Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een feestelijk Advents- of Kerstlied!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een feestelijk Advents- of Kerstlied!

Na Advent en Kerst (4)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een psalm. Zingt de Heere een nieuw lied, want Hij heeft wonderen gedaan; Zijn rechterhand en de arm Zijner heiligheid heeft Hem heil gegeven. Psalm 98 : 1

Wanneer de Heiland na Zijn opstanding het Paasevangelie exegetiseert aan de Emmaüsgangers, verklaart Hij en legt Hij uit 'begonnen hebbende van Mozes en al de profeten, in al de Schriften hetgeen van Hem geschreven was'. Mozes — de Tora — de profeten en de geschriften, dat is de naam voor het Oude Testament, zoals in Israël in omloop was. De geschriften zijn het derde grote deel van de kanon, en onder die geschriften neemt het boek der psalmen een voorname plaats in. Als er in de psalmen over de opstanding van de Heiland gezongen wordt, zou er dan geen lied klinken vanwege Zijn geboorte? Dat kan toch niet zijn?
Toen in deze weken hoog in de toren de adventsklokken luidden, die de gemeente samenriepen tot en onder het Woord, zong Sion in de adventstijd en op het kerstfeest de psalmen. En... klinkt dan ook niet in deze tijd, ook in de dagen na Kerst Psalm 98 vaak?
Luisteren we nu goed naar de dichter, dan horen we:

1. Een lied tot Gods eer
In menige Bijbel staat boven deze psalmen als opschrift 'God is aller lofwaardig'. Nu, dat zal waar zijn. Is er heerlijker onderwerp voor Gods volk onderweg dan Zijn eer? Bent u wel eens zielsblij geweest dat God er is? Waren we ooit blij om wat Hij doet? Zongen we in lof en dank onze verwondering uit over wat Hij geeft?
Psalm 98 wordt omringd door koningspsalmen en al heet Hij hierin niet Koning, Zijn wonderen en Zijn komst ten gerichte zijn bepaald koninklijk te noemen! Het is niet zo vreemd om in deze dagen te komen naar deze psalm, want deze heeft veel van 'het troostboek' van deze Godsman, vooral van Jesaja 40-55.
Van wie hij is? Als Gods Geest daarover zwijgt, verbreken wij niet in ongeloof of al gissend het stilzwijgen. We gaan maar terstond naar de inhoud toe.
Een psalm, staat er, meer niet. Niet van wie en niet bij welke gelegenheid. Naar het Hebreeuwse mizmor gaat het om een lied, dat ten gehore gebracht wil zijn onder muzikale begeleiding.
Zang en muziek zijn schone gaven van de Schepper, maar worden aan Zijn eer onttrokken omdat wij door onze zondeval onszelf bedoelen en eerrovers van God werden. Maar door herscheppende genade leert de mens ook deze gaven weer besteden in Zijn dienst. Men kan vals zingen in Zijn oren met een geschoolde stem, maar oprecht zingen als men zelfs geen wijs kan houden. Hoe heerlijk als zangers en musici hun talenten besteden tot Gods lof Want Zijn Naam wordt nadrukkelijk vermeld, de naam, die God als God des Verbonds openbaart, toegekeerd naar Israël en de volken. De naam, die aanduidt dat God relatie wil. Deze naam schreef Hij uit in de geschiedenis met Israël en onder de volken, maar volheerlijk in Zijn Zoon, Die Zijn Naam op de aarde geopenbaard en verheerlijkt heeft. Hij is de grote Opperzangmeester, Die voorzingt en Die Sions liederen legt in de harten van Zijn volgelingen. Zij zingen het: 'zingt, zingt een nieuw gezang den Heere...'.

2. Een lied op Gods macht
Een reden geeft de zanger op voor het nieuwe lied: 'want Hij heeft wonderen gedaan'. Blijkbaar wordt gedoeld op een wonderlijke verlossing of uitredding. Al naar gelang men deze psalm dateert, wordt gedacht aan de verlossing ten tijde van koning David, de wonderlijke verlossing van Jeruzalem uit de macht van de Assyrische Sanherib of zelfs van de ongedachte bevrijding uit Babel en de daarop gevolgde terugkeer van de Joodse ballingen. Kennelijk heeft de dichter daar weet van. De Heere is ook alleen en altijd weer een God van wonderen!
Al die wonderen getuigden reeds van het wonder dat geschieden zou bij de komst van de Heiland, Gods eigen Zoon, Die mens zou worden. Hij zou niet alleen verlossing brengen maar Zelf de Verlosser zijn!
Wat toch een wonder, dat God Zijn Kind gaf. Wat toch een 'wonder, dat dit Kind wilde komen om gevallenen en gebondenen vrij te maken van zonde, duivel, wereld en dood. Wat toch een wonder, dat de Geest Gods van Hem wilde getuigen. Zijn Naam is wonderlijk. Zijn Persoon is wonderlijk. God en mens tegelijk. Zijn komst is wonderlijk, door de onmogelijkheid heen. Zijn werk is wonderlijk, gericht op de eer van Zijn Vader en bestemd voor Zijn gehele volk.
O, er wordt met dat Kind wat gesold. Vergeet niet, het is de grote Zoon, Die bezongen wordt: 'die grote God, Die wonderen deed'.
Was u ook op weg naar het Kind in de Kribbe door het geloof en was Hij onderweg naar u en naar jou? Boog u de knieën in verwondering en aanbidding?

3. Een lied van Gods liefde
De openbaring van Gods macht is een uitdrukking van Zijn onbegrijpelijke en gadeloze liefde. De dichter zingt van Gods rechterhand en van Gods arm, aanduidingen van Zijn onbeperkte macht. Wat dat betreft, zouden we dit versdeel kunnen betrekken op het voorafgaande. Hij en Hij alleen heeft de wonderen tot stand gebracht. Geen mens was ter hulp daarbij.
Zijn arm heet heilig, openbaart in Zijn werking dus de volheid van Zijn vermogen en van Zijn deugden in aanbiddelijke heerlijkheid en majesteit. O, als Hij Zijn rechterhand uitstrekt... die doet de wereld door de daden beven, houdt evenwel Gods volk in stand. En o, als Hij Zijn arm ontbloot voor 't oog der volken tot verlossing van Zijn Sion, hoe adembenemend is dat! Maar wat er uit voortkomt is heil. De oorspronkelijke betekenis van dit woord hangt samen met de notie 'wijd, breed, ruim zijn'. God heeft ruimte gemaakt, daden van bevrijding gesteld. Bevrijden is toch van de engte en ingeslotenheid in de ruimte brengen. Dat deed Hij daar Zijn hart liefdevol bewogen is geweest over Zijn volk, dat de belofte van de Ruimtemaker meedroeg, opdat Hij in die Ruimtemaker Zijn hart in ontferming bewogen zou tonen.
Israël had het niet verdiend, de regerende koning. Als het een goddelijke verlossingsdaad onder diens bewind was, kon het niet eisen. God stelde in de ruimte door Zijn eenzijdig handelen, dat eens bij de komst van de Heiland volheerlijk zou blijken.
Wat anders dan liefde was het, die de Vader bewoog Zijn Kind tot heil te geven. Wat anders dan liefde was het, dat dit Kind van de ruimte in de engte Zich begaf van gevangenneming, lijden en kruisdood en graf om ruimte te bereiden voor ingesloten en benarde zondaren en zondaressen, machteloos gebonden door eigen schuld in satans greep? 'Zijn heilig arm wrocht heil na leed'.
De adventsklokken en kerstklokken hebben geluid. De gemeente zong in blijde verrukking van het kerstwonder en... in uitzicht op de eeuwige verlossing die nog komt. U ook?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 1992

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Een feestelijk Advents- of Kerstlied!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 1992

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's