Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Getuigen onze kinderen van het  Evangelie van Jezus Christus?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Getuigen onze kinderen van het Evangelie van Jezus Christus?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onze opvoeding heeft tot doel de kinderen zelfstandig te laten worden. De levensbeschouwelijke opvoeding is erop gericht de kinderen in levensbeschouwelijk opzicht tot zelfstandigheid te laten komen. Opvoeders mogen hieraan meewerken! Bavinck ziet als doel van alle opvoeding: 'het volmaakt zijn van de mens Gods, tot alle goed werk volmaakt toegerust'. Het doel van christelijk opvoeden is waarachtige godsvrucht, organisch met degelijke kennis en echte beschaving verbonden. Waterink heeft in zijn doelstelling de vorming tot zelfstandigheid verbonden met de christelijke levensbeschouwing. Hij formuleert als opvoedingsdoel: 'De vorming van de mens tot zelfstandige, God naar Zijn Woord dienende persoonlijkheid, geschikt en bereid al de gaven, die hij van God ontving, te besteden tot Gods eer en tot heil van het schepsel in alle levensverbanden, waarin God hem plaatst. Voor de zelfstandigheid in levensbeschouwelijk opzicht is het kennen van het onderscheid tussen goed en kwaad, waar en onwaar van wezenlijk belang.

Dat kennen van de waarheid is afkomstig uit het Evangelie. Vanuit dat Evangelie mogen we onze kinderen opvoeden, zowel de ouders in het gezin als de leerkrachten in de christelijke school. De christelijke opvoeding beoogt de kinderen in de moderne samenleving te plaatsen als belijdende christenen. Dus niet wereldvreemd en onnozel, maar in staat tot wat Groen van Prinsterer noemt: het actueel en occasioneel belijden.

Zijn Naam belijden

We lezen in Handelingen 1 vers 8: 'Gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem als in geheel Judea en Samaria en tot aan het uiterste der aarde'. Deze opdracht geldt voor ouderen èn jongeren! Leren Gods Naam te belijden is een wezenlijk onderdeel van de opvoeding van onze kinderen. Dit is een veelomvattende opdracht. Juist in deze twintigste eeuw! In deze eeuw wordt zoveel mogelijk losgemaakt van God en Zijn Woord. De mens is in zijn kennen en kunnen tot ongekende hoogten gestegen. Hij waagt het zelfs om in te grijpen in leven en dood. Moeten ouders in deze eeuw hun kinderen leren te getuigen? Heeft dat nog wel zin? Ik heb het geprobeerd, maar ik zie zo weinig resultaat. Toch moeten we doorgaan. God roept jonge evangelisten' om te werken in Zijn dienst. Ze mogen de Blijde Boodschap ontvangen en doorgeven.

Gods Woord zegt het!

In het Oude Testament lezen we dat profeten — meestal in tijden dat het volk de Heere vergeten was — getuigden van Hem. Hij riep een dienstknecht om Zijn volk terug te halen tot Zijn dienst. In het Nieuwe Testament lezen, dat de Heere Jezus Zelf vóór Zijn hemelvaart Zijn discipelen de opdracht geeft om te getuigen: Gij zult Mijn getuigen zijn! Dat was niet de eerste keer. In Lucas 9 kunnen we lezen dat de Heere Jezus Zijn twaalf discipelen bij Zich roept en ze daarna heenzendt om het Koninkrijk van God te prediken. En ze zijn uitgegaan en hebben het Evangelie verkondigd onder het Joodse volk. Evangeliseren is het brengen van een goede tijding, dè Goede Tijding! De tijding, dat de tijd van het heil heel dichtbij is.

De inhoud van^ de Boodschap

Welke boodschap moeten we doorgeven? 'De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabij gekomen: bekeert u en gelooft het Evangelie!

Het gaat dus om bekering en geloof.

Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden. We kunnen en mogen geen andere boodschap doorgeven, dan de Boodschap, die de Heere Jezus Zelf bracht. Het gaat immers om het terugbrengen van verloren zonen en dochters. Het gaat om de uitbreiding van Christus' Koninkrijk. Het is Gods genade, dat we op het erf van het Verbond mogen leven. Van nature zijn we dood in zonden en misdaden en niet in Staat de Blijde Boodschap door te geven. Maar door de werking van Gods Geest worden we verlicht om deze Boodschap door te geven. Het is dringend noodzakelijk om zelf goed kennis te nemen van deze Boodschap. Dat betreft ook onze kinderen. De ouders hebben de taak de opgroeiende mens de Blijde Boodschap te brengen. Er moet een persoon (een opvoeder) achter staan, die zelf gelooft, die zich er zelf in verblijdt, die er vrede door gevonden heeft, die ervoor wü lijden. Door woord en wandel moet de opvoeder een levende getuige van Jezus Christus zijn.

Dit moet bij onze kinderen een verlangen opwekken om ook te getuigen van de liefde van Christus voor zondaren. Daar kunnen ze al jong mee beginnen, als vrienden en vriendinnen onder elkaar. Op de middelbare school kunnen ze door woord en daad laten merken, dat ze het eigendom van Christus zijn.

Meebouwen aan Gods Koninkrijk

'Gaat dan heen!' klonk het op de Pinksterdag, 'de strijd tegemoet!' Direct erna begonnen de vervolgingen. Dat gebeurt in deze tijd nog. We worden uitgelachen, gelasterd, vervolgd-

In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goede moed! Wanneer gesproken wordt over het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God, kan het zijn dat meewarig de schouders worden opgehaald, of dat we vriendelijk te woord worden gestaan, zonder dat er echte belangstelling is. Het kan ook voorkomen, dat we niet meer meetellen. Onze kinderen moeten dit — temidden van een kring van jongeren — vaak ervaren.

Wanneer ze voor hun christelijke levensovertuiging uitkomen, wordt hiermee vaak de spot gedreven. Ze hebben dan vaak de steun van hun ouders (en natuurlijk de ondersteuning van onze God!) nodig om staande te blijven en de moed niet te verliezen. En toch... het Woord gaat door.

Het is onze opdracht om te blijven getuigen in woord en daad. Ook dat laatste. Ziet de wereld nog iets van ons? Metterdaad (met de daad!) evangeliseren.

Antwoord 86 van de Heidelberger Catechismus zegt het als volgt: '... en dat door onze godzalige wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden'. Dat kan alleen in de kracht van de Heilige Geest. Die Geest moet ons dringen om te doen wat onze hand vindt om te doen. De Heere staat er voor in dat er toegebracht zullen worden, die nog vreemdeling zijn, die nog dwalen, die nog weigeren, die met alles gebroken hebben en er niet meer van willen horen... Gods werk gaat door! En bij dit grote werk wil Hij mensen, ouderen en ook jongeren gebruiken als een instrument. Het doorgeven van Gods Woord, hoe eenvoudig ook, hoe gebrekkig, is wel de Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid, maar het is een kracht Gods tot zaligheid, een ieder die gelooft. We mogen meehelpen om mensen te bewegen tot het geloof in Hem, die gezegd heeft: tenzij de mens wederom geboren worde hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Dat geldt voor ons allen.

Laten we — met onze kinderen — bidden om de werking van Gods Geest voor eigen hart en leven, opdat we ook anderen daarvan kunnen lateii delen.

De dichter van Psalm 119 (vers 7, berijmd) schreef het als volgt:

'k Heb and'ren al de rechten van Uw mond, Met lust vertelt, hen vlijtig onderwezen; Uit al de schat van 't grote wereldrond, Is nooit die vreugd' in mijn gemoed gerezen, die 'k steeds in Uw getuigenissen vond. Door mij betracht en and'ren aangeprezen.

We moeten de opdracht serieus nemen. Gij zult Mijn getuigen zijn!

Dat geldt voor jong en oud, dat geldt ook voor onze kinderen. Is dit — ook bij ons — een belangrijk onderdeel van de opvoeding van onze kinderen? God vraagt van ons, dat we belijdende (jonge) christenen zijn!

Bameveld

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Getuigen onze kinderen van het  Evangelie van Jezus Christus?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juni 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's