Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over prediking en predikers (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over prediking en predikers (3)

Dr. D. Martyn Lloyd-Jones

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Lezing predikantenconferentie Gereformeerde Bond op donderdag 7 januari 1993 te Zeist.)

Gedrevenheid
Een ander element dat om nadere toelichting vraagt is het begrip 'zeal', gedrevenheid, ijver, gloed.
Hoe zullen de hoorders door de boodschap gegrepen worden, als de voorganger zelf de indruk geeft dat deze buiten hemzelf omgaat?! Hij zal toch zelf diep doordrongen en doortrokken moeten zijn van datgene wat hij anderen voorhoudt? Een dienaar van het hoogheilig evangelie zal zelf persoonlijk zozeer door het Woord bezield moeten zijn, dat hij niets anders en liever wenst, dan dat ook anderen daarin delen. 'Hij is bezorgd over hen. Hij verlangt er hartelijk naar hen Gods Waarheid bekend te maken'. Het gaat de prediker niet aan om afstandelijk enige waarheden te deponeren. Hijzelf moet ademen in en leven uit deze Waarheid.
Als illustratie vertelt Lloyd-Jones over een predikant die hij ooit hoorde preken over de profeet Jeremia, die de Goddelijke boodschap niet langer voor zich kon houden, omdat het Woord in het binnenste van de profeet als een vuur brandt. Deze goede man had zijn preek keurig en gedegen voorbereid. Er was exegetisch niets op aan te merken. Toch was Lloyd-Jones na het horen van deze preek diep teleurgesteld, want: 'Ik ging de kerk uit met het gevoel dat ik iets heel bijzonders had meegemaakt, immers het allerbelangrijkste dat ik volledig gemist had was juist 'vuur'. Die brave man sprak over vuur alsof hijzelf op een ijsberg zat!' De prediker van het evangelie is niet zozeer een advocaat, die een zaak verdedigt, maar een getuige die gehoord, gezien en getast heeft. Welnu, wat is zo'n getuige zonder gedrevenheid, vuur en ijver? De getuige geeft door wat hijzelf vanuit het Woord en door de Geest gehoord, gezien en geloofd heeft. 'Niets is zo erg als een prediker die persoonlijke betrokkenheid mist'.

Warmte
Onlosmakelijk verbonden met dit vuur is het kernbegrip 'warmte'. Een klinisch prediker mist warmtestraling, omdat hij koud, onbewogen, en steriel blijft. Hij is niet zelf doortrokken van de warmtegloed van het evangelie. Deze warmte is meer en rijker dan oppervlakkig emotionalisme. Nota bene de grote intellektuele theoloog en 'master mind' Paulus, schrijft dat hij in Efeze predikte 'met tranen'. En de inwoners van Fillipi bericht hij 'want velen wandelen anders; van dewelken ik u dikwijls gezegd heb, en ook nu wenende zeg, dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn'.
'De mens is geen brok verstand in het luchtledige; hij is een totale persoonlijkheid. Hij heeft zowel een hart als een hoofd'.
Het mag opvallend heten dat juist de grote, begenadigde predikers, die zozeer in het Koninkrijk Gods gebruikt zijn, uistralers waren van Goddelijke warmte en gloed. Lloyd-Jones noemt als kenmerkend voorbeeld George Whitefield. En wat te denken van Calvijn, die zelf als een kaars voor de Christus opbrandde? Van Luther? Van MacCheyne? Van Spurgeon?
Wij leggen in alle eerlijkheid de vraag van Lloyd-Jones voor, als hij stelt: 'Waar is onder ons de bewogenheid die ooit de rijke prediking uit het verleden kenmerkte? Hoe komt het dat moderne predikers in tegenstelling tot de predikers uit het verleden zo weinig gedrevenheid kennen? De Waarheid is toch niet veranderd? Geloven wij die nog? Zijn wij er ook door gegrepen? Heeft zij ons ook in de diepte en in de hoogte gebracht, zodat wij onszelf kwijtraakten in liefde en aanbidding?

Urgentie
We vervolgen met het begrip 'urgency' dat we kunnen vertalen met: urgentie, aandrang, aansporing. De vertolker van het evangelie 'houdt aan tijdig, en ontijdig'. Immers, de situatie waarin de mens van nature verkeert, maakt de prediking zo'n verantwoordelijke en urgente aangelegenheid. Prediking vraagt en roept om voorrang. Als Paulus het gewicht van zijn boodschap gevoelt, roept hij uit 'Wie is tot deze dingen bekwaam?!' Niet een hoofd vol kennis en wetenschap schept en formeert deze bekwaamheid. 'U verstrekt niet slechts wat informatie, u handelt met zielen. U laat zich in met pelgrims die op weg zijn naar de eeuwigheid. U handelt met hen over hun eeuwige bestemming. Niets ter wereld is zo dringend en zo spoedeisend.'
In dit verband refereert Lloyd-Jones aan een treffende uitspraak van William Chalmers Burns, die tot grote zegen mocht zijn tijdens de Revivals van 1840 in Schotland. 'Op een dag legde hij zijn hand op de schouder van een van zijn medebroeders en sprak: 'Broeder, er is haast bij…!'
Lezingen en voordrachten kunnen we ook morgen of volgend jaar nog wel houden, maar de prediking van het Koninkrijk duldt geen uitstel, want 'midden in het leven zijn wij in de dood'.
Daarom: 'Broeders, we moeten voortmaken, er is haast bij…!'

Overtuigingskracht en bewogenheid
Nog vele andere kenmerken en karakteristieken zouden te noemen zijn. Als laatste behandelen we het kernwoord overtuigingskracht. Deze beluisteren we in de woorden van de grote apostel: 'Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege, laat u met God verzoenen'. De evangelieprediker dient wars te zijn van een 'take-it-or-leave-it-houding'. Deze overtuigingskracht is verstrengeld met de bewogenheid die we gevoelen voor onze hoorders. 'Liefde om te preken is één ding, maar degenen tot wie we preken liefhebben, is wat anders'. Onze grote Profeet en Leraar zag de schare en Hij was met innerlijke barmhartigheid bewogen. Hij zal hen als schapen zonder herder. Heilig mededogen, waarachtige bewogenheid leidt tot de stellige overtuiging dat er geen enkele andere Boodschap voor verloren zondaren bestaat, dan de Boodschap die wij bij Gods gratie mogen verkondigen. Wie deze innerlijke bewogenheid verwart met pathetiek en/of emotionalisme heeft hiervan nog niets verstaan. 'Er is niets zo verfoeilijk dan iemand die opzettelijk en oppervlakkig misbruik probeert te maken van andermans gevoelens. Drama, show, kunst- en vliegwerk horen op generlei wijze thuis in het heilig werk der verkondiging. Dit feit zal echter nooit mogen leiden tot een afstandelijke onbewogen houding. Hoe zouden we ooit, wanneer we zelf iets van de waatheid kennen, die we anderen doorgeven, zonder gevoel en emotie kunnen blijven? 'Hoe kan iemand zichzelf als een doemwaardige zondaar zien, zonder enig gevoel? Hoe kan iemand de hel in zien zonder emotie? Hoe kan iemand 'de donder der Wet' horen, zonder iets te gevoelen? Maar ook omgekeerd; kan iemand ooit werkelijk de liefde Gods in Christus Jezus overdenken zonder enig gevoel?'
Het Evangelie van Jezus Christus behelst en doortrekt de gehele mens. En zo niet, dan mag het zijn wat het is, maar het is niet het Evangelie!

Tenslotte
We komen na dit vele tot een afsluiting. We ronden af. Wie eerlijk deze zaken op zichzelf laat inwerken, moet belijden: 'Wie is tot deze dingen bekwaam?' Waar is onder ons de prediker die deze zaken voorhanden en op zak heeft? Hij moet nog geboren worden. Maar zijn wieg zal leeg blijven.
Een andere geboorte is nodig. De tweede geboorte. De geboorte van Boven. God geve onze Kerk predikers, die in de weg van het wonder geboren zijn uit en gebakerd zijn door de Geest en die zich gedurig ophouden in de voedsterplaats van het Woord.
'Zoek net zolang tot u het bezit; wees met niets minder tevreden'.
Laat ons niet tevreden zijn voordat ook wij kunnen belijden: 'En mijn rede en mijn prediking is niet in beweeglijke woorden van menselijke wijsheid, maar in betoning van Geest en kracht'.
'Hij is nog machtig meer dan overvloediglijk te doen, boven al wat wij bidden of denken…'

Joz.A. de Koeijer, Baarn

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 1993

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Over prediking en predikers (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 1993

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's