Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

C. H. Spurgeon en de prediking (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

C. H. Spurgeon en de prediking (1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Leerstellig

De populaire Londense prediker Charles Haddon Spurgeon (1834-1892) gaf de voorkeur aan een leerstellige prediking. Hij achtte deze zelfs van levensbelang.

We laten Spurgeon zelf aan het woord komen door te citeren uit zijn preken. Hij zou het immers vandaag gezegd kunnen hebben: 'Velen van onze calvinistische predikers voeden Gods volk niet. Zij geloven in de uitverkiezing, maar zij preken deze niet. Zij vinden dat de leer van de persoonlijke verlossing juist is, maar zij sluiten deze op in de koffer van hun geloofsbelijdenis, en komen er nooit mee voor de dag in hun bediening. Zij houden vast aan de leer van de volharding der heiligen, maar zij volharden in een stilzwijgen daarover. Zij vinden dat er zoiets is als krachtdadige roeping, maar zij vinden niet dat zij krachtdadig geroepen zijn om dit te preken. Het grote gebrek, dat we bij velen vinden, is, dat ze niet rechtuit zéggen wat ze toch geloven.'

En toch zou alleen een leerstellige prediking een Bijbels verantwoord effect hebben: 'Ik vrees, dat de ernstig bezorgde zoeker vele van onze kerken en kapellen maanden achter elkaar kan bezoeken en dat hij dan toch geen duidelijk beeld krijgt van wat hij nu moet doen om zalig te worden. Hij zou terug komen met een vaag idee, dat hij moest geloven, maar wat hij moest geloven, dat zou hij niet weten. Hij zou misschien een glimp opgevangen hebben van het feit, dat hij zalig moest worden door de verdiensten van Christus, maar hoe deze verdiensten tot zijn beschikking kunnen komen, daar mocht hij nog steeds zelf naar raden'.

Het is merkwaardig, dat Spurgeon, bij een opsomming van noodzakelijk te preken dogma's, uitging van de verkiezing in een oorzakelijk verband tot alle volgende leerstellingen; de ganse raad Gods moest worden verklaard vanuit de verkiezing, die als een bronwei de stromen voortbracht van de roeping, de rechtvaardiging en de volharding der heiligen: 'Ik vraag me af of we de gehele raad van God gepreekt hebben, tenzij de predestinatie (eeuwige voorbestemming) met al zijn ernst en zekerheid voortdurend verklaard wordt, tenzij de uitverkiezing moedig en openlijk geleerd wordt als zijnde één van de geopenbaarde waarheden van God. Het is de plicht van de predikant, beginnend vanuit de bronwel alle andere stromen te volgen; daarbij moet hij stil blijven staan bij de inwendige roeping, de rechtvaardiging door het geloof handhaven, vasthouden aan de zekere volharding van de gelovigen, terwijl het hem een vreugde is dat genadige verbond af te kondigen, waarin al deze zaken bewaard worden, en dat vast en zeker is voor het gehele en met bloed gekochte zaad'.

Spurgeon mocht evenwel bij een verstandelijk nadenken over de orde des heils aan de verkiezing een eerste plaats toekennen, in zijn preken stelde blijkbaar de Geest orde op zaken. Dogmatiek en prediking liggen ook niet in eikaars verlengde. Als het goed is, gaat de dogmatiek schuil achter de prediking. Zij vormt het stramien van de prediking en is er dus als zodanig onlosmakelijk mee verbonden. Maar tegelijk is ze als zodanig ook onzichtbaar. Alleen het geoefende oog ziet bepaalde verhoudingen. Het gaat echter om het borduursel van de prediking, waarin de veelvuldige of veelkleurige wijsheid van God tot uitdrukking (openbaring) wordt gebracht.

Christo-centrisch

De prediking van C. H. Spurgeon moet dan allereerst als christo-centrisch worden aangemerkt. Naar het apostolisch getuigenis: Want ik heb mij niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Die gekruisigd' (1 Kor. 2 : 2). In zekere zin was deze christo-centrische prediking het geheim van de klaarblijkelijke zegen, die Spurgeon ontving: Ik daag iedereen uit zo'n grote gemeente, jaar in jaar uit, bij elkaar te houden met enig ander onderwerp dan Christus Jezus. Hij mag dit misschien enige tijd volhouden; hij mag ons bekoren met de ontdekkingen van de wetenschap of met de schoonheid van de poëzie of zijn redenaarstalent mag zodanig zijn, dat hij grote scharen weet te trekken, maar, na verloop van tijd, zullen ze weggaan'.

De prediking van Christus was z'n lust en z'n leven: 'Ik zal u zeggen wanneer ik van een zondag het meest geniet, nl. dan wanneer ik het meest Christus preek, of wanneer ik onder de prediking kan zitten van een eenvoudige dorpspredikant, die de Heere Jezus verhoogt. Dan doet het er niet toe of er met de grammatica (taalkunde) geknoeid wordt, zo lang Jezus daar maar is'.

De prediking van Christus werkte immers als een magneet, waardoor Christus de Zijnen tot Zich trok. In iedere preek moest Christus aanwezig zijn, want Christus was de eigenlijke inhoud van de gehele theologie: 'Preek Christus, dat is de magneet; Hij zal het Zijne tot Zich trekken. En, beste vrienden, als we graag bekeringen zien dan moet er meer prediking zijn, meer voortdurende prediking van Christus; Christus moet in iedere preek zijn, en Hij moet ook begin en eind zijn van alle theologie, die er gepreekt wordt.' Vanuit deze Christus-prediking gaf Spurgeon plaats aan de prediking van 'de verdorvenheid van de mens' — 'de roeping' — 'de uitverkiezing' — 'de verzoening' — 'de souvereiniteit van God' — 'de voldoening' — 'de rechtvaardiging' — 'de heiliging' — 'de volharding' èn 'de verheerlijking'. Deze orde is bij C. H. Spurgeon, in de bediening van het Woord en door de bediening van de Geest, de eigenlijke orde des heils.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

C. H. Spurgeon en de prediking (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's