Een voorbeeld uit de praktijk
Consideraties over de concept-Kerkorde SoW
In de maand maart, 1994 ontvingen de kerkeraden en classes de tekst van de concept-Kerkorde van de Verenigde Protestantse Kerk in Nederland, zoals die in oktober en november 1993 door de gezamenlijke vergaderingen van de generale synoden van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland en de synode van de Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden in ontwerp werd vastgesteld.
De afzonderlijke synoden hebben daarna volgens de in de verschillende kerken daarvoor voorgeschreven procedure deze ontwerp-kerkorde in eerste lezing vastgesteld.
De hervormde kerkeraden werd verzocht volgens de normale regels voor kerkordewijzigingen te reageren via de desbetreffende classicale vergaderingen, die deze reacties in hun consideraties zouden kunnen verwerken.
Rond de vaststelling van deze ontwerpkerkorde is in oktober en november 1993 heel veel te doen geweest. In tal van publicaties is de weerslag daarvan terug te vinden. Het door de Gereformeerde Bond uitgegeven Knipselboek werd een lijvig boekwerk.
Vervolgens was er in het najaar van 1994 opnieuw sprake van grote belangstelling betreffende de gang van zaken in het SoWproces. De voorgestelde fusie van de bovenplaatselijke organisaties gaf aanleiding tot grote turbulentie op en rond de gezamenlijke vergadering van de drie synodes. Terecht werd uiteindelijk besloten, dat er geen beslissingen genomen zouden kunnen en mogen worden over de structuur van de beoogde toekomstige bovenplaatselijke organisatie, voordat de behandeling van de Kerkorde zou zijn afgerond voor definitieve vaststelling van de Kerkorde in tweede lezing en van de voorlopige vaststelling van de Ordinanties in eerste lezing door de synoden.
En de synoden zouden hierover niet eerder kunnen besluiten dan dat de classes hun consideraties zouden hebben ingezonden en de uitkomsten van de synodale bespreking daarover in de voorliggende tekst zou zijn verwerkt.
Hoe?
Dit brengt ons bij de brandende vraag hoe de classes zullen reageren. Aangezien de consideraties en reacties betreffende de ontwerp-Kerkorde vóór 1 april 1995 (deze datum is serieus bedoeld) dienen te worden ingezonden, zullen de meeste classes dit proces van considereren waarschijnlijk in de reguliere vergadering van januari 1995 ten uitvoer brengen.
Ook de Classicale Vergadering Woerden zal hierover in januari vergaderen. Daar is heel wat aan voorafgegaan.
Al direct bleek, dat bij een groot aantal leden der Classicale Vergadering Woerden er ernstige bezwaren leefden tegen deelname aan het considereren, omdat deze afgevaardigden zich daardoor medeplichtig voelden aan een proces van kerksamenvoeging waarvoor men in het geheel geen verantwoordelijkheid kon en wilde dragen.
Aangezien het hier ging over een ontwerp kerkorde, die de classes werd voorgelegd door een ambtelijke vergadering, namelijk de Generale Synode der Nederlandse Hervormde Kerk, en de classis zich niet kon onttrekken aan haar mede-verantwoordelijkheid voor het welzijn van onze vaderlandse kerk, bleek de Classicale Vergadering na ampele discussie toch bereid om de genoemde kerkorde uitvoerig te bespreken, deze inhoudelijk te toetsen en daarover te considereren, op uitdrukkelijke voorwaarde, dat de Classicale Vergadering tevens in de gelegenheid zou worden gesteld van haar gevoelens over het huidige SoWproces blijk te geven.
Vervolgens heeft de classis Woerden in drie vergaderingen uitvoerige aandacht gegeven aan de bespreking van de voorliggende ontwerp-kerkorde. Deze besprekingen waren ook in veel gevallen voorbereid door de kerkeraden. Er waren kerkeraden, die iedere vergadering een gedeelte van de ontwerp-kerkorde grondig bespraken als onderdeel van de gebruikelijke bezinning aan het begin van iedere kerkeraadsvergadering. Een zeer leerzaam proces, ook om de huidige kerkorde van 1951 echt te leren kennen (en waarderen)!
Tijdens de vergaderingen van de classis Woerden zijn er ca. 120 amendementen ingediend. Veel hiervan is terug te vinden in de brochures van de Gereformeerde Bond en van de Confessionele Vereniging. Verrassend waren soms geheel nieuwe amendementen vanuit de kerkeraadsvergaderingen.
Al deze amendementen zijn weer schriftelijk teruggerapporteerd aan de kerkeraden, zodat de besluitvorming op classicaal niveau goed kon worden voorbereid.
Inkeer
Gezien de uitvoerige discussie voorafgaand aan het considereren, alsmede de bespreking van de artikelen en de veelheid van amendementen, mocht worden verwacht dat veel kerkeraden er behoefte aan zouden hebben om hun bezwaren tegen het Samen op Weg-proces onder woorden te brengen. De Kerkeraad van de Hervormde Gemeente Linschoten heeft een handreiking willen doen voor de conclusie van die bespreking door het vooraf indienen van een motie.
Daarbij heeft de kerkeraad overwogen, dat het goed zou zijn als er naast het considereren over de ontwerp-kerkorde niet alleen gestemd zou worden over fusie of federatie van de drie kerken. Het zou goed zijn als er ook een oproep zou plaatsvinden tot verootmoediging en inkeer, voor het geheel van de kerken en alle gemeenten.
Om de bezinning en doordenking in andere classicale vergaderingen te stimuleren volgt hierbij een gedeelte van de ingediende motie:
De Classicale Vergadering Woerden van de Nederlandse Hervormde Kerk 'spreekt uit
1. dat blijkens de uitslag van de stemming de Classicale Vergadering in grote meerderhe de voorliggende Kerkorde beschouwt als ee ondeugdelijke basis voor een zich verenigend kerk;
2. dat op het grondvlak der kerk, dat is in de gemeenten behorend tot de Classis Woerden, de plaatselijke samenwerking van hervormde gemeenten met gereformeerde kerken en/of evangelisch-lutherse gemeenten nauwelijks (begeerd en) gepraktiseerd wordt;
3. dat er onvoldoende draagvlak in de Classis Woerden is voor een proces van eenwording (fusie) der kerken op classicaal provinciaal en synodaal niveau;
4. dat de eenheid van en binnen de Nederlandse Hervormde Kerk niet mag worden opgeofferd aan een ongefundeerd verenigingsstreven met andere kerken (geen externe loyaliteit ten koste van interne solidariteit);
5. dat daar waar nauwere samenwerking gewenst wordt, deze zich dient te beperken tot federatieve samenwerking;
6. dat binnen het samenwerkingsproces de confessionele integriteit, dat is de onvoorwaar delijke binding aan de huidige belijdenissen, gewaarborgd dient te zijn en te blijven;
7. dat binnen het samenwerkingsproces de historische continuïteit van de Nederlandse Hervormde Kerk verzekerd dient te zijn. Dit wil zeggen dat de Nederlandse Hervormde Kerk als kerk voortgekomen uit de Reformatie niet mag worden opgeheven danwei worden ingebracht in een nieuw op te richten (verenig de) kerk;
roept op
1. tot verootmoediging en inkeer, opdat gemeenten en kerken geïnspireerd door de Heilige Geest tot een zoutend zout en een lichtend licht mogen zijn, waardig de roeping waartoe zij geroepen zijn;
2. tot gebed voor de ambtelijke vergaderingen opdat de huidige impasse worde doorbroken en het accent komt te liggen op geestelijke eenheid in verbondenheid met Jezus Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven;
3. om in deze tijd van Godverlating en secularisatie in het geheel van het kerkelijk leven de hoogste prioriteit te geven aan de doorwerking van Gods geboden en beloften in kerk en maatschappij';
Tenslotte
Laten wij bij alle noodzakelijke aandacht voor binnenkerkelijke zaken onze buitenkerkelijke naaste niet vergeten!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1995
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's