Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een jongeling geroepen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een jongeling geroepen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Toen kwam de Heere en stelde Zich daar e riep gelijk de andere malen: amuel, Sa-^muël! En Samuel zei: preek, want uw < knecht hoort.' 1 Samuel 3 : 10

Samuel groeit op. Trouw vervult hij zijn taak in het heiligdom te Silo. Hij is daarin een gunstige uitzondering, want de zonen van Eli, om er maar twee te noemen, nemen het niet zo nauw.

Wij spreken wel eens over de bange tijd, waarin onze jeugd opgroeit. We zullen dat niet ontkennen, maar wat dacht u van de tijd, waarin Samuë! leefde? Rr staat in het begin van ons teksthoofdstuk: 'En de jongehng Samuel diende de Heere voor het aangezicht van Eli; en het woord des Heeren was schaars in die dagen, er was geen openbaar gezicht.'

Er waren nog wel uitingen van Godsvreeze, maar het bleef beperkt tot enkelen. Bovendien was er niemand, door wie God nog sprak.

Een zwijgende God!

Dat is het aangrijpende gevolg als een volk, geleid door haar voorgangers, afwijkt van Gods geboden en inzettingen. Daar rust het oordeel op. Hoe zou daar ooit nog verandering in kunnen komen? Alleen als God Zelf dit.zwijgen dooriffeekt. En dat gebeurt dan ook!

In Zijn onbegrijpelijke genade wendt de Heere Zich tot een jongeling. Wij hebben daar misschien wat moeite mee. Het is - toch veel verstandiger als een beproefde Christen, gerijpt in de dienst des Heeren, ïjdoor God zou worden aangesproken? Zo I stellen wij ons dat voor.

Maar God stoort Zich niet aan onze over-I wegingen. Hij richt Zich tot een jongeling. Nee, God schrijft de jeugd niet af. Integendeel!

Het is maar, dat u het weet...

Samuel slaapt ergens in de tabernakel als de stem van God klinkt: 'Samuel, Saniuël!' In de mening, dat Eli hem roept, gaat Samuel naar de oude priester. We wepten, hoe het verder loopt. Tot driemaal toe Klinkt Gods stem en het wordt Eli duide-'y^' dat de Heere Samuel roept. 'Daarom zei Eli tot Samuel: Ga heen, leg u neer en net zal geschieden, zo Hij u roept, zo zuh pj zeggen: Spreek, Heere, want uw Knecht hoort.'

en Dat moet voor Eli heel wat zijn geweest. Niet hij wordt geroepen en evenmin zijn zonen, maar 'het hulpje in de tabernakel'. Toch komt er geen klacht over zijn lippen en evenmin een misprijzend woord. Hij zal hebben ervaren, dat het oordeel Gods over zijn huis ten volle is besloten, maar dat brengt hem niet tot opstand.

Óns mag duidelijk zijn in de wijze raad. die hij aan Samuel geeft, dat Eli niet handelde als later Saul zou doen. Koning Saul 'kon het niet verkroppen, dat de jonge David door God was verkoren tot de troon. De priester Eli is anders. Hij verstaat, dat de Heer^ thans Samuel roept en dat het zijn taak is om dat de jongeling duidelijk te maken.

Samuel neemt de wijze raad van Eli ter harte. Hij zegt niet: 'Wat een onzin! Dat kan toch niet? U moet zich vergissen!' Nee, hij luistert naar de oude priester. Het zou best kunnen zijn — dat mogen we toch verwachten? — dat ook jonge mensen deze meditatie lezen. Mogen we jullie wijzen op de gehoorzaamheid van de jonge Samuel? Echt waar, je kunt van ouderen heel wat leren. Doe er je winst mee als ze jullie raad geven! Dat is veel verstandiger dan er vanuit een stuk eigen-wijsheid keihard tegenin te gaan.

Nadat Samuel zich weer op zijn plaats heeft gelegd gaat het gebeuren: 'Toen kwam de Heere en stelde Zich daar'. De God van het verbond verschijnt aan de jongeling. Wat een wonder! Hij daalt af tot in het slaapvertrek van een zondig mens. Hij daalt af te Silo, waar de vrouwen, blijkens 1 Samuel 2, met hopen samenkwamen aan de ingang van de tent der samenkomst om zich af te geven met de zonen van Eli.

Zo is nu die getrouwe God. Nee, Hij ziet de zonde niet door de vingers eh Zijn oordeel is gewis, maar Samuel was nog een uitverkoren vat, die nog zou wandelen voor het aangezicht van de Gezalfde. 'Samuel, Samuel!' De Heere roept Zijn knecht gelijk de andere malen. Ziet u wel hoe geduldig God is? Na Zijn eerste roepen trok Hij Zich niet terug om Zich weer te hullen in diep stilzwijgen. Hij gaat door in Zijn grote lankmoedigheid, net zo lang, totdat Samuel verstond dat geen mens hem riep, maar God. Hoevele malen heeft de Heere u en jou al geroepen? Vanuit Zijn Woord blijft Hij geduldig en volhardend kloppen aan de deur van uw hart. Laat ons dan luisteren naar Zijn stem. Niet oppervlakkig, maar met heel ons hart.

Zovelen zijn er, die niet naar God luisteren. 'Hoevelen keffen daar tegen in, hoevelen tenslotte verheffen zich tegen Hem? ' (Calvijn). Een luisterende houding ligt ons niet. We zijn veeleer geneigd om onze stem te laten klinken.

We mogen wel veel bidden om de Heilige Geest, Die in alle waarheid leidt. En waar de Geest der gebeden vaardig over ons wordt leggen we de hand op de mond, als Gods stem klinkt. We laten ons gezeggen, in ootmoed en boetvaardigheid. 'Spreek, want uw knecht hoort.'

In diepe ootmoed onderwerpt Samuel zich aan het gezaghebbend roepen Gods. De Heere roept hem bij zijn naam. Dat is veel meer, dan dat God wist, hoe hij heette. God kende het hart van Zijn jonge dienaar.

'Samuel, kind van gebed. Ik weet wie je bent. Ik ken jouw zitten en jouw staan. Ik doorgrond jou en versta, hoe zondig je bent in jezelf.'

En Samuel buigt het hoofd. Er is geen sprake van jeugdige overmoed, maar van diepe ootmoed. Gewillig stelt Samuel zich onder het Woord van de levende God.

Wie zou nu niet denken aan die grote Dienstknecht? Gewillig stelde de Heere Jezus Zich onder de wil van Zijn Vader. In de gestalte van de slaaf ging Hij voort van kribbe naar kruis. Hij kwam om de wil des Vaders te volbrengen.

Waarom deed Hij dat? U weet het antwoord? Om rebelse en opstandige zondaren met de Vader te verzoenen. Om eigenwijze tegensprekers nog te veranderen in gewillige dienstknechten.

Bent u ook al ingewonnen voor dit spreken van het Woord? Wat een strijd brengt dat met zich mee! We laten ons niet zo gauw gezeggen. En toch. er is doen aan, ook voor ü en voor jóu!

' Christus heeft Zijn offer gebracht en de Heilige Geest is uitgestort. Nu is de weg gebaand, ook voor jongeren.

'Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil-en troostrijk Woord. Verhardt u niet, maar laat u leiden!'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Een jongeling geroepen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 september 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's