Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een boek van A.J. Boele 'Een getrouwe wachter op Sions muren' (uitgave De Roos, Vlaardingen), zijnde een beschrijving van leven en arbeid van ds. A.P. du Cloux (1808-1890), troffen we een hekeldicht van vrijzinnige zijde in die dagen aan. Hier volgt het, samen met de toelichting (men lette op de aanhalingstekens!).

'De strijdbare houding van ds. Du Cloux en van zijn medestanders riep van verschillende zijden veel verzet en afkeuring op. Niet alleen vanuit de moderne hoek ondervonden de orthodoxe predikanten minachting, ook de ethisch-irenische stroming reageerde meermalen geïrriteerd. In het voorafgaande hoofdstuk werden kwalificaties als "de nachtschool" en "Hellenbroekse richting" al genoemd. Daarnaast werden er nog benamingen als "fijnen", "dwepers" of "formulierknechten" gebruikt. Er zijn twee bijzondere gevallen bekend, waarin de afwijzing en vijandschap grote vormen hadden aangenomen. Het eerste voorbeeld betreft niet alleen ds. Du Cloux, maar ook zijn mederedacteuren H.W.A. Verhoeff en W. Krayenbelt. In het tweede geval was er sprake van een tegen Du Cloux persoonlijk gerichte actie.
In 1857 hadden Du Cloux, Verhoeff en Krayenbelt tot tweemaal toe een protest ingediend tegen de leer van dr. J.C. Zaalberg, de omstreden predikant van Den Haag. Zowel het classicaal bestuur als het provinciale kerkbestuur meende dat er geen redenen waren om tegen Zaalberg op te treden. Deze actie van Du Cloux en van de beide andere redacteuren van het "Kerkelijk Tijdschrift" zorgde voor felle en afkeurende reacties in vrijzinnige kringen in het hele land. Het 'Tielsche Weekblad" bijvoorbeeld zag in de drie predikanten de vijanden van het christendom. Du Cloux, Verhoeff en Krayenbelt waren in de visie van de redacteuren van dit weekblad onchristelijke ijveraars, die geen greintje liefde bezaten. Bij de uitgever van dit weekblad verscheen een publicatie, die een gedicht over Du Cloux en zijn twee geestverwanten bevatte. Het gedicht wordt toegeschreven aan het toenmalige lid van de Eerste Kamer, de heer Van Dam van Isselt. Dat de toon van het gedicht scherp was, blijkt wel uit de inhoud van de volgende drie verzen.

"O! Edel Drietal, nooit volprezen,
Wat luidt uwe aanklagt Christelijk zoet!
Ze is uit de diepten opgerezen
Van 't rein en broederlijk gemoed.
Geen hield des Grooten Meesters leere
Met meerdere trouwe nog in ere;
Want "liefde" was de hoogste wet,
Door Hem zijn volgeren gegeven:
De "liefde" heeft u aangezet;
Door "liefde" slechts werdt gij gedreven;
Met "liefde", dan uw naam vermeld:
Du Cloux, Verhoeff en Krayenbelt!

Op! Vrome Broeders! rept de handen;
Brengt zwavel, pik en mutsaert aan!
Als wij de Ketters niet verbranden,
Is 't met ons Christendom gedaan.
Wie, dwaaslijk, zich verbroedren mogen,
Wie heulen met de Neologen,
Wie bouwen op een Kerkbestuur:
Wij willen zelf ons pleit beslechten
En, door een zuivrend liefdevuur,
De leer van d'Anti-christ bevechten.
Bij 't vuurtje wordt uw naam vermeld,
Du Cloux, Verhoeff en Krayenbelt!

Als zich de Broeders "krachtig" toonen,
Weest "dankbaar", Zusters in den Heer!
Gij kunt den Eedlen ijver loonen
Voor de onvervalschte liefde-leer.
Laat niets U in den arbeid stuiten!
Breit kousen met gevulde kuiten;
Want heilge gloed verteert hun vet.
Zoo wordt, door kracht en zachtheid zamen,
Een eerekroon op hun werk gezet,
En 't ware Christenvolk zegt: Amen!
Als het, met dank, Uw naam vermeldt,
Du Cloux, Verhoeff en Krayenbelt!'


Onderstaande reactie op 'Globaal bekeken' van 21 februari l.l. ontvingen we van mevr. M. Cohen Stuart-Jumelet in Jeruzalem;

'In "Globaal Bekeken" van 21 febr. j.l. staat informatie over diverse landen in het Midden-Oosten en de vertegenwoordiging door de Christelijke kerk. Geciteerd uit Open Doors, v/h Kruistochten.
Uiteraard richtte mijn belangstelling zich tot de gegevens over "Israël" en zag tot mijn schrik dat "Open doors" gevallen was in de valkuilen van de gegevens zoals door de Middle East Council of Churches (MECC) verstrekt. Helaas is een correctie wel op zijn plaats.
Gegevens uit andere landen staan ons niet ter beschikking. Door de Golfoorlog zijn nog niet als gebruikelijk in februari de bevolkingsstatistieken in Israël gepubliceerd. Mijn gegevens zijn dus niet up tot date.
Anders dan door u gepubliceerd, waren erop 31-12-1989 in de Jeruzalem 14.700 christenen (2.9% van de bevolking geen 8000 dus. In geheel Israël 107.000 (2.3%). Er was een stijging van 2000 in het voorgaande jaar. Het getal van 160.000 palestijnse christenen is nergens te vinden! Tenzij het gaat om het gehele Midden-Oosten of misschien wel het wereldwijde aantal palestijnse christenen. Verschillende cijfers over de aantallen christenen zijn o.a. te vinden in het boekje van dr. G.H. Cohen Stuart: "Bezinning op de ontmoeting van christenen met joden in Jeruzalem", verschenen in de serie Verkenning en Bezinning, 2e druk 1987. Tussen 1948 en 1967 onder Jordaans bewind heeft de grootste uittocht plaatsgehad van christenen uit Jeruzalem en omgeving! Na 1967 is er sprake van een "lichte groei", al moet eraan worden toegevoegd dat de "Christelijke Wijk" van de Oude Stad Jeruzalem geleidelijk meer en meer "bezet" wordt door moslims, die voor goed geld winkels en woningen opkopen. Deze wijk is door christenen en moslims "voor joden verboden". Wij hoeven u slechts te herinneren aan de rel van de miljoenen verhuur van het St. Johns Hostel in de christelijke wijk van de Oude Stad aan een joodse groep (tijdens de Stille Week 1990).
De christelijke scholen staan als zeer goed bekend. Ze worden gefinancierd door kerken in het buitenlanden weigeren Israëlische staatsgelden. Veel moslims bezoeken de christelijke scholen: het enige wat moeilijk is voor de arabische christen en moslim is het vinden van werk na een universitaire studie. Er is een overschot aan universitair geschoolden. Zeker gezien de golf vluchtelingen uit de USSR (waarvan 78% universitair geschoold is) wordt werk vinden nog moeilijker.'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's