Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. W.C. van Dam: 'Wezens uit onzichtbare werelden'; 132 blz. uitg. Kok, Kampen; ƒ 19,50.
Wezens uit onzichtbare werelden zijn in. Veel mensen in onze tijd proberen, mede onder invloed van de New Age-beweging, contact te zoeken met geesten uit de andere wereld en hun boodschap door te geven. Stripboeken, kinderprogramma's en speelfilms zijn er vol van.
Dr. W.C. van Dam, die al verschillende boeken over dit onderwerp op zijn naam heeft staan, schreef er opnieuw een boekje over. Hij gaat er (terecht) vanuit, dat engelen en demonen reële wezens zijn. De Reformatie was er sober over, het Rationalisme en later o.a. R. Bultmann en dr. H. Berkhof, heeft ze weggeduwd. Naar de mening van Van Dam is dat (m.i. terecht!) zeer beslist onjuist. Hij toont dat aan vanuit de Bijbel en de kerkgeschiedenis (o.a. Joh. Christ Blumhardt).
In dit boekje gaat hij vooral in op het uitdrijven van demonen, iets wat de Oude Kerk al kende. Dr. Van Dam voert daar (al jaren) een pleidooi voor. Mensen kunnen naar zijn mening o.a. door het zich bezighouden met het occulte (astrologie, helderziendheid, pendelen, spiritisme, magie, magnetisme) bezeten raken. Ook haat, overspel, geestelijke onreinheid, hardrockmuziek, harddrugs, vormen van oosterse meditatie en yoga en bepaalde oosterse vechtsporten kunnen naar zijn mening een invalspoort voor demonen zijn. Hoe kun je onderscheiden wanneer van bezetenheid sprake is en wanneer van een psychiatrisch ziektebeeld? Daartoe is volgens dr. Van Dam de bijzondere gave van het onderscheiden (1 Cor. 12 : 10) nodig. Het kan ook dat Gods Geest het innerlijk aan iemand duidelijk maakt, iets wat Van Dam een soort geheiligde intuïtie noemt. Van Dam geeft verschillende voorbeelden hoe het uitdrijven van demonen toegaat. Nodig is allereerst het gebed om vergeving van zonden en het geloof in Jezus Christus. Het uitdrijven zelf gebeurt als een bevel, zoals bijvoorbeeld: 'Ik beveel je in Jezus' naam om uit te gaan'. Geestelijke wapens kunnen daarbij zijn: de Bijbel, het lied, spreken in tongen, en dergelijke.
Alhoewel ik dit boekje met veel interesse las, moet ik zeggen dat de dingen waar dr. Van Dam over schrijft ver van mij vandaan staan. Ik weet niet of je het uitdrijven van demonen, waar we o.a. van lezen in het Evangelie, kunt overplanten naar onze tijd. Uit de geschiedenis blijkt dat het ook vaak samen ging met bijgeloof Is dat gevaar nu ook niet aanwezig, als ik lees van hulpmiddelen als de bezetene een kruisteken voorhouden, op hem blazen, en wijwater? Is er ook niet het gevaar van subjectivisme als wij menen dat Gods Geest ons duidelijk maakt dat iemand bezeten is? Een van de hoofdbezwaren is mijns inziens dat bij bezetenheid de boze en de zonde gezien wordt als een macht buiten de mens (de demon), terwijl we naar mijn mening meer moeten denken aan de zonde of het boze in de mens zelf. En daar is verlossing en vergeving voor. Daarom geloof ik meer in de kracht van de prediking van het Evangelie van de gekruisigde Christus dan in het uitdrijven van demonen. Die prediking heeft ook het karakter van een bevel: bekeer u en geloof het Evangelie.
H. Veldhuizen, Zoetermeer

Paul Olson: 'Hoe u een melaatse kunt aanraken'; een doe-het-zelf handleiding om te genezen. Gazon Uitgeverij, 's-Gravenhage. 152 bIz. ƒ 14,75.
Iedereen kan Gods genezende hand zijn, die zich uitstrekt naar de lijdende mensheid, zegt de schrijver van dit boek, de Amerikaanse evangelist Paul Olson. Met die boodschap reisde hij zestig landen af en hield hij talrijke evangelisatiecampagnes. Of het allemaal van de Heilige Geest is? Ik heb een heel aantal vraagtekens in dit boek gezet. Vooral wel bij de gedachte dat elke gelovige Gods tempel is om, bijvoorbeeld door handoplegging, 'Gods helende kracht aan de lijdende mensheid te betonen'. Zelfs kinderen kunnen die genezende kracht van God doorgeven, zegt de schrijver. Niet genezen worden kan volgens hem een gevolg zijn van concrete zonden in iemands leven, zoals wrok en haat. Dat is wel een erg harde boodschap voor iemand die gehandicapt of ongeneeslijk ziek is. Ik vind het een typisch boek van Amerikaans succesdenken, waarbij gezondheid, voorspoed, enz. gezien wordt als een teken van Gods macht en grootheid. Mijns inzien is het ook een overschatting van de wedergeboren mens als de schrijver zegt, dat, wanneer we onze hand uitstrekken naar zieken, die hand een verlengstuk wordt van de genezende hand van Jezus. Ik vrees dat het inderdaad meer een 'doe-het-zelf zaak (zie ondertitel van het boek) is, dan een werk van de Geest van Christus.
H. Veldhuizen, Zoetermeer

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1993

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 november 1993

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's