Boekbespreking
K. Spronk en Nic. H. Ridderbos: Worstelen met een wrekende God. De uitleg van de profetie van Nahum. Uitg. Kok, Kampen 1995, 116 blz., ƒ 24, 50.
Prof. N. H. Ridderbos, overleden in 1981, is vooral bekend geworden om zijn studies over de Psalmen. Bijzonder waardevol zijn de beide delen over dit bijbelboek in de serie De Korte Verklaring. Helaas heeft hij dit werk niet mogen voltooien. Hij kwam tot Psalm 60. Toen K. Spronk, oudtestamenticus aan de Theologische Universiteit te Kampen door uitgever Kok werd gevraagd om een commentaar op het boek Nahum te schrijven voor de reeks Historical Commentary on the Old Testament (voortzetting van de serie Commentaar op het Oude Testament), werd hem ook uit de nalatenschap van prof. Ridderbos een vertaling van het boek Nahum ter hand gesteld, aangevuld met een groot aantal aantekeningen. Zij hebben in dit boek een plaats gekregen. Daar zijn we schrijver en uitgever dankbaar voor. Zorgvuldigheid en nauwgezetheid kenmerken het werk van prof Ridderbos. Reeds daarom zal ieder die zich wat meer wil verdiepen in het profetisch getuigenis van Nahum deze studie graag raadplegen. Ridderbos dateert Nahum vrij laat: na de hervorming van Josia (622 voor Christus). Het argument dat hij daarvoor aanvoert is, dat met geen woord gesproken wordt over de zonden van Juda zoals bij de andere profeten. Zelf geef ik de voorkeur aan een datering onder het regime van de goddeloze koning Manasse. Om een anachronisme te gebruiken: het boek Nahum zou men kunnen vergelijken met een pamflet van de ondergrondse kerk. Tegenover elkaar staan het koninkrijk van God en het koninkrijk van Assur. Hetzelfde thema keert terug in het boek Openbaring. Daar wordt niet over Assur, maar over Babel gesproken. Maar het zijn dezelfde anti-goddelijke krachten die zich samenbundelen in hun verzet tegen de heerschappij van de God van Israël. Nahum kondigt de val van Assur aan. Johannes op Patmos hoorteen engel zeggen met een grote stem: Zij is gevallen, zij is gevallen, het grote Babyion!
Spronk gaat verder in op de historische situatie en plaatst Nahum in de profetische traditie die hem enerzijds verbindt met Jesaja en anderzijds met Jerimia. Besproken wordt de wijze waarop het boek Nahum functioneert in de handschriften van Qumran, de rabbijnse exegese, het Nieuwe Testament, de kerkgeschiedenis en de moderne bijbelwetenschap. Het boek is voorzien van een uitgebreide bibliografie.
Een waardevol geschrift, de eerste aanzet tot een nieuwe, grote commentaar op Nahum, waar we graag naar uitzien. Alleen vraag ik mij af of de titel wel correct is. Van worstelen met een wrekende God is in dit bijbelboek geen sprake. We merken niets van een spanningsveld tussen de liefde van God en Zijn wrekende gerechtigheid. Integendeel. Het wreken is de spits van Zijn naijver. God legt Zich er niet bij neer dat Zijn volk wordt verdrukt. Daarom is de profetie van Nahum een boodschap van bevrijding. Zoals de betekenis van zijn naam is, zo is ook zijn woord: troost.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1995
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1995
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's