Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heerlijkheid van Sion

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heerlijkheid van Sion

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar gij zijt gekomen tot de berg Sion, en de stad van de levende God... Hebreeën 12 : 22

Wat groot en heerlijk is de genade die ons in het Nieuwe Testament wordt geopenbaard. Wij zijn gekomen tot de berg Sion en de stad van de levende God. Het gaat hier niet om het aardse Jeruzalem, want dat komt overeen met de Sinaï en is nog steeds dienstbaar met haar kinderen (Gal. 4 : 26). Het gaat hier om het Jeruzalem dat boven is en vrij is en eenmaal uit de hemel zal neerdalen.
Op deze berg zien wij geen bliksemen en horen geen donderslagen die ons op een afstand houden. Hier klinkt het liefelijk: Kom! en: hoor! en uw ziel zal leven. Vrees niet! geloof alleen.
Ja tot deze berg waren zij en bent ook u gekomen, tot de stad van de levende God. Abraham heeft deze stad gezocht, en u bent tot deze stad gekomen!
Allen die door het geloof tot Christus, Die de Deur, de Poort van deze stad is, als een helwaardig zondaar de toevlucht hebben genomen, zijn burgers van deze stad. En allen die dat nog niet gedaan hebben, staan voor de poort van deze hemelse stad en worden geroepen om door Christus, de Poort, naar binnen te gaan. U kunt door Hem ingaan, omdat Hij voor de overtreders buiten de poort geleden heeft. Zo u nog niet ingegaan bent, ga dan alsnog door Hem in het hemelse Jeruzalem, door u als een goddeloze op Hem te verlaten. En ook u zult in het gezelschap zijn van de vele duizenden engelen.
Toen de Heere op de Sinaï verscheen, waren zij daar ook bij aanwezig. Zij openbaarden daar Gods heerlijkheid en macht. Door de heerlijkheid die zij daar toen verspreidden, verschrikten zij het volk. Hier op de berg Sion treden zij liefelijk op. Zij die Adam en Eva uit het Paradijs hebben verdreven, verheugen zich er nu over als zondaren zich bekeren tot God.
De Kerk van de nieuwe bedeling is ook gekomen tot de algemene vergadering en de gemeente der eerstgeborenen die in de hemelen opgeschreven zijn. Zo wordt de Kerk op aarde, de vergadering van ware gelovigen, genoemd. Nog beter is het als wij het vertalen met 'feestelijke' vergadering. In die vergadering heerst grote blijdschap. Een blijdschap in God door Jezus Chris­tus. Zij zijn zeer vrolijke in de Heere. Zo behoort de kerk op aarde er dus uit te zien, als een feestelijke vergadering, en uw kerkgang een feest. Onder het Oude Verbond was dat ook al zo. De dichter van Psalm 42 ging ook met vreugdegezang en lof naar Gods huis onder een feesthoudende menigte. Het was voor hem een feest om tot Gods altaar op te gaan, tot de God der blijdschap van zijn verheuging. Hoeveel te meer wij, wanneer wij mogen opgaan tot het altaar Jezus Christus.
In de hemel staat deze gemeente opgeschreven. Hoewel zij nog op de aarde zijn, is hun wandel reeds in de hemel. Aan Christus, de Eerstgeborene van alle creaturen en de Eerstgeborene uit de doden, hebben zij het mede te danken dat zij genoemd worden de gemeente der eerstgeborenen. Zij worden zo genoemd om hun bijzondere plaats aan te duiden die zij van God ontvangen hebben. Dat zij een volk zijn van koningen en priesters. Wat een eer is het daaronder gerekend te mogen worden. Hoevelen zijn er echter niet, die evenals Ezau dit eerstgeboorterecht versmaden. U doet dat toch niet? Juist met het oog daarop, stalt de schrijver van deze brief hier al die schatten uit.
Het kan niet op als het gaat om het opnoemen van de voorrechten die de gemeente van het Nieuwe Testament heeft. Zij is ook gekomen tot God de Rechter over allen. De Rechter van hemel en aarde is hun echter zeer gunstig gezind. Hij is hun om Christus' wil, tot Wie zij als doemschuldigen de toevlucht hebben genomen, een verzoend God en Vader geworden. Waartoe zij ook gekomen zijn, zijn de geesten van de volmaakte rechtvaardigen. Dat zijn de zielen van de gestorven heiligen, van hen die in Christus ontslapen zijn. Zij hebben, zo blijkt, ook gemeenschap met de Kerk die al boven is.
Wat nog veel heerlijker is waartoe zij gekomen zijn, is de Middelaar van het Nieuwe Testament, Jezus, en tot het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel. Dit is de oorzaak dat zij gekomen zijn tot de berg Sion, en zij voor God als Rechter kunnen bestaan. Daarmee heeft Christus al de voorrechten verworven die hier worden genoemd. Hij is het Die verloren zondaren tot God en Zijn volle gemeenschap brengt en houd door hen met Zijn bloed te besprengen. Met dit bloed komt God tot ons, en tot dit bloed komen allen die oprecht in Christus geloven, want die nemen voortdurend de toevlucht tot Christus en Zijn bloed.
Tot dit alles heeft God u nu gebracht. Hetzij voorwerpelijk als u deze weldaden nog niet met een ootmoedig en dankbaar hart hebt aangenomen, hetzij onderwerpelijk als u dat door genade wel hebt mogen doen. Maar nu kan het zijn, dat u zich dat nog niet genoeg bewust bent. Dat u niet weet dat u deel hebt aan al deze schatten van Christus. Wat leven velen van Gods kinderen toch beneden hun stand. Wat zijn zij vaak onnodig dodig gesteld en daarom zo weinig ijverig in goede werken. Zie toch eens al die heerlijkheid om u heen waartoe het bloed van Christus u toegang geeft. Dit is de grote zaligheid waarop u geen acht zou kunnen geven.
U zegt misschien: 'Ik zie het niet'. Dat klopt. Het is ook nog niet te zien. Wij wandelen nu nog door geloof en niet door aanschouwen. Het is nu alleen nog maar te zien in het Evangelie door het oog van het geloof. Het geloof is echter wel een bewijs, of zoals wij het ook mogen vertalen een bezit van de zaken die wij niet zien. Dat wil zeggen dat u het wel kunt ondervinden.
Wat een blijdschap kunt u smaken wanneer u voor de Heere en het Lam mag neerknielen in het geestelijke huis Gods op de geestelijke berg Sion in de stad van de levende God, temidden van de vele duizenden engelen.
Laat de kennis van deze heerlijke voorrechten van het Nieuwe Verbond, als u reeds tot Christus de toevlucht genomen hebt. u aansporen om heilig voor God te leven. En als u dat nog niet gedaan hebt, laat u dan alsnog door datgene wat u van de berg Sion te zien kreeg, tot Christus trekken. Calvijn zegt in dit verband: 'Weet toch dat zoveel te meer als het rijk van Christus uitnemender is dan Mozes' bediening en onze roeping edeler dan de roeping van het volk onder het Oude Verbond, zoveel te stinkender zal onze ondankbaarheid zijn en minder te verontschuldigen, zo wij met zulke behoorlijke eerbied een zo zeer groot aangeboden goed niet aannemen'. Ja hoe zult u ontvlieden als u op een zo grote zaligheid geen acht geeft?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De heerlijkheid van Sion

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's