Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tot vrijheid geroepen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot vrijheid geroepen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeder alleen gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander doo de liefde'. Galaten 5 : 13 lezen: alaten 5 : 13-26

Vrijheid, ja dat is een woord dat dé harten van velen in vervoering brengt. Voor de één is het een groot goed, voor de ander een kernwroord van idealen. Het staat geschreven in het vaandel van aktiegroepen en is de bezielende leus voor allerlei (bevrijdings)-bewegingen. Er wordt heel wat gedacht en gedaan in naam van de vrijheid. Of daarbij de vrijheid ook op Naam staat, is nog maar de vraag. Wat gebeurt er als idealen niet uitkomen? Als vrijheid oningevuld blijft? Dan kunnen tegenstanders elkaar met het woord vrijheid op de lippen, te lijf gaan. Erger nog, dan kan vrijheid zelfs rebellie zijn tegen God, Die de mens zou belemmeren in zijn of haar bewegingen en waar men zich voor vrijvecht. De vrijheid kan misbruikt worden als een dekmantel voor kwaadwilligheid. Maar dan is het een vrijheid, waarin Christus geen enkele plaats heeft. Voor een christen is er geen ware vrijheid denkbaar, dan de vrijheid in Christus. Hij Zélf vult de ware vrijheid in als Hij zegt: Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn'. De ware vrijheid is dus niet los verkrijgbaar, maar heeft allies te maken met het werk van de Heere Jezus en onze verhouding tot Hem. Hij onderscheidt wat voor vrijheid doorgaat en het ten diepste niet is én wat ware vrijheid is. De laatste vloeit voort uit het geloof in Christus. Alle andere vrijheid is gecamoufleerde slavernij. Dat geldt zowel voor het zijn in de wereld als in de kerk. Als er één aan de weet gekomen is dat aan de vrijheid een daad van God ten grondslag ligt, dan is het Paulus. Hij betuigt: Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus, heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods' (Rom. 8:2). Hij heeft mij vrijgemaakt! Het is een geschenk van de Heere Jezus Christus. Op grond van Zijn lijden, sterven en opstaan heeft Hij de ware vrijheid verworven en geschonken. Paulus, die door genade in die vrijheid mag leven, spoort de gemeente aan te staan in die vrijheid (vs. 1). Ook in de prediking van de s, vrijheid in Christus aan de Galaten klinkt ­zowel de jubel alsook de waarschuwing r door. Let wel: ij schrijft niet aan heidenen maar aan christenen. Hij schrijft aan mensen die tot geloof gekomen zijn. Het Woord is tot hen gekomen in de kracht van de Heilige Geest. Christus is hen in Zijn lijden en sterven aangewezen en aangeprezen als de van zonde (macht) bevrijdende Middelaar. De Koning is gekomen in het gewaad van Zün Woord. Zijn stem heeft geklonker "'"r ^f'ik werden geroepei. - ^. iViciiAstotZ^ wonderbaar licht: Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders...' De apostel gebruikt hier een uitdrukking die 'vrijlating van slaven' aanduidt. De roeping tot vrijheid is dus veel indringender dan wanneer bv. je moeder je roept om op te staan en waar je dan wel of niet gehoor aan wilt geven. Nee, het is een daadwerkelijke, radicale roeping waardoor alles anders is geworden. De tot vrijheid geroepenen zijn in Christus ingegaan tot een nieuw leven met Hem! We mogen hierbij ook denken aan de Heilige Doop, waar het met Christus begraven zijnen met Hem opstaan in een nieuw leven zo zichtbaar de roeping tot vrijheid onderstreept.

Wat er echter nu onder de Galaten gebeurt, tart de genade van God bij Wie ze in het geloof hebben te leven. Ze gebruiken de geschonken vrijheid verkeerd. Onder invloed van dwaalleraars zijn ze weggetoverd van het geloof en gebruiken ze nu die vrijheid tot een oorzaak voor het vlees. Letterlijk schrijft hij: Gebruik de vrijheid niet als een startpunt, een springplank voor het vlees'. Kennelijk zijn deze christenen in de verleiding gekomen om onder de leus van christelijke vrijheid een zelfzuchtig en losbandig leven te leiden. Ze menen in vrijheid uit de band te kunnen springen. Nu is dat een dodelijke kwaal die niet alleen onder de Galaten werd aangetroffen. Elders is zelfs wel beweerd: Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? (Rom. 6 : 1). En nog altijd ligt ons vlees op de loer om ons van de rechte weg af te trekken. Het is de christelijke verzoeking bij uitstek om onder het mom van de vrijheid in Christus toch te denken vrij te zijn in wat je doen en laten wilt. De minste of geringste lust die ontbrandt, laten we dan de vrije loop. De vleselijke mens oriënteert zich op zichzelf. Daarbij moeten we niet alleen denken aan lichamelijke uitspattingen. De Corinthiërs bijvoorbeeld, worden vleselijk genoemd omdat er ruzie en onenigheid onder hen is. Het zichzelf voor God verontschuldigen en vrij-pleiten door te zeggen dat ieder mens zondaar is, is ook vleselijk. Vlees dat is de totale mens zoals hij is en leeft en daarin volkomen op zichzelf uit is en daarom radicaal het tegenovergestelde is van wie God is en Hij van ons vni. En dat vlees kan ons aansporen: Je bent toch gedoopt en christelijk opgevoed? Je hebt toch gehoord waarvoor Jezus gekomen is en Zijn leven gegeven heeft? Welnu, maak maar een flink ge-~ *'• - -^n ie vrijheid en duik maar van die y •-4picink onder in je zonden. Je Redder haalt je wel weer boven.

Paulus voelt feilloos aan wanneer deze aansporing wordt opgevolgd dat in de kortste tijd het persoonlijk leven èn dal van de gemeente tot een ruïne wordt. De vrijheid wordt ingeruild voor een slavenbestaan dat wel moet uitlopen op een frontale botsing met de levende God. Daarom waarschuwt hij met klem naar de stem van dat vlees niet te luisteren. Immers de werken van het vlees zijn openbaar. Wat er al voor slechte zaken gschieden in de naam van het schone woord 'vrijheid', liegt er niet om. Hij somt ze op: overspel, onreinheid, hoererij, ontucht, venijn, vijandschap, nijd en moord, dronkenschap en brasserijen. Al die zulke dingen doen zullen het Koninkrijk Gods niet beërven. Ondanks het beroep op mooie woorden als vrijheid, mondigheid, inspraak, emancipatie of recht op gelijke be-

handeling, wordt ook onze tijd gekenmerkt door betovering. Het kwade wordt goed genoemd en het goede kwaad, en dat met het oog op de vleselijke mens die in zijn waarde moet worden gelaten. Het ideaal van een ongebonden vrijheid en een ongebreidelde levensopvatting wenkt. Deze infektie waart ook rond in de kerk. Wat zal haar toekomst zijn? De Koning der kerk weet het. We mogen Hem vurig bidden of Hij in een tijd van inzinking en verwereldlijking de Heilige Geest wil doen opsteken tot een wonderbaarlijke herleving. Of Hij, Die ons in al de waarheid leidt, ons bij Christus brengt en ons doet zien dat 'wie van Christus zijn, het vlees hebben gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden' (vs. 24). Dan zijn we niet nieer allereerst en allermeest op onszelf gericht, maar worden we losgemaakt, als een slaaf der zonde vrijgekocht van datgene wat strijdt tegen de Geest. Waar de Geest des Heeren is, is vrijheid.

De zonde maakt meer kapot dan je lief is. Als er Eén is. Die dat geweten heeft en erom geleden heeft, is het de Heere Jezus. Zie op Hem. Deze uitwendig Gebondene is waarlijk vrij en Deze schijnbaar Machteloze blijkt almachtig te zijn om zondaren in vrijheid te brengen en te houden. Alleen: gebruik die vrijheid niet tot een springplank voor het vlees, 'maar dient elkander door de liefde'. Het is opmerkelijk hoe Paulus die liefdedienst aan elkaar weergeeft: 'Dient elkaar als slaven'. In de vrijheid van Christus en in Zijn nav'^i'^' hebben wij slaaf te zijn van en—v; kaar. Niet uit dwang, want dan is de liefde"' eruit, maar gewillig, elkaar in liefde dienen. De liefde, eerste vrucht van de Heilige Geest, is de spil waar het in de vrijheid om gaat. Toen Maarten Luther zijn bekende geschrift 'De vrijheid van een christen' schreef, luidde zijn eerste stelling: 'Een christen is een zeer vrije heer over alle dingen, aan niemand onderworpen'. En onmiddellijk vervolgt hij: 'Een christen is een zeer dienstvaardige knecht van allen, onderworpen aan allen'.

Waartoe zijn wij tot vrijheid geroepen? Tot het elkander dienen door de liefde. Daarbij moeten we niet in de eerste plaats denken aan wat wij kunnen opbrengen aan liefde, maar aan de liefde van God in de Zoon Zijner liefde. In Zijn radicale zelfverloochening heeft God ons liefgehad. En in die liefde ligt de oorsprong van een leven tot Zijn eer en dienst gewijd. Door die liefde wordt gewekt de liefde tot God en tot de naaste. Het geldt de naaste binnen, maar ook buiten de kerk, want die liefde kent geen grenzen.

Waar de zonde de gemeenschap niet verscheurt en zowel de een als de ander in dezelfde Geest en dezelfde vrijheid in Christus staat, wordt het elkaar dienen licht en zegenrijk. Het is ook een medicijn tegen de gevaren die de vrijheid van een christen bedreigen, want het maakt ons vrijmoediger om het kwade te beantwoorden met goed te doen. Daar gaat wat van uit om ook anderen tot erkenning van Jezus als Verlosser en Koning te brengen.

Maar als wij zelf niet vol zijn van de liefde Gods in Christus en weigeren als geroepenen in die vrijheid te leven, hoe zullen we ooit liefde schenken en tot jaloersheid verwekken? Werkelijk vruchtbaar zijn we als '2 mf^^"-I t^nd in de vrijheid "Taartoe fïijmm. ^1^ r V

'Dit zegg' elk, die, gered door Hem van slaafse banden, in vrijheid is gezet uit 's weerpartijders handen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juni 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Tot vrijheid geroepen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juni 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's