Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het nut van de hemelvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het nut van de hemelvaart

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag en antwoord 49 Heidelbergse Catechismus

Is het u ook al eens opgevallen hoe vaak in de Catechismus de vraag doorklinkt naar het nut van de heilsfeiten? Wat nuttigheid hebt u uit de ontvangenis en geboorte van de Heere Jezus? Wat is het nut voor u van Zijn lijden en sterven? En nu weer de vraag naar het nut van Zijn hemelvaart?
Terecht heeft men er meer dan eens op gewezen, dat hemelvaartsdag, wat de belangstelling van de gemeenten betreft, over het algemeen stiefmoederlijk bedeeld is. Er is doorgaans slechts een dienst, die meestal matig bezocht wordt. Een niet onbekend theoloog uit deze eeuw verzuchtte ooit dat hemelvaartsdag vaak meer deed denken aan een christelijke fietsdag dan aan het kroningsfeest van de Koning der Kerk.
Daarom is het goed om de Catechismus nog weer eens op te slaan en ons een moment te bezinnen op de vraag naar het nut van Christus' hemelvaart. Zijn wij er beter van geworden dat Hij ten hemel is ingegaan? 'Ja', luidt het besliste antwoord van ons oude leerboekje. Waarom dan? 'Omdat Hij in de hemel voor het aangezicht van Zijn Vader onze Voorspreker is.' Daar is Hij ons ten goede! Hij zit daar niet stil. Hij is Voorspreker, Advocaat, Ambassadeur. Een Voorspreker die altijd leeft om voor Zijn volk te bidden. Die bidt als zij niet bidden kunnen of zelfs niet bidden willen. Die bidt als Zijn volk een hart vol van opstand, wrevel en koudheid heeft.
Wat een geweldige gedachte! Een Voorspreker in de hemel. Johannes zegt: 'Kinderkens, indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.' Hij neemt het altijd weer op voor allen die niets anders overhielden om op te hopen dan op Christus alleen. Christus geheel en Christus alles. Als u moet zeggen: 'Heere, mijn gebed is stank, alles van mij is drek, mijn ernst, mijn verrichtingen. Ik ben een ellendige zelfbedoeler, maar ik leg mij neer op de grondslag van uw tussentredende bediening.'
De waardij van ons gebed voor God bestaat in Zijn voorbede. De wierook in de tempel en tabernakel brandde op de kolen van het brandofferaltaar. Een prachtig beeld van Christus' arbeid in de hemel. De gebeden van Zijn Kerk verzoend, loutert en reinigt Hij, zodat ze als een lieflijk reukwerk opklimmen voor Gods aangezicht. God rookt tegen alle gebeden die buiten Christus om gedaan worden.
Hij is dus in de hemel voor het aangezicht van Zijn Vader als Advocaat. Er woonde ooit in Rome een advocaat, aangesteld door de Senaat, ten behoeve van de armen en berooiden. Die advocaat mocht de deur van zijn huis nimmer toesluiten, hij moest altijd bereikbaar zijn, dag en nacht. Hier hebt u een eindeloos veel heerlijker Advocaat. Een die nog nooit een zaak verloren heeft, die kosteloos werkt en altijd spreekuur heeft. Dat ondervond ook Nicodemus. Ten tweede, zegt de Catechismus, is het nut van Zijn hemelvaart dat Hij ons vlees in de hemel heeft ingebracht, tot een zeker pand, dat Hij als het Hoofd, ons. Zijn lidmaten, ook tot Zich nemen zal. Paulus schrijft ergens dat de Kerk met Hem in de hemel gezet is. Ze hebben dus al iets van zichzelf in de hemel.
Wanneer een trouwe huisvader heenreist naar een ver land om daar een nieuwe toekomst op te bouwen en hij laat vrouw en kinderen hier achter, om hen over te laten komen zodra hij daar alles in orde heeft gemaakt, dan hebben zij toch al die tijd iets van zichzelf in dat verre vreemde land. Dat is nu precies wat de Catechismus hier ook zegt. Ons vlees en bloed in de hemel. Hij is vooruitgegaan, zij komen straks. Dat zal dan ook wat zijn als Hij zegt: 'Komt in…' En dan eeuwig zijn bij het Voorwerp van uw geloof, van uw hoop, van uw betrouwen, van uw liefde! Geen onbekende Minnaar ontmoeten, maar Hem van Wie het eenmaal waar werd: 'Wat zou mijn hart en wat zou mijn oog op aarde nevens U toch lusten…' Hem liever gekregen dan je man, je vrouw, je meisje, je jongen…! Dan kennen we ook iets van het heimwee naar Boven. Nee, daarbij gaat het niet om de straten van goud en de poorten van paarlenmoer, maar dan is het ons te doen geworden om God, om het Lam. Zonder Hem is mijn leven inhoudsloos en betekenisloos! Het Hoofd is Boven, dan zal het lichaam niet achterblijven.
Aan Zijn hemelvaart ging een hellevaart vooraf. En dat is nog altijd zo. Want ze zullen weten uit hoe grote nood en dood Hij hen verlost heeft. Hij brengt zijn discipelen naar de top van de Olijfberg nadat Hij hen eerst geleid heeft naar haar voet, de Hof van Getsémané.
En nu Hij ten hemel is gevaren, zendt Hij Zijn Geest als een tegenpand naar de aarde, waardoor ze een sprekende God in het hart krijgen om te horen de stem van hun Liefste. Hoe? Altijd door het Woord! De Heere Jezus laat Zich niet vinden buiten het Woord om! Want de Geest spreekt door het Woord!
Zijn Geest als een tegenpand op aarde. Dat is Pinksteren. De Geest als Trooster, Die het werk van Christus zal voortzetten en voltooien.
Voor Gods kind komt het beste nog. De wereld heeft geen toekomst, Gods kind wel! Straks verenigd met de Emmaüsgangers, Petrus, Johannes, Rachab, Manasse, om dan eeuwig liefdeswerk te verrichten. 'Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan.'

ds. J. Belder, Katwijk aan Zee

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 mei 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Het nut van de hemelvaart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 mei 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's