Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rank en reiniging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rank en reiniging

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En al wie vrucht draagt, die reinigt Hij opdat ze meer vrucht drage. (Joh. 15 : 2b)

We kijken nog eens naar wat de wijnboer met de wijnstok doet. Onnutte ranken, dieven, zoals de vakman ze wel noemt, worden weggesneden. Maar ook de ranken, waaraan de vrucht zich zet, ontkomen niet aan het snoeimes van de wijngaardenier. Veel van die rank wordt weggesneden om des te meer groeikracht naar de vrucht te leiden en zo te zorgen.dat de opbrengst zo groot mogelijk is. - Als je soms ziet wat er overblijft, nadat dat snoeimes zijn werk - heeft gedaan, denk je als je er geen verstand van hebt: Wat moet er nu nog van zo'n kaalgesnoeide rank terechtkomen? Maar de vakman weet wat hij doet. We kunnen het gerust aan hem toevertrouwen. Niet anders is het in het leven van het geloof. Wie als rank in Christus hecht en vrucht draagt, wordt ook gesnoeid om meer vrucht te dragen.

Meestal denken we dan aan allerlei levens ervaringen. En inderdaad, daar is ook vaak iets in van dat snoeien van de hemelse landman.

We hadden zulke grootse plannen met onze zaak, met ons bedrijf. Maar er kwam ziekte in ons leven. Er kwamen andere tegenslagen. De vleugels die we uit wilden slaan, werden gebroken.

We dachten het zo goed te krijgen. We gingen met pensioen. We hadden ons bedrijf overgedaan aan de kinderen, we zouden samen nog heerlijk een poosje van de rust genieten, maar onze man, onze vrouw overleed.

We hadden zulke hoge verwachtingen van onze kinderen. Maar al onze idealen werden de grond ingeboord. En noemt u het allemaal nog maar op. Al die dingen, waardoor ons leven wordt ingekort. We ervaren ze als een pijnlijke ingreep. Een snoeimes dat door ons leven snijdt. We zouden zo graag anders. We voelen ons zo ontluisterd. En toch, hoe onbegrijpelijk ook en hoe moeilijk ook, toch wordt het in zo'n weg: meer vrucht dragen. Kleiner worden in jezelf, afhankelijkheid leren, liefde leren in de weg van vernedering en teleurstelling, omdat God jou eerst heeft liefgehad. Is het , niet nog wel eens zo, dat de gelovigen in de Heere Jezus eerst veel blad hebben en weinig vrucht. Blad valt veel meer op, maakt indruk, maar het is de buitenkant. Hoe meer nu in ons leven uit Christus dat blad, dat lawaaierige, dat opzichtige wegvalt, hoe meer vrucht er rijpt voor God.

Toch moeten we ons in dat snoeimes niet vergissen. Lezen we onze tekst goed, dan staat er: Al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat ze meer vrucht drage. Dat snoeien is reinigen. Het vuil moet weg. Alles wat de doorstroom van de levenssappen tegenhoudt, of die levenssappen bederft. Zoveel van de zonde, die nog in ons overgebleven is. Vleselijk en geestelijke zonden, het moet allemaal aan het licht komen en uitgesneden worden.

En dat is direct verbonden met het volgende vers. De Heere Jezus past dan wat Hij in het algemeen heeft gezegd, toe op Zijn discipelen. 'Gij nu zijt rein om het Woord, dat Ik tot u gesproken heb'. Hij heeft zijn discipelen het Woord van God gebracht. De prediking van het koninkrijk der hemelen. Waarin de zonde niet meer heerst. Omdat vergeving en vernieuwing bij de orde van dat koninkrijk horen. Vergeving en vernieuwing door in de liefde van God in Christus. Dat Woord zijn ze toegevallen, ze hebben het geloofd. In dat geloof zijn ze rein.

Wat een goed woord. We hoeven niet rein te zijn, omdat wij onszelf zo schoongewassen hebben van de zonde. Omdat we het zelf weer in orde gemaakt hebben bij God. Dat wordt toch nooit wat. Dat is net als bij een oude auto, die je opgeknapt hebt. Je denkt alle roest weggeschraapt te hebben, maar na een paar weken zit er al weer een plek. We mogen rein zijn in en door de overgave aan het Woord van God in Christus. Gij nu zijt rein om het Woord, dat Ik tot u gesproken heb.

Maar dan gaat dat Woord ook zijn reinigende werking meer en meer op ons leven uitoefenen. De Hebreeƫnbriefschrijver vergelijkt het Woord met een tweesnijdend scherp zwaard, dat tot in het diepste van je leven doordringt en daar het verkeerde en onreine wegsnijdt. Het snoeimes van de hemelse Landman is niet in de eerste plaats onze levenservaring, maar het Woord van God. Dat doet ons dieper en geestelijker onze zonden kennen. De hoogmoed en het ongeloof Het wijst de zwakke plekken aan in ons. Het laat zien, wat alleen maar bladeren is en geen vrucht. Het snijdt en snoeit wat alleen maar bladeren is en geen vrucht. Het snijdt en snoeit maar aan ons leven, opdat we des te meer vrucht mogen dragen. En hoe pijnlijk het soms ook is, omdat we zo teleurgesteld raken in onszelf, toch is het goed want we gaan rijker en rijper vrucht dragen. We groeien in de kennis van de genade van onze Heere Jezus Christus. We worden naar zijn evenbeeld vernieuwd. Er komt toch een beetje meer liefde aan onze levensrank.

En met steeds diepere dank en grotere vreugde mogen we merken, dat toch ondanks alles de heerlijkheid van onze hemelse Vader zich weerspiegelt. God verheerlijkt zichzelf door Zijn Geest in de ware Wijnstok Christus, maar zo ook in en door allen, die de Heere Jezus liefhebben met een oprecht hart. Wat vreugde dan, dat ik toch een beetje mag zijn, die ik hoor te zijn voor God een mens geschapen tot goede werken om vrucht te dragen.

En als het in dit leven allemaal nog onvolkomen is, de dag komt van de volle vrucht en van de eeuwige vreugde. De dag van onze Heere Jezus Christus. Tot zolang geldt het gebed:

'Laat m'in U blijven, groeien, bloeien, O Heiland, die de Wijnstok zijt; Uw kracht moet in mij overvloeien. Of 'k ben een wis verderf gewijd. Doorstroom, beziel en zegen mij Opdat ik waarlijk vruchtbaar zij.'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 1995

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Rank en reiniging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 1995

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's