Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelonderzoek ten dode of ten leven?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelonderzoek ten dode of ten leven?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zij het, die van Mij getuigen. En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.(Johannes 5 : 39 en 40)

De noodzaak van het bijbelonderzoek
Als er één zaak onder ons als zeer belangrijk geldt, dan is dat wel het lezen van Gods Woord. Bijbelonderzoek, is noodzakelijk. Stille tijd nemen om biddend Gods Woord te lezen en te herlezen, is goed! Hoe kan bijbelonderzoek dan ten dode zijn? Is bijbelonderzoek niet altijd ten leven? De Heere laat ons in Johannes 5 in een spiegel zien. Er kan heel veel bijbelkennis en bijbelstudie zijn, zonder dat dit ten leven is!
Onze tekenst geeft in de Statenvertaling een bevel of een opdracht: 'Onderzoekt'. Maar in de kanttekeningen – die in vele gevallen zeer waardevol zijn – wordt ons al meegedeeld 'Of, gij onderzoekt'. Het Griekse werkwoord kan ook vertaald worden als het constateren van een feit.
Gelet op het teksteverband heeft de vertaling 'gij onderzoekt' de voorkeur. In de eerste plaats, omdat de tekst vervolgt met 'want gij meent daarin het eeuwige leven te hebben'; voor 'gij meent' is eigenlijk geen goede zin te geven, als er een bevel zou moeten staan. Bij een bevel zou horen: 'want daarin is het eeuwige leven te vinden'.
Bovendien zou het wat wonderlijk zijn, om de joodse Schriftgeleerden aan te sporen tot onderzoek van de Schriften. Zij deden bij wijze van spreken niet anders. Zij studeerden voortdurend in Mozes en de profeten. Daartoe werden ze door hun eigen onderwijzers in Schriftonderzoek ook al aangespoord.
Ook gaat het in dit schriftgedeelte niet om de vraag of onderzoek van de wet en de profeten wel of niet moet gebeuren. De vraag is hoe de Schriften gelezen worden. Jezus stelt niet dat de joodse leiders van die dagen, verkeerd bezig waren in hun studie van de Schriften (van het Oude Testament). Hun motief om de Schriften te onderzoeken was niet verkeerd. Zij zochten daarin het leven. Zij waren er van overtuigd dat het onderzoek van Gods Woord de weg was om het eeuwige leven te verkrijgen.

Kijken in de spiegel
Is het zo, dat in onze tijd het onderzoek van Gods Woord al in ruime mate plaatsvindt? Zien we om ons heen velen bezig met de bestudering van de Heilige Schrift? Er is niets nieuws onder de zon. Vroeger werd er geklaagd over gebrek aan Bijbelkennis, het is nu – de brede linie genomen – niet beter.
Laten we dan in verband met het zo noodzakelijke Bijbelonderzoek de vertaling van de Statenvertalers eerst maar voluit laten klinken. Onderzoekt de Schriften! En zou ook hierbij niet gezegd kunnen worden 'Tenzij uw gerechtigheid overvloediger is, dan van de schriftgeleerden en de farizeeën, dat gij het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan' (Matth. 5 : 20).
Vele dingen van het leven kunnen wel met minder tijd toe, dan we er nu aan geven. Dat geldt voor ouderen en voor jongeren. Het onderzoek van Gods Woord dient hoge prioriteit in ons leven te hebben. Maar hoe onderzoeken we dan de Schriften?

Bijbelonderzoek ten dode
De joodse leiders onderzochten dagelijks de heilige boekrollen en waren tegelijkertijd bijzonder boos op de Heere Jezus. Want Jezus had op de sabbat een verlamde man in Bethesda genezen. Daarom zochten zij Jezus te doden (vs. 16). Als de Heiland dan ook nog over God als Zijn Vader spreekt, is er bij de joden nog meer het verlangen om Jezus te doden (vs. 18).
Opmerkelijk, Bijbelonderzoek dat gepaard gaat met het willen doden van Jezus. Onderzoek van de Schriften en dan toch van Jezus af willen. Jezus niet willen erkennen als Gods Zoon. Tot Jezus niet willen komen! Terwijl God de Vader door Mozes en de profeten van de komende Messias getuigt! Mozes heeft geschreven: 'Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broeders, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal' (Deut. 18 : 18).
De Schriften getuigen van Mij, Jezus! 'Wij hebben Hem gevonden, van Wie Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, de zoon van Jozef, van Nazareth', sprak Filippus als geloofsbelijdenis tegen Nathanaël (Joh. 1 : 46). Jezus heeft later tot de Emmaüsgangers gezegd 'dat alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de profeten, en Psalmen' (Luk 24 : 44).
Jezus is het leven. Wie tot Hem niet wil komen, die verwerpt dus het leven. Als de joden Gods getuigenis aangaande Jezus in de Schriften niet willen geloven, dan is al hun Bijbelonderzoek ten dode. Als zij Mozes zouden geloven, zouden ze Jezus geloven (vs. 46), 'want hij heeft van Mij geschreven'.
Bijbelonderzoek ten dode, dat is een bijbelonderzoek, waarin Jezus als de door God gezondene wordt verworpen. Een niet-willen-komen tot Jezus is een verwerpen van het (eeuwige) leven.
Wat is dit een ontdekkende waarschuwing voor ons als wij in dode rechtzinnigheid genoeg hebben aan een Bijbelonderzoek zonder Jezus daarin te zoeken.

Bijbelonderzoek ten leven
Lezer(es), onderzoekt u de Bijbel, Oude en Nieuwe Testament, om daarin Jezus te vinden als het leven? Is er bij u door genade maar één verlangen om Hem te mogen vinden, in Wie het eeuwige leven geschonken wordt?
Kunt u het in uw nood niet meer uithouden? Ligt u midden in de dood en kunt u uzelf niet verlossen van die dood? Moet u belijden een verdoemelijk schepsel voor God te zijn?
Wat wordt het dan een wonder, dat in de Schg van de Heilige Geest Jezus Christus te vinden is! De Geest verheerlijkt Christus, van Wie het Woord getuigt.
Drukt de zondelast als schuld op de schouders? In de Schriften is te lezen over de Borg Die de schuld heeft overgenomen en betaald. Gevoelt u de toorn Gods vanwege uw zonden en verlangt u naar vokomen verzoening van uw zonden? In Christus was God de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende. U vindt Hem in de Schriften van het Oude en Nieuwe Testament. Zoals er vanuit ieder dorp of gehucht een weg te vinden is tot de hoofdstad Amsterdam, zo is er vanuit iedere tekst een lijn te vinden naar Christus (het beeld is van Spurgeon).
De Schriften getuigen van Jezus de Zaligmaker. Hebt u Hem voor het eerst nodig gekregen? Hebt u Hem dagelijks nodig? Hij, het vlees geworden Woord, laat Zich vinden in het Schriftwoord. Onderzoekt dan de Bijbel om Hem te vinden.
Zo mag door Gods genade ook in 1994 het Bijbelonderzoek zijn ten eeuwigen leven.

A. Jonker, Barendrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Bijbelonderzoek ten dode of ten leven?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's