zeer aangelegen onderwerp omdat de staat in de kerk (wat de organisatie betreft) de nodige invloed tracht te hebben (uitloper van de franse revolutie): de kerk wordt door de staat op dezelfde wijze behandeld als elke wereldse vereniging en dienaangaande ook beoordeeld. Duidelijk werd gesteld de gehoorzaamheid die een christen aan de overheid verschuldigd is (tenzij indruisend tegen het Woord van God), waarbij m.i. echter het reformatorische getuigenis van de kerk tegenover de staat werd gemist.

Aix-en-Provence |

Bijzonder dankbaar ben ik voor de gele-' genheid die mij werd geboden de gehele maandag in Aix-en-Provence te zijn, op de vrije geref theologische faculteit. Prof P. Wells (dogmatiek) leidde mij op de faculteit rond, terwijl ik tevens een uitvoerig gesprek had met prof P. Berthoud (O. Testament), directeur van de faculteit. De faculteit van Aix trekt niet alleen studenten uit de geref gezindte aan (de EREI erkent de opleiding tot predikant volledig, de ERF verlangt meestal nog een aanvullende studie), maar ook uit evangelische kring. Van de 68 studenten, die de faculteit momenteel heeft, is de helft geref, de helft evangelisch. Deze laatsten vinden in de regel hun werk in het onderwijs, in de zending, of als voorganger van de evang. gemeente. Gastdocent is o.a. prof J. Douma, Kampen.

Help Frankrijk

De kerk in Frankrijk heeft het moeilijk. Een uitgestrekt land, dat in veel opzichten volstrekt geseculariseerd is. Een volksaard, die, naar de woorden van de secretaris van de EREI, ds. A. Lewin, volstrekt niet open ligt voor de geref prediking. Maar een land, waarin nochtans het evangelie naar geref belijden gepredikt wordt.

De kerk in Frankrijk verdient onze voorbede en steun. Daarbij vraagt de EREI in het bijzonder de steun van de geref gezindte in de ned. herv. kerk. Het comité 'Vrienden van Aix' (financiële steun) en het Comité d'Entraide Chrétienne Réformée (o.a. uitgave van geref lectuur in de franse taal) tracht steun te geven.

53 miljoen Fransen en een protestantse kerk van ruim een half miljoen. Waarvan plusminus 10 a 20% meelevend is. 37% van de franse protestanten leest nooit de Bijbel en 35% zegt dat ze zelden of nooit bidden. Frankrijk is zendingsland. Dichtbij de deur.

Hilligersberg,

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 april 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Gereformeerden in Frankrijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 april 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's