Boekbespreking
G. Warnink, Liturgie in losse woorden, uitg. Kok, Kampen, 1988, 184 blz., prijs ƒ26, 50.
Dit boek, met prachtige omslag, is een bundeling van artikelen, een reeks 'liturgische alfabet' in het Gereformeerd Kerkblad van Drenthe en Overijssel. Het vd\ een gids zijn inzake allerlei liturgische momenten in de Kerken. Behalve aan de protestantse wordt aan de joodse en rooms-katholieke eredienst aandacht besteed.
Zoals de schrijver zelf al zegt ontkom je bij deze alfabetische methode niet aan losse samenhang, terwijl het liturgische gebeuren als geheel niet tot zijn recht kon komen. Dat neemt niet weg dat er in dit boek een schat aan informatie wordt geboden. Ik denk dat bijvoorbeeld catecheten er veel aan hebben. De keuze en toelichting van trefwoorden blijft subjectief (p.5). Ik vind het jammer dat deze subjectiviteit er toe heeft geleid dat de eigen gereformeerde traditie, waarin we wortelen, vaak ondergewaardeerd wordt. Steeds wordt kritiek geleverd op zinvolle, ons vertrouwde, liturgische gebruiken en gewoonten (hoge achting voor de Woorddienst, Openbare Geloofsbelijdenis, naam: Heilig Avondmaal, Lijdensweken, zwarte toga met bef, enz.). Ook mis ik in dit verband trefwoorden als: Catechismus, Leerdienst, Censura Morum enz. Je mag best kritiek hebben op je eigen traditie en dat is soms gewoon nodig, maar laat er wel iets van verwondering over het 'persoonlijk beleefde' in het eigen gereformeerde tehuis blijven.
Hierden/Harderwijk
Ik geloof, deel 2a, werkboek voor catechisanten, H. Folkers e.a.. De Vuurbaak, Barneveld, 76 blz., prijs ƒ 12, 90.
Voor mij ligt een deeltje (2e) van de catechesemethode Ik Geloof. In 8 hoofdstukken worden de artikelen 1 t/m 4 van de Apost. Gel. Bel. behandeld. Behalve dit werkboek voor de catechisant is ervoor de catecheet een handleiding, die ik niet ontving.
De eerste les bespreekt het doel van de catechisatie. Ik neem aan dat derhalve dit boekje bestemd is voor de jongste groepen.
Inhoudelijk komen de lessen duidelijk op vanuit de Schrift en de belijdenis. Didaktisch gezien spreekt de methode me wel aan. De zelfwerkzaamheid van de catechisant wordt bevorderd. Informatie en dialoog wisselen elkaar af De tekeningen vind ik wel eens wat vaag. Les 3 vind ik te lang voor één les. Had trouwens in die les over de schepping het probleem van de verwording van de schepping door de aantasting van het milieu niet ter sprake moeten komen.
Hierden/Harderwijk
W. Verboom
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's