Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

SOMMELSDIJK

De nieuwe predikant van Sommelsdijk werd woensdagmiddag in zijn dienst bevestigd door ds. H. Roseboom van Boven Hardinxveld met de apostolische woorden vanuit de eerste Timotheusbrief: 'Heb acht op uzelven en op de leer. Want dat doende zult gij en uzelven behouden en die u horen'.

In een goed bezet kerkgebouw deed 's avonds ds. A. de Lange intree. Als tekst voor de prediking had hij een woord van de evangelische Jesaja gekozen, en wel uit het oudtestamentische lijdensevangelie, het 53e hoofdstuk deze woorden: 'Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien'. Al direkt aan het begin van zijn preek liet ds. er geen twijfel over bestaan, op wie hier wordt gedoeld: Christus, de lijdende Knecht des Heeren. Het gaat in de bediening van de prediker niet om hemzelf zijn persoon of zijn program. Jezus Christus, en dien gekruisigd — dat is de inhoud van prediking en overig dienstwerk. Moet het althans zijn. Van nature hebben we echter geen aandacht voor Hem. Ons beeld is die van Adam en Eva na de zondeval: de vluchtende mens voor God. Uit onszelf zoeken wij Hem niet. Ditzelfde hoofdstuk uit de Jesajaprofencie tekent ons de Knecht des Heeren als een verachte, de onwaardigste onder de mensen. Een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem. Hij was verwacht en wij hebben Hem niet geacht. Als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte dat wij Hem zouden begeerd hebben. Maar de Heere geeft door Zijn Geest oog voor deze vernederende Knecht. Hij werd verwond, vernield, verbrijzeld. En Hij stierf Maar het was tot een heerlijk doel. Hij werd krank gemaakt tot de dood toe. Met het oog op de redding van al de Zijnen.

Schuldoffer

Ds. De Lange ging vervolgens op enkele aspekten van zijn korte, maar zoveel zeggende tekstwoorden in. Allereerst wees hij op de betekenis van het offer. Het verwijst naar de oudtestamentische schaduwdienst, die heen wees naar de volmaakte offerande van Christus. Eeuw in, eeuw uit werden de offers gebracht. Evenwel door zondige mensen. Geen enkel offer nam de noodzaak van het volgende offer weg. Totdat Christus kwam. Hij sloot de rij. Brandofferen, noch offers voor de schuld voldeden aan Gods eis nog eer. Onze offeTs laten slechts een leegte na. Maar Christus kwam. Zie, Ik kom o Heere; Ik heb lust, o mijn God, om Uw welbehagen te doen!

Zijn offer was een schuldoffer] Er kwam verzoening tot stand, omdat Zijn bloed voldoening gaf aan het recht Zijns Vaders, Deze Jezus en Zijn schuldoffer, zo gaf ds. zijn nieuwe gemeente met klem te kennen, worden ook vandaag nog gepredikt. Zijn schuldoffer — voor grote schuldenaren. Hebt u geen oog voor uw schuld. Welke betekenis heeft dan dit schuldoffer? Beseft u dat God u buiten Hem moet verdoemen? Evenwel, als wij onze zonden Hem belijden. Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid. De Heere predikt u dit woord opdat u Hem gelooft en dat u gelovende het leven hebt in Christus' Naam. Maar wie niet gelooft die blijft in zijn zonde en hij zal het leven niet zien.

Nakomelingschap

Dit schuldoffer van de Lijdende Knecht draagt een belofte: 'zo zal Hij zaad zien'. Het is als de bevruchting van een nieuw leven, de toezegging van een rijke oogst. Het zaad wijst op nakomelingschap. Het is allereerst een rijke belofte voor Christus Zelf De Eenzame krijgt nakomelingen. Hoe twijfelachtig Zijn zaak er ook voor schijnt te staan, ze gaat door. Maar tevens is hier sprake van een belofte voor de kerk. Ondanks de zorgen om de toekomst van de kerk, staat de Heere garant voor het nakomelingschap. Er zullen er toegebracht worden. Er is Hoop. Hij zal zaad zien. En voor wie er zijn of haar eigen naam niet in kan lezen, zij dit tot steun en kracht; fiietgaat niet zonder doorstrepen van de eigen naam. Opdat Christus' Naam alleen dierbaar wordt en u in Hem bent ingelijfd. Zo zult met Hem zaad zien.

Zo mogen wij zelf een zaad van Christus zijn. Dat wijst op de vruchtbaarheid. Het zaad heeft de roeping zelf ook zaad voort te brengen. Dat is het werk van Christus in hen door de Heilige Geest. Ds. sprak uit zo ook zelf tot een zaad in de gemeente, en velen tot zegen te mogen zijn. Zaad te zijn wijst op vrucht, maar ook op groei. Het spreekt van het wassen en toenemen in de kennis van de Heere Jezus Christus. Opdat Zijn werk mag blijken. Christus zal zaad zien!

Met de woorden van de berijmde psalm 21 antwoordde de gemeente op deze prediking van Christus' offer en Zijn vrucht. 'Hoe groot en schitterend is Zijn een, door 't heil aan Hem bewezen. Wat glans, wat majesteit hebt Gij die vorst bereid'.

Na deze met overtuiging gebrachte prediking volgden nog enkele toespraken. Ds. De Lange werd toegesproken door de consulent ds. Kastelein, mede namens ring en classis. Ouderling Robijn sprak woorden van dankbaarheid en zegenbede aan het adres van de nieuwe dominee en zijn gezin. Op zijn verzoek tenslotte zongen de aanwezigen de predikant toe de woorden van psalm 119: 'Doe bij uw knecht weldadigheid, o Heere, opdat Hij leev", .uw woorden moog bewaren.

Het was een bijzondere dag, waarin de Naam des Heeren hoog verheven is en was.

BEVESTIGING EN INTREDE VAN DS. A. W. V. d. PLAS IN DE HERV. DEELGE­ MEENTE DE BRON TE URK

Voor de Herv. deelgemeente De Bron was het zaterdag 12 september een bijzondere en vreugdevolle dag. Na een vacatureperiode van nog geen 3 maanden mocht de gemeente weer een eigen herder en leraar ontvangen in de persoon van ds. A. W. v. d. Plas.

In de middagdienst van half drie vond de bevestiging plaats door ds. M. B. v. d. Akker uit Wageningen, met de woorden uit Kol. 4 vers 17. En zegt aan Archippus: Zie op de bediening, die gij aangenomen hebt in de Heere, dat gij die vervult. Archippus zette het werk van Epafras voort, dat betekent voor de nieuwe predikant, het werk van de vorige in de gemeente voortzetten en uitbouwen. Archippus wordt vermaand te zien op de bediening, die hij aangenomen heeft. Wat is dat voor bediening? De bediening der verzoening door God u gegeven (2 Kor. 5). De dienst der verzoening is die bediening, die zondaren schuldig stelt voor God, en die de gemeente voorhoudt dat er een weg terug is: Christus. In de eerste plaats is de verzoening voorwerpelijk: God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende. Ontkenning van het voorwerpelijke karakter van het Woord Gods, maakt hoogmoedige mensen, die niet erkennen vleselijk te zijn in hun overleggingen en deugden. In de tweede plaats moet het Woord Gods ook onderwerpelijk gepredikt worden. Christus moet in deze tijd gekend en geloofd worden door u persoonlijk. Daarom moet de noodzakelijkheid der verzoening gepredikt worden voor een ieder van u, totale verdorvenheid moet gepreekt worden, maar ook totale genade door de toeëigening van de Heilige Geest. Tegelijk is deze bediening der verzoening een volmacht om op te wekken tot bekering en tot dat geloof wat alleen in Christus zijn troost vindt. Christus in Zijn vernedering maar ook in Zijn verhoging, die de satan en zonde overwonnen heeft.

Wie is tot de bediening der verzoening bekwaam? Niemand. Nochtans maakt de Heere bekwaam: er staat de bediening die gij aangenomen hebt in de Heere. Het is een bediening van en in gemeenschap met de Heere. Dienaar van het Woord zijn is eerst buigen onder het Woord. Oefen uzelf in godzaligheid, in gebed, in omgang met de Schrift, in het opwassen en groeien in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus.

Iedere dienaar van het Woord heeft zijn eigen gerichtheid, maar de Heere weet waarom Hij

nu deze dienaar van het Woord op deze plaats in de wijngaard zetten wil. Dat betekent bovenal: zijt standvastig, onbeweeglijk, altijd overvloedig zijnde in het werk Gods, als die weet dat uw werk niet ijdel is in de Heere. Dat vraagt totale inzet van hart en ziel. In die volheid van het ambt wil God u stellen. Een is er die niet beschaamt: de Heere. Gemeente neem dit mee. Met een predikant kunt u alles doen, maar gezegend de gemeente die hem biddend heen drijft naar de bediening, die hij aangenomen heeft, opdat de dienaar van het Woord door u in eenvoudigheid wordt ontvangen en bemoedigd tot een rijke bediening van het Goddelijke Woord. Amen.

Hierna volgde de bevestiging.

In de avonddienst van 7 uur deed ds. v. d. Plas zijn intrede. De tekst voor de prediking was Luk. 5-5c 'doch op Uw woord zal ik het net uitwerpen'.

De roeping naar Urk werd ons door twee teksten op het hart gebonden, werp het net aan de rechterzijde van het schip en gij zult vinden (Joh. 21 : 6 en de tekst die voor de prediking van vanavond. De tekst spreekt over drie dingen:1. een krachtige roeping; 2. kinderlijke afhankelijkheid; 3. gelovige gehoorzaamheid. Ten eerste: en krachtige roeping. Uw Woord: et woord van Christus heeft kracht. Hij komt persoonlijk tot ons en roept ons tot Zijn dienst. Hij verkondigt het evangelie van het Koninkrijk Gods en waar Hij komt, laat Hij het recht Gods op ons leven gelden. Dat evangelie is radicaal en gunt ons geen rust, je kunt die roepstem niet voorbij laten gaan, het is voor of tegen. Waar het Woord klinkt, daar werkt de Heilige Geest er in het verborgene mee door. Boven het teksthoofdstuk staat de wonderbare visvangst en dat was het. Daar gaat het echter niet om, het is een teken van de voortgang van het Koninkrijk en hoe Christus Zijn discipelen roept. Op meerdere plaatsen wordt het werk van ambtsdrager vergeleken met vissen. Steek af naar de diepte en werp uw netten uit om te vangen. Zo zijn wij tot u gekomen om het net van het evangelie uit te werpen. God zegt het is op Urk net als in de gehele wereld. Al mogen wij dan onder het Woord Gods leven, toch zijn wij van binnen in ons hart even vijandig tegen het evangelie van vrije genade als ieder mens, maar ontdekt u dat ook in uw eigen ik? Bekering en wedergeboorte kunnen wij van nature wel missen. Hij wil u leiden tot de gehoorzaamheid van het evangelie. Daarom zendt Hij Zijn knechten uit. Zo hebben wij de roeping naar Urk ervaren. Was u er ook biddend mee bezig? God roept ons om het Woord te verkondigen. Wie is tot deze dingen bekwaam? Zo komen wij op ons tweede punt: inderlijke afhankelijkheid. Petrus de beroepsvisser gehoorzaamt Jezus' Woord in kinderlijke afhankelijkheid, met verloochening van zichzelf en geeft hij zich aan Christus over. Denk er wel om dat God Zijn kinderen nooit tot gearriveerde christenen maakt. Christus gaat dikwijls door de onmogelijkheden heen om ons te leren van het wonder, dat is afsteken naar de diepte en het Woord overhouden. En wat het Woord uitwerkt, dat moeten wij aan God overlaten, dat is biddend werken en telkens opzien naar boven, een voorrecht dat het kan en een zegen dat het mag. Daarom tenslotte gelovige gehoorzaamheid: p Uw Woord zal ik het net uitwerpen. Als de mensen bij zichzelf te rade gaan, zouden zij zeggen het is goed dat u het evangelie verkondigt maar la^t het vissen maar aan ons over, maar nu komt de gebieder van hemel en aarde met de majesteit van Zijn Woord. Dan spreekt God zelf tot ons. Hebt u daar iets van ervaren onder de prediking? Op Uw Woord zegt Petrus zal ik... Tegen alle menselijke redeneren in gaat hij de zee op en werpt het net uit. Petrus gehoorzaamt. God gebruikt de middelen in Zijn wijsheid: ij laat hem het net uitwerpen. Zo gaat het ook in de kerk: e Heere kan onmiddellijk roepen, maar het gaat om wat Hij wil, niet wat Hij kan. Wij hebben niet meer te doen dan het net uit te werpen. En toch is het tenslotte Gods werk. Hij is de Amen en de getrouwe en daarom werpen wij het net uit, omdat God op uw behoud uit is. Na het Amen op de preek liet de predikant Ps. 118:12 zingen. Daarna sprak ds. v. d. Plas woorden van dank tot de verschillende instanties en personen voor de betoonde belangstelling en blijken van medeleven. Vervolgens werd hij toegesproken door burgemeester A. P. Buys namens de burgerlijke gemeente, door ds. Speelman namens de Ger. kerk, door de consulent ds. Bos namens de classis en ring, en tenslotte door ouderling D. Buitink namens kerkeraad en gemeente, waarna ds. door de gemeente werd toegezongen Ps. 37 : 3. Na een woord van dank legde ds. Van der Plas voor het eerst de zegen op de gemeente.

AFSCHEID VAN DS. A. JONKER VAN SCHOONREWOERD

Zondag 13 september heeft ds. A. Jonker in de middagdienst afscheid genomen van de Hervormde Gemeente Schoonrewoerd wegens zijn vertrek "naar Stolwijk. De tekstwoorden voor deze afscheidsdienst nam ds. Jonker uit Hand. 20:32. Het thema van de prediking was: Afscheid onder een geopende Hemel', onderverdeeld in 2 punten:1. Verantwoording voor Gods aangezicht; 2. De overgave aan Gods genade.

In de prediking werd eerst kort ingegaan op het afscheid van de apostel Paulus, van de ouderlingen van Efeze. In Gods Woord lezen we meer van afscheid nemen. o.a. bij Mozes en Samuel. Toen de roeping kwam om naar Stolwijk te komen was het mijn vurige bede om duidelijkheid, aldus ds. Jonker. En de Heere heeft dat ook willen geven. De bevestigingstekst werd aangehaald, Ezechiël 3:17. Als een wachter gesteld in de gemeente Schoonrewoerd. Er zijn vele tekorten geweest, heb ik genoeg gedaan, heb ik genoeg gewaarschuwd? Toch steeds de boodschap gebracht, soms scherp, steeds voorgehouden zegen en vloek. Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is. En nu gemeente, wat hebt u met de prediking gedaan? Wat heeft het bij u uitgewerkt? Bent u geborgen in Christus? Nu op deze middag roept de Heere u. Vlucht tot de Zaligmaker.

God heeft het nodig geacht van u weg te gaan, daarom geef ik u terug in Zijn hand. Strijd zal er altijd blijven, maar zolang de gemeente zich schaart rondom Zijn Woord is er verwachting. Strijd dan de goede strijd des geloofs. Ik geef u niet over aan de kerkeraad of aan de consulent, maar aan God de Vader, aan de Zoon en aan God de Heilige Geest. Om Christus' wil mag de genade Gods nog gepredikt worden. Van dat woord mag u veel verwachten. Waarachtige bekering is echter noodzakelijk. Wie geheiligd is door het bloed van Christus zal een rijke erfenis ontvangen. Wie in de Zoon geloofd heeft het eeuwige leven. God is machtig dat ook u te geven.

Na deze indringende preek sprak ds. Jonker met een hartelijk dankwoord een aantal personen en de colleges toe. Namens de burgerlijke gemeente werd de scheidende predikant toegesproken door burgemeester Corporaal te Leerdam. Namens de classis door diaken De Wild te Asperen. Namenc de ring en als consulent door ds. D. N. Verheij te Zijderveld. Als laatste sprak ouderling De Jong. die tenslotte ds. Jonker ps. 119:9 enigszins gewijzigd liet toezingen.

BEROEPEN TE:

Streefkerk: kand. D. Breure te Heiningen

Rotterdam-Centrum: L. J. Geluk te Alphen a/ dRijn

Rouveen: C. v. d. Scheur te Neerlangbroek

Hillegom: T. Verbeek te Waal-Koog en Den Hoorn

Katwijk aan Zee: J. R. Volk te Veenendaal

Zwolle: S. H. Smits te Brielle

AANGENOMEN NAAR: Ommeren: A. v. d. Stelt te Bergeijk

Amersfoort: J. H. Smeets te Kamperland

Hoenderloo: W. F. Kouwenhoven, kand. te Arnhem

Bergambacht: E. M. Bakker te Nijkerk

Lunteren: A. Beens te Krimpen a/d IJssel

BEDANKT VOOR: Staphorst: W. J. op 't Hof te Ouddorp

Moerkapelle: A. Beens te Krimpen a/d IJssel

ÉÉN PERSOON, ÉÉN MOMENT, ÉÉN WAARHEID?

Onder bovenstaande titel hoopt D.V. 29 september a.s. dr. Samartha een lezing te houden over het verband tussen Jezus en de geschiedenis. Deze lezing wordt gehouden in het kader van het jaarthema van de G.T.S.V. 'Voetius': de Christologie.

Dr. Samartha ontving op 11 juni 1986 het eredoctoraat in de godgeleerdheid uit handen van dr. Jongeneel ter gelegenheid van het lus trum van de Utrechtse universiteit.

De lezing wordt gehouden in de Chr. Geref kerk aan de Witte Vrouwensingel 33, en de aanvang is om 20.00 uur.

VERANTWOORDING

Opbrengst collectezondag 26 juli in Beerfelden (Odenwald), voorganger ds. Buys uit Gameren, ƒ 433, 80 voor Woord en Daad.

CONTACTAVOND AMBTSDRAGERS HGJB ZUID-HOLLAND

Op D.V. woensdagavond 7 oktober 1987 wordt om half acht in 'De Driestar' (Ronsseweg 557) Gouda, weer een contactavond voor ambtsdragers in de regio Zuid-Holland gehouden. Op deze avond willen we ons bezinnen op de problematiek van het 'gemengde huwelijk'. Het thema van deze avond is: 'Twee geloven op één kussen...' Het thema wordt ingeleid door ds. C. A. Korevaar uit Rotterdam, 2e voorzitter van de HGJB Zuid-Holland. Voor meer informatie en opgave: HGJB Zuid-Holland, tel. 01823-3990.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's