Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Roeping

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Roeping

Woorden van Leven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Woorden van Leven

Wij komen het woord 'roeping', 'klèsis', in totaal elf maal in het Nieuwe Testament tegen. Het komt van het werkwoord 'kaleo', dat wij o.a. ook herkennen kunnen in enkele woorden die ons — ook zonder kennis van het Grieks — niet vreemd hoeven zijn, zoals 'ekklesia' (de kerk als geroepen gemeenschap) en 'Parakleet' (de naam voor de Heilige Geest als Trooster). Het werkwoord roepen krijgt zowel in het Oude Testament als in het Nieuwe een bijzondere lading als God er het subject van is. Het duidt dan de bijzondere werkzaamheid aan van God Die mensen tot de zaligheid roept. God roept door genade tot de genade. Hij doet dat uiteindelijk ten volle in Christus Jezus. Hij roept uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht (1 Petr. 2:9).

Het woord 'roeping' heeft dan ook alle keren waar het voorkomt een specifieke betekenis, binnen het kader van Gods verlossingswerk. Het gaat om de roeping, 'die van boven is in Christus Jezus' (Fil. 3 : 14). Het is ook de 'hemelse roeping', die de gelovigen door genade deelachtig mogen zijn (Hebr. 3 : 1). Het gaat om Gods heilsactiviteit waarmee Hij de Zijnen vanuit de hemel tot de hemel roept.

De roeping heeft alles te maken met de vaste zekerheid van Gods trouw en genade: Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk' (Rom. 11 : 29). Als God roept geeft Hij Zijn woord ook kracht, zodat de roeping ook werkelijk effectief geschiedt. Hij roept 'de dingen die niet zijn alsof zij waren' (Rom. 4 : 17). Er is dus alle reden om te spreken van de 'hoop' in relatie met de roeping. God die roept is getrouw, en geeft in Zijn roeping alle reden om van harte op Hem te hopen. Daar moeten we door genade ook zicht op krijgen. Daarom zien we Paulus voor de gemeente vragen om 'verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen' (Ef 1 : 18). Hoezeer de roeping een sleutelwoord is in Gods verlossingswerk, waarbij alles louter genade is, zien we ook in 2 Tim. 1:9: Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen'.

Het antwoord op Gods roeping dient van onze kant uiteraard te bestaan in luisteren en gehoorzamen. Het is de apostolische vermaning om te wandelen, 'waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt' (Ef. 4 : 1). In de roeping geeft God een ieder ook een eigen plaats, waarin God verheerlijkt mag worden in trouwe dienstbaarheid. We hoeven niet boven onszelf uit te streven naar grote en hoge dingen. Paulus zegt: Een iegelijk blijve in die beroeping, daar hij in geroepen is'. Naar de wereld gezien stelt het niet zoveel voor vaak: Want gij ziet uw roeping, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen' (1 Kor. .1:26). Maar naar Gods verkiezende liefde is er de roeping te leven uit de heerlijke verlossende werkelijkheid, waardoor wij in Christus al ons heil mogen vinden. Gods roepen doet ons in Hem alleen roemen!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1995

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Roeping

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1995

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's