Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De school aan de ouders!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De school aan de ouders!

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'De school aan de ouders' is lange tijd dé leus geweest binnen het christelijk onderwijs. Christelijk onderwijs ontstond uit de wens om het schoolmilieu en het gezinsmilieu op elkaar af te stemmen.

Om die reden werden meer dan honderd jaar geleden de eerste christelijke scholen opgericht.

Er is veel gestreden en geofferd om zover te komen. De ouders zijn dan ook de meest direkt betrokkenen bij de christelijke school.

Ouderparticipatie

Wanneer we ons verdiepen in de Wet op het Basisonderwijs (WBO) lezen we over de mogelijkheden voor de ouders om binnen de school te participeren.

In artikel 27 staat:

'Het bevoegd gezag stelt de ouders van de leerlingenn in de gelegenheid ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van de school en het onderwijs te verrichten. De directeur en het overige personeel blijven verantwoordelijk voor de gang van zaken.'

De ouderlijke belangstelling voor de school is de afgelopen jaren gegroeid door processen van democratisering, de opkomst van de basisschool en de talloze vernieuwingen in de school.

De verschillende mogelijkheden voor de ouders om mee te doen binnen de school moeten zijn vastgelegd in het Schoolwerkplan. Tevens moet dit Schoolwerkplan zijn goedgekeurd door de onderwijsinspecteur.

Op diverse scholen in ons land gingen de ouders al heel snel over diverse zaken meespreken.

Men ging zich verdiepen in het daadwerkelijke onderwijs. Ze namen zitting in werkgroepen en discussieerden over pedagogische onderwerpen.

Dit gaf op diverse plaatsen al heel gauw een aantal problemen. De praktijk leerde, dat een groot aantal ouders niet deskundig is als het gaat om allerlei pedagogische en didaktische zaken. Leerkrachten zijn opgeleid voor deze taak en de meeste ouders niet.

Motieven om tot ouderparticipatie te komen

Aarten en Leferink noemen in hun werk 'Handboek basisonderwijs' (1985) vier motieven om tot ouderparticipatie te komen:

* onderwijskundige motieven; Door ouders in de school bereikt deze haar doelen beter omdat ouders niet-onderwijs-taken overnemen (het maken van materialen, groepen begeleiden), onderwijs ondersteunen (verzorgen van het documentatiecentrum) en helpen bij het geven van onderwijs.

* pedagogische motieven; Door informatie-uitwisseling tussen ouders en leerkrachten is het mogelijk om de pedagogische benadering van de kinderen thuis en op school beter op elkaar af te stemmen.

* democratische motieven; Door ouders mee te laten denken en mee te laten beslissen over onderwijsaangelegenheden wordt enerzijds gewerkt aan interne democratisering en anderzijds aan emancipatie van ouders ten aanzien van het onderwijs.

* persoonsgerichte motieven; Ouders hebben behoefte aan directe betrokkenheid bij en belangstelling voor de opleiding van de eigen kinderen. Er kan ver-

schil zijn in de betrokkenheid van de ouders.

Het is van groot belang, dat binnen de christelijke school een duidelijk standpunt wordt ingenomen met betrekking tot de ouderparticipatie.

Ouderparticipatie moet zeer zorgvuldig plaatsvinden, óók gelet op de identiteit van de school.

Dit moet mijns inziens reeds aan de orde komen bij de inschrijving van nieuwe leerlingen.

Het is noodzaak, dat op dat moment duidelijk met de ouders wordt gesproken over de identiteit van de christelijke school.

Wanneer deze zaken op papier staan, kunnen de betrokken ouders dit later nog eens nalezen en op zich laten inwerken. Zij moeten dan kunnen nalezen, hoe in de school gedacht wordt over de rol van de ouders, over medezeggenschap, emancipatie en democratisering.

Enkele vormen van ouderparticipatie

Wanneer we spreken over enkele vormen van ouderparticipatie denken we aan de ouderhulp, de vertegenwoordiging in de ouderraad en de vertegenwoordiging in de medezeggenschapsraad.

Bij ouderhulp kunnen we onder andere denken aan:

— begeleiding van onderwijsaktiviteiten, zoal het begeleiden van creatieve aktiviteiten en het meedoen als leesouder.

— naar aanleiding van bepaalde projecten kunnen ouders in de school vertellen over hun beroep of over andere zaken waarin ze bijzonder deskundig zijn.

— het vervaardigen en herstellen van lesmateriaal.

— de begeleiding bij excursies en allerlei buitenschoolse aktiviteiten.

— verder kan er nog worden deelgenomen aan de opzet van een documentatiecentrum, het werk van een klaarover en het vervaardigen van de schoolkrant. Het is belangrijk, dat ouders die deelnemen aan bovenstaande aktiviteiten bekend zijn met en akkoord gaan met de grondslag van de school.

De taak van de leden van de ouderraad is omvangrijker. Het is hun taak om bij de ouders en verzorgers van de kinderen, die als leerling van de school staan ingeschreven, belangstelling voor de school aan te kweken en de bloei van de school te bevorderen.

Zij onderhouden ook contact met het schoolbestuur (dat behoren ook ouders te zijn!) inzaken de belangen van de school. Dit wordt bevorderd, wanneer één lid van de ouderraad wordt afgevaardigd naar het schoolbestuur.

Deze persoon kan dan als mentor van de school fungeren. Aan deze ouders moet de volgende eis worden gesteld:

Alleen de ouders, die schriftelijk verklaren hun taken in de ouderraad te vervullen in overeenstemming met de grondslag en het doel van de vereniging of stichting kunnen lid van.de ouderraad zijn. ^

Binnen de medezeggenschapsraad gaat het om heel andere zaken. De leden van deze raad houden zich bezig met de beleidszaken en inhoudelijke zaken betreffende het onderwijs.

Het is een goede gewoonte om met deze ouders op de vergaderingen gedeelten uit het schoolwerkplan te bespreken. Dit kunnen bijvoorbeeld de nieuwe vak/ vormingsgebieden zijn, zoals geestelijke stromingen, bevordering van gezond gedrag en sociale redzaamheid.

Tevens kunnen we met hen spreken over de realisering van de identiteit van het godsdienstonderwijs.

Van de leden van de medezeggenschapsraad moeten we eisen, dat ze de grondslag van de vereniging of stichting onderschrijven.

Afbakening

In ons land wordt niemand gedwongen zijn kinderen naar een bepaalde school te sturen. We zijn vrij om voor onze kinderen een bepaalde school te kiezen. Daarom moeten we bereid zijn de grondslag te aanvaarden en te onderschrijven.

Ouders, die de grondslag niet kunnen of willen onderschrijven, kunnen niet dezelfde rechten vragen als ouders die dat wel doen. Wanneer men niet bereid is de beperkingen te aanvaarden die uit de grondslag voortvloeien, moet men een andere school voor de kinderen zoeken waar deze beperking niet geldt.

Wanneer we ouders die de grondslag van de school niet onderschrijven dezelfde rechten geven, knjgen deze ouders de mogelijkheid om 'de voor de school kenmerkende richting' om te buigen.

Dit gaat ten koste van de vrijheid van de richting van de school. Wie niet instemt met de grondslag van de school en toch zijn kinderen laat inschrijven, handelt niet uit principiële, maar uit praktische overwegingen.

Het is ook noodzakelijk om in het kader van de ouderparticipatie nauwkeurig ieders verantwoordelijkheid af te bakenen. Ouders mogen niet de plaats van de leerkracht innemen en leerkrachten moeten op hun beurt begrip opbrengen voor de betrokkenheid van de ouders voor het onderwijs, dat aan hun kinderen wordt gegeven.

Wanneer we de principiële en onderwijskundige verantwoordelijkheden nauwkeurig afbakenen, kunnen we binnen de christelijke school op verantwoorde wijze werken aan de opvoeding van onze kinderen. Het is onze opdracht om met betrekking tot deze zaken een kritische houding aan te nemen!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De school aan de ouders!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's