Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Abrahams gehoorzaamheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Abrahams gehoorzaamheid

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Door het geloof is Abraham, geroepe zijnde, gehoorzaam geweest om uit te gaan naar de plaats die hij tot zijn erfdeel zou ontvangen en hij is uitgegaan niet wetende waar hij komen zou'. Hebreeën 11:8 (Vgl. Gen. 12 : 1-4)

Deze maand willen we mediteren over enkele teksten uit Hebreeën 11. De galerij der geloofshelden. Mensen uit het verre verleden, die uit het geloof leefden en door het geloof grote dingen hebben gedaan. Ze hebben de kracht van het geloof ondervonden en hebben in de meest onmogelijke omstandigheden volhard. Ze hielden zich vast aan God 'als ziende de Onzienlijke'.

Deze mannen en vrouwen zijn ten voorbeeld voor de Hebreeën. En terecht. De Hebreeën zijn mensen die het moeüijk hebben. Het zijn joden-christenen; ze hadden Christus leren kennen als hun Heere en Heiland en wensten Hem te volgen. Maar dat volgen was niet eenvoudig. Ze werden verdrukt en verguisd om Jezus' wil. En dat was het ergste nog niet. In de verdrukking begon hun geloof te kwijnen en te verslappen. Ze dreigden achterop te komen in de geloofsloopbaan en af te vallen van het geloof En dat is de reden dat de apostel zijn brief schrijft en in dit hoofdstuk herinnert aan de dagen van weleer. De Hebreeën moeten maar eens denken aan die vele mannen en vrouwen uit het Oude Testament die dwars door alles heen hebben volhard. Ze moeten maar eens denken aan Abraham die 'gehoorzaam geweest is om uit te gaan naar de plaats die hij tot zijn erfdeel zou ontvangen en hij is uitgegaan niet wetende waar hij komen zou'. Ze moeten maar zien op Abrahams God.

Nu is Abrahams gehoorzaamheid inderdaad iets bijzonders. Hij ging op reis, niet voor ontspanning, maar omdat God hem had geroepen. Hij moest gaan 'uit zijn maagschap en uit zijns vaders huis naar het land dat God hem wijzen zou'. En God voegde bij die roeping ook een belofte. Hij zal hem zegenen, hem een groot nageslacht geven en in hem alle volkeren der aarde zegenen. En Abraham ging en volgde de roeping van God op. En dat is toch opzienbarend.-In die tijd verliet niemand zijn stamverband. Dat was levensgevaarlijk. Binnen het stamverband van je vaderlijk huis was je veilig, genoot je bescherming. Maar daarbuiten was iedereen een vijand en indringer. En wie een reis maakt zoals Abraham, zou wel eens door andere volksstammen kunnen worden gelyncht! En ik vermoed dat Abrahams vader gepoogd zal hebben om de plannen uit zijn hoofd te praten. Maar nee. Abrahams besluit staat vast en hij volgt de roeping des Heeren op. Dat betekent voor Abraham eerst een beproeving. Er is immers van de vervulling van Gods belofte niets te zien. Wie zal hem de garantie geven dat hij dat beloofde land zal bereiken? Hij moet nog maar afwachten of hij er heelhuids aankomen zal. Bovendien lijkt het krijgen van een groot nageslacht ook onwaarschijnlijk. Abraham en zijn vrouw Saraï hadden nog geen kind(eren). Ze waren al betrekkelijk oud geworden en het leek erop dat ze geen Ènderen zouden krijgen. En dan lijkt het worden tot een groot volk uiterst onzeker. En wie zal hem daarom de garantie geven dat die schone beloften waar worden? Wel, die garantie geeft God! God heeft gesproken en Hij heeft hem geroepen en dat is de garantie.

Hier zien we wat het geloof doet. Het klemt zich vast aan God en Zijn Woord. Temidden van alle vraagtekens en onduidelijkheden. Al lijkt er niets van het Woord uit te komen zegt het geloof: God heeft het gezegd! Hij staat in voor het waar maken van Zijn Woord. De tovenaar Bileam heeft dat ook al betuigd. 'Zou Hij het zeggen en niet doen of spreken en niet bestendig maken? '

Dit is Abrahams geloof Hij is gehoorzaam geweest en hij is uitgegaan niet wetende waar hij komen zou. Dit uitgaan is dus geen waagstuk, geen onzeker 'vsde weet'. Nee, Abraham staat in en leeft uit het geloof En dat is de dragende grond en de bezielende kracht die temidden van alle onzekerheden rust in Gods onfeilbaar Woord. En dat klopt, want 'het geloof is een vaste grond van de dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet'. Zeker, dat geloof is natuurlijk geen vrucht van ons eigen werk. God is de werkmeester ervan. Dit rotsvaste vertrouwen werkt de Heilige Geest door de prediking van het Evangelie in ons hart. En in Abrahams gehoorzaamheid bloeit dit levende geloof op.

Nu is zijn roeping en gehoorzaamheid van grote betekenis voor de heilsgeschiedenis. God heeft met Abraham iets voor. Hij zal hem tot een groot volk maken en uit dat volk zal de Messias, de Christus voortkomen. En door Christus en Zijn werk zal Gods heü uitwaaieren naar alle volken.

Voor ons, u en mij, ligt dit natuurlijk heel anders. God roept ons niet om onze familiekring en ons vaderland te verlaten. Maar God vraagt wel dat we het oude leven van de zonde en de afgoden zullen verlaten. We moeten 'de wereld verzaken en onze oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen', (Doopsformulier). En dit is een roeping van Godswege, we worden hiertoe zelfs 'vermaand en verplicht'. God heeft immers het verbond opgericht en dat betekend en verzegeld door de Doop. En nu mag u maar niet voor uzelf leven maar voor God en Zijn Christus. U wordt 'vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid'. Misschien denkt u: dat is moeilijk. Want in de wereld wonen, werken en leven we. Wat kost het een moeite en inspanning om daarvan los te komen. Laten we het nog wat scherper stellen. Het is niet alleen moeüijk, maar onmogelijk! Want aan dit bestaan zitten we vast en voor geen geld in

de wereld geven we het op. Maar nu het wonder, want 'wat onmogelijk is bij de mensen is mogelijk bij God'. God roept zondaren overtuigend en krachtdadig. Door de prediking van Wet en Evangelie breekt de Geest de onwil en het verzet. Uw en mijn weerstand gaan er aan. En de Heere trekt ons dwars tegen onszelf in. En dat is maar gelukkig want we willen het oude leveji vasthouden. Maar als God werkt, wie zal het keren? En dan wilt u niet anders meer en mag u uzelf met al uw hebben en houden aan Hem en Zijn Woord vasthouden.

Abraham ook. God heeft hem geroepen en hij is gehoorzaam geweest. Maar waarom hij? Was hij beter dan zijn familieleden, die in Ur bleven? Of waren die anderen slechter? Nee, hij was niet beter en anderen waren niet slechter. Zo is het nog. Als God u uit de wereld riep tot een nieuw leven bent u niet beter dan die ander die ook geroepen werd maar die niet kwam.

Weet u: Gods roeping is een genadige roeping die opkomt uit genadige verkiezing. Wie dat beseft gaat zich verwonderen. Waarom trok de Heere mij? Waarom had Hij op mij het oog en was ik dan beter dan die ander die ook midden in de wereld leefde? Nee, dat God u trok is niet om u, wel ondanks u. De Heere neemt oorzaak en redenen uit Zichzelf Vrije gunst die eeuwig Hem bewoog. Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde en daarom heb Ik u getrokken. In God Zelf ligt het laatste geheim van uw gaan uit de wereld en uw komen tot het Rijk van Zijn wonderbaar licht. Als de Heere niet trok was u ook blijven steken in verzet en was u nóóit losgekomen. Maar nu trok Hij en nu mag u vertrouwen op Zijn leiding en zorg. Hij zal u wijzen de weg die u gaan moet. De weg naar Immanuëlsland met daarin de stad die fundamenten heeft.

Oud Beijerland

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Abrahams gehoorzaamheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's