Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Zoetermeer: A. van Vuuren te Alblasserdam. Veen: C. J. v. d. Plas te Zwijndrecht. Besoijen en Genderen: G. van Goch, kand. te Bameveld. Wanneperveen/Belt Schutsloot: A. N. Rierveld te Amerongen. Gouda: H. Binnekamp te Oudewater. Nieuwe Pekela: J. B. Kamp, kand. te Elspeet. Oud Alblas en Kootwijk/Kootwijkerbroek: P. Vermeer te Kesteren. Zwolle: J. Riemersma te Nijbroek. Amsterdam: J. R. Lammers, kand. te Scherpenzeel (Gld.). Middelhamis: J. C. Schuurman te Rijssen.

AANGENOMEN NAAR:

Wildervank: W. Veltman te Oostemijkerk t/ m Paesens. Dalfsen: H. J. van Haarlem te Noordbergum. Hengelo (Gld.): P. F. de Vries te Oostburg ca.

BEDANKT VOOR:

Vollenhove: W. Wagter te Rijnsburg.

BENOEMD:

te Overlangbroek tot bijst i/h past. (part-time): A. E. van Eeden (vic. te Leersum) wonende in Putten, die deze ben. aannam en tevens werkzaam blijft in Leersum.

DS. D. HEUVELMAN BEVESTIGD ALS HERVORMDE PREDIKANT VAN URK

Zondag 17 september was een stralende zondag, die voor de plaatselijke Hervormde gemeente nog een extra glans kreeg door de bevestiging en intrede van de nieuwe predikant, dominee D. Heuvelman. Er was blijdschap en dankbaarheid dat de vacature, die was ontstaan door het vertrek van dr. G. Bos, zo spoedig vervuld mocht worden. De 'naie domenai' werd in de morgendienst bevestigd door zijn voorganger, dr. G. Bos, terwijl dominee Heuvelman 's middags zijn intrede deed.

Dominee Bos bediende in de morgendienst het Woord naar aanleiding van Openbaring 19 : 13, het hoofdstuk waarin de val van BabyIon wordt beschreven. 'Er is in dit bijbelgedeelte een troostboodschap, niet alleen voor Johannes, die als balling op Patmos was te­ rechtgekomen. Tussen alle gerichten en plagen en oordelen gaat Gods werk namelijk gewoon door. Er is een afhoereren en daarop volgen de straffen, want God roeit hen uit die afhoereren, maar zalig zijn zij die genood zijn tot de bruiloft des Lams.' Dominee Bos sprak zijn blijdschap erover uit dat de gemeente weer een dienaar van het Woord kreeg. 'Meer hoeft u van hem niet te verwachten en met minder hoeft u geen genoegen te nemen, ' zei dominee Bos tenslotte. Na deze woorden werd dominee Heuvelman bevestigd als de 39e Hervormde predikant van Urk.

's Middags om half drie begon de intrededienst. Dominee Heuvelman vertelde dat hij een bijzondere dag beleefde. 'We hebben naar dit moment toegeleefd. Verschillende Urker kinderen hebben mij al gevraagd: "Bin jij de naie domenai? " Alle genodigden hartelijk welkom, in het bijzonder de vertegenwoordigers van de talrijke plaatselijke kerken. Ik hoop dat u iets zult meedragen van de pijn van de verdeeldheid. Ook na 1834 vonden er op Urk nog vele afscheidingen plaats. We hopen dat er na 1989 vele herenigingen te melden zijn, ' zo wenste de nieuwe Urker predikant.

Hij vervolgde: 'Van Klaaswaal naar Urk. Er begint een nieuw hoofdstuk van ons leven. Dominee Bos droeg de fakkel van het Woord aan ons over. We varen uit met een betrouwbaar kompas, een beter licht dan de vuurtoren ooit kan geven. In het "Kerkje aan de Zee", het symbool van Hervormd Urk, hangen de borden met daarop de namen van de predikanten die Urk gediend hebben. Als 39ste in de rij van Urker dominees is mijn naam daaraan toegevoegd. Door Gods bijzondere leiding mag ik in uw midden dienaar van het Woord zijn. Zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren.'

Deze woorden uit Lukas 11 vers 28 vormden het uitgangspunt van de intreepreek.

'De volle raad Gods verkondigen is mijn hoge roeping. Daarbij moeten we waken voor eenzijdigheden. We moeten het Woord biddend bewaren. Dit betekent dat we het in praktijk moeten brengen. Moet God het hart daartoe niet bewerken? Jazeker, want van de daden van een mens ben ik niet zo onder de indruk. Voor een dienaar des Woords is het nodig dat hij telkens vraagt: 'Spreek Heere, want Uw knecht hoort, ' zo eindigde dominee Heuvelman zijn eerste preek als Urker predikant. Namens het gemeentebestuur riep burgemeester Veninga de 'naie domenai' een hartelijk welkom toe. 'Een nieuwe standplaats is een uitdaging. U spreekt zelfs al de Urker taal. Onze samenleving kent nadelen, maar heeft ook positieve kanten. We leven in een welvarende gemeenschap. Er is echter een stuk gebrokenheid en soms zijn er ontsporingen wat betreft de regelgeving. U verkondigt de heelheid, die in Christus gevonden wordt. Ik wens u veel zegen op uw arbeid en de inspiratie van de Heilige Geest toe, ' aldus burgemeester Veninga. Namens de classis Kampen en de ring Noordoostpolder voerde dominee Koole het woord; dominee Van der Plas sprak als consulent en vertegenwoordiger van de plaatselijke kerken, terwijl Joh. Gerssen namens kerkeraad en gemeente de nieuwe predikant welkom heette.

AFSCHEID DS. A. KOOL VAN DE HERV. GEMEENTE UTRECHT

Zondag 10 september nam ds. A. Kool, gebruikmakend van de mogelijkheid tot vervroegde uittreding, afscheid van de Herv. gemeente Utrecht, welke hij ruim 23 jaar, verbonden aan de Jacobikerk, heeft mogen dienen. Daarvoor diende hij de gemeente van Brandwijk en Rijssen.

Voordat de Dienst des Woords begon sprak oud. Van Bunsbergen woorden van dank aan de fam. Kool. Hij benadrukte het vele opbouwende werk binnen en buiten de wijkgemeente 'Jacobikerk', de grondige verdieping in de Schriften, waardoor u, ds. Kool, de verrassende ontdekkingen van het Evangelie kon doorge­ ven aan de gemeente. Hij wenste ds. Kool en mevr. Kool Gods rijke zegen toe voor de toekomst met hun kinderen en kleinkinderen. In een kort persoonlijk woord sprak ds. Kool zijn dank uit dat de Heere God hem de kracht had gegeven om dat zware, verantwoordelijke en heerlijke werk te mogen doen.

Uit de Schriftlezing van Mattheüs 13 waren de verzen 45 en 46 als tekst voor de preek genomen. 'Evenzo is het koninkrijk der hemelen gelijk aan een koopman, die schone parelen zocht. Toen hij een kostbare parel gevonden had, ging hij heen en verkocht al wat hij had, en kocht die'.

Nu ik, aldus ds. Kool, voor de laatste maal als dienst-doende predikant op deze plaats mag staan, wil ik enkele dingen zeggen over de heerlijkheid van het koninkrijk der hemelen, over het Evangelie van het koninkrijk. Het wordt vergeleken met een parel.

Er staat niet, de godsdienst of het christendom is een parel. Er staat zelfs niet de kerk, de kerk uit Israël en de volkeren, de gemeente is een parel.

In onze dagen wordt er vaak negatief gesproken over de kerk. Nu, ik kan u verzekeren, als iemand die een beetje ervaring heeft opgedaan in de binnenstad van Utrecht: de kerk kan een stootje hebben. Broeders en zusters, aan het eind van mijn ambtelijke loopbaan zeg ik met meer overtuiging uit het diepst van mijn hart, ik geloof in de Heilige Geest, ik geloof een Heilige Algemene Christelijke Kerk. Maar een parel, nee.

Dat is het koninkrijk der hemelen. Het koningschap van God dat doorbreekt. Het nieuwe Jeruzalem dat neerdaalt van God uit de hemel, waarvan elke poort een parel is.

Het koninkrijk dat komt, en dat gekomen is, in Christus, toen Hij neerdaalde. Die geen gedaante noch heerlijkheid had. Golgotha, in kruis en opstanding, dat is het koninkrijk dat gekomen is. Je kunt zelfs zeggen, Christus is de parel.

De parel heeft ook zijn scherpe kanten. Het koninkrijk betekent ook een oordeel over ons bestaan. Datje als verantwoordelijk mens verantwoordelijk gesteld wordt. In het Evangelie staat ook, 'Wee U'. Maar zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk. Dat alles is het Koninkrijk. En ik ben zielsblij en dankbaar dat ik dat Evangelie al die jaren heb mogen verkondigen. Mijn hoop is dat er iets van overgekomen is van het flonkeren van die parel.

Mijn ideaal was een schriftgeleerde te zijn die een discipel is van het Koninkrijk. Je moetje levenslang leerling zijn om leraar te kunnen zijn. Dat geldt voor ons allemaal.

In deze gelijkenis en die van de schat in de akker gaat het om de ontdekking van je leven. De parel of die schat wordt bij verassing gevonden. Het koninkrijk kun je alleen maar vinden als bij verrassing.

De vraag is hoe het komt dat mensen de parel, het koninkrijk vinden en anderen niet. Er zijn miljoenen mensen die, waar wij in de kerk mee bezig zijn, waardeloze prullen vinden. Ligt die parel onder zo'n dikke laag stof, datje zegt, het is ook geen wonder dat de mensen hem niet vinden. Nu, dat kon wel eens waar zijn. Laten wij als kerk gewaarschuwd zijn.

Maar ten diepste is het de verkiezende genade van God. Wij vinden God niet, maar God vindt ons. God zoekt mensen en vindt ze, mensen zoeken God en vinden Hem. Dat is het werk van de Heilige Geest.

Er zijn veel mensen die zo graag zouden geloven, maar die zo in het donker zitten, die zeggen. God is zo ver weg. Voor zulke mensen heb ik veel begrip, aldus ds. Kool. Maar er zijn miljoenen mensen die zeggen, het kan mij gestolen worden, die maar raak leven.

Er staat ook in Mattheüs: 'Werp geen parelen voor de zwijnen'. Wie worden daar mee bedoeld. Mensen die als varkens leven, mensen die gulzig slobberen aan de trog van de maatschappij, die agressief worden als zij de prediking van het Evangelie horen. Het Evangelie stoort ons in ons bestaan. Mensen kunnen zo verhard worden, dat zij van de wereld en hun ziel een zwijnenstal maken.

De vondst van de parel heeft geweldige consequenties. Alles verkopen, alles prijsgeven. Dat is de navolging van Christus. En dat doen zij uit blijdschap over de vondst van hun leven. Broeders en zusters, zo eindigde ds. Kool de preek. Ik vond het de moeite waard om er mee bezig te zijn.

En wij, als wijkkerkeraad 'Jacobikerk', mogen er aan toevoegen: hij was graag in zijn studeerkamer om met vreugde zich te verdiepen in de Schriften.

BEVESTIGING EN INTREDE DS. M. AANGEENBRUG IN DE HERV. GEMEENTE TE BARNEVELD

Wijders geschiedde des Heeren woord tot mij, zeggende: 'Wat ziet gij, Jeremia? En ik zeide: Ik zie een amandelroede.'

'En de Heere zeide tot mij: gij hebt wel gezien; want Ik zal wakker zijn over Mijn woord, om dat te doen.'(Jer. 1 : 11-12)

Met de prediking over deze tekst mocht ds. J. den Hoed uit Sliedrecht op zondag 17 september in de Oude Kerk ds. M. Aangeenbrug, overgekomen uit Thusis in Zwitserland, bevestigen tot predikant van wijkgemeente 4. Hiermede was juist na een jaar de vakature, ontstaan door het vertrek met emeritaat van ds. C. van den Bergh weer vervuld.

Ds. Den Hoed vroeg allereerst of de gemeente de vervulling van de vakature als Zegen Gods had ervaren. Het is een groot wonder dat de Heere gebruik maakt van de dienst van mensen. Wat heeft de Heere de gemeente door deze dienstknecht te vertellen? Er is een spanning tussen het mensenwoord en het Woord van God. De dienstknecht, ook Jeremia weet zich van God geroepen en toch komen de bezwaren los; het is een worsteling. Het Woord van God kom tot hem; hij moet uitrukken, afbreken, verderven en verstoren; ook bouwen en planten. Het Woord is helemaal tegen de dienstknecht; ook tegen de mensen. Doch het is Gods Woord. De mens moet worden overwonnen door de profeet. Dit is ook de roeping van ds. Aangeenbrug in de gemeente; de Heere roept zondige mensen en dit houdt ootmoedig. Dit was in Jeremia's tijd moeilijk en in onze tijde ook; het vraagt echter geloof en geen kracht.

Wat ziet ge Jeremia? Een amandelroede, alleen aan de bloesem als zodanig herkenbaar. Deze boom waakt reeds als andere bomen hun winterslaap nog slapen. Zo waakt nu ook de Heere over Zijn Woord als het volk nog slaapt. En nu kunnen wij kleine gedachten over God hebben, doch al wat Hij spreekt doet Hij tot lering en bekering van alle ongeloof En zoals Jeremia de amandeltak mocht zien, mogen wij Jezus zien met eer en heerlijkheid gekroond.

's Middags deed ds. Aangeenbrug eveneens in de Oude Kerk zijn intrede met de prediking over de tekst 2 Petrus 1 : 19a 'En wij hebben het profetisch woord, dat zeer vast is'.

Met het profetisch woord aan het begin van de ambtsbediening; wat is dit? Profeten verhalen zijn vaak mooi, profetenwoorden vaak minder mooi. Wat begrijpt men er van en wat wil men er van? Is het een voorspellen van de toekomst, dan ontstaat er al spoedig verschil van mening. Wel liggen er bij een predikant persoonlijke elementen in; maar is een predikant een koopman die zichzelf aanprijst. Als het goed is zet het profetisch woord de gemeente in beweging en gaat zij vast in het leven staan. Het profetisch woord is ontdekkend en openbarend. Profeten spreken als de zonde groot is. In de afgelopen vijfjaar hebben in Nederland ontwikkelingen plaatsgevonden; men kan spreken van een 'Umbruch'. Er zijn geweldige krachten in Nederland werkzaam. Hierin spelen het materialisme en de welvaart een grote rol. In Zwitserland is er vaak een sterk verbondsautomatisme, doch is er eerbied voor de schepping. Het profetisch woord is konkreet: de gemeente moet vervuld worden van Gods Geest. Het moet verstaan worden door de huisvrouw, de man-achter-het-stuur en de scholier. Waar geluisterd wordt wil de Heere zijn heerlijkheid openbaren. In het profetisch woord worden heilsgeheimen geopenbaard. Het ambt is zwaar, doch rijk en heerlijk. Zijn wij wel eens profetisch geraakt? Het profetisch woord is vast in zichzelf De Heere staat voor wat Hij zegt. De prediking is niet alleen vertelling maar de gemeente wordt voor de Heere gesteld. Hoe duisterder vaak hoe meer licht, totdat de Morgenster (Christus) opgaat in onze harten.

Ds. Aangeenbrug werd vervolgens nog toegesproken door loco-burgemeester wethouder D. van Boven namens het gemeentebestuur, dr. J. Broekhuis namens de classis Ede en de ring Bameveld, ds. P. M. Breugem namens de Centrale Kerkeraad en de predikanten en tenslotte door ouderling J. Dekker namens de wijkkerkeraad en de wijkgemeente. Op verzoek van hem werd ds. Aangeenbrug staande toegezongen de enigszins gewijzigde verzen 9 en 86 van Psalm 119.

VOORMALIG GZB-ZENDINGSPREDIKANT PROMOVEERT OF ONDERZOEK KENUSE PÖKOOT-RELIGIE

Drs. J. J. Visser, docent land-en volkenkunde aan het Hendrik Kraemer Instituut te Oegstgeest, promoveert op vrijdag 29 september aan de Rijksuniversiteit te Utrecht in de culturele antropologie. Hij deed als zendingsarbeider voor de Gereformeerde Zendingsbond (GZB) in de jaren 1975 tot 1980 onderzoek naar de Pökootreligie in Noordwest-Kenia. In zijn dissertatie 'Pökoot religion' beschrijft en analyseert hij deze godsdienst in haar sociale, economische en historische context. Beschrijvingen van de 28 godsdienstige rituelen beslaan meer dan de helft van zijn meesterproef. Hij typeerde ook de patronen die daarin voorkomen, en de rol van dieren, seksen en geloofsvoorstellingen.

Exemplaren van zijn 317 pagina's tellend proefschrift zijn voor ƒ20, — exclusief verzendkosten verkrijgbaar bij het Hendrik Kraemer Instituut, Postbus 12, 2340 AA Oegstgeest, telefoon 071-177777.

Drs. J. J. Visser gaf in 1982 in eigen beheer een boekje uit getiteld 'Towards a missionary approach among the Pökoot'.

(Hervormd Persbureau)

UITNODIGING OPEN KERK-DAG ZATERDAG 14 OKTOBER

Al bijna 600 jaar staat er in Delfshaven een kerkgebouw, dat indertijd voor de eerste bewoners van Delfshaven als Sint-Anthoniuskapel bekend stond. Tot op de dag van vandaag wordt de kerk gebruikt als bedehuis voor gelovigen uit Delfshaven en omgeving.

De hervormde gemeente van Delfshaven wil u duidelijk maken, dat de kerk een plaats is waar iedereen welkom is. Daarom nodigen we u uit om op zaterdag 14 oktober voor het eerst of opnieuw kennis te maken met de Hervormde Gemeente en de historische kerk, Aelbrechtskolk 22. Van 10.00-16.00 uur staat de koffie voor u klaar, kunt u vrij rondkijken in de kerk, kennismaken met verschillende aktiviteiten die binnen de kerk plaatsvinden of een praatje maken.

Hieronder vindt u een programma-overzicht. 10.00-10.15 uur: orgelbespeling 10.45-11.00 uur: orgelbespeling 11.00 uur programma voor de kinderen uit de buurt (verhaal, zingen, knutselen, film in bijzaal) 11.30-12.00 uur: dia's met toelichting over geschiedenis en interieur van de kerk (in bijzaal) 12.15-12.30 uur: orgelbespeling 12.30-13.00 uur: middagpauzedienst (korte kerkdienst m.m.v. zanggroep) 13.00-13.15 uur: orgelbespeling 14.00-14.15 uur: orgelbespeling 14.30-15.00 uur: dia's kerk (herhaling) 15.00-15.15 uur: optreden Hervormd Evangelisatie Koor 16.00-16.15 uur: afsluiting met samenzang. Er zijn stands ingericht met informatie over de aktiviteiten die vanuit de kerk plaatsvinden. Kinderen zijn ook na het kinderprogramma welkom. In een bijzaal worden tot 16.00 uur kinderfilms gedraaid en er is gelegenheid om te knutselen. De hele dag zijn er mensen aanwezig die u wegwijs maken in de kerk en haar geschiedenis.

Natuurlijk bent u altijd welkom als de kerkdeuren open zijn. Maar voor deze gelegenheid willen we het heel in het bijzonder zeggen: Wees welkom! We verwachten u. Met vriendelijke groet,

De commissie Open Kerk-dag van de Hervormde Gemeente Delfshaven

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's