Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven met Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven met Christus

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt; opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte en lengte en diepte en hoogte zij, en bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.' (Efeze 3 : 17-19)

Paulus bidt voor de christenen in Efeze. Hij smeekt de Vader van onze Heere Jezus Christus, dat zij met kracht versterkt mogen worden door de Heilige Geest in de inwendige mens. Wat dat inhoudt? Dat Christus door het geloof in hun harten mag wonen. Daar komt het op aan. Ook voor ons. Och van nature is dat niet het geval. Dan is er in ons hart geen plaats voor de Heere Jezus Christus. Wij hebben Hem niet nodig en zien geen schoonheid in Zijn zoenbloed. Wij zijn vol van onszelf en druk met de dingen van deze aarde. Ons gezin, ons werk, onze hobby slokken ons helemaal op. De Heilige Geest moet in ons hart voor Christus plaats maken. Voor het eerst maar ook steeds weer opnieuw. Als de Heere Jezus in ons hart woont, beheerst Hij ons hart. En omdat ons hart het centrum van ons leven is, beheerst hij dan ook ons denken, voelen, willen, ons doen en laten. Dat betekent een breuk met de zonde. Als Christus in ons woont, verliest de zonde haar bekoring voor ons. Wij hebben er nog genoeg mee te maken. Maar van lust is zij ons een last geworden. Terwijl de dienst van God van last voor ons een lust geworden is. Wij zijn dan één met Christus. Een eenheid, die er is door het geloof. 'Opdat Christus door het geloof in uw harten wone', zegt Paulus. Dus niet door het verstand en niet door het gevoel. Gods Kerk op aarde leeft door het geloof. De Geest geeft ons vat op de belofte van het heilige Evangelie, waarin Christus tot ons komt. Zo woont Hij in ons hart. En als Hij in ons hart gekomen is, gaat Hij er nooit meer uit. Soms trekt Hij zich voor ons besef terug. Dat is het geval, als wij zondigen. Dan komen wij in het donker terecht. Daarom is het zo nodig om niet te verslappen in de kennis van Christus, maar daarin te mogen wassen en toenemen. Vandaar de bede van Paulus voor de christenen in Efeze, dat Christus door het geloof in hun harten wonen mag. Hoe weet ik dan, of Christus in mijn hart woont? Paulus reikt ons de toetssteen aan, als hij zegt: 'Geworteld en gegrond in liefde'. Als Christus in ons hart woont, steunen wij op Gods zondaarsliefde in de Heere Jezus Christus. Dat is onze wortel en onze grond. Met Petrus belijden wij dan: 'Gij weet alle dingen. Gij weet dat ik U liefheb'. Deze liefde tot God komt tot uitdrukking in de liefde tot onze naaste. Want God liefhebben en je naaste haten is onmogelijk. Als de Geest ons leidt, als Christus in ons hart woont, bepaalt de liefde van Christus en de liefde tot Christus ons leven. Paulus weet dat. En als hij bidt voor de christenen van Efeze, zegt hij: 'Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte en lengte en diepte en hoogte zij, en bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat'. De liefde van Christus duidt Zijn verlossingswerk aan, alles wat Hij voor zondaren gedaan heeft. Dat moeten wij bevatten. Niet maar een beetje, maar meer en meer. Dat kun je niet op je eentje. Daarom zegt Paulus: 'Met al de heiligen'. Dat is de gehele Kerk des Heeren. Zowel de triomferende Kerk in de hemel, als de strijdende Kerk op aarde. Daarom maken wij dankbaar gebruik van de belijdenisgeschriften van onze kerk. Daarin hebben vroegere geslachten neergelegd, wat zij verstaan hebben van het verlossingswerk van onze Heere Jezus Christus. Daarom hebben wij in het leven des geloofs ook elkaar zo nodig. Alle middelen om de onderlinge gemeenschap te versterken moeten wij aangrijpen. Met elkaar mogen wij ons dan verwonderen over de onmetelijke zondaarsliefde van onze Heere Jezus Christus. Zijn liefde is zo breed. Over de breedte der aarde verzamelt Hij zich een gemeente. Uit alle natiën, geslachten, talen en tongen. Zijn liefde is zo lang. Wanneer is Zijn zondaarsliefde begonnen? Op Golgotha? In Bethlehem? Zijn zondaarsliefde is begonnen in de eeuwigheid, toen Hij zichzelf aan de Vader aanbood als Middelaar. Zijn liefde zal duren tot in eeuwigheid. Hij zegt tot de Zijnen: 'Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daar­om heb Ik u getrokken met koorden van goedertierenheid'. Jeremia 31 : 3. Christus' liefde is ook zo diep. Onpeilbaar! Om zondaars te redden is Hij afgedaald in onze diepte, ja ter helle neergedaald. Hij is tot zonde gemaakt, opdat zondaren zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Mochten wij ons maar verwonderen over Zijn diepe liefde. Zit u in de diepte, in de put van de zonde? Hier is troost. Wij kunnen onszelf er niet uittrekken. Maar Christus daalt tot ons af. Hij zegt: 'Ik heb geen lust in uw ondergang, maar in uw bekering en leven. Wendt u dan tot Mij en wordt behouden.' De liefde van Christus is ook zo hoog. Hij is opgevaren in de hemel. Daar bereidt Hij in het Vaderhuis plaats voor ons allen, die het van Hem verwachten. Christus' liefde is zo breed, lang, diep en hoog. Onmetelijk! Zo breed, lang, diep en hoog kunnen uw zonden niet zijn, of u kunt ermee bij Christus terecht.
Mocht er bij ons dan maar een indruk zijn van de zondaarsliefde van onze Heere Jezus Christus. Paulus zegt: 'En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat'. Het gaat om het kennen van Christus' liefde, om een indruk van Zijn verlossingswerk. En dan gaat het om een meer en meer kennen daarvan. Want ten volle begrijpen zullen wij het nooit. Het blijft hier aan deze kant van het graf een ten dele. De volheid zal er pas zijn in de eeuwigheid. Want de liefde van Christus gaat de kennis te boven. Mogen wij ons over de liefde van Christus verbazen? Dan geldt het: 'Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?' Niets kan ons daarvan scheiden. Noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel, Romeinen 8 : 38-39. Dan kunnen wij verder, wat de toekomst ons ook brenge. Want in Christus hebben wij de vrijmoedigheid tot God en de toegang met vertrouwen door het geloof in Hem. Zo bidt Paulus voor de christenen in Efeze. Tenslotte zegt hij: 'Opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods'. Dat wil de Heere, dat wij in het geloof de volheid verstaan, die er is in de Heere Jezus Christus. En wat is er in Hem een vol­heid van heil! Hoe oud wij ook worden, nooit raken wij daarin uitgestudeerd. Steeds weer ontdekken wij in Christus nieuwe schatten. Daarom is het gebed nodig tot de Vader om de Heilige Geest. Immers de Geest neemt het uit Christus om het ons te verkondigen. Zo'n leven met Christus is een getroost leven. En ons sterven zal dan een zalig sterven zijn. Het zal zijn een ontwaken in de eeuwigheid om daar Christus, onze Zaligmaker te aanschouwen en ons in volmaaktheid te verwonderen over Zijn onmetelijke liefde.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Leven met Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's