Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Dalfsen: T. Dankers te Erica. Oude-en Nieuwe Wetering, Suameer en Zwammerdam: M. B. Heijting, kand. te Hendrik Ido Ambacht.

Hazerswoude: F. Wijnhorst te Ochten. Vlootpredikant door Gen. Syn.: D. Huurman te Genderen en Doeveren. Dinteloord: H. A. v. d. Pol te Boskoop. Rijssen: A v. d. Beek te Genemuiden. Rijssen: C. J. v. d. Plas te Zwijndrecht.

AANGENOMEN NAAR:

Nieuwerkerk a/d IJssel: G. Mulder te Veen. Wanneperveen/Belt SchutSloot: J. de Goei te Haskerhorne/Oudehaske.

BEDANKT VOOR:

Willemstad: R. W. van Mourik te Aagtekerke. Nieuw Amsterdam: J. Verdijk te Westerlee.

JONGERENDAG VAN DE HGJB

'Leven met perspectief'. Dat is het thema dat wij dit jaar hebben gekozen. Wij willen hierbij ingaan op de begrippen 'tijd' en 'eeuwigheid'. Hoe verhouden zich deze twee tot elkaar? En wat betekent het hebben van zicht op de eeuwigheid voor het leven nu, ook voor christen-jongeren? Op onze jongerendag willen wij luisteren naar wat de Bijbel ons hierover zegt. In verschillende toespraken en werkvormen willen wij met dit onderwerp bezig zijn.

Medewerking aan deze dag verlenen: * mr. Floris B. Bakels; * prof dr. C. Graafland; * ds. C. G. Geluk; * Martin Zonnenberg; * John Propitius; * Jongerenkoor 'Salvation' uit Hardinxveld-Giessendam.

De toegangsprijs is ƒ 10, - . Toegangsbewijzen zijn alleen in voorverkoop verkrijgbaar door overschrijving van X keer ƒ 10, - op gironummer 398081 t.n.v. Landelijk Centrum van de HGJB te Bilthoven, met vermelding van 'jongerendag 1989', en wel vóór 20 april. De dag begint om 10.00 uur.

PRESIDIUM HERVORMDE SYNODE HER­KOZEN

De generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft volgens de daartoe geldende regels bij het begin van de eerste vergadering van het jaar een nieuw presidium gekozen. Als praeses werd wederom voor een jaar gekozen ds. B. Wallet. De ambtstermijn van ds. Wallet als afgevaardigde van de classis Utrecht was verstreken, voor de komende vijfjaar vaardigt Utrecht een ouderling af, mw. J. E. Kreeftmeijer-de Wit.

De kerkorde kent evenwel de mogelijkheid voor een dergelijke situatie om de praeses als boventallig lid te kiezen, mits hij niet langer dan vier achtereenvolgende jaren deze functie bekleed heeft.

Ook de drie assessoren werden herkozen: dhr. G. H. van de Graaf als assessor-primus, ouderling mw. M. Baldee-Hordijk als assessorsecundus en ds. A. Tromp (Maarssen) als assessor-tertius.

(Hervormd Persbureau)

KERKBALANS 1989: HERVORMDEN ZEG­DEN 0, 93% MEER TOE

Traditiegetrouw bracht de hervormde commissie Geldwerving tijdens de eerste dag van de voorjaarsvergadering van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk, die van 16 tot 18 maart op het pastoraal centrum Hydepark te Doom plaatsvond, verslag uit van de eerste resultaten van de aktie Kerkbalans. Er deden 895 gemeenten mee, 718 daarvan meldden de eerste resultaten.

380 Gemeenten boekten een stijging van gemiddeld 4, 63%, 267 daalden gemiddeld 4, 09%, de overige 71 bleven gelijk. Per gemeente blijken er overigens grote verschillen: de grootste stijger boekte een vooruitgang van meer dan 50%, en de grootste daler zakte meer dan 20% ten opzichte van de toezeggingen van het vorig jaar. Gemiddeld is er een stijging van 0, 93%, aldus ds. J. A G. van Zanten, voorzitter van de commissie Geldwerving, die hierbij aantekende dat doorgaans aan het eind van het jaar blijkt dat er meer wordt ontvangen dan aan­ vankelijk werd toegezegd.

'Pastoraat en geldwerving hebben alles met elkaar te maken', zo benadrukte ds. Van Zanten nog eens naar aanleiding van kritische schrijvers in sommige kerkbladen. Ondanks de zorgvuldige wijze waarop de commissie Geldwerving het begeleidende materiaal opstelt (folderteksten, persklare berichten voor kerkbladen en huis-aan-huisbladen), blijkt dat hier en daar over te komen als 'theologische ideologie'. Ds. Joh. Brezet (classis Brielle) stelde in dit verband, dat het puur gaat om de verplichtingen van ieder gemeentelid, en dat moeten wij niet 'te vroom inpakken'. Ds. Van Zanten wilde er geen misverstand over laten bestaan, dat de commissie Geldwerving - ofschoon al 20 jaar bezig - nog steeds graag suggesties ontvangt uit de gemeenten om beter aansluiting te vinden bij de wensen van het plaatselijk vlak. Synodepraeses ds. B. Wallet dankte de commissie hartelijk voor haar inspanningen ten behoeve van de gehele kerk.

(Hervormd Persbureau)

NOORD-KOREA HEEFT WEER EEN OFFICIËLE KERK

Noord-Korea. In november 1988 is voor het eerst sinds de communistische machtsovername in 1948 een kerkgebouw geopend in Noord-Korea. De kerk staat in het centrum van de hoofdstad Pyongyang en is eigendom van de Koreaanse Christelijke Federatie, die 5000 leden en 500 voorgangers beweert te hebben. De kerk biedt plaats aan 200 personen. Volgens buitenlandse bezoekers waren de kerkgangers erg oud en had alleen de voorganger een bijbel. De bezoekers mochten geen kontakt hebben met de gemeente (Kruistochten).

KERKORDEWIJZIGINGSVOORSTELLEN: ANDERE MANIEREN VAN BELIJDENIS-DOEN

De generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk zal zich tijdens haar voorjaarsvergadering, die van 16 tot en met 18 maart gehouden wordt in pastoraal centrum Hydepark te Doom, buigen over kerkordewijzigingsvoorstellen die onder meer inhouden dat doopouders onder de belijdende gemeenteleden kunnen worden opgenomen, 'wanneer zij in de betreffende kerkdienst bevestigend antwoorden op een daartoe strekkende vraag.' Een ander wijzigingsvoorstel maakt het belijdenis-doen ten overstaan van de kerkeraad of een commissie uit zijn midden legitiem. Tevens is een wijzigingsvoorstel geformuleerd, dat inhoudt dat doopleden aanbevelingen kunnen indienen voor de verkiezing van ambtsdragers. Die mogelijkheid is tot nog toe voorbehouden aan de belijdende leden van de hervormde gemeenten.

De speciale adviescommissie op kerkordelijk gebied, de Commissie voor Kerkordelijke Aangelegenheden (KOA), heeft deze wijzigingsvoorstellen verwoord naar aanleiding van een rapport van de Commissie Belijdenis en Ambt uit 1982.

Deze in 1981 door de hervormde synode ingestelde commissie meende dat als alternatieve vormen van het afleggen van de openbare belijdenis des geloofs in een kerkdienst zouden kunnen fungeren: het beantwoorden van de belijdenisvragen ten overstaan van een (delegatie van de) kerkeraad, het beantwoorden van de doopvragen door de ouders bij de doop van hun kinderen, en de beantwoording van de vragen bij de bevestiging in het ambt van ouderling of diaken.

De synodale opdracht aan de commissie was de vraag te behandelen 'of het theologisch en ecclesiologisch bezien nodig is voor het bekleden van het ambt van ouderling of diaken om belijdenis des geloofs in de gebruikelijke vorm te hebben afgelegd'. De commissie betrok niet de ambtsproblematiek in haar studie, omdat een aantal rapporten uit de periode 1969-1974 zich daarover 'min of meer uitvoerig' bezighield. Leden van de commissie waren dr. W. Balke, dr. Joh. H. van Beusekom, dr. G. W. Marchal, dr. H. H. Miskotte en dr. C. P. van Andel, terwijl de gereformeerde prof. dr. J. Plomp als adviseur hun vergaderingen bijwoonde.

Verlegenheid met kerk en belijdenis

In haar rapport schetste de commissie de achtergrond van de opdracht van de synode: verlegenheid met de wijze waarop de kerk met de haar toevertrouwde boodschap omgaat en met de traditionele wijze van het doen van openbare belijdenis. Deze verlegenheid werd vooral gesitueerd in de steden en relatief meer geseculariseerde delen van het land. Maar ook speelde volgens de commissie 'drempelvrees' een rol bij velen in de gemeenten uit de rechterflank van de hervormde kerk, zo blijkt uit het commissierapport. Dat bij hen de vaak jarenlange catechisatieperiode nimmer uitloopt op de openbare belijdenis is niet het gevolg van onverschilligheid. 'Want week aan week wonen zij de kerkdienst bij. Zij stellen het op hoge prijs te delen in de pastorale zorg. Hun kinderen laten zij dopen. Maar de openbare belijdenis betekent voor hen een haast onoverkomelijke hindernis, die alleen voor degenen, die een bepaalde graad van geestelijke rijpheid hebben bereikt, genomen mag worden.'

Reformatorische vormen

I Het belijdenis-doen in de kleine kring van de kerkeraad of een delegatie uit zijn midden, kent de hervormde kerkorde al als mogelijkheid, zij het dat dit als afwijking van het gebruikelijke patroon wordt beschouwd. Alleen wanneer de belijdenis naar het oordeel van de kerkeraad om gewichtige redenen niet in een kerkdienst kan plaatshebben, geschiedt zij ten overstaan van de kerkeraad of een commissie uit zijn midden, meldt de ordinantie 9-7-2. Herziening van de kerkorde op dit punt, d.w.z. het verwijderen van de 'gewichtige redenen' achtte de commissie gewensf Aan die wens is de KOA nu tegemoet gekomen, door als lid 5 van ordinantie 9-7 te formuleren: 'Opneming onder de belijdende leden der gemeente kan, onder goedkeuring van de kerkeraad, eveneens plaatsvinden door het afleggen van belijdenis des geloofs ten overstaan van de kerkeraad of een commissie uit zijn midden.'

Deze wijze van belijdenis-doen gaat terug op de eerste eeuwen van het bestaan van de Nederlandse Hervormde (toen Gereformeerde) Kerk. Het belijdenis-doen in het midden van de gemeente in een kerkdienst kwam pas in de vorige eeuw in zwang: dit gebruik vloeide voort uit de aanpassingen die Koning Willem I voor de staatskerk invoerde. De commissie hierover: 'Hoewel er vele positieve dingen van deze manier van belijdenis-doen te zeggen zijn, dient men zich te realiseren dat de wijze waarop en de vorm waarin de openbare belijdenis in de Nederlandse Hervormde Kerk wordt gepraktiseerd, eerst uit de 19e eeuw dateert en niet wezenlijk is voor haar reformatorisch karakter. Er is daarom alle reden terug te keren naar de praktijk die onze kerk in de eerste eeuwen van haar bestaan praktiseerde en twee vormen van belijdenis-doen kerkordelijk mogelijk te maken'.

Doopbesluit al soort belijdenis

'Een echt alternatief noemde de Commissie de mogelijkheid de beantwoording van de doopvragen door de ouders bij de doop van hun kind als vorm van openbare belijdenis te aanvaarden. Haar argument daarvoor was dat in onze geseculariseerde samenleving de beslissing van ouders hun kind ten doop aan te bieden het karakter van een belijdenis heeft. Die kan en mag ook als zodanig door de kerkeraad aanvaard worden. De ouders moeten ingeschreven kunnen worden in het lidmatenregister van de betreffende hervormde gemeente. Dit mag evenwel geen automatisme lijn: ouders moeten deze opneming als lidmaat ook kunnen weigeren. Doopouders die wel belijdend lid willen worden, kunnen een daartoe strekkende vraag in de doopdienst bevestigend beantwoorden.

Geen ontkoppeling passief en actief kiesrecht voor doopleden

Er zou volgens de commissie Belijdenis en Ambt evenmin theologisch bezwaar bestaan tegen het opnemen als lidmaat van een dooplid dat bevestigd wordt in het ambt van ouderling of diaken. De hem of haar gestelde vragen hebben immers een duidelijk belijdend karakter, redeneerde de commissie. Wanneer er sprake zou zijn van een ongedoopt persoon, dan zou in de bevestigingsdienst wel de doop aan hem of haar bediend moeten worden.

De KOA heeft evenwel juridische bezwaren. Actief en passief kiesrecht zouden volgens de suggesties van de commissie Belijdenis en Ambt ontkoppeld worden: een doop-of geboortelid kan gekozen worden, maar is zelf niet stemgerechtigd. Het algemene principe dat actief en passief kiesrecht op de één of andere wijze aan elkaar gekoppeld zijn, geldt evenwel ook voor de hervormde kerkorde. Het lijkt de KOA geen goede zaak deze koppeling los te laten. Daarom heeft zij voor dit alternatief geen kerkordewijzigingsvoorstellen geformuleerd. Om de betrokkenheid van doopleden in de voorfase van de verkiezing van ouderlingen en diakenen te vergroten zou hen de bevoegdheid gegeven kunnen worden aanbevelingen in te dienen, schrijft de KOA. Voorstellen daarover heeft zij wel onder woorden gebracht. Die hebben betrekking op ordinantie 3, over verkiezing van ambtsdragers.

Onderricht en onderzoek blijven nodig

De commissie Belijdenis en Ambt merkte op dat het kerkordelijk voorgeschreven catechetisch onderricht aan élke vorm van openbare belijdenis vooraf dient te gaan. Dat gold volgens haar ook voor het onderzoek van de kerkeraad naar de 'bereidheid van de leerling tot de openbare belijdenis des geloofs en van de door hem verkregen kennis', waarvan ordinantie 9-4-4 spreekt. De kerkeraad moet voor beide, onderricht en onderzoek, zoeken naar de meest geëigende weg in overleg met de betrokkene(n).

De KOA stelt nu aan de synode voor te accepteren dat in de 'nieuwe gevallen' de kerkeraad bepaalt op welke wijze de voorbereiding op de belijdenis des geloofs plaats vindt. De kerkeraad of een delegatie van deze vergewist zich van de bereidheid van de betrokkenen tot de belijdenis des geloofs en van de door hem verkregen kennis, teneinde hem tot deze belijdenis en daardoor het het Heilig Avondmaal te kunnen toelaten'. Ook hield de commissie Belijdenis en Ambt vast aan het voorstellen van de 'leerling' aan de gemeente, door middel van een afkondiging van de kansel en publikatie in het gemeenteblad. Het belijdenis-doen blijft immers een openbaar gebeuren. De KOA volgt de commissie daarin.

Andere doop-en bevestigingsvragen?

Overigens zou aanvaarding van de alternatieve vormen van de openbare belijdenis moeten leiden tot heroverweging van de vragen aan doopouders of te bevestigen ambtsdragers, meende de commissie Belijdenis en Ambt. Het moderamen van de synode zou dit kunnen voorleggen aan de Raad voor de Eredienst, een van de partners in het Samenwerkingsorgaan voor de Eredienst.

(Hervormd Persbureau)

MUZIEK

Bij J.Q.Z. Muziekprodukties, Waterkers 77, 8265 JV Kampen verschenen opnieuw een tweetal CD's met aanspreekbare orgelmuziek. Voor beide opnamen werd gebruik gemaakt van het schitterende orgel van de Bovenkerk in Kampen. Om te beginnen een CD met improvisaties van John Propitius, de organist van de Oude Kerk te Bameveld. Hij improvi­ seert over bekende Psalmen, Lofzangen en geestelijke liederen en doet dat op een manier die velen wel aanspreekt doch anderzijds voor ingewijden weinig nieuws brengt.

John Propitius heeft ongetwijfeld talent en weet de vele klankmogelijkheden van het Kamperorgel uitstekend te benutten. Nogmaals een CD die ik graag onder de aandacht van het orgelminnende publiek wil brengen. Bestelnummer QCD 3036-2 en verkrijgbaar in elke goede platenzaak.

De tweede CD waarvoor ik vervolgens uw aandacht wil vragen is QCD 3034-2. Op deze CD speelt de vaste organist van de Bovenkerk te Kampen, Willem Hendrik Zwart, eigen koraalbewerkingen. Het spel van Willem Hendrik Zwart is zeer muzikaal en bezonken. Ook op deze CD een uitgebreid oeuvre waarvan we met name willen noemen de bekende Fantasie over Psalm 25, Meditatie, canonische bewerking en koraal 'O Heil'ge Geest daal op ons neer'. Liedbewerking over 'Leid vriendelijk licht mij als een trouwe wacht'. Voorspel en koraal Ps. 72, Toccatine en koraal Ps. 2, enzovoort. Een CD waarnaar ik met interesse heb geluisterd en die ongetwijfeld zeker bij een groot publiek zal aanslaan. Eveneens hartelijk aanbevolen.

Een waarlijk prachtige CD waarmee ik deze week wil afsluiten is een Erato uitgave ECD 55033. De beroemde Franse organiste Marie Claire Alain bespeelt het waarlijk indrukwekkend klinkende orgel van Schwenkedel de la Collegiale a Saint Donat met de zes Triosonates van Joh. Seb. Bach. Nu behoef ik ingewijden in de orgelwereld niet te vertellen dat de Triosonates van Joh. Seb. Bach tot de moeilijkse composities uit de orgelliteratuur kunnen worden gerekend. Toch is het uitermate boeiende en inspirerende muziek die in al haar schoonheid door Marie Claire Alain ten gehore wordt gebracht.

Zij weet deze composities zodanig te vertolken dat zeventig minuten orgelmuziek voorbij zijn eer men het weet.

Ik behoef hier verder geen aanbeveling meer voor te doen. Deze CD zal ongetwijfeld hoge verkoopcijfers scoren. Gaat u om te beginnen maar eens luisteren bij uw platen-of CDhandelaar. Ik vermoed dat u dan niet zonder CD de zaak zult verlaten.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's