Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een bewogen appel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een bewogen appel

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Schaam u dan niet...' 2 Tim. 1 : 8a

Biddend ontstaan
Timotheüs was voor Paulus een mens om nooit meer te vergeten. Zo vind je er kennelijk maar weinig. Zelfs vlak voor de marteldood denkt hij biddend na over zijn vriend. De apostel noemt de jonge Timotheüs zijn geliefde zoon. Onder de prediking van Paulus is zijn metgezel in Lystre tot bekering gekomen (Hand. 16). Sindsdien is Timotheüs met Paulus 15 jaar meegereisd en vervolgens in Efeze door handoplegging tot herder en leraar bevestigd. Daar stelt hij ambtsdragers aan, regelt hij zorg voor weduwen en draagt het geloof uit door middel van de prediking. Geen geringe taak voor een man, die zo rondom de dertig geweest moet zijn. Ook jonge mensen worden in de dienst des Heeren geroepen. Als scholier om te getuigen in de klas, als ambtsdrager in de Gemeente. Maar Paulus schreef al in zijn eerste brief: 'Niemand verachte uw jonkheid!' Timotheüs (d.i. 'vereerder van God'), staat er nu alleen voor. Op Paulus kan hij geen beroep meer doen. Bovendien is onze vriend lichamelijk zwak en verlegen van aard (vgl. 1 Tim. 5 : 23 en 2 Tim. 1 : 7 en 8). Paulus spoort hem daarom biddend aan om te volharden. Paulus worstelt met de ziel van zijn geestelijke zoon! Weten ook wij wat het betekent om voor iemand te bidden? Voor een zieke, een gehandicapte, een weduwe, enz.? Laat het die ander maar weten. Het kan zo'n bemoediging zijn! Paulus spoort zijn vriend aan om standvastig te zijn! 'Schaam u dan niet der getuigenis onzes Heeren!' Een indringende brief uit een donkere cel, ergens in Rome! Veel christenen worden onder keizer Nero voor de rechtbank gesleept of ter dood gebracht! En om nu te volharden! Zouden wij, die zo vaak op consumptiechristenen lijken, het volhouden, als we ter verantwoording werden geroepen? 'Schaam u dan niet...' Een bewogen appel, biddend ontstaan.

Uit liefde gedaan
Ongetwijfeld vermenigvuldigen de gedachten zich bij Paulus. U moet het zich eens voorstellen. Hij zit volgens de overlevering in een sombere ondergrondse ker­ker van de Mamertijnse gevangenis. Hij geniet niet meer de vrijheid van een eigen gehuurde woning (Hand. 28 : 30). Er zijn zoveel omstandigheden die je radeloos kunnen maken. Paulus weet echter in wie hij geloofd heeft, in voor-en tegenspoed. Niet dat hij volmaakt is. O nee, hij moet klagen, dat hij een ellendig mens is, gebonden aan het lichaam des doods! En toch: de Heere is bij hem. Dan hoef je niet te vrezen als het donker is en de paradijsslang je aanvalt. Hij zal verdwijnen als je de Naam van Christus spelt. Wie in goede dagen geleerd heeft de toevlucht te nemen tot Gods rijke beloften, zal er in kwade dagen uit putten kunnen! Paulus zit in de kerker. Maar hij klaagt niet over zichzelf Hij bidt, dag en nacht! Het gebed is de ademtocht van de ziel. Bent u ook wel eens stil voor de Heere? Het is zo gemakkelijk om de weg van de minste weerstand te zoeken. Je te vergapen voor de beeldbuis of je te verslingeren aan prullarialectuur. Maar om nu eens een paar verzen uit Gods Woord te lezen en er stil over na te denken! Doen we dat nog? Paulus denkt biddend na over zijn hartelijke verbondenheid met Timotheüs. Wat heeft zijn jonge vriend de Heere lief, precies als Eunice en Loïs, zijn moeder en grootmoeder. De God des Verbonds werkt dikwijls in de lijn der geslachten. Als een familietak afdwaalt, zie je soms het wonder gebeuren, dat iemand uit die kring de draad 'zomaar' weer oppakt. De Heere laat niet varen wat Zijn hand begon. We mogen er als ouders en grootouders op pleiten. Paulus weet, dat Timotheüs' geloof ongeveinsd is, zonder huichelarij. Al van jongsaf aan. Daarom waagt hij het zijn bescheiden broeder vrijmoedig en biddend op te roepen om zich in dagen van verdrukking niet voor het evangelie te schamen. Een bewogen appel. Uit liefde gedaan.

In Jezus' naam
Maar het is geen goedkope of zoetsappige liefde. Het oprechte geloof houdt het daar niet in uit. Ware liefde voor de dienst des Heeren gaat niet voorbij aan Gods toorn over de zonde. Liefde wandelt niet over het kwaad heen. De Heilige Geest is daar wars van. Paulus laat Timotheüs daarom heel goed beseffen, dat hij zich niet schamen mag voor de naam van Christus en dat hij zich ook niet schamen mag om de vriend van Paulus genaamd te worden. Zo'n schaamte is zonde! En de Heere wil niet dat we de zonde goedpraten. Want elke overtreding heeft het bloed gekost van Zijn geliefde Zoon. We zijn duur gekocht. En Jezus heeft gezegd: 'Zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, in dit overspelig en zondig geslacht, diens zal Zich de Zoon des mensen ook schamen, wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders!' We worden opgeroepen om weg te zinken aan Zijn voeten als 'een eerlijke zondaar'. Zo krijg je kracht om staande te blijven en indien nodig zelfs aan de liefde voor Christus te lijden. Smeek om de opening van uw lippen, als de tijd er is om te getuigen! Paulus zegt, dat dit getuigenis de Geest van God waardig is. Want Hij is een Geest van kracht, liefde en gematigdheid. Dat laatste wil zeggen: bezonnenheid. Wie in het wilde weg voor Zijn Heiland strijdt, die is als Petrus in de Hof van Gethsemane. Je slaat er wel oren mee af, maar je raakt er geen harten mee. Wees liever bewogen met uw bestrijder! En bidt voor hem! U stapelt er kolen vuurs mee op zijn hoofd (Rom. 12 : 20). 'Lijd verdrukkingen met het Evangelie, naar de kracht Gods!' We worden geroepen met een heilige roeping. Omdat de eer van de Koning het waard is om waardig te wandelen. Calvijn tekent hierbij aan: 'De vertroosting is, dat zo wij iets lijden om wille van het Evangelie, God ons als een Verlosser zal bijstaan, door Wiens kracht wij overwinnaars zullen wezen!' En zo God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn? In Jezus' naam: 'Schaam u niet...!'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Een bewogen appel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's