Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboren tot het geloof of door het geloof?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboren tot het geloof of door het geloof?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder auspiciën van de werkgroep 'Herv.-Geref. ambtsdragers, regio Amersfoort en omgeving' werd op 24 september jl. door ds. T. Ouwerkerk uit IJzendoom het onderwerp 'De wedergeboorte' ingeleid op een ontmoetingsavond in Eben-Haëzer te Woudenberg. De bijeenkomst werd bijgewoond door ruim lÖO ambtsdragers (Herv. Geref, Chr. Geref en Ger. Gem.). Gastheer was ds. W. Westland uit Woudenberg.

Wij worden wedergeboren tot het geloof om door het geloof onze wedergeboorte te leren kennen. Het nieuwe leven dat aan de mens wordt geschonken in de wedergeboorte, is door Christus verdiend, vloeit uit ChrisUis ons toe en wortelt in Christus', zo zei ds. Ouwerkerk.

Ds. Ouwerkerk nam zijn hoorders mee aan de hand van dde Bijbel, Calvijn en de belijdenisgeschriften om te laten zien het hoe en het wat van de wedergeboorte, alsook haar plaats in de gereformeerde theologie. De gereformeerde dogmatiek is in de orde des heils, als toepassing van Christus' genade in ons, de wedergeboorte gaan onderscheiden als:

— wedergeboorte in engere zin, nl. als levendmaking;

— wedergeboorte in ruimere zin, nl. als heiligmaking;

— wedergeboorte in voltooide zin, nl. als heerlijkmaking.

De wedergeboorte als levendmaking is verborgen, maar blijft niet verborgen. Het is het werk Gods zonder ons in ons. In de levendmaking ontvangt men het geloof en de bekering, zodat men zich door het geloof bekeert. Ook al is de wedergeboorte als levendmaking het meest wezenlijke, de wedergeboorte als heiligmaking wordt daarbij in meerdere mate gekend. Deze wedergeboorte kunnen zuigelingen en gehandicapten ook deelachtig worden.

Bij de heiligmaking gaat het om Gods werk in ons met ons. Zonder heiligmaking zal niemand de Heere zien. Echter: als men levendgemaakt is wil men zalig worden, maar men kan het niet. En dan is het de tweemens in de wedergeboorte als heiligmaking, die zegt: 'Als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij nabij'.

Bij Calvijn zien we zowel de onderscheiding 'wedergeboren tot' als 'wedergeboren door het geloof. Calvijn zegt o.a.: 'Als de Heere in ons het geloof werkt, wederbaart Hij ons heimelijk en op een verborgen en voor ons onbekende wijze. En als dit geloof dan geschonken is, grijpen wij met een levendig gevoel onzer consciëntie niet alleen de aanneming tot kinderen aan, maar ook de vernieuwing van het leven'.

Onze belijdenisgeschriften gaan tot in letterlijke bewoordingen terug op Calvijn. Calvijn geeft aan het woord 'wedergeboorte' niet altijd precies dezelfde inhoud. Dat onderscheid komt ook terug in onze belijdenis. Ds. Ouwerkerk onderstreepte dat onze vaderen gedacht, gepreekt en geleefd hebben vanuit de onderscheiding 'wedergeboorte als levendmaking' en 'wedergeboorte als heiligmaking'. Hij be­ pleitte om dit onderscheid ook in onze tijd volledig intact te laten. Immers: het aannemen van Christus is er alleen wanneer we in Christus ingelijfd zijn!

Vervolgens ging ds. Ouwerkerk in op het werk van de Heilige Geest. Zonder het werk van de Heilige Geest is er geen inlijving in Christus, geen geloof geen bekering, geen nieuwheid des levens, geen nieuwe gehoorzaamheid.

De Heilige Geest gebruikt het Woord als middel voor de wedergeboorte. De Geest doet niets anders dan het instorten van het kiemkrachtig zaad van het Woord.

In de wedergeboorte ontvangt de mens een andere natuur. Hij blijft die hij is, maar hij wordt ook de goddelijke natuur deelachtig. Er komt een geestelijke verbintenis met de Heere. Door hartvemieuwende genade wordt de mens uit God geboren. Een vrucht daarvan is geloofskennis, namelijk Godskennis en zelfkennis.

Ds. Ouwerkerk wees er aan het slot van zijn inleiding op dat het ware geloof — waar de Heere Zijn liefde zonder ons in ons verheerlijkt — altijd getuigt: 'De Heere heeft mij eerst liefgehad!' Erskine heeft op de vraag op welk moment een mens is wedergeboren, geantwoord: 'It was that moment where in you first got a view of glory of the only Begotter of the Father'.

In het vorenstaande hebben we u, zeer summier, enkele headlines uit de anderhalf uur 'durende inleiding van ds. Ouwerkerk willen doorgeven.

Ukunt deze inleiding, tezamen met de aansluitende plenaire discussie bij mij bestellen in de vorm van een cassettebandje. Wilt u uw schriftelijke bestellingen richten aan: W. Verhoog, Meentweg 10, 3755 PE Eemnes-Buiten.

Na ontvangst van het bandje dient een bedrag van f 12, 50 te worden overgemaakt op het bankrekeningnummer dat aan u zal worden opgegeven bij de toezending.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Wedergeboren tot het geloof of door het geloof?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's