Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genezing onder Zijn vleugelen (Over de dienst der genezing)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Genezing onder Zijn vleugelen (Over de dienst der genezing)

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het ligt voor de hand om bij bovenstaande woorden van Maleachi 'er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen' (4 : 2) aan genezing van ziekte te denken. Is dat echter juist? Geldt dat ook voor bijvoorbeeld de woorden van Jesaja 'door Zijn striemen is ons genezing geworden'? (53 : 5). Als Jezus op aarde is worden immers vele zieken genezen.

Maleachi profeteert over de komst en wederkomst van Christus. Christus' komst en wederkomst lopen bij hem door elkaar heen, zoals dikwijls bij de profeten. Nu, Maleachi zegt: ls de Zon der gerechtigheid opgaat, bij Jezus' wederkomst dus, zal er genezing zijn onder Zijn vleugelen. Op de nieuwe aarde zal immers geen rouw of gekrijt of moeite of dood meer zijn! God zal alle tranen van de ogen afwissen (Openb. 21:4). Zoals we ook lezen in het laatste hoofdstuk van de Bijbel (Openb. 22 : 2), dat de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenen.

Maar geldt dat ook nu al? Is er ook nu genezing van ziekte, zoals tijdens Jezus' rondwandeling op aarde, voor degenen voor wie de Zon der gerechtigheid is opgegaan, voor wie geloven in Christus?

Overdrachtelijk

De woorden genezen en genezing worden in de Bijbel dikwijls overdrachtelijk gebruikt. Bijvoorbeeld bij Hosea: Ik zal hun afkering genezen' (14 : 5). En in Jesaja 53, waar in hetzelfde vers waarin gezegd wordt 'door Zijn striemen is ons genezing geworden' gesproken wordt van overtredingen en ongerechtigheden. Zo zullen we ook de woorden van Maleachi moeten lezen.

Genezingen

Toch moeten we het ook niet helemaal vergeestelijken. Er blijft namelijk staan, dat, toen Jezus op aarde was, velen werkelijk zijn genezen: linden werden ziende, kreupelen wandelden, melaatsen werden gereinigd, doven hoorden, de doden werden opgewekt en de armen werd het Evangelie verkondigd (Matth. 11 : 5). Was dat alleen maar ter onderstreping van Zijn Middelaarswerk? Of was het ook meer? Mattheüs zegt immers, dat Jezus genas, opdat vervuld zou worden wat gesproken was door de profeet Jesaja: ij heeft onze krankheden op zich genomen en onze ziekten gedragen (Matth. 8 : 16-17). Hij

betrekt düs de woorden van Jesaja op de genezing door Jezus van zieken.

Ook de discipelen hebben genezingen verricht: ezus zond hen uit met de woorden: Geneest de zieken, reinigt de melaatsen, wekt de doden op, werpt de duivelen uit' (Matth. 10:1 en 8). Ook de zeventig zond Hij uit met dezelfde boodschap (Luk. 10:9).

Na Pinksteren zetten de apostelen dit voort. We lezen in het boek Handelingen niet minder dan zestien maal over genezingen, niet alleen door de apostelen, maar ook door Stefanus en Filippus (6 : 8 en 14 : 3). En wat te denken van de gave der gezondmakingen (1 Kor. 12 : 9, 28 en 30) en van de woorden van Jakobus, dat de ouderlingen van de gemeente over de zieke zullen bidden en het gebed des geloofs (= het gelovig gebed) de zieke zal behouden en de Heere hem zal oprichten? (Jak. 5 : 14-15). We kunnen al deze woorden moeilijk beperken tot de eerste tijd.

Vierhouten-verklaring

We zullen moeten vasthouden, dat God ook nu machtig is om zieken te genezen. Daarbij zullen we het niet moeten zoeken in het spectaculaire of in massabijeenkomsten. Evenmin in wat in veel Pinkstergemeenten wel eens is gezegd, en soms nog wordt gezegd, dat ziekte van de boze is en dat niét-genezen betekent geen geloof of te weinig geloof In de Vierhouten-verklaring van de Pinksterconferentie in 1981 wordt het tegendeel gezegd: 'Wij geloven, dat God liefde is. Hij wil ook zieken genezen. Dat heeft Hij altijd gedaan en zal Hij altijd blijven doen. Gods genezende kracht werkt op verschillende wijzen, en is altijd wonderbaar. Ook al wordt een patiënt niet direkt genezen op gebed, toch werkt de zegen van de Heer versterkend. God geeft kracht om lijden te dragen. Hij is in staat iemand vrede voor het sterven mee te delen. De Heilige Geest, die 'Trooster' wordt genoemd, kan mensen in hun verdriet terzijde staan. Het gebed met zieken en het accepteren van medische hulp. zijn niet eikaars tegenstellingen; zij vullen elkaar aan.'

Dienst der genezing

Bekend is Joh. Christoph Blumhardt (1805-1880) in Duitsland. Hij ontving zieken in de kerkdienst opdat de gemeente voor hen kon bidden. Duizenden zieken kwamen naar Möttlingen en later naar Bad BoU en vonden herstel of nieuwe kracht.

Ook in ons land vond Blumhardt gehoor. Naast de Dienst van het Woord, de Dienst der Sacramenten, de Dienst der Barmhartigheid en de Dienst der Gebeden, kennen verschillende gemeenten de Dienst der Genezing: zieken worden naar de kerk gebracht, er wordt hun de handen opgelegd en er wordt met hen gebeden. Velen hebben getuigd, dat zij daardoor nieuwe kracht ontvingen om verder te gaan en de ziekte moedig te dragen. Ook genezingen vonden plaats. Voor anderen ging er van de Dienst der Genezing zo'n bemoedigende kracht uit, dat er verbetering van de gezondheid of zelfs herstel intrad. Vooral als het psycho-somatische ziekten betrof, d.w.z. ziekten, die te maken hebben met een psychische achtergrond, zoals zorgen, spanningen, stress e.d., was dat het geval.

Luther

In dit verband is het verleidelijk Luther te citeren, die de bijzondere gaven der gezondmakingen beperkt zag tot de eerste christentijd, maar die ook eens in een brief (1545) aangaande een zieke schreef: Ga met de koster en twee of drie goede mannen naar hem toe, leg hem de handen op in het vaste vertrouwen dat u in het openbare ambt staat (...) en spreek: rede zij met u, broeder, van God onze Vader en onze Heere Jezus Christus. Bid dan met hoorbare stem over hem de geloofsbelijdenis en het Onze Vader en eindig met de volgende woorden: od, almachtige Vader, (...) bevrijd in Uw genade deze man van alle kwaad en vernietig het werk van de satan in hem tot eer van Uw Naam en tot versterking van het geloof van Uw gelovigen (...) Leg dan de zieke nog eenmaal de handen op en spreek: e tekenen, die de gelovigen volgen zijn deze: p zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden (Mark. 16:17-18). (...) Roep ondertussen vanaf de kansel in de kerk openlijk op tot voorbede tot God die verhoort. (...) Leef wel, ik heb geen andere raad.'

Voorbede

Er zijn bij de Dienst der Genezing verschillende vragen te stellen. Is de Dienst der Genezing als een aparte dienst iets dat ons vanuit de Schrift aangereikt wordt? Krijgt de ziekte niet een te zwaar accent ten koste van wat het hart van de verkondiging is: de rechtvaardiging van de goddeloze? Wordt de spits van de boodschap niet het herstel of de bemoediging van de zieke in plaats van de noodzaak van geloof en bekering? Komen wezenlijke dogmatische verschillen niet op de achtergrond, waardoor de Dienst der Genezing dikwijls zo breed-oecumenisch is, dat ze op gespannen voet staat met het belijden van de kerk? Hoort de voorbede voor de zieken niet elke zondag plaats te vinden in de samenkomsten van de gemeente? Ik zou de voorbede in de zondagse eredienst met nadruk willen onderstrepen. Laat de voorganger daarbij naam en toenaam van de zieke noemen, opdat de gemeente weet voor wie de voorbede bedoeld is en werkelijk mee kan bidden en de voorbede thuis kan voortzetten.

Beproeving

We zullen niet met velen die de Dienst der Genezing voorstaan moeten zeggen, dat ziekte buiten God omgaat. Integendeel, we belijden met zondag 10 van de Heidelberger Catechismus, dat gezondheid en ziekte van Gods vaderlijke hand ons toekomen, hoe moeilijk de vragen soms ook kunnen zijn. Zondag 10 wil geen verklaring geven van gezondheid en ziekte, maar belijden: r is Gods vaderlijke hand, in het geloof mogen we ook de grootste beproeving in Zijn vaderlijke hand leggen. De ziekte kan beproeving zijn. Denk aan verschillende psalmen, waarin sprake is van beproeving. De beproeving is niet altijd verlies, ze betekent integendeel dikwijls winst. De Heere kastijdt degene die Hij liefheeft (Spr. 3 : 12; Hebr. 12 : 6). En Jakobus zegt: Acht het voor grote (!) vreugde, mijn broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen valt, wetende dat de beproeving van uw geloof lijdzaamheid werkt (1 : 2-3). De beproevingen dienen om de echtheid van het geloof te toetsen. De gelovige kan erdoor verdiept worden en er met winst uitkomen. Waarom Jakobus in hetzelfde hoofdstuk ook zegt: Zalig is de man, die verzoeking verdraagt, want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de

Heere beloofd heeft degenen die Hem liefhebben.' (1 : 12).

Zonden

De ziekte kan ook tot nadenken stemmen: hoe is mijn leven? Hoe is mijn verhouding tegenover God en de naaste, tegenover de dingen om mij heen, tegenover mijn bezit? Heb ik niet teveel gewerkt om mijn bezit te vergroten en te weinig gedacht aan de hogere waarden van het leven?

Er kunnen ook concrete zonden zijn: overdadig leven, onmatig alcohol-of nicotinegebruik, ontucht, haat, afgunst, wrok, waardoor de gezondheid ondermijnd wordt en de verhouding met God of de naaste niet in orde is. Dan past inkeer en terugkeer en toekeer tot God, in het geloof in Christus, gewerkt door de Heilige Geest.

Ziekte is er tengevolge van de zonden. Niet dat persoonlijke ziekte gevolg is van persoonlijke zonden. Soms kan dat het geval zijn. Maar: we leven in een gebroken wereld, waarin de duivel zijn verwoestend werk doet en mensen met lichaam (!) en ziel van God de Schepper wil aftrekken. Daarom mogen we ook geloven, dat de komst van Christus betekent: herstel naar lichaam en ziel, wat in volle werkelijkheid openbaar zal komen bij de wederkomst van Christus.

Calvijn

Calvijn, die de woorden 'genezing onder Zijn vleugelen' als overdrachtelijk ziet, tekent in zijn commentaar op Maleachi 4 aan: 'Zelfs de zieken worden des morgens vrolijker en zij ondervinden een verandering door de nabije beademing van de zon, omdat zij ons gezondheid brengt door haar vleugelen. Bij helder weer zijn wij veel opgewekter, hetzij wij gezond of ziek zijn. Er is niemand, die niet wat opgewekter wordt door een heldere hemel. Maar wanneer het somber weer is, voelt de sterkste zich niet op zijn gemak.'

Zal dat ook niet gelden wanneer er een krachtig geloof in Christus is? Zijn de vruchten van de Geest ook niet als er ziekte is: lijdschap, vrede en zachtmoedigheid? Die de Heere verwachten ontvangen nieuwe kracht (Jes. 40 : 31). Geloofskracht wel te verstaan. Die kracht kan zich bijzonder openbaren in het leven. Ook omdat ze een voorsmaak wil geven van het eeuwige leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 1989

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Genezing onder Zijn vleugelen (Over de dienst der genezing)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 1989

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's