Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Charismatische prediking (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Charismatische prediking (3)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reformatie

Een opwekking en vernieuwing van geestelijk leven moest bij de kerk en de individuele gemeenteleden beginnen, wilde het 'vuur' kunnen overspringen naar hen 'die buiten zijn'. Scherp geformuleerd: 'bij de verkondiging en de aanvaarding van de levende waarheid' zou een geestelijke opwekking ontstaan.

Ten sterkste weersprak Spurgeon de mening, dat een 'revival' in eigen kracht teweeg gebracht zou kunnen worden. Ze was nooit het resultaat van 'enthousiasme, massameetings, stampen met de voeten enz.', maar ze zou altijd vrucht van de verkondiging van de Waarheid in de kracht van de Geest zijn.

Spurgeon gaf toe, dat religieus enthousiasme ook onafhankelijk van de Evangeliewaarheid mogelijk was, maar alles wat gelovigen een herleving van ware vroomheid zouden noemen, werd altijd begeleid door duidelijk evangelisch onderwijs in de hoofdzaken van de Bijbelse waarheid.

De ruggegraat van de Reformatie was immers de zuivere verkondiging van de Evangelie-waarheid, die het volk door de Roomse Kerk onthouden werd.

De leer van de rechtvaardiging door het geloof stond destijds als een reus op uit zijn slaap en samen met de andere Evangeliewaarheden verrichtte hij wonderen. De Reformatie kwam niet zo zeer tot stand omdat Luther onverschrokken, Calvijn geleerd, Zwingli dapper en Knox onvermoeibaar was geweest, maar veelmeer omdat de oude waarheid in het voorste gelid gebracht werd en de armen het Evangelie werd verkondigd.

Luther's kracht lag niet in zijn hamer en spijkers, maar in de waarheid van zijn stellingen!

Grote waarde hechtte Spurgeon met betrekking tot het ontstaan van een 'revival' aan de prediking van de orthodoxe Bijbelse leer: de leer van de genade in haar hoogte, breedte en diepte, dat was de kortste weg, onder beding van Gods genade, om een religieuze opwekking dichterbij te brengen, ofwel: 'Die grote leerstukken van de genade, die ons in het verbond geopenbaard zijn, zoals b.v. de verkiezing, de persoonlijke (particular) verlossing, de inwendige roeping, de volharding der heiligen en de trouw van God'. Deze waren de waarheden 'die God gewoonlijk zegent'. Alleen de prediking van 'de gezonde leer' zou er voor zorgdragen 'dat de waarheid zich weer zou verheffen. Het eeuwig Evangelie zou het graf doen springen. Tevergeefs de wacht, de steen en het zegel!'

De Geest

Met de leer van de Kerk der Hervorming moest dan wel op een geestelijke wijze worden omgegaan. Het was Spurgeon's stellige overtuiging, dat ieder 'revival' in laatste instantie afhing van Gods souvereiniteit en van de Heilige Geest.

Het was de almachtige God, Die Zijn gemeente deze levensvemieuwing kon geven, wanneer Hij wilde.

Zeer pregnant drukte Spurgeon zich zelfs zó uit: 'Goddelijke almacht is het dogma van een opwekking'.

En als het ging om de kracht van de Heilige Geest, verwees Spurgeon naar het Pinkstergebeuren, en sprak zijn overtuiging uit, dat dit heüsfeit opnieuw dezelfde vormen in extenso zou kunnen aannemen als destijds.

Beeldend onderstreepte hij Gods souvereiniteit ten aanzien van een 'revival' in een preek over Pred. 11:3 'Als de wolken vol geworden zijn, zo storten zij piasregens uit op de aarde' (die hij voorbereid had tijdens onweer en een wolkbreuk): Dit (noodweer) was voor mij een voorbeeld van de Goddelijke economie. Zowel in de geestelijke als in de natuurlijke huishouding is het een feit, dat de ene plaats regen krijgt, terwijl de andere droog blijft. In het ene deel van Gods kerk stroomt Gods genade neer, terwijl een ander deel droog en dorstig blijft als een steppe.'

Opwekkingen

Als voorbeelden van authentieke 'revivals' verwees Spurgeon naar de opwekkingen onder Jonathan Edwards in Amerika en George Whitefield in Engeland die het Evangelie van vrije genade in zijn gehele volheid preekten.

Getuige Spurgeon's eigen uitspraken heeft hij een 'revival' zelf meegemaakt. In 1866 zei hij: 'Wij hebben een voortdurende stroom van geestelijke opwekking gehad. Het schreeuwen van zondaren heeft in onze oren geklonken - iedere dag hebben we gezien, dat er mensen bekeerd werden, - ik was bijna geneigd om te zeggen: ieder uur van de week, en dat we daarvan gedurende de laatste twaalf jaren een dubbel portie gehad hebben'.

In 1873 kon hij verder verklaren: 'Als kerk hebben we in revivals geleefd gedurende bijna twintig jaar; ik kan me nooit een tijd herinneren, waarin er geen mensen in ons midden werden bekeerd. Ik weet niet van één enkele zondag, in deze plaats, zonder bekering'.

Daarbij was het zijn diepste verlangen, dat deze geestelijke opwekking zich niet zou beperken tot zijn eigen kerk, zijn eigen denominatie of zijn eigen natie, maar dat deze zich wereldwijd zou verspreiden.

Veenendaal

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Charismatische prediking (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's