Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods geboden en de opvoeding van onze kinderen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods geboden en de opvoeding van onze kinderen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Steeds meer ouders vragen zich af of ze in de moderne tijd bij de opvoeding van hun kinderen nog wel 'aan kunnen komen' met Gods geboden. Deze geboden zijn immers verouderd en niet meer hanteerbaar in onze tijd.

Deze meningen worden helaas bevestigd op veel scholen, die door onze kinderen worden bezocht. Onze tijd staat in veel opzichten haaks op de eisen van de wet van God.

We kunnen pas echt leven, zo menen we, als we losgemaakt zijn van God en Zijn geboden.

De mens is mondig geworden en heeft God niet meer nodig. Er wordt alleen nog maar in het horizontale vlak gedacht. De laatste resten van het christendom worden als opruimingsartikelen aangeboden.

Onze kinderen komen met de invloeden van veel godsdiensten in aanraking. Welke godsdienst heeft gelijk?

Mohammed, Boeddha of Jezus, het maakt toch (haast) geen verschil. Sommigen menen, dat we god in onszelf moeten zoeken. Dit proces van sekularisatie is binnengedrongen in alle geledingen van onze samenleving. De mens is zichzelf tot een wet geworden.

We maken zelf wel uit wat goed en kwaad is. Als gevolg hiervan worden we met veel moderne opvattingen - die onbijbels zijn - geconfronteerd. Hierbij denken we aan de opvattingen rond abortus, euthanasie, seksualiteit, huwelijk, gelijke behandeling, enz. Dit zijn gevolgen van een leven zonder God!

De mens in het middelpunt

Wanneer we Gods Woord onderzoeken, lezen we dat 'uit Hem, door Hem' alle dingen zijn. Dit Schriftuurlijk denken is door velen aan de kant gezet. Niet God, maar de mens is de bron, de norm en het doel van alles geworden. De mens is in het middelpunt komen te staan. We gaan ervan uit dat wij het voor het zeggen hebben en dat de meerderheid beslist. Als je het er niet mee eens bent, dan lig je eruit en word je 'gediscrimineerd'. De Bijbel leert ons dat de enige norm van goed en kwaad in God ligt. Als we die norm loslaten, verandert onze samenleving in een chaos. Deze chaos is reeds op veel plaatsen waarneembaar. Het gezin, het gezag, de traditie willen we omverwerpen. In de Heidelberger Catechismus wordt beleden, dat het God belieft ons door hun ( de gezagsdragers ) hand te regeren. We hebben hier te maken met het hart van het gezin, met het hart van het gezag, met het hart van de ordeningen in de samenleving, gezien in het licht van Gods Wet. Wanneer we hiermee niet te maken willen hebben, werken we aan de ondergang van de samenleving.

Bezorgde ouders

Veel ouders zijn bezorgd voor de toekomst van hun kinderen. Diverse ontwikkelingen komen als een bedreiging op de gezinnen af. We noemen hier de werkloosheid. de verveling, het vandalisme, de crisis in huwelijk en gezin, milieuvervuiling taaiverruwing, criminaliteit, gezagsondermijning, toenemend gebruik van alcohol en drugs, gokverslaving, de sexuele verwildering en verlies van eerbied voor het leven. Het gevolg hiervan is, dat velen geen doel meer zien in het leven, overspannen worden en in grote moeilijkheden komen. Als we niet meer leven vanuit de Wet van onze God, dan verliezen we elk houvast en wordt het leven zinloos. De enige oplossing is de terugkeer naar de normen van het Woord van God.

Het nut van Gods wet

De Wet, die onze God ons heeft gegeven,

heeft drieërlei nut:1. De wet is regel voor het burgerlijk leven. Dat vinden we vooral in de tweede Tafel van de Wet. Hierdoor wordt het leven van de mensen met elkaar mogelijk gemaakt. 2. De Wet is kenbron van de zonden. Wanneer we de Wet van God lezen of horen lezen, beseffen we dat we overtreders van Gods Wet zijn. Door de Wet is immers de kennis der zonde (Romeinen 3 vers 20).

3. De Wet is de regel der dankbaarheid. Een christen leert uit de Wet van God hoe hij, dankbaar voor de hem bewezen genade, naar Gods wil mag leven.

Misschien vraagt u of het Evangelie niet dè leefregel is in plaats van de Wet? Er bestaat geen tegenstelling tussen het Evangelie en de Wet. Het Evangelie bevat verschillende regels voor ons geDrag, zoals het onderwijs van de Heere Jezus en de vermaningen in de brieven van Paulus. We moeten er wèl voor waken, dat we het Gebod van onze God niet wettisch opvatten. We moeten Gods geboden niet om loon, maar uit liefde naleven. Toch kunnen we het concrete gebod niet missen. In het maatschappelijk verkeer blijkt een beroep op de liefde alleen niet afdoende te zijn. Er bestaat groot verschil tussen wetticisme en het liefdevol onderhouden van Gods geboden. Wetticisme heeft iets benauwends, het heeft tot gevolg dat we ons beter achten dan onze naasten en dat we trachten te heersen over het geweten van anderen. Liefdevolle onderhouding van Gods geboden spruit voort uit de liefde tot onze God; Sommigen zijn al te bang voor wetticisme, omdat we fouten van een vroegere tijd willen vermijden. Thans vervallen we echter gemakkelijk tot wetteloosheid, omdat normgebrek één van de kenmerken van deze tijd is.

Een voorbeeld

Om het bovenstaande met een voorbeeld duidelijk te maken, buigen we samen over het vijfde gebod. Dit gebod luidt: 'Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de Heere uw God geeft'. Het vijfde gebod heeft betrekking op de relaties binnen het gezin. Wanneer we over deze relaties nadenken, komen we tot de conclusie dat God de ouders met gezag heeft bekleed. God stelde vader en moeder boven de kinderen. Binnen het gezin is het gezag waardevol. De vorming van de kinderen vindt binnen het gezin plaats. De kinderen zijn hun ouders eerbied verschuldigd. Dit geldt ook voor meerderjarige kinderen, die misschien al een eigen gezin hebben. Het is de taak van de ouders om hun kinderen te leren zich aan dat gezag te onderwerpen. De verhoudingen binnen het gezin zijn van invloed op de verhoudingen binnen de school. Leerkrachten hébben - net als de ouders - de taak gezag uit te oefenen, ondanks hun gebreken en zwakheden. Het is de taak van de ouders hun kinderen eerbied bij te brengen voor hun leerkrachten. Het gezinsleven is ook van invloed op de houding die onze kinderen later zullen innemen in het maatschappelijk leven. We willen niet langer gehoorzaam zijn aan hen, die over ons gesteld zijn. We leven in een tijd van 'burgerlijke ongehoorzaamheid'! Het maatschappelijk leven dreigt steeds meer verstoord te worden. Dit alles is in strijd met het vijfde gebod. Wanneer we ook wat betreft dit gebod willen leven naar Gods Wet, krijgen we het niet gemakkelijk. Maar vandaag geldt nog steeds, dat 'in het houden van Gods geboden grote loon is'.

Gods wet: vandaag aktueel!

De wet geeft ons een indruk hoe het volk Israël ten tijde van het Oude Testament leefde. Vandaag doe je er niets meer mee. Wanneer we God aan het woord laten, wordt ons duidelijk, dat Zijn Wet vandaag nog even aktueel is als eeuwen geleden. De Wet geeft ook vandaag aan wat God van ons eist. Van gebod tot gebod bepaalt de Wet ons bij Gods heilige wil. In de eerste Tafel van de Wet eist God, dat we Hem boven alles zullen liefheben. In de tweede Tafel geeft de Wet aan, dat we onze naaste zullen liefhebben als onszelf. De grote Vervuiler van de Wet, Christus, legt alle nadruk op de liefde-eis! Daarom hebben Gods kinderen Zijn Wet hartelijk lief Niet wij, maar de Heere bepaalt wat goed is. Het is onze afhankelijke plicht om te vragen: 'Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal'. Gods liefde-eis, uitgedrukt in Zijn Wet, blijft eeuwig van kracht, ook al gaat dit lijnrecht tegen alle moderne ontwikkelingen in. Wanneer Gods Wet wordt geëerbiedigd, zal dit in gezin, school, kerk en maatschappij vrede en harmonie geven. Dit komt duidelijk tot uiting in psalm 1:

'Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters. Maar zijn lust is in des Heeren Wet, en hij overdenkt Zijn Wet dag en nacht. Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet zal wel gelukken'.

De grote remedie voor onze chaotische en normloze tijd ligt in de terugkeer tot de normen van Gods Woord en Zijn heilige Wet.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Gods geboden en de opvoeding van onze kinderen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juli 1988

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's