Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liefde

Woorden van Leven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als er in de Bijbel over liefde wordt gesproken, is het duidelijk dat het dan gaat over een van de rijkste woorden van eeuwigheidswaarde. Paulus eindigt zijn 'lied der liefde', 1 Korinthe 13, met deze woorden: 'Nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde'. Liefde is ook de eerste vrucht van de Heilige Geest, die genoemd wordt in Galaten 5 : 22. Liefde is de band der volmaaktheid, liefde is het hoogste wonder van de kennis van God, het dichtst bij Zijn hart, want: 'God is liefde'. Daarom spreken we bij dit woord niet allereerst over de liefde, zoals die er is in de relatie van mensen onderling. Ook daar heeft de Schrift volop aandacht voor, maar eerst gaat het om de 'liefde Gods', die in onze harten wordt uitgestort en die het geheim is van het leven des Geestes. Die liefde Gods heeft twee kanten. Het is eerst de liefde van God en dan ook tot God. Naar de volgorde die Johannes, de apostel der liefde zo kernachtig heeft beleden in 1 Johannes 4 : 19: 'Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad'.
De liefde van God is verkiezende liefde. God vindt niets in de mensen die het voorwerp zijn van Zijn liefde, waarom Hij hen lief zou hebben. Deze liefde is een wonder van genade, liefde voor zondaren, onwaardigen. Hij heeft ons al liefgehad, toen wij nog vijanden waren, belijdt Paulus. En tegen Israël wordt gezegd: 'De Heere heeft geen lust (liefde) tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.'
Hoe kan zijn liefde er dan toch zijn? Dit is het antwoord: 'Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zullen leven door Hem'. (1 Joh. 4 : 9). Hier is de grond en de openbaring van de liefde waarmee God zondaren liefheeft, tot zaligheid. De liefde Gods is in Christus Jezus onafscheidelijke liefde. Maar dan zullen zondaren Hem ook liefhebben. De liefde van God wekt de liefde tot God. Liefde tot Christus, dat is het leven en de zaligheid tot in eeuwigheid. 'Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking'. (1 Kor. 16 : 22). De liefde tot God is de liefde voor Zijn geboden, voor Zijn wet, voor Zijn Naam. Het is de hartelijke vereniging met de Heere in de kennis van de verborgen omgang. Het is een wandelen in de liefde. Liefde is ook de vervulling der Wet. De liefde Gods staat tegenover alle andere liefde, in negatieve zin, waar de Bijbel ook van weet. De liefde van de wereld, voor geld, voor eigen ik, de zonde. Liefde is de vreugde van de opoffering van al dat andere voor het wonder van de genade Gods in Christus Jezus. God heb ik lief, om alles wat Hij is en wat Hij doet.
Liefde is tenslotte ook de opdracht om de broeders lief te hebben. Om lief te hebben, zoals wij geliefd zijn. Dat heeft Jezus ons op het hart gebonden: 'Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u heb liefgehad.' En Paulus tenslotte bevestigt dit nog eens in Romeinen 13, vers 8 en 10: 'Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; (...) De liefde doet de naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1992

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1992

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's