Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Staat de vrijheid van onderwijs op liet spel? (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Staat de vrijheid van onderwijs op liet spel? (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

op 30 juni 1988 werd in het Staatsblad het besluit gepubliceerd van de Verplichte Sollicitatiecode voor onderwijsinstellingen. Het is nog niet bekend, wanneer dit besluit wordt vastgesteld. In diverse sectoren van onze maatschappij wordt al jaren aangedrongen op het hanteren van gedragsregels gedurende een sollicitatieprocedure.

Door middel van deze gedragsregels wordt de sollicitant op de hoogte gesteld van zijn of haar rechten.

De commissie Hessel heeft in de jaren zeventig de volgende zes rechten van de sollicitant gepubliceerd: eerlijke kansen, informatie, privacy, vertrouwelijke behandeling van persoonlijke gegevens, doelmatige procedure en tenslotte de mogelijkheid beklag te doen. Deze zes rechten kunnen als uitgangspunten van een sollicitatieprocedure worden beschouwd.

Het rapport van de commissie Hessel heeft tot gevolg, dat nu in het Rechtspositiebesluit onderwijspersoneel (RPBO) voor scholen de verplichting is opgenomen een sollicitatiecode vast te stellen.

Wat houdt zo'n code in?

Door de minister worden {nog) geen eisen aan de inhoud van de sollicitatiecode gesteld.

De enige eis van de minister is: Er moet zo'n code zijn!

Dit legt verplichtingen op aan het bevoegd gezag van de school. Het bestuur moet de sollicitatiecode vaststellen in overleg met de personeelsvakorganisaties voor zover die hun leden binnen de betrokken school hebben.

Er moet dus overleg worden gevoerd.

We kunnen hieruit concluderen, dat de uiteindelijke beslissing bij het bevoegd gezag ligt.

Het bevoegd gezag kan ook besluiten gebruik te maken van een modelsollicitatiecode.

Deze modelsoUicitatiecode is op centraal niveau goedgekeurd, dus hoeft er geen overleg meer plaats te vinden.

In de sollicitatiecode moeten gedragsregels worden vastgelegd met betrekking tot de volgende aspecten:

* bekendmaking van de vacature .

bericht naar aanleiding van een sollicitatie soUicitatiecriteria sollicitatiegesprek werkbezoek psychologisch onderzoek medische keuring antecedentenonderzoek afwikkeling van de procedure.

Voordat er een profielschets wordt gemaakt en een advertentie wordt opgesteld, moet het bestuur antwoord geven op twee vragen:

1. Bieden we de mogelijkheid om de vacature te splitsen in deeltijdbanen?

We hebben op dit moment in het onderwijs al te maken met versnippering van veel banen.

De nadelen ervan worden door velen aan den lijve ondervonden.

2. Genieten bepaalde groepen (of personen) binnen de sollicitatie de voorkeur? Wanneer zich twee kandidaten (een man en een vrouw) van gelijke geschiktheid aandienen, wordt er dan een voorkeur uitgesproken?

Het zich uitspreken voor een dergelijke voorkeursbehandeling (bijvoorbeeld uit het oogpunt van emancipatie, werkgelegenheid, teamsamenstelling, enz.) zal het bestuur moeten voorleggen aan de medezeggenschapsraad en de vakbonden.

In de sollicitatiecode kan men ook gedragsregels opnemen met betrekking tot het verkrijgen van informatie over de sollicitant. Er wordt gedacht aan de volgende gedragsregels:

* Wie gaat er naar de school, waar de sollicitant werkt?

Heeft de ontvangende school hiertegen geen bezwaar?

* Er mogen geen referenties worden ingewonnen buiten de door de sollicitant opgegeven namen.

* Hoe lang duurt de gehele sollicitatieprocedure?

* Hoe wordt de onkostenvergoeding van de sollicitant geregeld?

* Hoe vindt de berichtgeving plaats naar de afgewezen kandidaten?

Klachtrecht

De Vereniging van Nederlandse Gemeen­ ten heeft een modelsoUicitatiecode opgesteld.

Hierin zijn bewust geen regels met betrekking tot het klachtrecht opgenomen.

De rede hiervoor is, dat er voor sollicitanten voor een functie in het openbaar onderwijs al verschillende instanties zijn waar men met zijn klacht terecht kan.

Men kan in eerste instantie terecht bij de gemeenteraad of het College van Burgemeester en Wethouders (dat is afhankelijk van wie in dit geval over de benoeming beslist).

Als de klacht hier niet naar genoegen wordt afgehandeld, dan kan de sollicitant zich richten tot de Commissie Gelijke Behandeling voor mannen en vrouwen in openbare dienst, als hij of zij denkt dat er sprake is van ontoelaatbaar onderscheid op grond van het geslacht.

Men kan zich ook richten tot de Nationale Ombudsman.

Sollicitanten voor een functie in het bijzonder onderwijs hebben al deze mogelijkheden (nog) niet.

Daarom wordt door de commissie Hessel aanbevolen, dat in de sollicitatiecode bepalingen omtrent het klachtrecht worden opgenomen.

Aantasting vrijheid van onderwijs?

Bij de start van de basisschool op 1 augustus 1985 werden een aantal nieuwe valden verplicht gesteld.

Hieronder worden een aantal 'identiteitsgevoelige' vakken, zoals geestelijke stromingen, maatschappelijke verhoudingen en bevordering van gezond gedrag. De invulling van genoemde vakgebieden werd door de minister 'betrekkelijk vrij' gelaten.

Door de invoering van eindtermen — enkele jaren later — is die vrijheid wellicht voor goed verdwenen!

Wordt deze 'listige' procedure ook toegepast bij de invoering van een sollicitatiecode?

Het hanteren van een sollicitatiecode wordt verplicht gesteld, maar de minister stelt (nog) geen eisen aan de inhoud van de sollicitatiecode.

Gezien onze ervaringen met betrekking tot de invoering van eindtermen in het onderwijs moeten we niet vreemd opkijken, als de minister over enkele jaren wèl eisen stelt aan de inhoud van de sollicitatiecode.

Gevolgen

Natuurlijk heeft het hanteren van een sollicitatiecode positieve kanten. Het biedt een bepaalde bescherming aan _ de betrokkenen binnen een sollicitatieprocedure.

Er dreigen echter ook diverse gevaren met betrekking tot de vrijheid van onderwijs. De gevolgen van de invoering van de wet 'gelijke behandeling' worden hier duidelijk merkbaar.

Bestaat voor het schoolbestuur straks nog de mogelijkheid om bij een vacature iemand te benoemen, die past bij de identiteit van de school?

Welke eisen worden er in de toekomst aan .de sollicitatiecode gesteld?

We zien deze ontwikkelingen met zorg tegemoet en vrezen, dat hier opnieuw sprake is van een dreigende aantasting van de vrijheid van onderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Staat de vrijheid van onderwijs op liet spel? (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's